Hej

Jag har haft två stycken LVI oljefylla element stående. Tyvärr så sakans orginalkontakten samt kopplingsdosan till dessa.

M-505 380V/500W har en treledare. Brun, blå och gulgrön. Gulgrön är ju jord, men eftersom det är ett 380V element ska då både brun och blå ha en egen fas?

M-510 380V/1000W har en femledare. Brun, blå, gulgrön samt två svarta varav en med ett vitt streck. Är dessa svart till för att kunna sammankoppla flera element för termostatstyrning? Om Ja, kan man då strunta i att koppla in de svarta och bara ansluta på samma sätt som ovan?

Tacksam för svar
JED
 
Det första du skrev borde ju vara rätt, den andra verkar ha kabel för slavstyrning och nattsänkning, finns inget schema i doslocket?
Gul/grön är garanterat jord, sen kan du kanske mäta fram vilket som är elementet, ev brun och svart kanske? Bara gissar..
 
Det finns en antal trådar om LVI's radiatorer. Här är en:
http://www.byggahus.se/forum/el/162180-lvi-elradiator.html

Rimligen bör det vara brun, blå och gul/grön som ska användas för den större radiatorn, medan de två svarta lämnas oinkopplade och isolerade. Men det bör du försöka få bekräftat, t.ex genom att surfa på modellbeteckningen.
 
Tack för svaren.

Jag fick även svar från LVI. Hon kunde inte säga vilka kablar som skulle kopplas till fas och vilka som höre ihop med slavstyrning.

Tipset hon gav mig var att titta i doslocket. Sitter nämligen en tvåpolig brytare där och det är dessa kablar som ska kopplas till faserna.

JED
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.