Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomasx skrev:
Nja, du får kanske säga att branschen generellt ses som fifflande, och det är inte de ärliga hantverkarna här i tråden som behöver rensa upp själva. Det är snarare deras bransch och de branschorganisationer som finns som ska göra det. Men det är klart, med det engagemang som visas här i tråden finns kanske en bra grund att börja bygga en organisation som rensar upp lite :)
Det var väl det jag skrev... Iaf menade :)
Men så länge branschföreståndarna brandtalar om att tex Rinkabyrör är ett problem för VVS branschen pga deras låga priser så ha jag inte mycket hopp om dom mupparna,

Vinnarna vid en upprensning skulle vara seriösa o duktiga hantverkare samt kunderna.... Men det vill vi ju tydligen inte veta av...
 
Extremt lång tråd det här. Men Nimanjebs förslag återigen som ingen verkar ta på allvar är ju inte ett sovjetförslag, som någon lyfte fram. Han öppnar för att man skall vara öppen med sin offert. Kräver man en öppen standardiserad offert så att kunden inte luras av en lågtimpeng så kommer branschen att bli mycket bättre. Trorfå av oss konsumenter anser att det är fel att man tar någraprocent i kommission. Däremot är det fel att man inte tar upp det ien offert att påslag ligger mellan exempelvis 10-20 % påmaterialet. Det är också något som, återigen, Nimajebs förslaginnehåller. Även att man skall ta upp eventuella servicebilavgifteretc. Saker skall inte komma på fakturan som en överraskning för enkund.Klart att branschorganisationen skall säga att det här skall vara standard. Det verkar nästan suspekt att vara emot en sådan offert struktur. Att ni säger att kunderna skall driva detta är ju utopiskt. Tycker ni inom skrået verkligen det?
Omman inför en sådan offertstruktur och folk iaf kör med affärsmodeller med påslag så har jag absolutinga problem med det. Problemet är idag när man gömmer olika påslag och tex straffar otydligt kunder om man köper eget material(ex taget här i tråden) eller Paul som gör ett materialpåslag menuppfattar det själv som en delning av en rabatt. I övriga ekonominuppfattas det som udda. Med standardiserat offererande så hade troligen alltsånt försvunnit eller iaf kommit upp till ytan.
 
Redigerat:
larsson r skrev:
Oavsett om priset ligger på en hög timpeng ,påslag på material ,resor eller nåt annat .Alla kostnader som ett företag har debiteras kund på ett eller annat sätt
Du har helt rätt i ditt resonemang men du glömmer och räkna in beläggningsgrad vilket har en väldigt stor inverkan på företagets kostnader. Ett företag som både har stora och små uppdrag och i stort sett har 100 % beläggning för sina hantverkare har en helt annan vinstmarginal än en firma som har tunnt med uppdrag och måste jaga kunder för att få en rimlig täckning. Det är inget konstigt att anlitar man en firma som är fullbokad så får man kanske vänta lite men tack vare att de är efterfrågade och har fullbeläggning så betalar man som kund kanske till och med mindre än vad andra firmor erbjuder samtidigt som att den anlitade firman går som tåget och tjänar mer än firmor som exempelvis måste ta en stor del av vinsten på materialförsäljning för att gå runt.

Kostnaden som ett företag måste ta ut för att gå i vinst har automatiskt inte att göra med timpris eller materialpåslag utan beroende på omkostnader och hur bra beläggningsgrad företaget har så kan det garanterat skilja i timpris till kunden där det med ett stabilt företag med bra beläggning till och med kan bli billigare för kunden och där företaget tjänar mer än genomsnittet för andra firmor i regionen.
 
Nimajneb skrev:
Vinnarna vid en upprensning skulle vara seriösa o duktiga hantverkare samt kunderna.... Men det vill vi ju tydligen inte veta av...
Precis, ändå förefaller hantverkarna här i tråden, som ändå framställer sig själva som riktiga föregångsmodeller i professionalism, ärlighet och kundvänlighet, vara helt emot detta. Det är så man häpnar ;)
 
pappskallen skrev:
Ja, jo eller hur......

Åter igen hur ska detta ske praktiskt?? genom lagstiftning?? tror du på det själv?!?
Men snälla nån, öppna ögonen och se dig omkring, du har redan fått flera exempel i tråden och det formligen dräller av dem i verkligheten.

Besöker du den någon gång? ;)
 
pappskallen skrev:
Det är inte svårt, men man får inga jobb då kunden hellre chansar på ett lågt timpris. Såå jävla mycket kan han väl inte lägga på.
...och det låga timpriset saltas efter med andra dolda kostnader. Hur svårt kan det vara att fatta för många i tråden....
 
thomasx skrev:
Men snälla nån, öppna ögonen och se dig omkring, du har redan fått flera exempel i tråden och det formligen dräller av dem i verkligheten.

Besöker du den någon gång? ;)
Kul att vi är så rörande överens for a change;)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
...och det låga timpriset saltas efter med andra dolda kostnader. Hur svårt kan det vara att fatta för många i tråden....
Det Pappskallen ville förmedla, tror jag, är att det är kunden som inte ser skillnaden mer än timpriset. Sen utgår de ifrån att hantverkaren de anlitat med lägst timpeng och resonerar sedan

-"Såå jävla mycket kan han väl inte lägga på"
 
thomasx skrev:
Men snälla nån, öppna ögonen och se dig omkring, du har redan fått flera exempel i tråden och det formligen dräller av dem i verkligheten.

Besöker du den någon gång? ;)
Jösses......

Frågan lille vän var HUR dessa förslag ska implementeras i varkligheten. Jag har fortfarande inte fått svar på hur "avarterna ska jagas" rent praktiskt. och varför jag ska lägga ner min tid på det fenomen att konsumenter blir uppkörda så det smäller om det.
Menar ni lagstiftning? Så länge det inte finns någon sådan så kommer det finnas aktörer som går utanför denna och Offererar luddigt för att kunna salta i efterhand.


Jag har försökt förklara varför det ser ut som det gör,(Detta innebär INTE att jag försvarar ett eller annat beteende!) att det är kunderna som via sin efterfrågan har chansen att ändra detta precis som i alla andra brancher.
Men så länge det stirras på timpriset så kan jag lova att det ser ut som det gör.


Tyvärr känner jag vid det här laget att jag talar för döva öron alt. dom som inte VILL förstå så ni få fortsätta era funderingar utan mig.

Tyvärr är det ju konsument som sitter med svartepetter här och att stå och skrika på att branchen ska ändra sig tror jag hjälper föga, så mina 50 öre sätter jag på att det om tio år kommer se ungefär likadant ut........

Så fortsätt ni att stirra på timpriset och hitta den som säljer sig lägst och därefter bil uppkörtad, det är fine för mig och egentligen inget jag lägger särskilt stor vikt på.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sj6 skrev:
Det Pappskallen ville förmedla, tror jag, är att det är kunden som inte ser skillnaden mer än timpriset. Sen utgår de ifrån att hantverkaren de anlitat med lägst timpeng och resonerar sedan

-"Såå jävla mycket kan han väl inte lägga på"
Precis det sista där var ironi, kanske lite otydligt......sorry :(
 
Den dagen som kunden går ut med ett skriftligt underlag på vad som skall göras . Där allt är specat , då kan man få ett jämförbart pris
Alla vet exakt vad som skall göras
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Visst kan jag hålla med dig om att vill man ha full kontroll så tar man i en ideal värld in ett fast pris och då är man säker. Men har du som kund inte full koll på vad som ska göras och få kunder kan verkligen speca det i minsta detalj så jag skulle vilja påstå att du kan bli lika blåst eller besviken som om jobbet är löpande om man missat viktiga delar som hantverkaren metvetet eller ometvedet undantagit i offerten.

Det som slår mig i den här fullständigt ändlösa diskussionen i den här tråden är att fullt vettiga hantverkare med ett från mitt sätt att se det en hygglig affärsmodell som exempelvis Paul blir angripen för att han har ett påslag på materialet han säljer trots att det rör sig om mindre summor. En anledning är troligen hans envisa uppfattning om vad som egentligen är ett påslag för kunden vilket är helt onödigt försvar för orimliga påslag för han har uppenbarligen fullständigt nöjda kunder och även om hans påslag som han inte vill kalla det är litet så skulle hans kunder knappast kommit undan mycket billigare om de räknar med att köpa och frakta hem eländet själv.

Det verkar finnas gott om hantverkare här på BH som varit igång i åratal utan några besvärliga eller missnöjda kunder vilket som jag ser det tydligt bevisar att det går och ha en öppen dialog kring priset eller att alltid se till att man lämnar en nöjd kund efter sig som upplever att man fått valuta och kvalitet för pengarna.

Det som däremot känns lite knepigt är de hantvekare som är öppna med att privatkunder är bland det värsta som finns och/eller utan omsvep är tydliga med att skulle man redovisa den verkliga timkostanden så skulle den vara ca 50% högre om man inte döljer en stor del av vinsten i materialförsäljningen och sen upplever de att de har missnöjda kunder och att de inte har en förståelse för var problemet ligger i. Jag har inget större problem att förstå att man misslyckas med sin kundrelation om man från början har en knepig inställning till privatkunder sen också kanske anser att de får skylla sig själv om de kanske inte insett att en stor del av den faktiska timpenningen kommer från materialförsäljningen gör inte saken bättre.

Så jag skulle nog inte fokusera så mycket på en offert utan att försöka hitta en seriös hantverkare som har ett bra track-reckord med nöjda kunder som man kan lita på oavsett om det gäller löpande eller fast pris. Funkar inte det så de till att få koll på hur arbetet ska göras och fixa det själv och lägg pengrna på något kul (y)
Det finns ingen anledning att ens ta debatten med dom tomtarna som försöker få "skåne-pål" :) att framstå som en rufflare. Det här forumet är långt ifrån vad som är verklighet. Många här skriver så mycket skit att dom börjar tro sig själva snart. Dessutom så blir det nog en chock för nya konsumenter som loggar in i den här spaceverkligheten och söker lite tips och råd. Vips så kastas denne över med trådar om hur "hantverkare" minsann agerar. Den ene efter andra "experten" rapporter hur det ser ut i krigsområdet, och vilka inhumana metoder som hantverkarna använder.

Det var någon tok som skrev att hantverkare kan skita i sina kunder för dom ses bara en gång!
Nästan hela min omsättning förra året var tack vare återkommande kunder.
Det är verkligheten, men här inne är det tydligen helt annorlunda.

Verkligheten är oxå att snickare och plattsättare inte har en möjlighet att "salta" några fakturor med några hundra procent på material om man vill fortsätta som egen företagare.

Som konsument ska man vara noga med att ta referenser och är man osäker så känner man väl alltid någon som kan hjälpa till vid en eventuell upphandling eller vara med och gå igenom en offert.

Nu är jag utvilad och ska ut på fältet och slåss, vad fick man lära sig i lumpen att ha med sig i strid?

Mössa, bössa, mask. Här ska krigas!(y)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Den dagen som kunden går ut med ett skriftligt underlag på vad som skall göras . Där allt är specat , då kan man få ett jämförbart pris
Alla vet exakt vad som skall göras
Hehe, man kan ju försöka veta exakt allt som ska göras vid renovering/service ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Det finns ingen anledning att ens ta debatten med dom tomtarna som försöker få "skåne-pål" :) att framstå som en rufflare. Det här forumet är långt ifrån vad som är verklighet. Många här skriver så mycket skit att dom börjar tro sig själva snart. Dessutom så blir det nog en chock för nya konsumenter som loggar in i den här spaceverkligheten och söker lite tips och råd. Vips så kastas denne över med trådar om hur "hantverkare" minsann agerar. Den ene efter andra "experten" rapporter hur det ser ut i krigsområdet, och vilka inhumana metoder som hantverkarna använder.

Det var någon tok som skrev att hantverkare kan skita i sina kunder för dom ses bara en gång!
Nästan hela min omsättning förra året var tack vare återkommande kunder.
Det är verkligheten, men här inne är det tydligen helt annorlunda.

Verkligheten är oxå att snickare och plattsättare inte har en möjlighet att "salta" några fakturor med några hundra procent på material om man vill fortsätta som egen företagare.

Som konsument ska man vara noga med att ta referenser och är man osäker så känner man väl alltid någon som kan hjälpa till vid en eventuell upphandling eller vara med och gå igenom en offert.

Nu är jag utvilad och ska ut på fältet och slåss, vad fick man lära sig i lumpen att ha med sig i strid?

Mössa, bössa, mask. Här ska krigas!(y)
Mycket bra svarat!

Jag undra hur dom som anlitar en hantverkare funderar ibland.. Merparten här har förhoppningsvis ett jobb antigen eget eller anställd, det företaget man jobbar åt tar ut en "timpeng" eller liknande för att man gör sitt jobb. Era arbetsgivare kanske "saltar" timpengen på just DIG, men lägger inte på nått för papper eller liknande.
Personligen tycker jag det är alldeles för mycket negativt mot hantverkare i detta forum om hur dom tar betalt osv. (Och ja, jag är hantverkare själv)
Jag köper helt och hållet att ett dåligt utfört jobb ska man inte betala för.

Men jag och min familj lever på pengar som vi tjänar i form av lön, och jag tror att många här inne har ungefär samma premisser.

Om man nu tycker att alla hantverkare är dyra så är det bara att försöka göra det själv eller ta in billigare arbetskraft vilket är väldigt vanligt idag (tyvärr) , vilket jag tror vi alla kommer få sota för såsmåning om. I att fler blir arbetslösa och vilka kommet få betala det? -Jo, vi allihopa.

Som tur är så är vi alla olika.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.