Status
Tråden går ej att kommentera.
sj6 skrev:
Jo så är det, ska se om jag kan hitta dokument på lagen. Paul hade koll på den.
Vad skulle det kunna vara förutom konsumenttjänstlagen som reglerar detta? Och där var kinglolle inne på att det i så fall handlar om en fullständigt skruvad tolkning av paragraferna som ligger bakom den uppfattning du har.

sj6 skrev:
[länk]
Avskriver vi oss inte ansvar för tillhandhållet material och kunden inte fattar så är vi rökta.
Jag läser texten du länkar till och begriper inte hur du drar den slutsatsen.

sj6 skrev:
EDIT: Andra sidan : [länk]
Samma där, vi har en skyldighet att tala om att de köpt skit helt enkelt.
Ja och inget konstigt med det. Är det inte skit så finns det väl inga som helst problem med att installera det. Matrial är väl inte per automatik skit bara för att inte rörkrökaren säljer det?

sj6 skrev:
Jo, så har det varit för flera av oss och glömmer vi då en avvikelse rapport så är vi körda.
Jag fattar fortfarande inte hur du menar att ni skulle vara körda om det nu inte handlar om att ni installerat uppenbart undermåliga produkter och inte avrått kunden men det har jag svårt att tro att du menar i de här fallen.

Ge gärna exempel för jag begriper inte hur ni ofta råkar ut för att kundens egna blandare går sönder som ni installerat och ni sen tvingas av kunden att laga blandaren för att ni inte skrivit en avvikelserapport när felet inte är relaterat till installationen.

Jag ser ändå på det från ett kundperspektiv och jag kan omöjligt få till hur jag som kund skulle lyckas kräva en sån sak med stöd i lagen.
 
mr_bygg skrev:
Vad skulle det kunna vara förutom konsumenttjänstlagen som reglerar detta? Och där var kinglolle inne på att det i så fall handlar om en fullständigt skruvad tolkning av paragraferna som ligger bakom den uppfattning du har.


Jag läser texten du länkar till och begriper inte hur du drar den slutsatsen.



Ja och inget konstigt med det. Är det inte skit så finns det väl inga som helst problem med att installera det. Matrial är väl inte per automatik skit bara för att inte rörkrökaren säljer det?


Jag fattar fortfarande inte hur du menar att ni skulle vara körda om det nu inte handlar om att ni installerat uppenbart undermåliga produkter och inte avrått kunden men det har jag svårt att tro att du menar i de här fallen.

Ge gärna exempel för jag begriper inte hur ni ofta råkar ut för att kundens egna blandare går sönder som ni installerat och ni sen tvingas av kunden att laga blandaren för att ni inte skrivit en avvikelserapport när felet inte är relaterat till installationen.

Jag ser ändå på det från ett kundperspektiv och jag kan omöjligt få till hur jag som kund skulle lyckas kräva en sån sak med stöd i lagen.

Vi råkar inte ut för det för vi viftar med avvikelserapporterna? Men glömmer vi dessa kan kunden hävda att de inte fattade att vi måste ta betalt för att byta ut felaktiga produkter som de själva köpt.

I en avvikelserapport frånsäger man sig övertagande av garanti och förtydligar att man inte rekommenderar att installera den aktuella produkten.

Och var skriver jag att vi råkat ut för detta ofta? Det är ofta kunden inte fattar att det finns regler innan vi kommer med avvikelserapporterna. En del tvekar ju t.o.m. att skriva på.

Ett muntligt avtal är, vad jag förstått, nästan alltid till kundens fördel.
 
sj6 skrev:
Vi råkar inte ut för det för vi viftar med avvikelserapporterna? Men glömmer vi dessa kan kunden hävda att de inte fattade att vi måste ta betalt för att byta ut felaktiga produkter som de själva köpt.

I en avvikelserapport frånsäger man sig övertagande av garanti och förtydligar att man inte rekommenderar att installera den aktuella produkten.

Och var skriver jag att vi råkat ut för detta ofta? Det är ofta kunden inte fattar att det finns regler innan vi kommer med avvikelserapporterna. En del tvekar ju t.o.m. att skriva på.

Ett muntligt avtal är, vad jag förstått, nästan alltid till kundens fördel.
Det finns ärligt talat ingen sådan skyldighet att fylla i en avvikelserapport. Ni kan tvärt neka en reklamation på materialet och kunden får gå på tillverkaren. Om kunden skulle försöka reklamera mot er kommer de förlora. Visst är det lättare för er att kunna hänvisa till avvikelserapporten men juridiskt är den helt meningslös.
 
Att du bara orkar sj6.

Som jag har förstått det hela är du inne i en lärlingsperiod inom VVS och är relativt ny på BH.

Mitt råd till dig är att tagga ner och spendera några timmar på att läsa lite trådar på BH där kunskapen är skyhögt mycket större än den du tagit del av när du sitter o tjabbar med kollegor i fikarummet på Dahls.

Här på BH går det inte att slänga sig med med att påstå det finns lagar, kunderna köper bara skit och är dumma osv. Här blir varje ord du skriver synat i detalj och varje felsägning du gör får en direkt replik av någon sakkunnig.

När du tar dina timmar nu på BH (jag förutsätter att du inte kommer debitera dina kunder för detta) så kommer du även snart att inse vilka specialkompetenser vissa medlemmar besitter, vilket gör att man kan snabbt bedöma korrektheten beroende vem som skriver.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Detta är inte direkt riktat till dig Paul, men jag antar att de flesta hantverkare tar ut timpeng när de hanterar materialet. Det har de gjort som jag anlitat. De har haft både påslag på priset för hanteringen och tagit betalt för timmarna. Det kan man ha synpunkter på.
Fortfarande är det fullt rimligt att ta betalt för den tiden man gör inköp åt kunden då man utför ett arbete åt just kunden och varför skulle vi hantverkare jobba gratis när ingen annan gör det... ;)
Sen vad det gäller diverse höga påslag så är jag inte positivt inställd till detta heller och använder mig inte av det heller som sagt, utan tvärtom ger jag dem del av mina rabatter...
Dock SKA jag ha betalt för min tid för annars kan de göra allt själv istället...jag har jobb ändå ;)
 
sj6 skrev:
Påslag? Högre timpeng, Eller vad?

Att vi dock ska ha betalt vanlig timpeng när vi hämtar & lämnar material är absolut inget konstigt.
Det är inget konstigt att hantverkaren skall ha betalt. Det tycker jag med att de skall ha. Att däremot ta betalt för samma jobb två gånger, dels genom fakturerad tid och dels genom påslag på materialet väljer jag att inte tycka om. Jag skulle föredra det som föreslogs ovan. En högre timpeng, fakturera korrekt antal timmar och låta kunden få, om inte hela, så åtminstone största delen av rabatten.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det här med "att jobba gratis"... Har man ett timpris på över 400 kr + moms samt debitering för allt annat som kunden utnyttjar så vill jag se den beräkningen där man har räknat med 100% debiteringsgrad. Jobbar själv som teknikkonsult på en av sveriges större firmor och jag vet precis hur man räknar.

Det blir ingen dålig månadslön med avdrag för tjänstebil, inga högskolestudier och studielån osv... Visst, jag unnar den som är duktig att tjäna pengar - det är inte det. Men kom inte dragandes med att ni "jobbar gratis" så fort det är någon minut här och där som man inte får betalt för.

Tyvärr är det ju så med den bristande konkurrensen att även den som är mindre skicklig i sitt ämbete kan göra sig ett gott levebröd på blåögda konsumenter. Och sen sitter man och gnäller på dem så fort möjlighet ges. Ursäkta att jag är lite bitter men jag satt på en BAS-utbildning för inte så länge sedan och det var en massa bittra hantverkare där och jag fick höra både det ena och det andra om konsumenter... *skakar på huvudet*
Nu handlar det ju knappast om några minuter här och där för anser du det så har du väldigt snedvriden verklighetsuppfattning om vad det går åt i tid att mängda material och köra runt och köpa detsamma...
Skulle man göra detta gratis skulle det motsvara väldigt mycket av ens inkomst på ett år.

Ge mig EN ENDA anledning till att vi skulle utföra detta arbete gratis åt våra kunder !!
Tick tack tick tack... klockan går och jag väntar på svaret ;)
 
@Paul: Se mitt inlägg #126.
Jag tror att vi är överens. :)
 
-RB- skrev:
@Paul: Se mitt inlägg #126.
Jag tror att vi är överens. :)
Det känns så ja... ;)
Förutom att jag aldrig skulle släppa alla mina få rabatter till kunderna förstås...
De få rabatter jag har på material har jag därför att jag är trogen mina leverantörer och då vill jag ha något för det också för annars kan jag handla saker var som helst utan att behöva bry mig om vad för skit jag smaskar upp hos kunderna. ;)
Men jag delar iaf med mig av rabatterna ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kunden har valt ut det han vill ha hos min leverantör och jag har 30% på dessa plattor varav jag ger honom hälften.
Han får alltså 15% rabatt på plattorna utan att göra ett handtag och jag får 15% för att jag sliter på skiten och släpar hem det till honom...
Paul-Staffanstorp skrev:
Fortfarande är det fullt rimligt att ta betalt för den tiden man gör inköp åt kunden då man utför ett arbete åt just kunden och varför skulle vi hantverkare jobba gratis när ingen annan gör det...
Jag vet inte var det där med "jobba gratis" kommer ifrån men det dras fram titt som tätt. Tror inte det är någon kund som förutsätter att hantverkare ska jobba gratis så den delen kanske kan läggas ner.

Vad jag tror -RB- syftade på var ditt första inlägg ovan där man får uppfattningen att du tar dom 15% som kompensation för det arbete du utför, när det ju egentligen är så att du tar både lön (vilket ju är självklart) och 15% "förmedlingsprovision" för det arbetet, och att det möjligen (!) kan ifrågasättas. Jag ska väl tillägga att jag personligen naturligtvis inte har något emot en sådan "provision" om hantverkaren fixar fram sakerna billigare än vad jag själv kan.

Edit: Och jag var för sent ute med svaret... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Prins Daniel skrev:
Jag vet inte var det där med "jobba gratis" kommer ifrån men det dras fram titt som tätt. Tror inte det är någon kund som förutsätter att hantverkare ska jobba gratis så den delen kanske kan läggas ner.

Vad jag tror -RB- syftade på var ditt första inlägg ovan där man får uppfattningen att du tar dom 15% som kompensation för det arbete du utför, när det ju egentligen är så att du tar både lön (vilket ju är självklart) och 15% "förmedlingsprovision" för det arbetet, och att det möjligen (!) kan ifrågasättas. Jag ska väl tillägga att jag personligen naturligtvis inte har något emot en sådan "provision" om hantverkaren fixar fram sakerna billigare än vad jag själv kan.

Edit: Och jag var för sent ute med svaret... ;)
Det där med att jobba gratis har väl uppkommit då en del verkar tycka att man ska köra och handla material till kunden som en ren service för att man lägger på diverse % i vinst på materialet, men så fungerar det ju inte i verkligheten och man kan inte där dra alla hantverkare över samma linje heller...

Inom VVS och EL är det ofta grymma rabatter på materialet hos typ Ahlsell m.m och att då i slutänden ta mer betalt av kunden än det kostar hos t.ex Ahlsell utan rabatter är rent vansinnigt tycker jag också...

Inom BYGG är där nästintill inga rabatter kvar att prata om idag då det har försvunnit med de stora bygghandlarnas intåg i Sverige.

Inom PLATTSÄTTNING & GOLV finns det fortfarande en del rabatter kvar som man har som hantverkare.

Sen hur diverse hantverkare väljer att hantera det är nog väldigt olika.

Själv delar jag som sagt med mig hälften av mina ev. rabatter vilket kunden upplyses om vid första samtalet och den andra halvan behåller jag själv.
Dock tar jag självfallet betalt för tiden det tar för mig att utföra arbetet med inköp till kunden för det är fortfarande ett jobb jag utför till kunden.

Se min %-halva av mina rabatter som att det motsvarar bonus som många anställda har från sina arbetsgivare... ;)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Att du bara orkar sj6.

Som jag har förstått det hela är du inne i en lärlingsperiod inom VVS och är relativt ny på BH.

Mitt råd till dig är att tagga ner och spendera några timmar på att läsa lite trådar på BH där kunskapen är skyhögt mycket större än den du tagit del av när du sitter o tjabbar med kollegor i fikarummet på Dahls.

Här på BH går det inte att slänga sig med med att påstå det finns lagar, kunderna köper bara skit och är dumma osv. Här blir varje ord du skriver synat i detalj och varje felsägning du gör får en direkt replik av någon sakkunnig.

När du tar dina timmar nu på BH (jag förutsätter att du inte kommer debitera dina kunder för detta) så kommer du även snart att inse vilka specialkompetenser vissa medlemmar besitter, vilket gör att man kan snabbt bedöma korrektheten beroende vem som skriver.
Jo jag har märkt att man blir synad och att skriva i vardagligt språk är helt lönlöst. Kritik till er, inte bara dig är att ni vänder på det man skriver till er fördel, alltså vända på det så pass att det helt plötsligt innebär raka motsatsen mot vad jag från början menade.

I vilket fall, så var jag säker att jag läst eller hört att konsumenten är skyddad enligt lag vad gäller egenköpta grejer men där har jag ju antagligen fel, riktigt fel. Jag tror jag vet vart jag blandade ihop detta nu... Ett klantigt misstag från min sida.

Oavsett om jag har fel så måste vi skriva avvikelserapporter för att följa säkertvatten. Detta är ju ett skyddande dokument till vår fördel dessutom.

Jag är inte rädd att ha fel, jag har ju lärt mig massor på det här på bara 2-3 dagar.
 
sj6 skrev:
Jo jag har märkt att man blir synad och att skriva i vardagligt språk är helt lönlöst. Kritik till er, inte bara dig är att ni vänder på det man skriver till er fördel, alltså vända på det så pass att det helt plötsligt innebär raka motsatsen mot vad jag från början menade.

I vilket fall, så var jag säker att jag läst eller hört att konsumenten är skyddad enligt lag vad gäller egenköpta grejer men där har jag ju antagligen fel, riktigt fel. Jag tror jag vet vart jag blandade ihop detta nu... Ett klantigt misstag från min sida.

Oavsett om jag har fel så måste vi skriva avvikelserapporter för att följa säkertvatten. Detta är ju ett skyddande dokument till vår fördel dessutom.

Jag är inte rädd att ha fel, jag har ju lärt mig massor på det här på bara 2-3 dagar.
Väldigt många av oss som hänger på BH är välutbildade jurister, ingenjörer, ekonomer samt hantverkare och ofta med 20-30 års arbetslivserfarenhet vilket gör att folk här är lite miljöskadade och vet att det inte funkar med svennejargong när man ska lyfta fram sakfrågor. Som tur så är det ändå högt i tak och skämt och ironi förekommer ständigt. :)
Därför så är det nog bara att gilla läget och vill man leka med så är det nog bara att acceptera forumkulturen här eller så får man leta sig någon annanstans.
Du kan däremot alltid räkna med att få bästa möjliga hjälp gratis om du har ett ödmjukt approach.
 
Nimajneb skrev:
Väldigt många av oss som hänger på BH är välutbildade jurister, ingenjörer, ekonomer samt hantverkare och ofta med 20-30 års arbetslivserfarenhet vilket gör att folk här är lite miljöskadade och vet att det inte funkar med svennejargong när man ska lyfta fram sakfrågor. Som tur så är det ändå högt i tak och skämt och ironi förekommer ständigt. :)
Därför så är det nog bara att gilla läget och vill man leka med så är det nog bara att acceptera forumkulturen här eller så får man leta sig någon annanstans.
Du kan däremot alltid räkna med att få bästa möjliga hjälp gratis om du har ett ödmjukt approach.
Väldigt OT men jag trivs bra på detta forum, inga personangrepp för att man tycker olika. Det räcker för mig, diskussionerna är ju så satans roliga.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sj6 skrev:
Väldigt OT men jag trivs bra på detta forum, inga personangrepp för att man tycker olika. Det räcker för mig, diskussionerna är ju så satans roliga.
Vänta bara... personangreppen kommer med tiden...
Här finns de som är experter på det ämnet också... haha ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.