Kombination läge och pris?

Gillar verkligen rymden på övervåningen!

Ps. Vet vad ni går igenom, vi blåste vårt totalt när vi köpte det också :) man vill ju kunna bo utan raggsockor och drag samt gammal ojordad el...
 
Borde vara läget, och då borde läget vara helt underbart, för det är inget litet jobb ni gör :)
 
Bara en liten fråga..
Är själv ingen proffsbyggare men blev lite orolig då jag såg "rymden" på vinden.
Borde inte takstolarna stabiliseras med stolpar då kattvindsväggarna revsbort ?
Såg på några av de gamla bilderna att det var rejäla stolpar/reglar i dem på vissa ställen..
Eller är det stolpar i den lilla väggen ? det kanske räcker?

MVH
/P
 
Jag och min sambo har haft ett öga till detta hus/tomt så länge vi har varit ihop, så när det väl kom ut till försäljning så var det ett "måste" att köpa detta.
Det var läget som fick oss att köpa detta.
Ska försöka lägga upp lite bilder på hur det ser ut på tomten och närområdet.
I området så är det bara 5 hus, och det ligger på en höjd, så vi är helt ensamma, och så är tomten lite större än "vanliga".
Enk Projektet du vet hur det ser ut?
 
Kalasclas skrev:
Måste fråga, vad var det som fick er att köpa huset? då ni blåser hela insidan och ska bygga till? är det läget eller något annat? Ta det inte som kritik bara nyfiken på vad som får er att lägga ner detta jättejobb :)
Läget är enligt oss helt underbart, finns säkert många som håller med oss :)
Vi gillade huset också, själva känslan och utseendet på huset dock var det lite för litet. Vi hade inte kunnat få till det på ett bra sätt eftersom det finns så mycket regler kring tillgänglighet nu för tiden :)
Det har varit och är fortfarande ett jättejobb vi har framför oss men än så länge är det riktigt roligt..
 
sir_daniel skrev:
Kombination läge och pris?

Gillar verkligen rymden på övervåningen!

Ps. Vet vad ni går igenom, vi blåste vårt totalt när vi köpte det också :) man vill ju kunna bo utan raggsockor och drag samt gammal ojordad el...

Priset hade man ju kunnat önska blivit lägre med det var många som budade :)

Jag hade aldrig klarat av att bo i huset så som det såg ut :)
 
parper skrev:
Bara en liten fråga..
Är själv ingen proffsbyggare men blev lite orolig då jag såg "rymden" på vinden.
Borde inte takstolarna stabiliseras med stolpar då kattvindsväggarna revsbort ?
Såg på några av de gamla bilderna att det var rejäla stolpar/reglar i dem på vissa ställen..
Eller är det stolpar i den lilla väggen ? det kanske räcker?

MVH
/P

Hela taket är självbärande. Det fanns ingen bärighet i några av de väggar som vi tog ned när vi rev ut allt. Vi kommer att resa nya väggar och förankra limträbalkar i de gamla takstolarna så att vi bygger enligt dagen alla regler :)
Men jag måste säga att de var riktigt duktiga på att bygga förr..
 
Är takstolarna verkligen självbärande, och har inga av väggarna till kattvindarna bärande funktion?
 
På entréplan efter vi rivit ut allt..

18.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så lite bilder på "tomten" och läget :)


fr_104_size880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fr_106_size880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fr_105_size880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fr_108_size880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MB77 skrev:
Är takstolarna verkligen självbärande, och har inga av väggarna till kattvindarna bärande funktion?
Vi var lite osäkra till de i början också då det var flera kunniga som påstod det, som har erfarenhet av gamla hus och byggande som tydligen kan se sånt :)
När vi sedan rev kattvindväggarna så fanns det ingen bärighet i dom, det som var ett litet frågetecken var när vi tog ner skortstens stocken, ibland kan det vara så att den bär endel.. men inte det heller, taket har sett ut sådär i flera månader genom stormvindar m.m så det är stabilt :)
 
Är ni klar snart?

Nej,men det är häftigt och intressant att se bilderna.
 
Ser mycket intressant ut Ida, ska bli spännande att följa er resa.
 
Hej
Det ser precis ut som mitt förra hus, ett Borohus byggt -39, i både utseende och planlösning.
Jag gjorde också en omfattande renovering, dock ingen utbyggnad. Så, lycka till med ert projekt.
 
Garderoberna var platsbyggda av 3" virke spikat med 7" riktigt grova spikar. Svärfar håll på i 2 dagar att riva garderoberna innan han släppte fram mig med tigersågen. " Det här fixar jag med kobenet på nolltid"
 
coolt projekt! kommer med spänning följa detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.