Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Det handlar inte primärt om att pressa priserna utan att vara tydlig med vad tjänsten man köper kostar. Företag som köper den här typen av tjänster dagligen har en större medvetenhet och ser till att reglera både timpriser och materialpriser så de har kontroll.

Privatkunder har inte samma koll och om inte hantverkaren är tydlig kring prissättningen så får man den här typen av diskussion. Uppenbart är det så att vissa lyckas bättre än andra och det är väl knappast konstigt att om en privatperson som beställt ett jobb och i efterhand känner sig blåst när fakturan kommer inte fått tillräckligt med information om prissättningen.

Jag lämnar regelbundet in bilarna på service och en sak som jag alltid vet är att det kommer att bli dyrt, men jag får alltid en prisuppgift innan och tillkommer något så ringer de alltid och kollar. Så hur skruvat den än kan låta så är jag nöjd även om det är dyrt och jag vet att jag skulle kunna valt ett billigare alternativ för jag har hela tiden haft en öppen diskussion om priset och så länge jag godkänt det innan och resultatet är vad jag förväntat mig så är det OK.
Det vore väl fantastiskt om du kom och lämnade in ditt hus till min serviceverkstad där vi kunde "serva" ditt hus på plats under tak och nära till behövande verktyg.
Självklart har vi fast pris på nytt taktegel, läkt och papp. Vi ringer också om takstolar ruttnat innan vi byter dom.

Idag kostar det väl 600 -1000 :- i timmen att lämna in en bil på service. Vad tror du det skulle kosta att ta emot ett hus i lokalen för service?

Eller vänder vi på det, Vad tror du dina redan idag dyra bilmekaniker skulle ta i timmen för att åka hem till dig och serva bilen ute på gården?
 
Thomas Lundquist skrev:
Vad är byggbranschen för dig?
Som jag förklarade tydligt så är det vvs, lås och el som har ett fett påslag.

Bygg, målare och även plattsättare kan inte vara i närheten av flera 100% som du ältar om.
Varför gör inte branschen något åt det då om alla i branschen känner till det? Vem vill arbeta i en bransch där man konkurrerar med bolag som agerar som på en bazar. Man utnyttjar ju konsumenternas okunskap.
 
Jugend skrev:
Skandalöst beteende. Man måste ju vara tydlig med hur man fakturerar. Att ta flera 100 % kommission på material är ju under all kritik. Alla borde köpa sina egna material så man får en korrekt bild av hur mycket det kostar med installation. Alternativt är att man får ett fast påslag utifrån listpriser. Det borde ju någon ta tag i. Som vanligt kan hantverkargillet inte reglera sånt här själva ...
Tycker det har ballat ur här precis som det så ofta gör i trådar som denna... :(

Har du något konkret exempel att visa upp där någon hantverkare debiterat flera 100% påslag på material...?
Kopia på faktura där man kan utläsa detta typ...?

;)

i byggbranschen är det fan samma pris numera för Svensson som köper grejer för 1000:-/året eller hantverkaren som handlar för ex. antal 100000:-/året... så där är i princip alla rabatterna bortplockade och möjligheterna till förtjänst på materialet lika med noll.
Förr blev man premierad som kund och fick bättre priser för man var en trogen kund och då fanns chansen att tjäna några kronor på detta men det kan man bara lägga ner idag.
De enda branscherna detta lever kvar i är just vvs och el i princip men att de lägger på flera 100% är nog väääldigt ovanligt.
 
  • Gilla
Thomas Lundquist och 1 till
  • Laddar…
Moomin skrev:
Hej.
Vet inte om jag är rätt ute men hittade ingen tråd för detta egentligen....

Jag har nyss renoverat mitt badrum, och jag har haft en hantverkare hos mig och fixat badrummet (VVS jobben), och jag fick honom rekomenderad av min svåger, som själv använder honom i sin firma.
Oavsett, jag tog ingen offert på jobbet, då det var massor som skulle göras och vi skulle ta det muntligen vid varje tillfälle som ngt skulle göras. Vi har haft en bra komunikation...så det har aldrig varit problem....(Jobben har utförts periodvis alltefterssom badrummet blivit klart).
Nu har jag fått fakturan och jag höll seriöst på att smälla av, så nu tänkte jag kolla med Er vad jag kan kräva av honom....
* Kan jag kräva att han redovisar sina timmar för när han varit här?? Jag tycker inte han varit här så mycket som han anser...
* Kan jag be honom redovisa var han köpt allt VVS...och till vilket pris??? Får han salta hans inköpspriser?? (Orsaken til det är att jag tycker han tar BRA betalt för delarna, vissa saker än mer än 100% dyrare ex moms än vad jag kan få dem för ink.moms på t.ex SIGRO.se)

Sen, tycker ni att 420:- ex moms i timmen är ett ok timpris?? (jag tycker det är dyrt)....

Fakturan gick lös på nästan 50' och badrummert har nytt avlopp, vattenrör och golvvärme. Storlek ca 9m2....
Jag har gjort allt grävjobb etc, så han har bara behövt komma hit och dra rör och koppla...allt annat har jag gjort själv åt honom efter överenskomelse...

Så snälla, har ni ngn åsikt??
Som någon ovan sade så har tråden barkat iväg lite..
TS, har du fått svar?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som någon ovan sade så har tråden barkat iväg lite..
TS, har du fått svar?
Men vi hade kul på vägen ;)

Jag har lärt mig massor av denna tråd. Jävla bra forum!

Don't you say TS?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Det vore väl fantastiskt om du kom och lämnade in ditt hus till min serviceverkstad där vi kunde "serva" ditt hus på plats under tak och nära till behövande verktyg.
Självklart har vi fast pris på nytt taktegel, läkt och papp. Vi ringer också om takstolar ruttnat innan vi byter dom.

Idag kostar det väl 600 -1000 :- i timmen att lämna in en bil på service. Vad tror du det skulle kosta att ta emot ett hus i lokalen för service?

Eller vänder vi på det, Vad tror du dina redan idag dyra bilmekaniker skulle ta i timmen för att åka hem till dig och serva bilen ute på gården?
Jag tror du helt missar min poäng. Det handlar inte om att skicka huset på service utan att informera tydligt om vad saker och ting kostar både innan arbetet påbörjas så att man som kund är medveten om alla kostnader och också har godkänt upplägget och slutpriset.

Du behöver inte flytta något hus, du behöver inte ha fast pris på några åtgärder men som hantverkare så bör du kunna se till att informera kunden innan arbetet påbörjas hur du kommer att fakturera ditt jobb så att din kund inte kommer att uppleva några "otrevliga" överaskningar när arbetet är klart och fakturan kommer. Svårare än så är det inte.

Det spelar ingen som helst roll vilken bransch vi talar om utan det som är viktigt för att få en nöjd kund är huvudsakligen två delar, att du gjort ett bra jobb och att kunden är OK med den faktura du skickar. Missar du en eller värre två av dessa punkter då har du en mer eller mindre missnöjd kund. Den sista punkten borde inte vara ett problem om man som företagare har ett bra sätt att informera sina kunder om priset innan vilket också tycker jag bevisas av att det finns massor med hantverkare som aldrig upplever problem med den här delen.

Har man problem med kvaliteten på jobbet så är kunden förmodligen missnöjd oavsett, men värre är om man som företagare gjort ett bra jobb som kunden är nöjd med och så får man ändå i slutänden en missnöjd kund för att man medvetet eller omedvetet varit otydlig med prissättningen och som jag ser det är det rent vansinne.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Exakt mr_bygg. (y)
 
...och så är vi tillbaka där vi alltid brukar sluta... ;)

KOMMUNIKATION stavas det !! ;)

Som jag många ggr har skrivit i detta forumet så har jag sällan eller aldrig haft några liknande problem med kunder som gnäller över orimliga påslag, konstiga fakturor eller debiteringar som de inte begriper sig på m.m m.m
Men det handlar kanske om att jag använder mig av ordet ovan och hellre lägger ner en kvart extra på att förklara för den novise kunden så att denna verkligen förstår hur upplägget är...

Redan när jag är och tittar på ett jobb har jag med mig en blank offert och visar upp för kunden med kommentarer som att... så här kommer offerten att se ut och jag fyller i de uppgifter som rör detta projektet och så vidare för att kunden ska förstå offerten när han väl får den... mycket basic, men sällan ringer kunder och har frågor på offerten. ;)

Så här är det rakt igenom om man kommunicerar ordentligt, är öppen, rak och ärlig.
 
sj6 skrev:
Du kan ringa till konkurrenterna, inte en enda av tycker vi är kloka som sätter in grejer som kunden köpt själv så försök du ;)

En sa t.o.m.

-"Vi ska inte lära kunderna att köpa egen skit, vill de göra det så kan de också installera skiten själva."
Dom senaste 5åren har jag haft 4olika VVS firmor i huset, vid samtliga tillfällen har jag haft Bulk och dyra grejer hemma själv. Naturligtvis inga problem, den senaste jag hade bad mig direkt att beställa blandarna själv då jag hade ett pris som var 70% lägre än vad han kunde erbjuda (5k vs 1,5k).

Detta handlar om intresse för kundens bästa så därför ber jag dig åter att berätta vilken udda firma du jobbar för. Det finns lokalt med största sannolikhet intresse av detta då du nu tydligt klargjort dom värderingar som firman står för och som du är så stolt över.......
 
Nimajneb skrev:
Dom senaste 5åren har jag haft 4olika VVS firmor i huset, vid samtliga tillfällen har jag haft Bulk och dyra grejer hemma själv. Naturligtvis inga problem, den senaste jag hade bad mig direkt att beställa blandarna själv då jag hade ett pris som var 70% lägre än vad han kunde erbjuda (5k vs 1,5k).

Detta handlar om intresse för kundens bästa så därför ber jag dig åter att berätta vilken udda firma du jobbar för. Det finns lokalt med största sannolikhet intresse av detta då du nu tydligt klargjort dom värderingar som firman står för och som du är så stolt över.......
Så har vi ju också gjort när det skilt så pass mycket i pris.

Och vad EXAKT är det som är udda i det jag skrivit som vi gör. Och vilka 4 VVS-firmor har du haft hemma och varför har du inte kört med samma?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag tror du helt missar min poäng. Det handlar inte om att skicka huset på service utan att informera tydligt om vad saker och ting kostar både innan arbetet påbörjas så att man som kund är medveten om alla kostnader och också har godkänt upplägget och slutpriset.

Du behöver inte flytta något hus, du behöver inte ha fast pris på några åtgärder men som hantverkare så bör du kunna se till att informera kunden innan arbetet påbörjas hur du kommer att fakturera ditt jobb så att din kund inte kommer att uppleva några "otrevliga" överaskningar när arbetet är klart och fakturan kommer. Svårare än så är det inte.

Det spelar ingen som helst roll vilken bransch vi talar om utan det som är viktigt för att få en nöjd kund är huvudsakligen två delar, att du gjort ett bra jobb och att kunden är OK med den faktura du skickar. Missar du en eller värre två av dessa punkter då har du en mer eller mindre missnöjd kund. Den sista punkten borde inte vara ett problem om man som företagare har ett bra sätt att informera sina kunder om priset innan vilket också tycker jag bevisas av att det finns massor med hantverkare som aldrig upplever problem med den här delen.

Har man problem med kvaliteten på jobbet så är kunden förmodligen missnöjd oavsett, men värre är om man som företagare gjort ett bra jobb som kunden är nöjd med och så får man ändå i slutänden en missnöjd kund för att man medvetet eller omedvetet varit otydlig med prissättningen och som jag ser det är det rent vansinne.
Så länge du jämför med att du lämnar in bilen på verkstad och service på er egen bostad så finns det ingen poäng du kan nå.

Om jag inte minns helt fel så är din svärfarsa snickare/ byggare? Då borde du ha fått tillräcklig information om hur svårt det kan vara att lämna ett fast pris på vissa jobb.

Personligen så specar jag aldrig hur mycket gipsskruven kostade mig per stycke kontra vad jag fakturerar.
Jag har varit egen sen -94 och aldrig haft problem på den biten. Dom få gångerna kunden (nya okända) har velat att jag redovisar gapet mellan inköp och sälj så har jag tackat nej.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Så har vi ju också gjort när det skilt så pass mycket i pris.

Och vad EXAKT är det som är udda i det jag skrivit som vi gör. Och vilka 4 VVS-firmor har du haft hemma och varför har du inte kört med samma?
Hur ska du ha det nu, är det OK för kunden att ta hem egna varor eller inte?

Att man har olika VVS firmor hemma beror ju på tillgänglighet samt att vissa kommit på köpet vid helentreprenad.

Udda.....Ingen av dom firmor jag har haft hemma har begärt extra timpenning för att jag köpt material själv vilket du så stolt fram för att din firma gör.
 
Tycker mig skönja en intern Blekingefight här... Haha
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Hur ska du ha det nu, är det OK för kunden att ta hem egna varor eller inte?

Att man har olika VVS firmor hemma beror ju på tillgänglighet samt att vissa kommit på köpet vid helentreprenad.

Udda.....Ingen av dom firmor jag har haft hemma har begärt extra timpenning för att jag köpt material själv vilket du så stolt fram för att din firma gör.
Varför håller du på så här? På vilket sätt är jag stolt? Jag förde en diskussion och vi är inte ensamma om detta. Och är det t.ex. en sådan prisskillnad, ett bra märke och en bra kund så vet jag att chefen sett genom fingrarna också.

Vad är det du fjantar om, detta är ett forum där vi diskuterar och jag gav synpunkter på hur jag personligen ser på saken. Sen att jag använder firman jag jobbar på som exempel är väl för fan naturligt, eller är det också fel?

Allt är inte svart eller vitt och om du läser mina inlägg så är det KONKURRENTERNA som tycker att vi är konstiga att vi installerar grejer som kunden köpt själv, vi gör det men under premissen mot högre timpenning men kom ihåg allt är inte svart eller vitt. Kan vara en gråzon. Kom ihåg, personliga åsikter och vi är på ett forum.

Tack för ordet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Så länge du jämför med att du lämnar in bilen på verkstad och service på er egen bostad så finns det ingen poäng du kan nå.

Om jag inte minns helt fel så är din svärfarsa snickare/ byggare? Då borde du ha fått tillräcklig information om hur svårt det kan vara att lämna ett fast pris på vissa jobb.

Personligen så specar jag aldrig hur mycket gipsskruven kostade mig per stycke kontra vad jag fakturerar.
Jag har varit egen sen -94 och aldrig haft problem på den biten. Dom få gångerna kunden (nya okända) har velat att jag redovisar gapet mellan inköp och sälj så har jag tackat nej.
Vi har nog missupfattat varandra igen, men jag gör ett nytt försök att förklara utan att blanda in bilar. Allt handlar om kommunikation.

En kund som beställer en tjänst har en förväntning på överenskommet slutresultat och ett pris. Om bägge delar uppfylls så är kunden i de flesta fall nöjd. Är arbetet skit så är kunden av naturliga orsaker missnöjd om han/hon begriper att det är bedrövligt utfört. Är arbetet OK, men fakturan enligt kunden är åt skogen så är kunden förmodligen missnöjd trots att arbetet är OK.

Här har det rimligtvis brustit i kommunikationen kring kostnaden och min poäng är att att har man varit tydlig hela vägen vad det kommer att kosta så kommer de flesta företag aldrig i den här situationen .

Du har helt rätt i att svärfar är en pensionerad snickare och varken han eller jag har några problem med att förstå att det ibland kan vara svårt att läma ett fast pris, men han råkar tillhöra den gamla generationen som tycker att man verkligen ska tala om för kunden vad som gäller innan man sätter igång för att få en nöjd kund och går inte det så får man ta det löpande. (Han är från norrland så kanske han är lite skadad :). Men oavsett så gäller det att alltid hålla kunden informerad om vad som händer och vilka kostnader det innebär.

Är du en hantverkare som har ett bra förtroende hos kunderna och gör ett bra jobb så behöver du knappast speca något material för befintliga eller kommande kunder. De litar på att din fakturering är OK och är det nöjda med jobbet du utfört och fakturan de levererar så finns det knappast några problem.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.