Status
Tråden går ej att kommentera.
Paul-Staffanstorp skrev:
Vänta bara... personangreppen kommer med tiden...
Här finns de som är experter på det ämnet också... haha ;)
Det finns väl överallt men många är hjälpsamma och med lagom nivå på seriositet kontra humor

Främst skåningarna!

/Alltid skåning i hjärtat ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vänta bara... personangreppen kommer med tiden...
Här finns de som är experter på det ämnet också... haha ;)
Så länge man kan skilja på sak och person så brukar det gå bra, när det går över i personangrepp så brukar våra moderatorer vara kanske alerta och rensa upp vilket är bra.
Att tjabba en sakfråga sida upp o sida ner med tex dig Paul, även om det från en utomstående kan ses som om vi håller på o ta livet av varandra, så finns nog alltid glimten i ögat och jag iaf skulle aldrig ha något problem att ta en pilsner o skratta över det tillsammans efteråt. :)
 
Absolut inte jag heller och jag skrev det också med glimten i ögat... :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu handlar det ju knappast om några minuter här och där för anser du det så har du väldigt snedvriden verklighetsuppfattning om vad det går åt i tid att mängda material och köra runt och köpa detsamma...
Skulle man göra detta gratis skulle det motsvara väldigt mycket av ens inkomst på ett år.

Ge mig EN ENDA anledning till att vi skulle utföra detta arbete gratis åt våra kunder !!
Tick tack tick tack... klockan går och jag väntar på svaret ;)
Det händer ganska ofta att vi krediterar småfakturor eller gör små extrainsatser till lojala återkommande kunder. Min make som är IT-konsult i det dyrare skiktet gör likadant.

Jag menar inte att man skall åka till bygghandeln i timmar utan att ta betalt för det. Men det är ett väldigt gnällande om att "jobba gratis" hela tiden. Och jag som vet precis vad allt kostar vill hävda att vid de timpriserna det handlar om är sådana att det skall finnas utrymme för att göra offerter och speca material och administrativt arbete. Det går alldeles utmärkt ihop ändå...

Sedan ROT kom tillbaka kan man se att timpriset för en snickare och en ingenjör börjar närma sig varandra. Och jag vet vilken debiteringsgrad man räknar på konsulten. Jag säger det igen - jag unnar visst folk att tjäna pengar. Men sluta gnäll om att ni "jobbar gratis" för det kan omöjligen vara så att ni har svårt att få ihop det.
 
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
Vad din make debiterar kan vi bara gissa men med ordet IT inblandat så vet alla att det är mer än de dubbla om inte det tredubbla mot vad en hantverkare debiterar så är det inte konstigt att han har råd och bjuda på en del till höger och vänster.

Tittar man på hur mycket utrustning hantverkaren behöver så är det en gigantisk skillnad i omkostnader, men inte på samma håll som debiteringen... ;)

Att snickarens debitering börjar närma sig ingenjörernas kan jag inte hålla med om.

När jag startade eget själv för 8år sedan så låg de flesta jag känner mellan 300-350:-/tim och idag 8år senare och efter att rotavdraget infördes så ligger de flesta jag känner i branschen mellan 375-425:-/tim...
Det anser jag vara en fullständigt normal ökning under så många år... Och absolut inget överdrivet p.g.a rotavdraget.

Ingen som gnäller över att vi jobbar gratis för vi ser till att debitera den tiden vi lägger på kunderna oavsett vilken typ av arbete vi utför och så lär det förbli... Jobb som jobb.
Själv bjuder jag ofta på saker till lojala återkommande kunder men nu var det inte detta som diskussionen handlade om. ;)


...men som jag misstänkte... INGET svar på varför vi ska köra och göra inköp till kunder utan att få ta betalt för det. ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Skillnaden är att IT-konsulterna tar ut så sjuka timpengar så inga privatpersoner vill betala för dem...
Jag vet inte när du anlitade en IT-konsult senast, men det finns ganska gott om IT-konsulter som arbetar för "hantverkarlöner".

Den stora skillnaden är väl att det är fritt fram att koppla,konfigurera och programmera sin dator själv utan att försäkringsbolag eller länsman lägger sig i.

Datorbranschen har inte heller grossister som säljer datordelar endast till företag. Dessutom finns det inga IT-konsulter som vägrar jobba med det eller det märket trots att det är skit.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tittar man på hur mycket utrustning hantverkaren behöver så är det en gigantisk skillnad i omkostnader, men inte på samma håll som debiteringen... ;)
Det har du uppenbarligen ingen erfarenhet av. Dina verktyg är förmodligen en spottstyver jämfört med licensavgifterna för beräkningsverktyg och andra liknande verktyg som vissa ingenjörer har i bagaget. Nu försöker man ju få flera ingenjörer att utnyttja dessa så att man maximerar här också. Men att säga att en teknikkonsult inte har några omkostnader jämfört med en hantverkare - då vet man inte vad man pratar om.

Att mitt svar inte passade dig är inte samma sak som att du inte fått svar. Läs igen.
 
Men Paul du slåss mot väderkvarnar nu. :) Jag tror ingen i princip i forumet tycker att du eller andra hantverkare skall åka till brädgåden, ahlsell eller vad nu må vara gratis.
Det som vissa kritiserar är att du, och som TS tog upp att andra gör, tar en kommission på materialet och samtidigt fakturerar för att du kör och hämtar det. Jag tycker som konsument inte att det är ok. Tror du får acceptera det eller övertyga sådana som mig varför det är en bra grej. Klart du antingen tar betalt i kommission eller i timlön inte båda. Sedan när det gäller hantverkarens rabatter så funkar i övriga samhället det vanligast så att man skjuter över rabatter på kunderna för att förstärka sin egen konkurrenskraft genom att deras totalpris blir bättre. Exempelvis äger Holmen skog trots att råvaran finns tillgänglig i överskott. Antagligen är konkurrensen och medvetenheten på hantverkarmarknaden för dålig då sådana här typer av överfaktureringar existerar. Fortsätter det med vilda västern och branschen inte kan rensa bort det blir det säkert hårdare lagar dessvärre.
 
  • Gilla
Germanpilsner och 2 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Men Paul du slåss mot väderkvarnar nu. :) Jag tror ingen i princip i forumet tycker att du eller andra hantverkare skall åka till brädgåden, ahlsell eller vad nu må vara gratis.
Det som vissa kritiserar är att du, och som TS tog upp att andra gör, tar en kommission på materialet och samtidigt fakturerar för att du kör och hämtar det. .
Varför är detta inte OK? Att ta betalt per timme för det man gör och påslag på material är olika poster. Fråga vilken byråkrat som helst. Olika poster, olika pengar.

(blanda inte in 100% påslagen nu för den frågan är redan utredd)

Tittar man på något så grundläggande som våra kära förvaltningar. T.ex. Kultur & Fritid och sen kan vi ta.... Utbildning! Två olika nämnder

Vi säger att de båda har 1000:- detta år i budget, vardera. Men Kultur går det så bra för så när detta år är slut så har de bara använt upp 500 av dessa.

Utbildning går det sämre för de kommer gå 500:- back detta året alltså totalt 1 500:-

Nu är det så korkat att dessa pengar som alla är skattepengar inte kan flyttas mellan förvaltningar utefter behov. Och använder inte kultur sina pengar så riskerar de ett lägra ansalg kommande år.

Är det så med skattepengar så ska man väl inte bli sur på en näringsidkare som också vill ha mat på bordet, betala huslån etc att tjäna pengar.

Timarvode och påslag är olika saker, bli ni sura för det så ska ni bara se andra branscher...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Främst skåningarna!
Hmmmm...;)
 
sj6 skrev:
Varför är detta inte OK? Att ta betalt per timme för det man gör och påslag på material är olika poster. Fråga vilken byråkrat som helst. Olika poster, olika pengar.

(blanda inte in 100% påslagen nu för den frågan är redan utredd)

Tittar man på något så grundläggande som våra kära förvaltningar. T.ex. Kultur & Fritid och sen kan vi ta.... Utbildning! Två olika nämnder

Vi säger att de båda har 1000:- detta år i budget, vardera. Men Kultur går det så bra för så när detta år är slut så har de bara använt upp 500 av dessa.

Utbildning går det sämre för de kommer gå 500:- back detta året alltså totalt 1 500:-

Nu är det så korkat att dessa pengar som alla är skattepengar inte kan flyttas mellan förvaltningar utefter behov. Och använder inte kultur sina pengar så riskerar de ett lägra ansalg kommande år.

Är det så med skattepengar så ska man väl inte bli sur på en näringsidkare som också vill ha mat på bordet, betala huslån etc att tjäna pengar.

Timarvode och påslag är olika saker, bli ni sura för det så ska ni bara se andra branscher...
Det handlar mest om att argumentationerna och motiveringen till höga påslag är ofta för att det finns många timmar som ej går att fakturera. Sedan fakturerar man samtidigt för allting som man gör åt kunden såsom pappersarbete, hämta material, reseersättning för bilen samtidigt som man fakturerar en kostnad för servicebil som i slutändan ändå inte innehöll allt som behövdes så det faktureras för att hämta material.

Inget av detta är problem egentligen, problemet är i mina ögon mer att kunden frågar hur mycket det kostar/timme för att det är där han kan jämföra pris som ändå till syvende sist är en faktor som för många påverkar valet av hantverkare. Det priset då kunden får är ofta bara en grund som sedan utökas med serviceavgift/framkörningsavgift, höga påslag på material etc. Helt plötsligt har kunden fått något annat än han förväntat sig och i värsta fall har den hantverkare som gett ett pris på 400 kr/h kanske kostat mer än den som offererat 550 kr/h.

Svaren varför man gör på detta viset är att man vill få uppdrag och konkurrera på lika villkor så gör andra företag fulofferter så följer fler för att inte bli utkonkurrerad.

Att då lyckas överbrygga detta är svårt för kunderna är okunniga - det är därför man väljer att hyra in hjälp. De enda som kan ändra attityden är seriösa företag som tydliggör för kunden vad de får i denna offert - ärlighet och pristransparens.
 
  • Gilla
MalinW och 5 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Men Paul du slåss mot väderkvarnar nu. :) Jag tror ingen i princip i forumet tycker att du eller andra hantverkare skall åka till brädgåden, ahlsell eller vad nu må vara gratis.
Det som vissa kritiserar är att du, och som TS tog upp att andra gör, tar en kommission på materialet och samtidigt fakturerar för att du kör och hämtar det. Jag tycker som konsument inte att det är ok. Tror du får acceptera det eller övertyga sådana som mig varför det är en bra grej. Klart du antingen tar betalt i kommission eller i timlön inte båda. Sedan när det gäller hantverkarens rabatter så funkar i övriga samhället det vanligast så att man skjuter över rabatter på kunderna för att förstärka sin egen konkurrenskraft genom att deras totalpris blir bättre. Exempelvis äger Holmen skog trots att råvaran finns tillgänglig i överskott. Antagligen är konkurrensen och medvetenheten på hantverkarmarknaden för dålig då sådana här typer av överfaktureringar existerar. Fortsätter det med vilda västern och branschen inte kan rensa bort det blir det säkert hårdare lagar dessvärre.
Jo, jag tar betalt för båda grejerna och kommer fortsätta göra det hur mycket folk härinne gnäller om detta då jag inte anser att den rabatt jag har jobbat mig till hos min leverantör är detsamma som att handla på bygghandeln till samma pris som Svenssons och sen lägga på en massa % på det priset.
MINA rabatter hos MINA leverantörer har JAG sett till att jag har genom att vara en lojal och trogen kund och jag delar med mig av den rabatten till mina kunder som i slutänden är de som gjort att jag kunnat vara mina leverantörer trogna, men det finns absolut ingetn anledning i världen att jag ska ge mina rabatter fullt ut till kunderna för som sagt... då kan de handla sitt material var de vill eller så handlar jag det var jag vill och då utan rabatter...

Man kan inte kalla detta för överfakturering eftersom kundens totalpris blir billigare än det blivit om de gått till affären själva och köpt materialet så den meningen kan du sudda ut ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det har du uppenbarligen ingen erfarenhet av. Dina verktyg är förmodligen en spottstyver jämfört med licensavgifterna för beräkningsverktyg och andra liknande verktyg som vissa ingenjörer har i bagaget. Nu försöker man ju få flera ingenjörer att utnyttja dessa så att man maximerar här också. Men att säga att en teknikkonsult inte har några omkostnader jämfört med en hantverkare - då vet man inte vad man pratar om.

Att mitt svar inte passade dig är inte samma sak som att du inte fått svar. Läs igen.
1 - 1 i matchen, för du har garanterat noll koll på vad hantverkarna har för omkostnader också tydligen. ;)

Eftersom du inte klarar att svara sakligt på tidigare ställda frågor så lämnar jag diskussionen.

Ingenting i mitt senaste svar till dig genererade något vettigt svar heller och jag antar att det är för du inte har något svar att komma med...
...och förutsätter därför att jag hade rätt i att t.ex inte timdebiteringen ökat mer än normalt sedan rot infördes...
Sen att det finns vissa skojare som utnyttjar systemen, det finns det i alla branscher. ;)

...så jag önskar en fortsatt trevlig kväll :)

Natti natti
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
-RB- skrev:
Det är inget konstigt att hantverkaren skall ha betalt. Det tycker jag med att de skall ha. Att däremot ta betalt för samma jobb två gånger, dels genom fakturerad tid och dels genom påslag på materialet väljer jag att inte tycka om. Jag skulle föredra det som föreslogs ovan. En högre timpeng, fakturera korrekt antal timmar och låta kunden få, om inte hela, så åtminstone största delen av rabatten.
Hantverkaren som levererar material är en i ledet av återförsäljare, då ska man väl också kunna ha några procent på det man levererar. Om kunden vill slippa kostnaden för materialhantering, då kan man hämta materialet själv och bära in det på plats.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Det är skaplig patetisk läsning när det klargörs från både ena och andra hållet att medlemmarna här på forumet är minsann pålästa och högutbildade så nästan månen kan nås. Man har verktyg innehållande ettor och nollor där en nolla är lika mycket värd som en fullutrustad hantverkarbil.

Det som dessa högpannor uppenbart missat under studierna är att har man skapat en dynghög så ska man ha stövlar på sig när man går ut på den. Annars blir det bajsigt om fötterna. Det tar ett barn en dag att lära sig det.

Det är bara kunderna som väljer att klåpare utan kunskap men med låga priser ska finnas kvar, och så kommer det fortsätta så länge (super)ingenjörer anlitar dom.

Men om dessa kunde plugga på lite innan dom anlitar en klåpare och tar referenser så försvinner spillningen. Kvar finns hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
storstark och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.