INDEGO skrev:
Vilken Bosch support använde du? Har ett par frågor jag skulle vilja ha svar på....
Jag anänvde samma dom du hittade, men har lite mer info som jag fått i mail

BOSCH Kundtjänst

Robert Bosch AB
El-verktyg
Isafjordsgatan 15
SE-164 26 Kista
www.bosch-pt.com/se

Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
Fax: +46 (08) - 750 16 76
Email: ew@se.boschkundtjaenst.com

 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Hade själv förhandsbetalat för första exemplaret som Cheapy skulle få in av Indegon i somras, men när leveransen sköts upp gång på gång så ville jag inte ligga ute med pengarna längre när det fanns andra hål att stoppa dem i utan begärde återbetalning och blev av med min förtur. Men så idag när jag såg att tretti.se / CDON sänkt pris till 12990:- på lagerförda maskiner så beställde jag nu en därifrån istället som förhoppningsvis kommer i veckan. Då jag bor i Skåne så hoppas jag nu på en lång höst så jag hinner testa maskinen. Ser fram emot det, ska bli kul! Har förstått av tråden att det är blandade erfarenheter av maskinen så jag hoppas att jag kommer att tillhöra den nöjda skaran.
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Gjorde rent min maskin idag och passade på att spruta på liteolja på knivar, laddpinnarna i laddstationen och även på laddblecken i maskinen. Nu så tuffar den runt igen o skalar kvarglömda dåliga äpplen, päron samt justerar alla löv i mindre bitar ;)
 
Hej Jag har nu haft klipparen i 3 veckor, jag var mycket skeptisk i början kändes som om den bara körde runt begränsnings slingan hela tiden!
Men nu så här med facit i hand så verkar den funka väldigt bra! Det verkar som om den har ritat upp trådgården i minnen och klipper väldigt bra och ganska effektivt! Jag har en backe och en passage på 2.5 m och det är inga problem. Storleken på arean som den klipper är på runt 500kvm.

Det ända som jag inte verkar kunna ställa in är hur mycket den ska gå förbi begränsnings slingan! Jag har lagt ut den på 35cm ifrån kanten men jag får nästan 10cm kvar ut med kanterna! Nu har jag inte grävt ner kabeln så jag funderar på att flytta ut den där det går. Den klippte även av slingan på ett ställe men det var inga problem att skarva sladden där!

Men jag är nöjd med klipparen så här långt!
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
iPhone 4S 016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom den! Hoppas nu på fint väder i helgen för att hinna lägga slingan och testa den :)
 
M J skrev:
Idag kom den! Hoppas nu på fint väder i helgen för att hinna lägga slingan och testa den :)
Som norrlänning blir man lite avundsjuk när någon pratar om att testa gräsklippare nu... Brrrr... (y) Här känns det som om det snart är skidorna som borde testas snart... :confused:
 
Som smålänning börjar vi så smått fundera på att plocka in den nu, det har varit minusgrader 3 nätter nu, vet ej hur mycket den klarar!?!
 
Lite märkligt med supporten på Bosch, jag har mailat och frågat diverse frågor om bland annat tillbehör så som tak/huv, spick hjul för bättre drivning och hjulborst men inte fått något vettigt svar.

Hur mycket gräs fastnar på era hjul och hur ofta får ni rengöra? har köpt och tänkt att montera HQs hjulborst verkar varan klockrena... en liten modifiering på fästet bara så kommer det att funka...

2022317-origpic-00fa3e.jpg
 
Raderarn har du fått klipparen ännu?
 
Alfredo skrev:
Som norrlänning blir man lite avundsjuk när någon pratar om att testa gräsklippare nu... Brrrr... (y) Här känns det som om det snart är skidorna som borde testas snart... :confused:
Jodå, här kom ett par fina dagar nu så idag har jag börjat lägga slingan. Har en liten bit kvar som inte hanns med innan det blev mörkt, men i morgon räknar jag med provkörningspremiär!

Väder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
silva och 1 till
  • Laddar…
Den lyckades klippa hela gräsmattan på ett par timmar! Fantastiskt rationell maskin, utvecklingen har gått framåt. :)
iPhone 4S 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick flytta laddstationen något för att få den att acceptera de kortare avstånden jag har framför och bakom (har mindre än de 2 meter som manualen säger med "baken" in mot ett hörn) men när det var justerat så har allt funkat klockrent! Den klipper verkligen rationellt, nu när den kört över hela gräsmattan så kan jag låsa in den i friggeboden tills nästa klipptillfälle när jag är hemma, behöver aldrig ha den ute obevakad - precis vad jag var ute efter. Är helnöjd! :)
 
  • Gilla
Gudahov och 4 till
  • Laddar…
M J skrev:
Den lyckades klippa hela gräsmattan på ett par timmar! Fantastiskt rationell maskin, utvecklingen har gått framåt. :)
Fick flytta laddstationen något för att få den att acceptera de kortare avstånden jag har framför och bakom (har mindre än de 2 meter som manualen säger med "baken" in mot ett hörn) men när det var justerat så har allt funkat klockrent! Den klipper verkligen rationellt, nu när den kört över hela gräsmattan så kan jag låsa in den i friggeboden tills nästa klipptillfälle när jag är hemma, behöver aldrig ha den ute obevakad - precis vad jag var ute efter. Är helnöjd! :)
Hur upplever du ljudet från klipparen, förmodligen inte så störande med tanke på att du verkar så nöjd. Men om du är objektiv är det möjligt att låta den gå på natten t.ex. vilket man kanske vill om man har småbarn på gräsmattan under dagtid.
 
Jag är inte rätt person att recensera ljud då jag hör rätt dåligt, så det blir ett rent subjektivt omdöme: Jag tycker inte att den låter för mycket. Låter gör den, jag hör den, men den låter betydligt mindre än mina andra jämförbara maskiner; min batteridrivna Bosch Rotak 43 Li gräsklippare och min enda tidigare robot som är en Neato Robotics XV-15 dammsugarrobot. Jämfört med dessa två så är Indegon som en viskning. Har inte själv haft någon annan gräsklipparrobot så jag har svårt att göra en jämförelse med någon sådan. Ska se om jag kan få in ett filmklipp...
 
Här är en filmsnutt på premiärklippningen där du har dotterns olika konstiga ljud och läten att jämföra gräsklipparljudet med (vare sig man vill eller inte ;) )
[video=youtube;T8oF_k5eM3g]http://www.youtube.com/watch?v=T8oF_k5eM3g[/video]
 
Kul att du är så nöjd MJ (i motsats till min upplevelse..) :)
Hur stor gräsyta är det som den klipper?
Ska bli intressant att följa hur väl du tycker den klipper till sommaren när gräset verkligen växer, det blir väl först då man kan avgöra hur välklippt det blir? Jag hade problem med att det blev fula hjulspår utefter slingan efter några veckors körning (fick köra den dygnet runt för att den skulle hinna med min matta på 800kvm och då var det ändå början av september och svag gräsväxt), så rapportera gärna framåt mitten av nästa sommar också vad du tycker om helheten. Jag avvaktar nog ett tag till med köp igen. Iallafall tills jag känt på Honda. Boschen var ju tyvärr en kvalitetsmässig besvikelse. Hoppas din håller bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.