Ja nu ser man ju verkligen vilket lyft det blev för huset. Riktigt fint!!!
 
AXS
Min varning på förstasidan visade sig vara obefogad.

Riktigt snyggt blir det! Om än att det ser lite kul ut nu med annan fasad upptill. :D
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Min varning på förstasidan visade sig vara obefogad.
Riktigt snyggt blir det! Om än att det ser lite kul ut nu med annan fasad upptill. :D
Tack! Och det ser även lite konstigt ut då nederdelen inte är i liv ännu då nedersidan även ska tilläggsisoleras.
 
Har gjort färdigt lite småpyssel innan målarna kommer och spacklar. Bar ner alla verktyg och annat som är i vägen till garaget. Frugan hade spikrensat färdigt de sista bitarna på ställningen som jag nu lade upp på pall i väntan på försäljning, Ingen som är intresserad av en fin byggnadsställning i GBG trakten?

Luckan färdig med gångjärn och push to open magneter, men jag kom på senare att det kanske ska finnas en list runt om kanten och då fungerar det ju inte så bra då man först måste trycka in innan luckan poppar ut :surprised:
P1050139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnskydd 90 graders + egentillverkad 135 graders i taket
P1050140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I allrummet, fick även här göra om 2st 90 graders till 135, det blev lite bankande.
P1050141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnens rum
P1050142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte en liten byggfläkt på Classe för 200:- blir nog bra att dra på lite värme när allt spackel ska torka. Ska även öppna alla ventiler så det blir lite drag.
P1050145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Idag startade vi om på nytt , men han få upp både stomme, tak och flytta in ;) Planlösningen blev lite konstig men det är ju ändå ett svartbygge!

P1050211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Idag var det dax för killarna ifrån Göteborgs Färg & Hem att spackla ovanvåningen.

Vårt sovrum
P1050212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allrummet
P1050213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av barnrummen
P1050215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställer mig i skaran av gravt imponerade!
Jag är oerhört inspirerad av din nogrannhet och att du verkar hålla så snyggt på byggplatsen.
Ska hålla dig i tankarna när jag pular själv!
 
mattetvilling skrev:
Idag startade vi om på nytt , men han få upp både stomme, tak och flytta in ;) Planlösningen blev lite konstig men det är ju ändå ett svartbygge!

[bild]

något för grand designs =)
 
Dra mig baklänges och kalla mig Berit, vilket hästjobb! är grymt imponerad av din otroliga insats både med storleken på projektet och resultet.
 
Mycket imponerande och inspirerande, nästan så att man önskar att man hade ett liknande projekt...
 
detta är helt ooootroligt bygge, vilket jobb Ni gjort, satt som fastklistrad när jag hittade Er tråd igår. Vi har ett liknande hus som vi funderat på att renovera eller bygga till men efter Era bilder/novell törs man ju inte ens tänka på att göra det själv utan att få fel på hårdisken:wow: hur var ert upplägg innan/när ni köpte huset. var planen redan klar eller "bodde" ni in den? Anlitade ni någon arkitekt som kom med den fantastiska om/tillbyggnaden eller ritade ni allt själva?
Det behövs ingen raketforskning för att förstå att många timmar och sena kvällar tagits i anspråk med vanligt kneg på dagarna och allt annat som tar plats. Bara att köra på tippen tar sin tid. skulle vara intressant och få veta vad Ni inte/skulle ha gjort (arbetsmomenten, röjning, hantverkare, etc) för att få mer kvalitetstid på annat (tid kontra budget)
ser fram mot fortsättningen av det fantastiska reportaget:rolleyes: av familjen "duracell"
 
Vi skulle egentligen har målat i helgen men spackling/slipning var ej klar så det blev en lugn helg. Ikväll drevade jag klart alla fönster och mätte ungefärligt upp trappräcke + golvlist + smyg.

Vid drevningen använder jag tumstocken, då får man ett mått på hur långt man skjuter in drevet så att det blir en luftspalt längst ut mot fodret. Kör in så att det blir ca 1cm luftspalt.
P1050267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dax för bottningslist
P1050268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till slut fog, ett tips köp inte den billigaste fogsprutan utan satsa på en lite bättre, jag köpte en på classe som var helt ok, har inte fått kramp i handen ännu och har väl avverkat ca15 patroner hitintills.
P1050270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oldgrog skrev:
detta är helt ooootroligt bygge, vilket jobb Ni gjort, satt som fastklistrad när jag hittade Er tråd igår. Vi har ett liknande hus som vi funderat på att renovera eller bygga till men efter Era bilder/novell törs man ju inte ens tänka på att göra det själv utan att få fel på hårdisken:wow: hur var ert upplägg innan/när ni köpte huset. var planen redan klar eller "bodde" ni in den? Anlitade ni någon arkitekt som kom med den fantastiska om/tillbyggnaden eller ritade ni allt själva?
Det behövs ingen raketforskning för att förstå att många timmar och sena kvällar tagits i anspråk med vanligt kneg på dagarna och allt annat som tar plats. Bara att köra på tippen tar sin tid. skulle vara intressant och få veta vad Ni inte/skulle ha gjort (arbetsmomenten, röjning, hantverkare, etc) för att få mer kvalitetstid på annat (tid kontra budget)
ser fram mot fortsättningen av det fantastiska reportaget:rolleyes: av familjen "duracell"
Tack Berit ;), Badtastex och oldgrog för era peppande kommentarer!

När vi köpte huset i maj var redan då planen att bygga ut ungefär som det blev och byta tak, förberedde även frugan på att hon och barnen nog fick flytta ut en månad om det skulle bli köp, nu löste det sig ändå då vi kunde bo kvar på nedervåningen. Under hösten och vintern skissade vi och planerade inköp och mängdning. Vi skulle anlita en arkitekt med hjälp med lite skisser för att få fönster och sånt på rätt plats men när han inte kunde tänka sig att skissa utan ville rita upp huset först för en ansenlig summa så gjorde jag det själv, jag var ute efter hans arkitekttoriska kunskaper inte att cadda upp huset i detalj då jag gör det ganska snabbt själv.

Om jag skulle göra allt igen (men det ska jag inte :x) skulle jag nog rivit mer på en gång, vi rev mer och mer än vi skulle ifrån början men så är det väl med gamla hus. Annars skulle jag gjort nästan allt själv ungefär som nu (men inte utan svärfar och pappa) det jag lejt bor hitintills är 5st 10 kubiks containers, 4 ränndalsplåtar, lösullsisolering, eldragning, spackling/slipning.
Underskattade tiden för takbygget dels dåligt väder + att det tog väldigt mycket längre tid med mansardtak åt 4 håll än vi trodde.
 
hatten av och bugar och bockar djupt för en otrolig skicklig yrkesman även om du kallar dig nybörjare så är det inte många som slår dig på fingrarna, bugar även för pappa och svärfar som hjälpt till med erfarenhet och hela familjen som stöttar i ur och skur.
tack för info..nu får jag bara ladda mina batterier för att ta tag i "slottet"
 
Var på Idalalisten / Hallandsgolvet / Idalatrappan samma fabrik så det är inte så långt att gå :)

Kollade först på lite olika trappräcken som fanns i deras utställning men hittade inget exakt som vi var ute efter, men som tur är tillverkar dom vad man vill ha, vi vill ha något liknande som på denna bilden (bild stulen ifrån http://www.dalaledstang.se/trappracken.html)
trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lister fanns i mängd och till bra pris, fick ihop denna kombinationen med foder 14 x 90 Lindome, golvlist 15 x 120 Hällesåker och en skurkloss. Jag fick ta med mig lite bitar hem och även en skurkloss för att testa och visa frugan. Ni får tänka er det vitmålat.

P1050289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom får nog även "äran" att göra fönsterbrädorna i furu som vi ska vitmåla. Vi väljer nog den i mitten med fräst profil i framkant. Den kommer sticka ut ca 4cm utanför väggen.
P1050281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under fönsterbrädans utstick sätter vi en Bröstlist 32 x 72
P1050287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi rev ovanvåningen så hittade vi en gammal golvlist 140 mm hög, tittade även efter något liknande som vi kanske kan ha i vardagsrummet på nedervåningen (när det nu är dax för den våningen, hmmm)
Hittade något liknande fast bara i 120mm höjd.
P1050288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vita Huset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.