En vindavledare skall som namna uttrycker avleda vinden från att blåsa in i isoleringen från sidan.
Det är den stillastående luften i isoleringen gör jobbet, om luften i är i rörelse pga att blåser från sidan tappar man isoleringseffekt.
 
Hej! Jag har en ventilationsfråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vi håller precis på att isolera vår övervåning och har en luftspalt i snedtaket på 5 cm. Behöver man montera ventiler uppe vid nocken för att ventilera ut luften? På vardera sidan av huset är det borrat fyra hål genom takboarden uppe vid nocken med ca 10 cm diameter, är det någon som vet om det är någon slags ventilation..? Har försökt jaga reda på nån hos Smålandsvillan som kan svara på det men byggledaren är sjukskriven och på huvudkontoret verkar det vara svårt att få tag på rätt person :-/
Hur har ni gjort? Det är ju så j-kla högt uppe så att montera ventil där är nåt vi mer än gärna slipper
 
Hej, Har precis börjat inreda våran övervåning i smv nybro.

Frånluftsdon och mögelstopper på plats och pangar nu luftspalt.

Hur har ni löst det med luftspalten runt skorstenen?
vi ska ha öppet upp till nock så isoleringen kommer ligga mot luftspalten.
Finns det någon färdig plåt eller gummiduk man kan fylla de 50mm som blir mellan masoniten och skorstenen?

IMG_0453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S&J skrev:
Hej! Jag har en ventilationsfråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vi håller precis på att isolera vår övervåning och har en luftspalt i snedtaket på 5 cm. Behöver man montera ventiler uppe vid nocken för att ventilera ut luften? På vardera sidan av huset är det borrat fyra hål genom takboarden uppe vid nocken med ca 10 cm diameter, är det någon som vet om det är någon slags ventilation..? Har försökt jaga reda på nån hos Smålandsvillan som kan svara på det men byggledaren är sjukskriven och på huvudkontoret verkar det vara svårt att få tag på rätt person :-/
Hur har ni gjort? Det är ju så j-kla högt uppe så att montera ventil där är nåt vi mer än gärna slipper
om du ska ha öppet upp till nock så behöver du en mögelstopper i varje fack på vardera sida.
...sådär roligt jobb :( glöm inte säkerhetsselen
 
Roman K skrev:
Hej, Har precis börjat inreda våran övervåning i smv nybro.

Frånluftsdon och mögelstopper på plats och pangar nu luftspalt.

Hur har ni löst det med luftspalten runt skorstenen?
vi ska ha öppet upp till nock så isoleringen kommer ligga mot luftspalten.
Finns det någon färdig plåt eller gummiduk man kan fylla de 50mm som blir mellan masoniten och skorstenen?

[bild]
En till duk som den som redan ska sitta monterad på röret för tätning mot ångspärren kanske kan funka?
 
Googlade efter en sådan duk men hitta bara till platt tak som den medföljande.
den skulle behöva vara dubbelt så lång för att klara den kraftiga lutningen.
 
Ser inte behovet av en tätning, är väll inte hela världen ifall det kommer upp lite isolering där. Viktigare kan vara att sotaren blir nöjd. Jag fick trots isolerad skorsten byta ut mineralullen närmast mot stenull.
 
Jag har en isoleringsmatta med hönsnät runt som jag tror är för ändamålet,
Kan vara så att den bara ska viras runt skorstenen och fylla igen glipan?
någon som vet? :)

Edit (nätmatta heter den vist:)
 
Redigerat:
murak
Jag väcker en gammal tråd och hoppas att ni har bevakning på den =)

Vi har bott i vår Västervik i ett år nu och börjar fundera på isolering av ovanvåningen. Först isolera och sedan börja klura på planlösning etc. Vi lutar mot att låta en firma göra det mesta. Tanken är att isolera med lösull ut till takfoten (varm kattvind för att enkelt kunna dra rör etc) och ända upp i nock med kanske ett liitet platt tak där uppe för att kunna fästa lampor.Luftspalt av oljehärdad board, sala på en 45x145 regel för en isoleringstjocklek på ca 315mm, plast och gles 22x70 cc30. Gavlarna isoleras med de skivor som smv skickade med, 300mm. Mögelstopp i varje fack och två freshventiler i varje gavel. Gips på snedtaket och gips+osb i gavlarna.

Nu till frågorna:

-I det framtida badrummet ska det finnas dusch, toa och handfat och vi skulle vilja ha badrummet mer i mitten av huset och göra ett stort sovrum i gaveln med det lilla fönstret. Toa kan ju flyttas lätt längs med väggen genom att ha vägghängd toa och handfatets rör är också lätt att få bra fall på, men duschen känns knepig då man är styrd av vart avloppet ligger i golvet. Att såga hål i golvreglarna känns knöligt och lite läskigt, så kanske är det bäst att hålla sig i det "facket" där avloppet ligger? Hur tjockt ska röret från duschen vara om man skulle våga borra? Hur har ni gjort, nån som flyttat badrummet jämfört med smvs rekommendation?

-Om man låter någon annan plasta och isolera, hur kan jag som kund vara säker på att diffspärren är tät, att det inte blivit någon reva vid arbetet? Är sjukt nojjig över mögel. Gå runt och känna efter vinddrag kvällen innan de isolerar?

-Är isoleringen på 315mm tillräcklig eller kommer jag ångra mig om nått år? Bättre att sala på en 45x170 istället för tot 340mm?

-Fall i badrummet. Ett alternativ vi funderat på är att såga bort spånskivan i hela badrummet innan vi sätter innerväggarna och regla upp cc30. Sen på med en 10-12mm formplyfa som skruvlimmas mot reglarna. Då får man ett ca 10mm lägre golv i badrummet jämfört med resten av ovanvåningen. Flytspackel och elgolvvärmeslinga sen tätskickt och kakel. Innergolvet i resterande ovanvåning kommer också bygga ca7mm vilket borde göra att man inte behöver "kliva upp" så mycket när man går in i badrummet. Kan det funka? Hur har ni gjort med fall i badrummen?

-Mellan fönster och reglar finns det delvis byggskumm idag, ska man fortsätta med det hela vägen runt eller ska man börja peta i skivor av isolering?

-Röret från spisfläkten är isolerat och har hönsnät runt sig, hur får man det tätt mot diffspärren?

-Om vi nu isolerar hela ovanvåningen först och sedan bygger badrum, hur gör man med tätskikten? Jag har läst att man inte ska ha två tätskikt mot varrandra. Ska man skära upp plasten och dra med sig den runt badrummet? Får inte ihop det i mitt huvud =) Kanske kan man lämna ett par centimeter luftning mellan badrummets tätskikt och väggens?

Mycket överanalysering märker jag, men har ni svar eller kommentarer så skriv gärna =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.