Samma timpris, men med inhyrda jobbare som tar längre tid på sig:)
 
Förresten - alla priser till konsument ska vara inklusive moms. Företag som specar ex moms är inte seriösa.
 
sunqan skrev:
Förresten - alla priser till konsument ska vara inklusive moms. Företag som specar ex moms är inte seriösa.
Eller så skriver man att priserna är exklusive moms och är jävligt seriös...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Nej. Man är skyldig (dvs SKA) att ange pris till konsument inklusive moms. Har man problem med det är man inte seriös.
 
Stockholmare skrev:
Eller så skriver man att priserna är exklusive moms och är jävligt seriös...
Man är möjligtvis inte olaglig, men seriös är man inte. Definitivt inte.
 
Det kan ju faktiskt vara så att firman i fråga i vanliga fall jobbar mot företagskunder och helt enkelt missar att skriva att moms tillkommer. Typ som betongfirman som gjöt plattan i vår källare. De jobbar nästan uteslutande med företagskunder.
Sedan tycker jag att man som kund har ansvar att fråga om det är något oklart...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tycker inte att 25000 netto är ett dugg oklart. Det är 25000 att betala.
Vi har ett starkt konsumentskydd på grund av att konsumenten har ett underläge gentemot näringsidkaren, och det ska inte näringsidkaren kunna utnyttja hur enkelt som helst. Näringsidkaren är skyldig att känna till hur moms beräknas och betalas, och att netto i regel betyder ex moms - det behöver inte en konsument. Men det står konsumenten fritt att anlita en näringsidkare som tar 2000 spänn för att lämna en offert, och som vill ha 50% mer än sina konkurrenter för samma arbete. Men om den ena offerten är på 50000 netto och den andra är på 50000 så har konsumenten ingen skyldighet att förstå att det skiljer 12500 i pris. :eek:
 
Dessutom betyder "nettopris" inte "exklusive moms". Det betyder "efter dragna rabatter".
 
andersmc skrev:
Dessutom betyder "nettopris" inte "exklusive moms". Det betyder "efter dragna rabatter".
Nu tycker jag du är väl tvärsäker. ;) Jag håller med om att din definition är en korrekt definition. Dock menar jag att det nödvändigtvis inte är den enda korrekta definitionen, I exempelvis årsredovisningslagen (SFS 1995:1554) definieras nettoomsättning som "intäkter från sålda varor och utförda tjänster som ingår i företagets normala verksamhet med avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen," Jag tror säkert att man kan hitta andra definitioner av ordet "netto" i andra källor som exempelvis lagtexter, förarbeten eller doktrinen.

Nu spelar detta kanske ingen större roll för ges ett pris i en offert till en privatperson är det detta belopp privatpersonen ska betala, alldeles oavsett om ordet netto råkar förekomma eller inte.

Enda undantaget är möjligen om det mycket uttryckligt framgår att moms tillkommer, men även detta är i gråzonen i en offert till en privatperson, enligt min mening.
 
Håller med Alfredo om att nettopris även är exkl skatter då det har betydelse för företaget.
Talar man däremot om privatperson så kan denne inte påverka skatten, det är en summa pengar som ska betalas på samma sätt som arbetet resp material.
Därför så skall slutsumman på en offert till en privatperson inkludera allt han ska betala.
Lite samma sits kan man komma till om ROT är tillämpbart, här ska offerten vara EX ROT men bör innehålla ett klargörande om företaget ställer upp på att erbjuda en ROT service eller inte.
 
Inte seriöst att köra exklusive moms. Att säga att man missat det är inte heller seriöst. Kräver inte yrket noggrannhet.

Mitt tips är att upphandla delarna separat. Riv själv. Du kommer spara mycket på det tror jag framförallt om du har annat att göra i elväg tex och detsamma med rörisens arbete.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.