Kanon att dom verkar ha bra service! :) Du får gärna uppdatera när ni löst problemet, man är ju lite nyfiken! :)
 
Verkar ha gått nästan ett år sedan många av er installerade EC Home - kan man få lite utvärderingar? Har Termomatic CBJ nu med endast innegivare och är väldigt nöjd. Har nu byggt ut huset och behöver en shuntstyrning till och är lite sugen på EC Home.

Lars
 
Tjena!
Jag är nöjd och glad att jag inte köpte nåt annat system, är dock lite sugen på att dela upp källaren och övervåningen på 2 styrningar till för att kunna styra per våning, jag har ingen utetempgivare så jag ändrar max framledningstemperatur beroende på årstid, funderar på att komplettera med sån, dock är det kanon att kunna ställa 20 grader inomhus och den håller 20, hur bekvämt som helst.
 
Hejsan jag har faktiskt inte använt den så mycket för jag har helt enkelt inte fått ordning på den men nu idagarna så ska den vara i full drift tänkte då skriva mer om hur det funkar
 
Jag har använt den sen december och är mycket nöjd.
Kör med innegivare.
Nu i oktober hinner den inte riktigt med på eftermiddagen när tempen sjunker snabbt men ligger kanske runt 1,5 efter som max. Inget problem för oss.
 
Någon som har installerat denna på en CTC 265B? Thermomatic tror den ska passa, men dom är självklart inte säkra och man vill ju inte köpa i onödan.

MVH
Korvstroganoff
 
Hejsan nu har jag precis dragit igång min ec home ! Men hur har ni andra den inställd ? ( är pappaledig så man kan pilla lite med sånt mellan bytena :) )

Har nyligen börjat elda har en nibe veden 3300 eldar mot 3 500 liters strömsnäs . Pannan håller 80 grader (står i källaren )

innegivaren då jag kör r-modellen sitter i hallen på mellersta planet . Verkar funka fint men vad har ni andra för framlednings temp?
Hur har ni termostaterna i huset på fullt ?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Har själv en EC Home som jag haft i snart ett år. Fungerar mycket bra och är enkel att använda. Själv brukar jag ha min framledningstemperatur så låg som det bara går för att hålla temperaturen inne. Ja du sparar ju mer på värmen i tankarna då.

Mvh Micke
 
kulle
Det är egentligen bara max framledningstempen man ställer in, vitsen med automatshuntstyrning är ju o ha så låg temp som möjligt och oftast ligger den väl på 30 gr.
Jag har satt min max temp på 55 gr.
Alla termostater på fullt förutom i sovrummet där jag ställt in den på 19 gr.
 
Redigerat:
kulle skrev:
Det är egentligen bara max framledningstempen man ställer in, vitsen med automatshuntstyrning är ju o ha så låg temp som möjligt och oftast ligger den väl på 30 gr.
Jag har satt min max temp på 55 gr.
Alla termostater på fullt förutom i sovrummet där jag ställt in den på 19 gr.
då har du två rörs system?

jag som har ett rörs system med gamla plåt raddar från 80 talet får ha på lägst 65g
 
Også svært fornøyd med min EC Home.
Kjører IKKE nattsenking, da noe av comforteffekten ved å ha " gratis " varme tas ut iform av et hus som alltid er varmt. Men vi har det nå JAMT varmt, og det føles bra.
Bruker pr idag IKKE utetemperaturgiver. Max turtemp er satt til 55gr, men denne måtte økes til 65gr når det var nesten 30 minusgrader i vinter som var.
 
kulle
obba skrev:
då har du två rörs system?

jag som har ett rörs system med gamla plåt raddar från 80 talet får ha på lägst 65g
Javisst är det så:), man blir hemmablind ibland och utgår från sitt eget:x.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Vill bara uppdatera ang mitt problem. Vi bytte styrkortet men det funkade inte heller. Då skickar de direkt en ny givare och problemet var tydligen den ändå. Mycket bra och snabb support från dem. Riktigt Impad! Jag är mycket nöjd med systemet. Har dock några funktioner jag skulle vilja se tillagda i kommande mjukvara.
 
Jocke 82 skrev:
Hejsan nu har jag precis dragit igång min ec home ! Men hur har ni andra den inställd ? ( är pappaledig så man kan pilla lite med sånt mellan bytena :) )

Har nyligen börjat elda har en nibe veden 3300 eldar mot 3 500 liters strömsnäs . Pannan håller 80 grader (står i källaren )

innegivaren då jag kör r-modellen sitter i hallen på mellersta planet . Verkar funka fint men vad har ni andra för framlednings temp?
Hur har ni termostaterna i huset på fullt ?
Du bör titta mer på returen än på framledningen. Ju lägre retur, ju mer energi får du ut mellan eldningarna. Ett väl instrypt system är viktigt vid vedeldning.
 
Har själv runt 75graders framledningstemp när det är smällkallt ute, fast bara 30 graders retur..

Som jensaro säger, framledningen är ointressant vid vedsystem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.