Status
Tråden går ej att kommentera.
-RB- skrev:
Detta är inte direkt riktat till dig Paul, men jag antar att de flesta hantverkare tar ut timpeng när de hanterar materialet. Det har de gjort som jag anlitat. De har haft både påslag på priset för hanteringen och tagit betalt för timmarna. Det kan man ha synpunkter på.
Påslag? Högre timpeng, Eller vad?

Att vi dock ska ha betalt vanlig timpeng när vi hämtar & lämnar material är absolut inget konstigt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sj6 skrev:
1. Skrivs inte en avvikelserapport så tar firman som installerar blandaren/annan VVS-apparatur som kunden köpt själv över garantin. Lag på detta, så sjukt är det.
Intressant!
Hur blir det med diskmaskiner? Rörläggaren som installerade våran skrev ingen avvikelserapport, blir det samma sak där?

Det är ett sommarstugeområde ett par mil härifrån som har fått kommunalt vatten och avlopp, hur blir det när ett helt hus kopplas in?

Skriver ni avvikelserapport när det är samma märke som ni själva säljer fast kunden köpt själv?

Och framför allt, finns det någon hänvisning där man kan läsa om "lagen"?
 
sj6 skrev:
Ingetdera utan en blandning av annat;

1. Skrivs inte en avvikelserapport så tar firman som installerar blandaren/annan VVS-apparatur som kunden köpt själv över garantin. Lag på detta, så sjukt är det.
Intressant, det hade jag inte hört tidigare. Vilken lag är det som reglerar detta?

sj6 skrev:
2. Enligt flera erfarenheter från olika firmor så är kunden inte varse om att VVS-montören skall ha betalt vid garantiärende om avvikelserepport skrivits på utan tycker att man ska ställa upp på denna "tjänst" ändå.
Här är jag inte säker på vad du menar. Är det verkligen vanligt att kunder köper exempelvis en blandare själv och anlitar en rörkrökare för att installera den och om den sen går sönder så tycker kunden att det är rörkrökaren som ska fixa. För mig låter det helt bakvänt och visst finns det säkert mycket underligt folk men att den uppfattningen skulle vara vanligt förekommande har jag faktiskt svårt att tro.

sj6 skrev:
3. Det är stor möjlighet att det är avsevärt sämre grejer än de som VVS:are köper in via grossist.Denna vet jag vi har olika åsikter om ;)
Jag skrev samma produkter och det borde inte skilja om kunden köper en blandare eller om rörkrökaren köper den om det är exakt samma produkt från samma tillverkare.

Så en vägran att installera kunden egenköpta material har alltså ingen som helst koppling till att hantverkaren missar förtjänsten av att själv sälja produkten?
 
blackadder skrev:
Intressant!
Hur blir det med diskmaskiner? Rörläggaren som installerade våran skrev ingen avvikelserapport, blir det samma sak där?

Det är ett sommarstugeområde ett par mil härifrån som har fått kommunalt vatten och avlopp, hur blir det när ett helt hus kopplas in?

Skriver ni avvikelserapport när det är samma märke som ni själva säljer fast kunden köpt själv?

Och framför allt, finns det någon hänvisning där man kan läsa om "lagen"?
Det blir svårt att ge dig någon hänvisning till lag då det självklart inte finns någon. Det vissa rörmokare och elektriker övertolkat är konsumenttjänstlagen paragraf 4 och 6 med hänvisning till att tjänsten skall utföras fackmannamässigt och att de har ansvar att avråda konsumenten ifall omständigheterna gör att det ej går att utföra till belåtenhet.

En del har med lite önsketänkande tolkat det som att billigare material är "undermåligt" och de måste avråda annars utför de inte tjänsten fackmannamässigt och därför riskerar att överta ansvaret för materialet. Därför skriver de avvikelserapport direkt för att frånsäga sig ansvar.

I själva verket så är det upp till materialtillverkaren att stå för reklamation på material och hantverkaren står för reklamation på arbetet. Visst kan det ibland bli risk för meningsskiljaktigheter om vad felet beror på, detta bör man värdera vid prisjämförelse. Plus att det vid materialfel kan bli lite tjaffs med tillverkaren för att få ersättning för merkostnader (vilket man enligt lag har rätt till) såsom demontering och återmontering.

Sedan får man avgöra hur mycket detta är värt. Men utan reklamationsrätt är man absolut inte
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Jag tror att om tex en VVSare skulle säga till kunden när man är där och tittar på jobbet:
Det här tar nog ungefär 8h (lägg på en timme mot vad man tror) timmar att fixa. Jag tar 700kr/h men jag kan fixa jättebra priser på materialet (0% påslag in gossistpriset). Om sedan jobbet bara tar 7h fakturerar man endast det och kunden är jättenöjd och glad. Inget bråk. Dessutom kommer den kunden anlita dig igen och rekommendera dig till grannar etc.

I slutändan har du fått in lika mycket pengar som om du hade tagit 500kr/h och överdebiterat ett par timmar och haft lite påslag på materialet. Men nu har du överträffat din kunds förväntningar och alla är glada.

//Jonas
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Intressant, det hade jag inte hört tidigare. Vilken lag är det som reglerar detta?

Här är jag inte säker på vad du menar. Är det verkligen vanligt att kunder köper exempelvis en blandare själv och anlitar en rörkrökare för att installera den och om den sen går sönder så tycker kunden att det är rörkrökaren som ska fixa. För mig låter det helt bakvänt och visst finns det säkert mycket underligt folk men att den uppfattningen skulle vara vanligt förekommande har jag faktiskt svårt att tro.

Jag skrev samma produkter och det borde inte skilja om kunden köper en blandare eller om rörkrökaren köper den om det är exakt samma produkt från samma tillverkare.

Så en vägran att installera kunden egenköpta material har alltså ingen som helst koppling till att hantverkaren missar förtjänsten av att själv sälja produkten?
Jo så är det, ska se om jag kan hitta dokument på lagen. Paul hade koll på den.

http://www.vvsforetagen.se/index.php3?use=publisher&id=3200

Avskriver vi oss inte ansvar för tillhandhållet material och kunden inte fattar så är vi rökta.

EDIT: Andra sidan : http://www.vvsforetagen.se/index.php3?use=publisher&id=3233

Samma där, vi har en skyldighet att tala om att de köpt skit helt enkelt.



Jo, så har det varit för flera av oss och glömmer vi då en avvikelse rapport så är vi körda.



Tror inte det eftersom man då kör med högre timpeng. Om man är tydlig förstås.

Allt är ju som sagt inte svart eller vitt.
 
Redigerat:
Det här med "att jobba gratis"... Har man ett timpris på över 400 kr + moms samt debitering för allt annat som kunden utnyttjar så vill jag se den beräkningen där man har räknat med 100% debiteringsgrad. Jobbar själv som teknikkonsult på en av sveriges större firmor och jag vet precis hur man räknar.

Det blir ingen dålig månadslön med avdrag för tjänstebil, inga högskolestudier och studielån osv... Visst, jag unnar den som är duktig att tjäna pengar - det är inte det. Men kom inte dragandes med att ni "jobbar gratis" så fort det är någon minut här och där som man inte får betalt för.

Tyvärr är det ju så med den bristande konkurrensen att även den som är mindre skicklig i sitt ämbete kan göra sig ett gott levebröd på blåögda konsumenter. Och sen sitter man och gnäller på dem så fort möjlighet ges. Ursäkta att jag är lite bitter men jag satt på en BAS-utbildning för inte så länge sedan och det var en massa bittra hantverkare där och jag fick höra både det ena och det andra om konsumenter... *skakar på huvudet*
 
  • Gilla
fredj721 och 1 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det här med "att jobba gratis"... Har man ett timpris på över 400 kr + moms samt debitering för allt annat som kunden utnyttjar så vill jag se den beräkningen där man har räknat med 100% debiteringsgrad. Jobbar själv som teknikkonsult på en av sveriges större firmor och jag vet precis hur man räknar.

Det blir ingen dålig månadslön med avdrag för tjänstebil, inga högskolestudier och studielån osv... Visst, jag unnar den som är duktig att tjäna pengar - det är inte det. Men kom inte dragandes med att ni "jobbar gratis" så fort det är någon minut här och där som man inte får betalt för.

Tyvärr är det ju så med den bristande konkurrensen att även den som är mindre skicklig i sitt ämbete kan göra sig ett gott levebröd på blåögda konsumenter. Och sen sitter man och gnäller på dem så fort möjlighet ges. Ursäkta att jag är lite bitter men jag satt på en BAS-utbildning för inte så länge sedan och det var en massa bittra hantverkare där och jag fick höra både det ena och det andra om konsumenter... *skakar på huvudet*
Du får vara hur bitter du än vill, jag tänker inte jobba gratis ändå.

Jag jobbade inte gratis som fritdsledare och det var ju lekande lätt fysiskt jämfört med VVS. 2 års utbildning sen klart ut att börja jobba med ungdomar. Inget svårt det heller och CSN-skulderna är inte överväldigande men man jobbar inte gratis ändå.

Butik var en "no brainer" som inte krävde någon utbildning alls, gick media på gymnasiet så...

De som jobbar i butik behöver bara avsluta gymnasiet, de jobbar inte gratis.

Politiker behöver ingen utbildning, kan sitta och ta vilka jävla beslut de vill och kasta pengar i sjön istället för att ge läkare, lärare etc riktig lön. De jobbar absolut inte gratis med deras jävla månadslöner och kan ändå ha jobb vid sidan om sina politiska åtaganden.

Man kan gnälla hur mycket man vill på det här med att ta betalt för att hämta material, hittar ni någon som gör det förutom er själva när ni ska utföra något så shoot. Men jag bor i Sverige och i Sverige får man betalt för att jobba.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tror du kommer förstå mitt resonemang när du får lite längre erfarenhet från din bransch.
 
mariatherese skrev:
Jag tror du kommer förstå mitt resonemang när du får lite längre erfarenhet från din bransch.
Nu får du förklara för har du inte bättre motargument så vet jag inte vart du ville komme med ditt förra inlägg?

Att vi som är hantverkare, anställda som företagare är egoistiska svin som vill ha betalt för de timmar vi utför ett jobb?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jonas08 skrev:
Jag tror att om tex en VVSare skulle säga till kunden när man är där och tittar på jobbet:
Det här tar nog ungefär 8h (lägg på en timme mot vad man tror) timmar att fixa. Jag tar 700kr/h men jag kan fixa jättebra priser på materialet (0% påslag in gossistpriset). Om sedan jobbet bara tar 7h fakturerar man endast det och kunden är jättenöjd och glad. Inget bråk. Dessutom kommer den kunden anlita dig igen och rekommendera dig till grannar etc.

I slutändan har du fått in lika mycket pengar som om du hade tagit 500kr/h och överdebiterat ett par timmar och haft lite påslag på materialet. Men nu har du överträffat din kunds förväntningar och alla är glada.

//Jonas
Med tanke på ROT-avdraget så är jag förvånad över att inte fler jobbar på det sättet. Vinst både för hantverkaren och kunden.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
En hantverkares timlön är normalt sett inte beräknad för 100% beläggning, det gör man aldrig när man räknar på konsultkostnader heller. Räkna på vad det skulle motsvara i månadslön så får du se. Man gör så för att täcka marknadsföring och spilltid.
 
mariatherese skrev:
En hantverkares timlön är normalt sett inte beräknad för 100% beläggning, det gör man aldrig när man räknar på konsultkostnader heller. Räkna på vad det skulle motsvara i månadslön så får du se. Man gör så för att täcka marknadsföring och spilltid.
Ah, vi kör mest löpande så det är full fart från start på morgon till 16:00. Mycket sällan vi har dötid och vi får tvinga fram rasterna för att inte glömma dom.

Ja, jag ska ha betalt för det jag gör, sen får andra göra som de vill.
 
  • Gilla
Kattvovven och 1 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
En hantverkares timlön är normalt sett inte beräknad för 100% beläggning, det gör man aldrig när man räknar på konsultkostnader heller. Räkna på vad det skulle motsvara i månadslön så får du se. Man gör så för att täcka marknadsföring och spilltid.
Man ska inte blanda ihop lön och hantverkarens timdebitering då det är helt skilja saker.
Timdebiteringen kan ju antingen sättas från en kostnadsbas och justeras efter beläggningsgrad för att generera en skälig lön, alt helt marknadsanpassas.

Risken med att bygga upp timdebiteringen från kostnader och beläggningsgrad är att ju sämre beläggningsgrad (kanske kopplat till hur duktig man är) driver timpenningen och tillslut har man prisat ut sig från marknaden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Så här är det rakt igenom om man kommunicerar ordentligt, är öppen, rak och ärlig.
Till slut handlar det om att kunden hade en viss förväntning avseende slutpriset och att denna inte infriades. Det leder till att kunden blir ledsen och kanske arg.

Men det behöver ju inte betyda att slutpriset var fel.

Alla som levererar en vara och/eller tjänst bör vara väldigt tydliga med vad de kommer att leverera och vad det kommer att kosta. Jag förstår att detta inte kan bli exakt när man kör på löpande räkning, men en ungefärlig uppskattning är ändå bättre än ingenting. Ansvaret för detta ligger på bägge sidor av "avtalet" - så väl köpare som säljare måste vara tydliga i sin kommunikation av förväntningar.

När ändå dessa trista situationer uppstår (en besviken kund) så är det alltid bäst att ta en direkt dialog med leverantören och sakligt framföra sina synpunkter. Återigen - kommunikation. Att vara bestämd men saklig ger motparten en möjlighet att "backa lite" utan att tappa ansiktet. Om man direkt börjar kasta handgranater blir det garanterat en långdragen och tragisk process som bara skapar bitterhet och magsår.

Skulle det ändå vara långt mellan ståndpunkterna och ingen rörelse mot en gemensamt acceptabel lösning kan skönjas så är det oftast bäst ta in en tredje part som får försöka medla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.