Tycker mig börja ha det mesta på plats nu. Har börjat få en prisbild på det hela och för en gång skull ser ett projekt ut att klara budgeten :wow: men funderar ändå på om det går att spara in på något.
Några funderingar
1. SLCU-125-1200-100 är det i största laget? dom kostar ganska mycket, ca 1100:-/st enligt mina beräkningar, har inte fått offert på dom ännu.
2. AKU-COMP 1200mm, gör det någon skillnad om jag går ner till 600mm? Blir ca 55% billigare
3. 50mm Isolering på avluften ska väl räcka?
4. Behöver AKU COMPen på friskluften kondensisoleras, den har ju redan 30mm isolering? PE30-200mm i så fall?
5. VR 125 KVG 100 KIR-100 Någon som har koll på vad som är bra ljudvärden får gärna kolla på dom. Hjärncellen får verkligen jobba för att tyda dessa "diagram" och när det ska jämföras blir den överbelastad, 2 som multitaskar hade nog underlättat :D

Bifogar en PDF med städad planritning och sida 2 med en ISO-vy och materialsammanställning.
Visa bilaga vent2.pdf
 
1. Kika på vad du får ge för en BDER-60-012-090, tycker det ska räcka. Är Fläkt Woods motsvarighet men 900mm lång.
2. Jag tycker du kan köra på 600mm, ser ingen större betydelse i det då det är en villa.
3. Ja det räcker gott o äl. Många som skiter i att isolera. Men bra att isolera som sagt.
4. Nej, räcker.
5. Fläkt Woods benämningar kan jag enbart. US-AV-100, GPDF-100, KTI-100. Är de don jag rekommenderar dig för huset. Är i samma harang, men originalet. :)

Hör av dig om du har frågor.
 
Nu är grejerna beställda, för lite drygt en vecka sedan. Fick prel. leverans torsdag denna vecka, men nu blev det fredag men förbehåll på dom stora ljuddämparna samt ute gallrena, som kommer 15/10. Detta ställer till det lite då jag har bokat in barnvakt till helgen och fixat så jag förmodligen får låna en elektrisk plåtsax och "nockverktyg" på ställning för att kunna klicka ihop rören. Dämparna kan jag bara dra rör hela vägen och sedan sära/dela och montera dämparna i efterhand, det borde gå lätt och fort. Borde ha rör så det räcker, annars monterar jag bara frånluft så jag har någon ventilations tills dämparna kommer. Däremot funderar jag på tillfällig lösning av avluften/friskluften. Vill ju ha någon så det inte regnar in/fågel sugs in osv.
 
Nu har jag kommit en bra bit på vägen. Skyfflade spån i massor i helgen och drog det mesta av rören. Kunde dock inte koppla ihop allt då rörmockaren inte varit och flyttat på fjärrvärmerören i pannrummet. Så kunde inte hänga upp aggregatet. Köksfläkten får gå lite extra som mekanisk frånluft tills vidare.

Men jag börjar fundera på om jag behöver kondensisolera tilluften? Stammen ligger på takstolarna så det blir ca 120mm spån under den, men avstickarna lägger jag i stort sett på råsponten mot innertaket. Det borde väl vara inomhus temperatur där och vintertid kommer tilluften vara ganska kall vilket kan leda till kondens?
20121010_174142[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä, tilluften ska inte bli så kall att du ska drabbas av kondens på utsidan av de rören...
Uteluft och avluft skall kondensisoleras...
 
Det har du så rätt i, nu är jag lite mossig i skallen :banghead:
 
Vad har ni ställt era aggregat på ??
 
Tänker du monteringsmässigt?
Jag har ett vägghängt så det ska hänga på köksväggen. Borde bli bra balans med aggregatet på ena sidan och köksskåp på andra. Dock är mina innerväggar lite underligt byggt. ca 50mm regel med 18mm spånt och 13mm gips, men det ska nog gå bra.
 
Har precis fått hem mitt HERU 130 S EC. Såg i boken att man skulle ställa de på en markskiva. Är de bara för att ljudet inte ska vandra i huset ??
 
Som jag förstått det är det för ljudet skull.
På mitt vägghängda följer det med små bitar av liknande material som ska fästas i nederkant för att minska ljudet.
 
Då blir det en runda till biltema i morrn..
 
Segge. Vad blev det för aggregat nu då? Alltid intressant hur folk tänker och gör. 
 
Det blev ett Heru 100 T EC. Begärde offert på allt inkl dom stora SLCU-125-1200-100 ljuddämparna och 1200mm aku comp som utgångsläge och priser blev helt klart överkomligt så det fick bli dom grejerna. Har dragit ihop alla rum till stammen och väntar bara på ljuddämparna för att knyta ihop allt. Ska imorgon ta upp hålen ovanför aggregatet och sedan hänga upp det, men först ska jag plocka bort ett gammalt expansionskärl och lite annat skit som blir ivägen.

Börjar morgondagen med att riva bort detta.
20121008_171549[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121008_171559[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar på en givare som finns på utsidan och finns nämnd i manualen
"OBS! Temperaturgivare GT7 ska alltid monteras inuti tilluftskanalen. Se vidare sidan 14-15. GT7 är
ansluten på reläkortet. Temperaturgivare GT7 för HERU®S EC ligger i elinkopplingsboxen vid leverans."

Det är alltså tänkt att man ska borra hål i tilluftskanalen och dra in givaren där?
Sida 12 här
 
Ja, så har jag tolkat det med..
Jag tänkte använda en förskruvning av lämplig dimension till det.
Dock har jag ett annat aggregat, men samma fabrikat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.