Vill berätta en rolig grej som hände här hos oss för ett tag sedan.

Vi hade vårrea här på bygghandeln och det var många kunder som sprang in och ut ur butiken. Många frågor om priser och sådant. Rätt vad det är kommer det in en kund, stressad, lite småstöddig och kaxig. Bad bla. kunderna som stod i tur att flytta sig så att han kunde ställa sin fråga.

Nåväl, frågan...
-Vad får jag för rabatt?
-Ja, sa jag, det beror vad du ska handla. Men vi har vårrea i dag så vi har satt ner priserna på det mesta ändå i dag.
-Du! Jag har varit hos konkurrenterna och dom har lovat mig 20% Vad får jag för rabatt?
-Ok, vad ska du ha för något?
-45x145 Imp
-Ja, den kostar 22.95 Kr/meter idag. Ord pris är 27 Kr/meter så det motsvarar 15%
men vad sa dom att du skulle få betala per meter efter din rabatt.?
-Vet inte men jag skulle få 20% Dom sa att ordinarie pris är 36 Kr/meter.
Det är nu det märkliga inträffar, kunden börjar skrika och bli riktigt otrevlig.
Han skriker: vad är det du inte fattar? Jag får ju 20% Vad får jag här?
Så jag svarar: Ja, du betalar 22,95 Kr per meter Priset är nersatt med 15% i dag då vi har rea.Förstår du att du betalar 28.80 Kr/per meter trots att du fått 20% hos dom andra. Du spar alltså nästan 6 Kr/metern på att handla här.
Nu brinner det till riktigt hos kunden. Han blir helt vansinnig och kastar sitt block och penna i väggen ( detta trots att butiken är full av folk, som dessutom försöker hjälpa till att förklara för honnom att det blir billigare att handla hos oss) knuffar undan en annan kund skrikandes:
-Idioter, jag får ju för fan 20%
Springer ut och hoppar in i sin bil och drar med skrikande däck ( med släpvagn och allt) så att övriga kunder får kasta sig ur vägen.
Kan bara säga att allt stannade upp och ingen sa ett ljud på flera minuter.

Det verkar svårt det där med procenten och vad man betalar för en del!
 
  • Gilla
larsbj och 21 till
  • Laddar…
Hahaha:)
Underhållande läsning!!!
Märkligt hur folk kan bete sig som inte fattar något själva ;)
 
Har nog vart för många procent tidigare
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Först misstaget man brukar göra är att utgå från att "folk" tänker (eller lyssnar på vad man säger) :x

He he he, sicke stolle !!!

//Jante
 
D
Det var väl en hantverkare som hade skrivit kontrakt med kunden om 10% materialpåslag från standardprislistan... Då är det bara rabatten som räknas, inte priset... :cool:
 
Han menade nog att han skulle få 20% billigare hos konkurrenten från ditt pris, typ "lägstaprisgaranti".
Du skulle sagt 1 krona lpm hos dig, förutsatt att han köpte från konkurrenten :D
 
Låter som någon bokstavskombination i kombination med en dålig dag. Men visst - ni kanske skulle ha fixat en offert på 50 kr/lpm och sen gett honom 25% på den. Fast å andra sidan är det kanske bättre för er om han köper hos någon annan.
 
På tal om rabatter, vad är egentligen "normala" rabatter man kan få hos en bygghandlare? Jag har aldrig iofs frågat på Bauhaus etc då jag antar att där är det kalla handen, men på XL och liknande? Jag frågade nyligen på en lokal XL butik om jag kunde få rabatter nu när jag kommer att handla en del framöver, det skulle jag få och när jag kollar kvittot så har de dragit mellan 10-15% på varorna. Kollade efteråt vad motsvarande priser var på ByggMax och där var priset ändå billigare. Nu har jag lite svårt för att pruta med det känns ändå som att det inte är värt att handla på XL, i det här fallet, om inte man kan få mer rabatt. Vilka marginaler har bygghandlare som XL egentligen, vad är en rabatt man kan begära utan att anses som girig?? :surprised:
 
Kul historia.

Det finns folk till allt...

För länge sedan jobbade jag extra i en radio/tv butik.
En dag gick butiken i konkurs och hade stor annons i lokalpressen: Utförsäljning 50%. Vi var där till sent kvällen innan och prisade om = höjde priserna.
Köerna var långa långt innan vi öppnade.
Tvärs över parkeringen (MAX 200m bort) på köpcentret fanns en annan radio/tv butik, från en konkurrerande kedja. Samma dag som vår utförsäljning hade de annons i samma lokaltidning, med bland annat en viss tv, till ett riktigt bra pris.
Vi hade ett lager av samma tv, inköpt till för högt pris. Efter vår prishöjning, och därpå avdrag av 50%, var vi 200:- dyrare än konkurenten på just den tv:n.

När stridsdammet hade lagt sig på kvällen kom en ur personalen över till oss och pratade. Vi konstaterade då att vi hade sålt alla våra tv:s av den specifika modellen och de hade sålt inga. Trots att de var 200:- billigare.

Fast vi hade ju 50% rabatt.....

/ Fredrik
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Många som inte har anammat prisjakt.se eller liknande går bara på rabattprocenten. En hög rabatt är en bra affär....

Synd att prisjakt.se inte har byggvaror. elverktyg har de ju iaf.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Haha...ja det är ju det där med matematik också... :D
 
bygghandlaren skrev:
Vill berätta en rolig grej som hände här hos oss för ett tag sedan.
Vi hade vårrea här på bygghandeln och det var många kunder som sprang in och ut ur butiken. Många frågor om priser och sådant. Rätt vad det är kommer det in en kund, stressad, lite småstöddig och kaxig. Bad bla. kunderna som stod i tur att flytta sig så att han kunde ställa sin fråga.
Nåväl, frågan...
-Vad får jag för rabatt?
-Ja, sa jag, det beror vad du ska handla. Men vi har vårrea i dag så vi har satt ner priserna på det mesta ändå i dag.
-Du! Jag har varit hos konkurrenterna och dom har lovat mig 20% Vad får jag för rabatt?
-Ok, vad ska du ha för något?
-45x145 Imp
-Ja, den kostar 22.95 Kr/meter idag. Ord pris är 27 Kr/meter så det motsvarar 15%
men vad sa dom att du skulle få betala per meter efter din rabatt.?
-Vet inte men jag skulle få 20% Dom sa att ordinarie pris är 36 Kr/meter.
Det är nu det märkliga inträffar, kunden börjar skrika och bli riktigt otrevlig.
Han skriker: vad är det du inte fattar? Jag får ju 20% Vad får jag här?
Så jag svarar: Ja, du betalar 22,95 Kr per meter Priset är nersatt med 15% i dag då vi har rea.Förstår du att du betalar 28.80 Kr/per meter trots att du fått 20% hos dom andra. Du spar alltså nästan 6 Kr/metern på att handla här.
Nu brinner det till riktigt hos kunden. Han blir helt vansinnig och kastar sitt block och penna i väggen ( detta trots att butiken är full av folk, som dessutom försöker hjälpa till att förklara för honnom att det blir billigare att handla hos oss) knuffar undan en annan kund skrikandes:
-Idioter, jag får ju för fan 20%
Springer ut och hoppar in i sin bil och drar med skrikande däck ( med släpvagn och allt) så att övriga kunder får kasta sig ur vägen.
Kan bara säga att allt stannade upp och ingen sa ett ljud på flera minuter.

Det verkar svårt det där med procenten och vad man betalar för en del!
Snacka om dålig dag :wow:
 
Ja, det finns hur många exempel som helst på hur folk inte tänker innan dom pratar.
Med en annan kund som skulle handla om han bara fick tillräckligt bra rabatt utspelades sig följande:
Kunden var intresserad av trall 28x120 Imp, som hos oss är en nettovara (alltså en vara med väldigt dålig TG, i det här fallet mindre än 5% Spill och kassaktioner inte inräknat.) Som han fick ett pris på 12.50 Kr/metern ,ett pris som alla våra kunder betalar, såväl firmor som privatpersoner.
Han var inte riktigt nöjd med det priset då han inte fick någon rabatt. För hos våra konkurrenter, som tog 17.50 Kr/meter skulle han få 15% Så efter en lång diskussion där jag försöker förklara att det likväl blir billigare hos oss, ger jag upp och ger honom följande förslag:
-Ok, jag ger dig ett pris som ligger 10% under det pris du får betala hos dom andra. Är du nöjd med det?
Han svarar: Ja, för fan! Jag får ju först 15% och sen 10% på det. Blir ju skitbilligt, ju.
Sagt och gjort, han betalade med nöje 13,38 Kr/metern med rabatt i stället för 12,50 Kr/ metern utan rabatt.
Till råga på allt står en annan kund och hör hela samtalet, som kommer och kräver samma deal!
Jag visste inte vart jag skulle ta vägen, jag hade med papper och penna visat vad respektive slutsumma skulle bli, trots att det skillde över 400 Kr mot ordinariepris ville båda ha den med rabatt.
Och för att ingen ska tycka att jag var taskig, måste jag berätta att jag i slutänden drog av påslaget på trallen från reglarna i stället.Utan närmare förklaring till dom två. Så att ingen ska tro att jag lurades.
Men jag hade 2 riktigt nöjda kunder som åkte härifrån. Dom tyckte att dom gjort en alldeles förträfflig deal
 
  • Gilla
Ulric och 12 till
  • Laddar…
Börjar att förstå att Jan Björklund vill satsa mer på skolan, det behövs ju bevisligen! Är folk verkligen så dumma i huvudet :wow:???
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Börjar att förstå att Jan Björklund vill satsa mer på skolan, det behövs ju bevisligen! Är folk verkligen så dumma i huvudet :wow:???
Ja :)
 
  • Gilla
Joens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.