När jag gjöt platta mot befintlig sula så målade jag den med asfalt för att de inte skulle 'sitta ihop' så att minimala rörelser inte skulle påverka plattan. Om det var rätt eller inte kan jag inte säga.
Jag funderade också på typ liggunderlag men strök det eftersom myror och annat otyg gärna letar sig in på de mest osannolika ställen.
 
Okey, men blir det inte väldigt tunnt om man målar med asfalt? Jag tänker att man vill ha i alla fall kanske 5mm för det blå? Eller sätter sig inte cellplasten så mycket?
 
Så här ser det faktiskt ut, jag har ju ångspärr (förr radon) mellan vägg/sula också så det är ju inte bara för att undvika att det fastnar ihop.


platta2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror fortfarande att btt är en bra ide men jag skulle skippa det röda . Det lila är tillräckligt för att i te betongen ska fästa i väggen. Det var skittråkigt att mjukfoga läbgs väggen pga det röda.
 
Ipadhelvetet kan i te stava ser jag.
 
Då är bara frågan om det blå. Skall jag åka till jula och handla ca 30 liggunderlag tro?
 
jag vill minnas att jag hämtade några rullar på biltema så det lär ju funka med vad skit som helst som inte är för mjukt.
 
Mmm,men jag kommer inte på något annat som har liknande egenskaper. Och jag skall lägga det på ca 50m så det går åt ett par.
 
Näe jag kom inte på något bättre heller och körde på just liggunderlag på rek från MDTAB.se, dom brukar veta vad dom snackar om. Ej heller har jag sett några sprickor i plattan längs med väggen.

En annan sak du kan fundera på är om du ska dela av gjutningen under någon vägg för att där få en liten rörelsefog - det har jag hört att riktiga betonggubbar gör ibland. Har inte riktigt klart för mig hur man gör det i praktiken med golvvärmerör etc men det borde väl gå att lista ut. Antagligen bara en remsa OSB eller liknande. Kanske räcker det med att bara skarva armeringen utan överlapp på ett sådan ställe - då borde det ju spricka där det är svagast....?
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
En annan sak du kan fundera på är om du ska dela av gjutningen under någon vägg för att där få en liten rörelsefog - det har jag hört att riktiga betonggubbar gör ibland. Har inte riktigt klart för mig hur man gör det i praktiken med golvvärmerör etc men det borde väl gå att lista ut.
Någon (eller alla kanske?) golvvärme-leverantörer har nog lite info och skisser hur det ska göras.
Så surfa runt hos Thermotech, uponor och LK's hemsidor och kolla.

Jag är nästan säker att jag ramlade över detta någon gång när jag letade annan info.
 
Tack för all input! Jag skall dels tömma julas lager på liggunderlag och kika runt efter rekommendationer/råd runt att dela upp plattan. Hur kan det komma sig att man gör det i ett sådant här fall, men jag har aldrig sett/hört om att man gör det när man gjuter en platta till ett nytt hus?
 
Mikael_L
Stora plattor delas alltid upp med rörelsefogar med jämna mellanrum, det är för att man inte klarar av betongens krympning under härdningen annars.
Nu snackar jag förvisso riktigt stora, tänk köpcenter, verkstäder osv.

En drygt 100kvm villaplatta gjuts som regel i ett stycke.
 
"Liggunderlag" har ett handelsnamn - Ethafoam. Det är vad man brukar benämna högvärdig täckning. Används ofta i samband med vintergjutning.
 
Mikael_L skrev:
Någon (eller alla kanske?) golvvärme-leverantörer har nog lite info och skisser hur det ska göras.
Så surfa runt hos Thermotech, uponor och LK's hemsidor och kolla.

Jag är nästan säker att jag ramlade över detta någon gång när jag letade annan info.
Man ska väl iofs inte överdriva svårigheten i detta. Har man två rum med vägg som avskiljer så har man ju antagligen separata slingor här och det är ju rätt enkelt att också dela av armeringsnätet. Har man också gv-rör på väg till en annan yta så är det väl inte konstigare än att man tar upp hål för dessa. Det viktiga är ju rimligvis att skapa en försvagning där betongen då väljer att krympspricka.

Å andra sidan kan man säga att det är skitsamma eftersom dessa sprickor ändå inte spelar någon roll i praktiken.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.