Vi har skaffat oss en tomt på ca 1600 kvm. Helt slätt och naken. Bara lite buskar. Med måtten
40x40m.

Hur långt från gatan tycker ni att jag/vi bör placera huset? Grannen framför ligger för nära! Ca 5m. Det stör oss. Men men´. Vi vill bo nära skog och gillar just den tomten.
Huset som vi vill bygga ska ligga på ca 140-160 kvm samt garage på ca 60kvm. Vidbyggt eller i huset.
Vi är 2 äldre personer som ska bo där. Det händer att det kommer besökande (3-5bilar) som gör att plats behövs. Dessutom behöver vi även en uppställningsplats för husvagnen.

Hur skulle ni placera huset?

2e16201295219efc4.jpg
 
Hej på er!

Kul att ni hittat en tomt!
Jag skulle först vilja fråga om ni föredrar att ha en fram eller en baksida?
I och med att huset över gatan ligger väldigt nära kan det vara en ide att
vända på huset.
Vända ryggen mot grannen över gatan så att säga.
Då får ni er framsida på baksidan liksom.
Man placerar huset så nära vägen som möjligt för att kunna utnyttja tomten
så mycket som möjligt..
Parkering bör få plats vid sidan av huset.

Kan det vara en ide?


Göran /
 
Vart är söder?
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Bra tänkt Tiger! :)
 
Norr upp.
Vi vill inte bygga på höjden alls. Och att nyttja huset från gatsida, är inte intressant.
Mao har vi inget emot att ha huset i mitten av tomten. Själva tycker vi det ser verkligen illa upp där vi ser husen placerade ca 5 m från gata. Medan det finns så mycket plats bakom.
Allt detta känns osäkert.
Därför frågar jag i tråden.
Vad anser andra personer?
För och nackdelar?

Edit. Tomten är inte 600kvm! Den är 1600kvm!
 
Jag är mån om privat trädgård utan insyn.
Hade jag varit tvungen att bosätta mig i ett villaområde så hade jag troligtvis byggt som din granne, med stor södersida bort från vägen.
I ditt läge hade jag nog också byggt nära vägen och satsat på en rejäl ostörd trädgård.
Men det är ju inte alla som är lika folkskygga som jag :)

skickat från en telefon nära mig.
 
Om norr är uppåt hade jag placerat huset långt in på tomten.
 
Det var lite så jag tänkte med. Att få en ostörd baksida.
Man behöver ju inte bygga så nära som 5 m från vägen
men mer åt vägen än i mitten.
Sen kan man fortfarande ha ingången från vägen om man vill..

Göran
 
Jag hade också gjort det, men som jag förstår det så störs vederbörande
av att grannen över gatan byggt så nära vägen!?

Göran
 
Om ni lägger huset ca 8-10 meter in på tomten har ni gott om plats för bilar och grannen kommer en bit bort. Med inbyggt garage (såklart ni ska ha!) kan fasaden mot gatan bestå av entre-garage-tvätt-toalett och kanske ett köksfönster. Alla "privata" delar lägger ni inåt tomten.
Glöm inte solen bara - vilken typ av sol vill ni ha? Jag har liknade läge på tomten och har byggt l-format hus för att fånga in kvällssolen optimalt.
 
Hur är grannens planlösning? Är det mest ekonomiutrymmen mot norr? Ni kanske överskattar störningsmomentet i det.

Annars hade jag velat ha följande:
Köket mot norr.
Två uteplatser så att man alltid kan välja om man vill sitta i skuggan eller solen
VIdbyggt garage så man slipper gå ut.
Vardagsrum mot söder.
Garaget ca 6-7 meter från vägen så att det ryms stora bilar parkerade framför garaget samtidigt som snöskottningen hålls nere.
Solig tomt.

Svårt att få ihop allt det där. Ska fundera.
 
Kanske nåt i den här stilen?
Drawing1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller något liknande fast med carport framför garaget..

Eller så sätter du garaget i nordvästra hörnet på huset, huset ganska långt upp på tomten och gör en lång uppfart till garaget. Sen en 3 meters granhäck mot vägen - det borde hindra insynen från grannen. Eftersom det är i Malmö-trakten så kanske snöskottningen inte är något man behöver bekymra sig om.
 
Typ såhär. Då borde ni få solig altan, solig trädgård plus insynsskydd. Kanske går det att sätta en carport på sidan om garaget också om man vill ha det.
Drawing2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som man med pelpets senaste förslag borde flytta hus/garage 3 meter åt öster så husvagnen får plats väster om garaget. Annars får man ställa den bakom häcken mot gatan för att skymma den störande grannen på andra sidan vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.