Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sj6 skrev:
Varför håller du på så här? På vilket sätt är jag stolt? Jag förde en diskussion och vi är inte ensamma om detta. Och är det t.ex. en sådan prisskillnad, ett bra märke och en bra kund så vet jag att chefen sett genom fingrarna också.

Vad är det du fjantar om, detta är ett forum där vi diskuterar och jag gav synpunkter på hur jag personligen ser på saken. Sen att jag använder firman jag jobbar på som exempel är väl för fan naturligt, eller är det också fel?

Allt är inte svart eller vitt och om du läser mina inlägg så är det KONKURRENTERNA som tycker att vi är konstiga att vi installerar grejer som kunden köpt själv, vi gör det men under premissen mot högre timpenning men kom ihåg allt är inte svart eller vitt. Kan vara en gråzon. Kom ihåg, personliga åsikter och vi är på ett forum.

Tack för ordet.
Du lär dig snar att bara för att man får mothugg i sina åsikter så handlar det inte om fjanterier. Men det du beskriver är som jag skrivit tidigare inget jag har sett tidigare, kanske jag har haft tur och dom firmorna jag har haft o göra med är helt unika i hela världen, även om oddset för detta är synnerligen lågt.

Jag tror att en del i ditt feltänk bygger på att du tidigare skrivit att kunder som handlar själva bara köper skräp. När det allt som oftast handlar om att kunden köper bra grejer men till ett mycket bättre pris.
Men jag se nu att du mjuknar upp och börjar inse att det inte är svart eller vitt.

Att du sedan har haft några helt felaktiga påståenden beträffande tex garantier för IKEA blandare hjälper ju inte direkt dig traven.

Lycka till med din lärlingstid och ett gott råd... Lyssna på kunderna och gör allt i din makt för att göra dom nöjda så kommer det gå kanonbra.

Problemet är att de flesta konsumenter så sällan upphandlar hantverkartjänster. Därför fungerar inte konkurrensen optimalt.

Vissa i detta forum vill naturligtvis skylla detta på konsumentens okunnighet. Det heter att folk måste lära sig att upphandla hantverkartjänster. Hur man skulle kunna vara kunnig inom något område som man kommer i kontakt med några få gånger under sitt liv är lite svårt för mig att förstå. Det finns ju en part i förhållandet kund/hantverkare som däremot har erfarenhet. Att då utnyttja detta maktförhållande till sin egen fördel är helt enkelt ett bevis för att konkurrensen inte fungerar. Och sen det här med att konsumenten (kunden) har alltid fel... suck.

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Utför man fortfarande inte ett arbete åt kunden när man handlar material till densamme ???

Skulle detta vara gratis anser du ?
Nej, jag menar exakt det jag skrev. Det är väldigt lättförtjänta pengar för hantverkaren att agera materialmäklare, det är bättre betalt och mindre slitsamt än att göra själva jobbet som hantverkare. Så givetvis vill ingen släppa den delen av näringen.

sj6 skrev:
Jag kliver inte upp kl 05:30 5 dagar i veckan för att tillbringa 9-10 timmar på jobbet, ofta fler för att jobba gratis. Det gör ingen som jobbar och vill kunden skaffa materialet själv, då tar vi en högre timpenning, det är vi tydliga med.
Varför hugger alla hantverkare direkt tillbaka med "ska vi jobba gratis då" på allting? Läs mitt svar till Paul, det gäller dig också.

bygghandlaren skrev:
Vi sitter med Visma och Cash It i Citrixmiljö. Som ska lira med ett sågverks alla program. Problemet ligger i att supporten på sågen inte kan våra program och våran konsult inte kan sågens program eller våra heller för den delen, men han har lyckats installera dom på ett sätt som fungerar. Så när något inte fungerar så sitter han med supporten på sågen och supporten på kassan eller visma. Försökte få supporten på sågen att ringa supporten på visma direkt, men det kunde dom ju inte. Så klart! För dom visste ju inte hur eller vad våran konsult gjort för lösningar.
En liten fundering i sammanhanget: är det konsulten som sålt de här programmen till er? Med 100% påslag?

andersmc skrev:
Nej, jag menar exakt det jag skrev. Det är väldigt lättförtjänta pengar för hantverkaren att agera materialmäklare, det är bättre betalt och mindre slitsamt än att göra själva jobbet som hantverkare. Så givetvis vill ingen släppa den delen av näringen.
Det var ju inte svar på frågan om du anser att vi ska jobba gratis ? ;)

Bättre betalt ??

Mindre slitsamt ??

Herrejisses... vilka påståenden.

Hade det fungerat så hade det väl varit mycket mindre slitsamt att materialet fanns på plats och då RÄTT material exakt vad som går åt för att utföra arbetet, så hade ju vi sluppit slita på det och lägga vår tid i bilen fram och tillbaka !!
MEN problemet är att det väldigt sällan fungerar att låta kunden ordna fram materialet.

Jag har ett ingående jobb där kunden ska ha bl.a 26kvm klinker och 3kvm mosaik med tillbehör som fix och fog.
Kunden har valt ut det han vill ha hos min leverantör och jag har 30% på dessa plattor varav jag ger honom hälften.
Han får alltså 15% rabatt på plattorna utan att göra ett handtag och jag får 15% för att jag sliter på skiten och släpar hem det till honom...

Mer humant hade det varit att jag tjänade alla 30% då det är jag som sett till så jag har dessa rabatter men jag är inte ute efter att skinna mina kunder utan blir tvärtom glad om de väljer att handla av mina leverantörer då jag vet att det är ordentliga saker jag ska arbeta med och inget kinaskit från Bauhaus el. liknande ställen.
Då väljer jag hellre att premiera kunden för detta.

sj6 skrev:
Du kan ringa till konkurrenterna, inte en enda av tycker vi är kloka som sätter in grejer som kunden köpt själv så försök du ;)

En sa t.o.m.

-"Vi ska inte lära kunderna att köpa egen skit, vill de göra det så kan de också installera skiten själva."
Jag har vid ett tillfälle låtit en rörmokare installera en termostat på en radiator åt mig. Naturligtvis var det korkat gjort av mig, men det var en nödsituation. Jag var borta på tjänsteresa, min sambo var ensam hemma och ett sånt där vred man hade innan man började med termostater hade börjat läcka. Så jag tänkte att han kan lika gärna sätta dit en termostat när han ändå är där. Naturligtvis hade jag inte heller möjlighet att köpa termostaten, utan lät rörisen leverera den. Jag hade inte en tanke på att diskutera val av termostatmärke, utan förutsatte att det skulle bli en likadan Danfoss som satt på övriga radiatorer i huset och som sitter på 99,9% av alla radiatorer i Sverige.

När jag kom hem blev jag varse konsekvenserna av mitt handlande. I stället för en Danfoss hade han klämt dit en termostat med ett ytterst märkligt utseende, som jag aldrig sett vare sig förr eller senare. Lång och smal, med liksom stora "kylflänsar". Skitful. Dessutom hade den inte samma dimension som rören, så han hade dessutom använt övergångar.

Men man lär sig av sina misstag.

Freddy_kruger skrev:
När man läser trådar som denna, blir man fullständigt klar över varför man som seriös hantverkare hellre jobbar åt företag än privatkunder. Man slipper gnäl, tidtagarur och man tjänar mer.
Du menar precis som de av hantverkare så bespottade IT-konsulterna har valt att göra?

andersmc skrev:
Och varför vill vi släppa denna delen? Precis som du säger, lättsamt, mindre slitigt. Föredelen är ocksås att man hämtar det material man själv litar på, man får med sig de delar man behöver för att slutföra jobbet och det är inget jag tänkt göra gratis. Jag vet inte vad du jobbar med med jag tror inte du bjuder på några timmar till jobbet vrje vecka hur som helst för det är timmar som går beroende på sträcka etc.

Visst kör man flera gånger för att man glömt någon del, då står vi för denna resan själva, detta händer inte ofta dock men på service när man inte riktigt vet hur det ser ut i väggar och golv. Förr kunde man drar rör hur som helst, speciellt 70-talet. Varenda 70-tals villa vi varit på så har det dykt upp något man blir helt stum av.

Men kan kunden släppa sitt jobb, hämta de grejer som saknas eller som tillkommer ja då kan väl han få hämta sitt egna skit när han glömt saker som skulle varit med. Vi har haft sådana med att göra och vi får alltid kompletter från servicebilen.

När frugan jobbar på förskolan, ska hon då inte ha betalt för fikastunder, sagostunder, vilostunder etc? Ska hon inte ha betalt för de lätta momenten i sitt arbete? Ska jag inte ha betalt för det lätta momentet i mitt arbete? Är det inte ett moment som måste göras?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
andersmc skrev:
Du menar precis som de av hantverkare så bespottade IT-konsulterna har valt att göra?
Skillnaden är att IT-konsulterna tar ut så sjuka timpengar så inga privatpersoner vill betala för dem...

Hantverkarna tar samma timpeng oavsett de jobbar mot privatperson eller företag men vinster är att man slipper gnället och tidtagaruret ;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Du lär dig snar att bara för att man får mothugg i sina åsikter så handlar det inte om fjanterier. Men det du beskriver är som jag skrivit tidigare inget jag har sett tidigare, kanske jag har haft tur och dom firmorna jag har haft o göra med är helt unika i hela världen, även om oddset för detta är synnerligen lågt.

Jag tror att en del i ditt feltänk bygger på att du tidigare skrivit att kunder som handlar själva bara köper skräp. När det allt som oftast handlar om att kunden köper bra grejer men till ett mycket bättre pris.
Men jag se nu att du mjuknar upp och börjar inse att det inte är svart eller vitt.

Att du sedan har haft några helt felaktiga påståenden beträffande tex garantier för IKEA blandare hjälper ju inte direkt dig traven.

Lycka till med din lärlingstid och ett gott råd... Lyssna på kunderna och gör allt i din makt för att göra dom nöjda så kommer det gå kanonbra.
Nej fjanteriet som jag såg var att du höll på vad som var udda, det har du fortfarande inte presenterat. Lägger ord i mun på mig som konkurrenter sagt till mig och sedan vinklar det till att det är jag som tycker så. Och jagar med vilken firma jag jobbar på men vill inte uppge vilka firmor du själv anlitat. Och som jag påtalat, firman och mina åsikter är skilda saker.

Som jag skrev innan så är allt en enda jävla gråzon och köper folk en IKEA-blandare då kommer jag vifta med lapparna för jag tänker då inte utsätta mig och mitt företag för ett eventuellt garantiärende som vi inte ens fått tjäna pengar på. Hur bra garantier de än har. Köper de en FMM så är det inte lika viktigt med Avvikelse-rapport för det är ett märke vi kan lita på.

Klart jag lyssnar på kunden och förklarar även vad som funkar och vad som inte gör det och varför det inte gör det. Som lärling är jag inte rädd att ha fel och bli tillrättavisad för man lär sig när det svider ;)

Vad jag förstått så är vi ett av få företag som installerar grejer kunden köpt själva, min uppfattning kan vara åt helvete fel men det är min uppfattning när jag pratat med andra firmor.

sj6 skrev:
Vad jag förstått så är vi ett av få företag som installerar grejer kunden köpt själva, min uppfattning kan vara åt helvete fel men det är min uppfattning när jag pratat med andra firmor.
Vad tror du andra firmor har störst problem med när de vägrar installera precis samma produkter som de själva säljer men som kunden köpt själv? Är det av ren omtanke om kunden för att de inte kan lämna den omtalade garantin eller kan det finnas ett visst missnöje bakom att kunden väljer att köpa materialet hos någon annan och då vägrar man av princip oavsett om kunden kan tänka sig betala en högre timpenning?

Redigerat:
andersmc skrev:
Jag har vid ett tillfälle låtit en rörmokare installera en termostat på en radiator åt mig. Naturligtvis var det korkat gjort av mig, men det var en nödsituation. Jag var borta på tjänsteresa, min sambo var ensam hemma och ett sånt där vred man hade innan man började med termostater hade börjat läcka. Så jag tänkte att han kan lika gärna sätta dit en termostat när han ändå är där. Naturligtvis hade jag inte heller möjlighet att köpa termostaten, utan lät rörisen leverera den. Jag hade inte en tanke på att diskutera val av termostatmärke, utan förutsatte att det skulle bli en likadan Danfoss som satt på övriga radiatorer i huset och som sitter på 99,9% av alla radiatorer i Sverige.

När jag kom hem blev jag varse konsekvenserna av mitt handlande. I stället för en Danfoss hade han klämt dit en termostat med ett ytterst märkligt utseende, som jag aldrig sett vare sig förr eller senare. Lång och smal, med liksom stora "kylflänsar". Skitful. Dessutom hade den inte samma dimension som rören, så han hade dessutom använt övergångar.

Men man lär sig av sina misstag.
Det där lät jävligt märkligt. Först tittar man väl på vad de andra termostaterna är för några i samma och närmsta rummen. Är det då Danfoss då är det en "no brainer"

Jag kan inte svara på varför din VVS:are gjorde som han gjorde och det är tråkigt att du är missnöjd.

Ska alla VVS:are dras över en kant för det?

Ska alla kunder dras över en kant? Nej självklart inte, jag vill bara få fram hur det kan ses på från "andra sidan".

Vi är inte onda av oss, vi vill åka hem till folk och göra ett så jävla bra jobb som möjligt.

mr_bygg skrev:
Vad tror du andra firmor har störst problem med när de vägrar installera precis samma produkter som de själva säljer men som kunden köpt själv? Är det av ren omtanke om kunden för att de inte kan lämna den omtalade garantin eller kan det finnas ett visst missnöje bakom att kunden väljer att köpa materialet hos någon annan och då vägrar man av princip oavsett om kunden kan tänka sig betala en högre timpenning?
Ingetdera utan en blandning av annat;

1. Skrivs inte en avvikelserapport så tar firman som installerar blandaren/annan VVS-apparatur som kunden köpt själv över garantin. Lag på detta, så sjukt är det.

2. Enligt flera erfarenheter från olika firmor så är kunden inte varse om att VVS-montören skall ha betalt vid garantiärende om avvikelserepport skrivits på utan tycker att man ska ställa upp på denna "tjänst" ändå.

3. Det är stor möjlighet att det är avsevärt sämre grejer än de som VVS:are köper in via grossist.Denna vet jag vi har olika åsikter om ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Kunden har valt ut det han vill ha hos min leverantör och jag har 30% på dessa plattor varav jag ger honom hälften.
Han får alltså 15% rabatt på plattorna utan att göra ett handtag och jag får 15% för att jag sliter på skiten och släpar hem det till honom...
Detta är inte direkt riktat till dig Paul, men jag antar att de flesta hantverkare tar ut timpeng när de hanterar materialet. Det har de gjort som jag anlitat. De har haft både påslag på priset för hanteringen och tagit betalt för timmarna. Det kan man ha synpunkter på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.