Jag har problem med kolyran i mitt kylskåp som är ca 5 år gammalt. Problemen började med att jag fick en Sodastream kolsyrepatron istället för AGA vid ett tillfälle. Jag har fått det att funka med Sodastream efter visst arbete hittills men den denna gången får jag inte ur någon kolsyra i vattnet.

Vet någon om det är någon skillnad på Sodastream patroner och AGA? Vad är det för skillnad på dessa och de som säljs som "originalpatroner" till Electroluxkylskåp (förutom priset då)? Har någon annan haft problem med kolsyran i Electrolux/Husqvarna kylskåp?
 
Jag bytte in två "vanliga" flaskor idag och fick sodastream tebax pga att dom vanliga va slut, butiken hävdade att det inte va någon skilldnad. Funkar som vanligt i min Husqvarnakyl trots att jag inte trodde de. Men mitt vanliga fel att kylen överproducerar kolsyra hänger kvar. Någon som har samma fel
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Det borde inte vara någon skillnad på dessa men jag får väl testa att byta mot en AGA flaska. Känner dock att det är stor risk att det ändå inte kommer fungera. Idag fick jag tips av Electroluxsupporten att tömma 2 liter vatten ur systemet utan kolsyreflaskan monterad. Detta hjälpte dock föga...

Är det någon annan som haft liknande problem?
 
Yes. Tror tyvärr att det där med mycket/lite/ingen kolsyra i E-lux/Husqvarna-skåpen är lite av ett lotteri.

Jag hade ett sånt skåp under några år och använde växlande Sodastreams tuber och "original". Det var då inte det som avgjorde hur vattnet som kom ut var beskaffat. Funktionen var minst sagt intermittent oavsett. Av supporten fick man aldrig andra råd än att "Tappa systemet på några liter vatten". Känns som en produkt som inte är helt färdigutvecklad är jag rädd....
 
  • Gilla
midnightlady
  • Laddar…
Kan vara så att det är kalk i vattnet som spökar för er. Det är ett mycket vanligt problem ved den vanliga bords modellen av dylika apparater. Om det beror på kalk kanske du kan avgöra om du av kalkar din kaffebryggare ofta eller aldrig.
 
Möjligt, men min fungerade aldrig bra från dag 1 när den var helt ny.
 
  • Gilla
midnightlady
  • Laddar…
Idag köpte jag en AGA flaska istället och efter visst trixande så hoppade skåpet igång och började producera kolsyrat vatten igen. Så i fortsättningen blir det helt klart AGA flaskor för mig, även om vissa påstår att det inte skall vara någon skillnad. Hörde även att Electrolux garantier inte gäller om man köper andra flaskor än AGA...
 
husbyggaren81 skrev:
Idag köpte jag en AGA flaska istället och efter visst trixande så hoppade skåpet igång och började producera kolsyrat vatten igen. Så i fortsättningen blir det helt klart AGA flaskor för mig, även om vissa påstår att det inte skall vara någon skillnad. Hörde även att Electrolux garantier inte gäller om man köper andra flaskor än AGA...
Spännande. Vart har du hört om garantierna?
 
Att Electrolux inte godkänner andra fabrikat än AGA om garantierna skall gälla...
 
husbyggaren81 skrev:
Att Electrolux inte godkänner andra fabrikat än AGA om garantierna skall gälla...
Men är det Electrolux som sagt det?
 
Jag har två erfarenheter att dela med mig av efter 6 års erfarenhet med Electrolux kombinerade kyl/vattenmaskin.

1. Emellanåt vid byte av gaspatron brukar jag skölja toppventilen (som man skuvar på flaskan) med avkalkningsmedel. Sedan skakar man ventilen och kollar så att den "skramlar", dvs den inre delen är rörlig - annars tätar inte ventilen när flaskan monteras i skåpet.

2. DET ÄR SKILLNAD PÅ SODASTREAM OCH AGA:s flaskor!!! Förvisso är dessa inte synliga för blotta ögat, men det blev uppenbart för mig i förra veckan då jag tvingades köpa en ny ventil för 740 spänn på Electrolux. Då visade expediten mig hur den lilla gummipackningen var sönderskuren av Sodastream patronen. Tydligen handlar det om någon liten skillnad i hur flaskans anslutning är fasad.

PS. Den läckande packningen medförde att kolsyra läckte ut och överfyllde vattentanken i skåpet. Därefter letade gasen sig vidare med följd att gästtoan, på andra sidan väggen, hade kolsyrat vatten i toastolen :) Lite överkurs kan man tycka.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
soneroco skrev:
Jag har två erfarenheter att dela med mig av efter 6 års erfarenhet med Electrolux kombinerade kyl/vattenmaskin.

1. Emellanåt vid byte av gaspatron brukar jag skölja toppventilen (som man skuvar på flaskan) med avkalkningsmedel. Sedan skakar man ventilen och kollar så att den "skramlar", dvs den inre delen är rörlig - annars tätar inte ventilen när flaskan monteras i skåpet.

2. DET ÄR SKILLNAD PÅ SODASTREAM OCH AGA:s flaskor!!! Förvisso är dessa inte synliga för blotta ögat, men det blev uppenbart för mig i förra veckan då jag tvingades köpa en ny ventil för 740 spänn på Electrolux. Då visade expediten mig hur den lilla gummipackningen var sönderskuren av Sodastream patronen. Tydligen handlar det om någon liten skillnad i hur flaskans anslutning är fasad.

PS. Den läckande packningen medförde att kolsyra läckte ut och överfyllde vattentanken i skåpet. Därefter letade gasen sig vidare med följd att gästtoan, på andra sidan väggen, hade kolsyrat vatten i toastolen :) Lite överkurs kan man tycka.
Härligt med kolsyra på gästtoan! Vi hade massor av problem med de skåpen också! Vi fick t o m kolsyrat vatten i kranen vid diskstället! Kändes väldigt lyxigt, men tog dock slut väl fort...! ;-)
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
JonasSun skrev:
Yes. Tror tyvärr att det där med mycket/lite/ingen kolsyra i E-lux/Husqvarna-skåpen är lite av ett lotteri.

Jag hade ett sånt skåp under några år och använde växlande Sodastreams tuber och "original". Det var då inte det som avgjorde hur vattnet som kom ut var beskaffat. Funktionen var minst sagt intermittent oavsett. Av supporten fick man aldrig andra råd än att "Tappa systemet på några liter vatten". Känns som en produkt som inte är helt färdigutvecklad är jag rädd....
Har fått två måndagsexemplar på halsen... kyl med vatten/kolsyrat vatten i dörren och frys med ismaskin, båda skåpen har fungerat kass från dag 1. Har haft kontakt med återförsäljaren och servicekontor mer än 20 ggr, helt värdelöst. Ingen vill ta nåt ansvar. Har mest fått konstiga anklagelser om att vi har för mycket mat i kylskåpet (!) m a o menar dom att skåpet klarar av att vara max halvfullt och man måste handla minst en gång per dag om man som vi har fyra barn. Men vattnet i dörren fungerar lika kass om skåpet är halvtfullt el 80% fullt, har kollat. Köpte båda skåpen årsskiftet 07/08 och båda har krånglat hela tiden.
Kylen är ett enda stort lotteri, ibland får man plötsligt ett glas perfekt kolsyrat vatten, men oftast ½ dl vatten som smakar illa pga att det verkar finnas kolsyra utan bubbel i vattnet, ibland kommer inget vatten alls, ibland får man kolsyrat vatten i glaset fastän man valt vanligt och tvärtom.
Frysen har slutat göra is minst 10ggr, just nu gör den is där bitarna sitter ihop 2-4 st vilket givetvis medför att bitarna är för stora för att få ut i den rätta vägen. I stället måste man öppna dörren och ta ut hela lådan varje gång man vill ha is. Då säger Electrolux att det kan bli så när tar is för sällan... vi är fem pers som tar is minst två ggr varje dag... Aldrig mer Electrolux/Husqvarna iaf, det är ju ett som är säkert...
 
Jag har valt att köpa Husqvarnas vitvaror (utom diskmaskin) till mitt nya kök.
Var runt och fick offerter från ett flertal ställen och 3 st, av varandra oberoende säljare, avrådde mig från kyl med vatten och frys med is om jag skulle ha Husqvarna. Fick ingen anledning mer än att Electrolux/Husqvarna inte fulländat tekniken än. Sant eller inte? Verkar ligga lite i det dom säger.
Blev endast LCD-display på mina skåp iaf. :)
 
A
dessa is och vatten maskiner är för roliga att mecka

men det brukar gå att få dom att snurra

Varenda en liten grej i dessa skåp kan gå sönder och påverka funktionen.

ismaskinen går bäst om man inte väljer nattfunktion dvs risken för ihopklumpade isbitar minskar
påfyllningsventilen kan påverka detta också. om man går i dörren ofta gäller det att kylsystemet är 100 annars hinner isen smälta, kolla locket i dörren så att det stänger ordentligt. om man flyttat på hyllorna i skåpet påverkar detta också glashyllan skall sitta på rätt ställe.
om detta inte hjälper är det hela härket av kretskort och sensorer fläktar mm.

vatten maskinen har bla problem med difftryckventilen det är den som handtaget till gasflaskan sitter på. býts med fördel ofta.
inkommande vattentryck ställer också till med en del problem.

gemensamt för båda är att tempinställningen är känslig
kylen får absolut inte ställas kallare än 5C
för då fryser tankarna och det blir inget vatten
 
  • Gilla
dkhansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.