Ska fixa en gammal vattenskada i stucktaket i övervåningen ( :-/ borde ha gjort det för tio år sen ...). Nå - jag tänkte använda den tunnaste microliten som jag fäster - med vaddå? Skall jag spackla först ... & vad spacklar jag då på ... i tomrummet (2x3 cm)?
 
Nu har jag dessvärre obefintlig erfarenhet av stuck-tak, men min pappa brukade alltid laga revor, småhål mm. i deras vävspända tak med småbitar, dock större än själva hålet, av den tunnaste papperstapet som han rev för hand i kanterna och gjorde både kanter och form oregelbunden, sen satte han upp det med tapetklister och målade sen taket som vanligt ;)
Han blev faktiskt med tiden riktigt haj på detta och slutresultatet blev ypperligt.

Vet inte säkert om detta sätt funkar på ditt tak då jag är osäker på vad stuckatur tak eg. består av för material, men ett litet tips, kanske :)

//Christina.
 
Är det fuktfläckar i taket ???? Då måste du stryka över dessa med Shellack, annars syns dom igenom efter en tid. ;)
 
Hm ... räcker det inte att jag lägger en oljebaserad vitfärg oppanpå microliten innan jag målar med takfärgen ... ?

Och vad sätter jag i hålet om jag inte följer Imperts fars idé?
 
Immobil skrev:
Är det fuktfläckar i taket ???? Då måste du stryka över dessa med Shellack, annars syns dom igenom efter en tid. ;)
Syns det verkligen igenom efter en tid om det är en "gammal" fukt/vatten skada, dvs. om den i nuläget är helt torr och bara har lämnat ring/"ros" som minne efter sig??
Vad är det isf. som tränger igenom färgen i den nya lagningen, under förutsättning att det inte är pågående fuktigt?? (fast då målar man väl iof. inte bara över det hela :-/)

//Christina.


 
Nej, Christina, man måste lägga en oljebaserad färg före man kör takfärgen. Takfärgen släpper igenom allt efter en tid (även om det ser ruskigt snyggt ut precis när man målat).

Se'n målar man naturligtvis inte oppanpå 'rosor' om det fortfarande är fuktigt ;).

Jag har inte fixat det här än ... drar mig för jobbet eftersom den gamla fuktskadan innebär att jag måste måla hela taket *suckar*.
 
yonna skrev:
Christina, man måste lägga en oljebaserad färg före man kör takfärgen. Takfärgen släpper igenom allt efter en tid (även om det ser ruskigt snyggt ut precis när man målat).
Jag misstror er inte :), varken dig eller Immobil men jag fattar fortfarande inte vad det är som takfärgen kan släppa igenom, kvistar är ju en annan sak, då har man ju kåda som missfärgar genom färgen, men en numera snustorr "brunbeige" missfärgning från tidigare fukt?? Vad finns i det som kan missfärga den nya lagningen och målningen på sikt :-/

//Christina som inte är "misstrogen" utan bara önskar få det förklarat för sig ;) ;D
 
Nja, jag pratar bara av egen erfarenhet  ;). När jag köpte mitt fullständigt nyrenoverade hus var taken nymålade & fina. Det tog bara ett par år innan de gamla lagningarna kröp fram som missfärgningar (nu pratar vi alltså om putsat tak med vattenbaserad takfärg) och det såg helt enkelt förfärligt ut. Jag fick tvätta ner hela taket; göra om reparationerna; stryka med oljebaserad vitfärg och därefter måla det med takfärg igen. Och de nygamla lagningarna har inte krupit fram på 20 år. Däremot har taket blivit ofräscht så nu har vi (blivande svärsöner hjälpte till denna gång  :D) tvättat bort den gamla takfärgen (den vattenlösliga) och strukit ny. Jag inbillar mig att även "gamla förtorkade rosor" kan krypa fram efter en tid. Det är ett annat tak (det med vattenskadan) som jag ska ta itu med nu och det här gäller ju putsade tak - inte nåt' man har i nybyggda hus antar jag.

Men jag vet fortfarande inte hur jag ska fixa hålet ...  ???

En lösning är förstås att bara göra gott underlag i läckagehörnan & sen' måla dit en söt spindel i sitt spindelnät ... alldeles ovanför huvudändan av sängen ;)
 
byggimpert skrev:
Syns det verkligen igenom efter en tid om det är en "gammal" fukt/vatten skada, dvs. om den i nuläget är helt torr och bara har lämnat ring/"ros" som minne efter sig??
Ja, det gör det faktiskt. Vad det är i fuktfläcken som gör detta vet jag inte. Kanske kan det vara rostpigment, kalk eller nåt annat fuktfläcks-joximojs ???? :D ;D
 
Skall du ha microlit i taket så kan du glömma shellacken den behövs inte.

Ang ditt hål i taket är det inte större än 2x3cm så skulle det räcka med Husfix 2ggr och slipa av det.
Spackla sedan ut ojämnheterna med vanlig grovspackel och slipa av.

Se till bara att inte blanda Husfixet för löst, strunta i instruktionerna på paketet utan testa dig fram.
Så slipper du få det i huvudet. ::)

Husfix är en slags lättbetong och går att köpa i dom flesta butiker med måleri artiklar.
 
Har nyligen reparerat/renoverat ett gammalt putstak. Började med att laga hål med gipsputs armerat med hönsnät. Sedan är taket bredspacklat med grovspackel i två omgångar. Därefter microlit och ny stuck och till slut färg.
 
yonna skrev:
Nå - jag tänkte använda den tunnaste microliten som jag fäster - med vaddå?
Vävlim. Samma som för glasfiberväv.

/fredrik
 
OK fredwel - nu har jag kommit underfund med strukturen. Hönsnät låter bra ... jag ser att det ligger vass (?) ovanför så jag försöker jobba mig ner på samma sätt men tar hönsnät istället. Just detta tak har inga egna stuck men taket är uppbyggt på samma sätt som mina andra stuckaturtak. Microliten tycks i detta fall lämpligare eftersom det inte lika lätt visar ngn struktur.
 
Jodå. det är vass. Jag petade bort tillräckligt mycket av putsen (som satt löst) fär att få "fast mark" igen. Sedan skar jag av vassen försiktigt (skulle ha in VP-rör också) och spikade upp "korvar" jag hade gjort av hönsnät. Gipsputsen lade jag så att den kom någon mm under det omgivande taket då jag ändå skulle bredspackla.

I ett tilliggande rum hade jag lite sprickor i taket där färgen har släppt. Där gjorde jag en "fusklagning" genom att knacka ner den lösa färgen, lägga på finspackel och sen "dutta" med en våt pensel för att få samma struktur som det omliggande taket. (Vill/orkar inte fixa hela taket just nu) ;)
 
Har du några bilder på resultatet? Sprickor har jag lagat med finputs under årens lopp och det beror nog inte på taket självt utan på att huset trots allt rör sig lite (dessutom har man grävt en enormt stor och djup källare för ett äldreboende på andra sidan gatan och jag misstänker att huset kan ha vibrerat marginellt under denna tid). Man får nog räkna med att man går över taken vart 10-15 år med finjusteringar. Det jag tidigare lagat har hållit fint. Men precis som du skriver ... duttandet för att få den vackra ytstrukturen är svårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.