Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tack för kvällens bästa läsning... Underbart skrivet... :p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tack för kvällens bästa läsning... Underbart skrivet... :p
Hehe jag kastar bajs med och mot både lägerna mest för att jag gillar diskussionen. Men måste hålla med att Thomas inlägg var väldigt underhållande :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag vet inte när du anlitade en IT-konsult senast, men det finns ganska gott om IT-konsulter som arbetar för "hantverkarlöner".

Den stora skillnaden är väl att det är fritt fram att koppla,konfigurera och programmera sin dator själv utan att försäkringsbolag eller länsman lägger sig i.

Datorbranschen har inte heller grossister som säljer datordelar endast till företag. Dessutom finns det inga IT-konsulter som vägrar jobba med det eller det märket trots att det är skit.
Att det inte finns grossister (distributörer) som bara säljer till företag stämmer väl inte riktigt, men för det mesta är det inga större skillnader i pris på vanliga konsumentprodukter och liknande, utan det är mer på t.ex. servertillbehör som det finns marginaler att hämta.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
Thomas inlägg var riktigt roligt men det fanns även en intressant slutkläm på det av en seriösare art... Hur blir man av med klåparna på marknaden?

Om man bortser från skrönan att man får vad man betalar för vad återstår? Visst kan man ta någon enstaka referens, men vi har ju bara här på BH sett att trots goda referenser så går det åt pipan.

Uppenbarligen så funkar inte marknadsekonomin så väl inom dessa sektorer. Jämför tex med att försöka driva en internetbutik och ha missnöjda kunder, efter någon månad med negativa omdömen på siter som prisjakt o pricerunner så är det bara att stänga butiken. Öppna en butik eller restaurang med missnöjda kunder och samma sak händer där. Men på något sett så hänger ett gäng urusla hantverkare kvar.

Det borde finnas ett intresse inom hantverkarskrået att rensa upp internt... Men varför görs ingenting?
 
Nimajneb skrev:
Det borde finnas ett intresse inom hantverkarskrået att rensa upp internt... Men varför görs ingenting?
Allvarligt??

Menar du på fullt allvar att hantverkare ska lägga ner tid och energi på att rörisar och elektriker ska debitera mindre för sitt material? Jag tror faktiskt att hantverkare har annat att lägga ner sin tid på, vad tror du?

Dessutom, vad ska ex. en branchorganisation göra åt det?? reglera påslaget??

Nä allvarligt talat så skiter jag högblankt i vad folk och fä debiterar, hur dom gör det, vilka inköpspriser dom har, hur nöjda kunder dom har.
Jag har nog med mitt eget och sköter det på ett sätt JAG tycker fungerar för MIG och kommer så göra framöver också.

Nä, precis som i dom flesta andra brancher så lär marknaden och kunderna få sköta denna bit framöver också.


Jag kan inte påminna mig om en enda branch där kollegor, konkurrenter eller branchorganisationer lägger sig i respektive affärsmodell.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
MYCKET bra skrivet pappskallen :p
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Allvarligt??

Menar du på fullt allvar att hantverkare ska lägga ner tid och energi på att rörisar och elektriker ska debitera mindre för sitt material? Jag tror faktiskt att hantverkare har annat att lägga ner sin tid på, vad tror du?

Dessutom, vad ska ex. en branchorganisation göra åt det?? reglera påslaget??

Nä allvarligt talat så skiter jag högblankt i vad folk och fä debiterar, hur dom gör det, vilka inköpspriser dom har, hur nöjda kunder dom har.
Jag har nog med mitt eget och sköter det på ett sätt JAG tycker fungerar för MIG och kommer så göra framöver också.

Nä, precis som i dom flesta andra brancher så lär marknaden och kunderna få sköta denna bit framöver också.


Jag kan inte påminna mig om en enda branch där kollegor, konkurrenter eller branchorganisationer lägger sig i respektive affärsmodell.
Då tar vi det igen låååååångsamt..

Det handlar om missnöjda kunder som antingen fått ett dåligt jobb utfört eller en slutnota där det smugits in orimliga påslag.

Jag förstår inte hur man kan tycka det är roligt att jobba i en bransch där man allmänt ses som en fifflare bara för att det finns ett antal rötägg därute som kör med tvivelaktiga metoder.

Ta en annan bransch tex som det spottas på så är det ju bilverkstäder där kunderna kände sig lurade när dom kom för att hämta bilen o hade knappt råd att lösa ut den. Här har man ju iaf tagit tag i det hela och informerar kunden i förväg vad det kommer att kosta och skulle något oväntat dyka upp så ringer man kunden berättar INNAN man gör något. Sedan tycker nog dom flesta att det är för dyrt men det är ju en helt annan fråga.

Men om vi återgår till hantverkarna så kommer jag iaf fortsätta vara kritisk till dem som en grupp, speciellt när man vet att det tex finns företrädare för VVS branschorganisation som tycker att tex RinkabyRör är ett hot mot Branschen eftersom dom har låga och transparenta priser.
 
Du som är så duktig Nimajneb... ;)

Kan du komma med ett enda förslag på vad vi andra som räknar oss som hederliga och seriösa, ska göra åt rötäggen !!???

Det vi kan göra är att köra en seriös stil och kommunicera med våra kunder på ett vettigt sätt så att det verkligen framgår att vi inte är några fifflare... mycket mer kan vi inte göra... men det räcker för oss...
Vi har inte heller tiden och lägga på att jaga rötägg för vi har precis som pappskallen skriver annat att göra...
T.ex vårda och ta hand om våra kunder som insett att vi är seriösa. ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag undrar hur vi skall få till en sammanhållning så att vi kan få UPP priserna
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Ta en annan bransch tex som det spottas på så är det ju bilverkstäder där kunderna kände sig lurade när dom kom för att hämta bilen o hade knappt råd att lösa ut den. Här har man ju iaf tagit tag i det hela och informerar kunden i förväg vad det kommer att kosta och skulle något oväntat dyka upp så ringer man kunden berättar INNAN man gör något. Sedan tycker nog dom flesta att det är för dyrt men det är ju en helt annan fråga.
Så du menar att det inte finns fifflare i den branschen så den gruppen är helt ok att inte dra alla över samma kant.

Herrejisses... där fick du mig att skratta åt dig ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Du som är så duktig Nimajneb... ;)

Kan du komma med ett enda förslag på vad vi andra som räknar oss som hederliga och seriösa, ska göra åt rötäggen !!???

Det vi kan göra är att köra en seriös stil och kommunicera med våra kunder på ett vettigt sätt så att det verkligen framgår att vi inte är några fifflare... mycket mer kan vi inte göra... men det räcker för oss...
Vi har inte heller tiden och lägga på att jaga rötägg för vi har precis som pappskallen skriver annat att göra...
T.ex vårda och ta hand om våra kunder som insett att vi är seriösa. ;)
Jag kan komma på ett par saker men o slutändan är det ungefär så ni menar.

Dessa är mest gällande för just vvs, el och viss del våtrumsbygge

1 Ni kan föregå med gott exempel gällande pristransparens. Alltså sätta korrekta timpriser som baseras på den kostnad ni verkligen vill få in. Inga servicebilskostnader, inga konstiga verktygshyror (förutom udda verktyg som då tidigt kommuniceras till kund). Inga stora materialpåslag däremot tror jag ingen bryr sig om era faktiska inköpspriser - det intressanta är jämförelsen med konsumentpriserna.

2 Sätta press på branschorganisationer (BKR, GVK mfl) att lägga mer resurser på granskning av medlemmar och en aktivare uteslutning för att säkerställa att branschanslutning är en kvalitetssäkring och inte ett tomt dokument.

3 Skriv enkla men tydliga avtal med kunderna och var ärliga med förändringar, tillägg och merkostnader

4 Fortsätt göra bra jobb som visar att det finns en tradition och stolthet i branschen

För att ändå lyckas konkurrera måste ni förstås lyckas förmedla det mervärde och att ni inte är dyrare i slutkostnad. För varje kund en seriös hantverkare övertygar skapar det förståelse och en utbredd kunskap. Den kunden kommer vid nästa jobb inte köpa en för billig timpenning utan att ifrågasätta om det ev kommer merkostnader.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Exakt, nyckelordet är pristransparens.

Ta fram en offertstandard där det tydligt framgår.
- pris per mantimme inkl moms
- ev kostnad för servicebil
- hur ev tid utanför kundens bostad debiteras och för vad
- ett uppskattat totalpris
- en procedur för hur en avvikelse från prisuppskattningen ska hanteras.
- basen för hur materialet prissätts
- krav på material som kunden tillhandahåller
- tidsperiod då jobbet skall utföras
- hur koordinering med andra yrkesgrupper ska ske

Osv osv

Det är ju bara att läsa alla besvikna trådar på BH så vet man vad kunderna känner sig lurade på.

Har man inget intresse att jobba med en sådan standard så har man inte rent mjöl i påsen....
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Så du menar att det inte finns fifflare i den branschen så den gruppen är helt ok att inte dra alla över samma kant.

Herrejisses... där fick du mig att skratta åt dig ;)
Min erfarenhet är att kundvården och pristransparensen har markant förbättrats och jag kan idag undvika att lämna in mina bilar till ställen där dom försöker överprisa sina tjänster.
Sedan så är det ju så att kunderna återkommer mer regelbundet till sin verkstad än sin snickare så ryktet är viktigt.
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Jag kan komma på ett par saker men o slutändan är det ungefär så ni menar.

Dessa är mest gällande för just vvs, el och viss del våtrumsbygge

1 Ni kan föregå med gott exempel gällande pristransparens. Alltså sätta korrekta timpriser som baseras på den kostnad ni verkligen vill få in. Inga servicebilskostnader, inga konstiga verktygshyror (förutom udda verktyg som då tidigt kommuniceras till kund). Inga stora materialpåslag däremot tror jag ingen bryr sig om era faktiska inköpspriser - det intressanta är jämförelsen med konsumentpriserna.

2 Sätta press på branschorganisationer (BKR, GVK mfl) att lägga mer resurser på granskning av medlemmar och en aktivare uteslutning för att säkerställa att branschanslutning är en kvalitetssäkring och inte ett tomt dokument.

3 Skriv enkla men tydliga avtal med kunderna och var ärliga med förändringar, tillägg och merkostnader

4 Fortsätt göra bra jobb som visar att det finns en tradition och stolthet i branschen

För att ändå lyckas konkurrera måste ni förstås lyckas förmedla det mervärde och att ni inte är dyrare i slutkostnad. För varje kund en seriös hantverkare övertygar skapar det förståelse och en utbredd kunskap. Den kunden kommer vid nästa jobb inte köpa en för billig timpenning utan att ifrågasätta om det ev kommer merkostnader.
Allt det här görs redan. Det får inte heller bort några klåpare.

Räkna på badrum har jag helt slutat med, man lägger ner mängder med tid att titta på projektet och göra tydliga offerter som slutar med ett mail tillbaka att man är dubbelt så dyr som någon annan.
Jag är rätt övertygad om att dom flesta fallen här på BH är just dom "billiga" alternativen. Då spelar det ingen roll hur tydlig och organiserad man är.
Det finns definitivt inget en vanlig hantverkare kan göra något åt, man kan bara köra sitt race och le lite åt dom som valde att ta den billiga offerten.
För det finns fortfarande kloka konsumenter som väljer kvalitet före kvantitet vilket gör att vissa kan överleva.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Absolut Thomas med en liten inflikning - hur många har uteslutits ur branschorganisation? Hur många oannonserade besök görs?

Jag skulle kunna säga en sak men det passar sig inte på öppet forum... ;)

I övrigt är det viktiga att man som seriös tydliggör att du får ett bra pris på material, väl i klass med internetbutikerna, du får inga kostnader för servicebil, framkörningsavgift eller liknande (däremot självklart restid till kunden).

Ge kunden incitament att ifrågasätta den billiga offerten med de rätta frågorna (vad har du för materialpris, tillkommer det några hyror, tillkommer det framkörningsavgift eller annat, gör du jobbet eller inhyrda hantverkare, vilka behörigheter har du och den som gör jobbet, vad har ni för försäkringar, referenser).

Visst det kostar den seriösa hantverkaren 5 min extra i offertstadiet men kan också göra att vissa kunder förstår skillnaden och förstår vad de väljer för hantverkare
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.