Där vi ska bygga har kommunen krav på att vårt hus ska ha sidhända fönster med fast mittpost.
Detta kommer att kosta oss 10 000 bara för fyra fönster på framsidan.

Är det någon annan som har råkat ut för något liknande?

Spelar det någon roll hur fönstren öppnas? Det är ju bara när de öppnas som man kan se skillnaden.
Och huset vetter mot en väg längre bort där det är 70 som gäller.
Knappast någon som hinner reta sig på våra fönster då?
 
Ja det var mysko... ska dom öka hastigheten till 110 och vill att det ska vara lätt att ljudisolera ;D
 
Ja det måste va så ;)

De har dessutom en hel hög andra konstiga krav på utséendet.

Har en del hört talas om utveckling?
 
Jag antar att huset/tomten är q-märkt. Jag har också
liknande krav ifrån vår kommun. Tyckte ibörjan att
det skulle bli en onödig extrakostnad ,men eftersom bebyggelsen i vårat område härstammar från mitten av 1800-talet skulle jag idag inte själv kunna tänka mig att sätta in annat än riktiga sidohängda kulturfönster.
Man ser faktiskt stor skillnad även på långt avstånd .
Ett tips www. tanumfonster.se titta på deras kulturfönster och de köper man billigast genom kungälvs trä www.kungalvstra.se

;)
 
Håller med.. Det beror mycket på huset/omgivningen. Under de glada 60/70-talen byttes många fönster ut mot fula dito som helt förstörde fasadens utseende.
 
Jag förvånas heller inte av kommunen, jag fick nyligen återremiss på bygglovet här i Höganäs kommun, ett av kraven var att de tyckte att jag skulle ha ett fönster mot söder annars blev mitt vardagsrum för mörkt. söderväggen är den enda hela väggen i vardagsrummet som jag kan möblera... har skickat in nytt yttrande och allt avgörs på tisdag...
 
Vad har dom med att göra om du får mörkt i ditt vardagsrum,det ä väl inte dom som ska bo där?????
 
rich710 skrev:
Jag förvånas heller inte av kommunen, jag fick nyligen återremiss på bygglovet här i Höganäs kommun, ett av kraven var att de tyckte att jag skulle ha ett fönster mot söder annars blev mitt vardagsrum för mörkt. söderväggen är den enda hela väggen i vardagsrummet som jag kan möblera... har skickat in nytt yttrande och allt avgörs på tisdag...
Åh vilka idioter! Småpåvar!
Vi hade ett runt fönster som vår bygglovsgubbe inte kunde godkänna. Man skulle vårda ett jordbruksideal...eller nåt sånt. Men han sa i samma andetag att vi fick ju göra mindre förändringar i fasaden efteråt.
Så nu sitter jag här och kikar ut genom det runda fönstret... 8)

Värt att kolla upp?
 
rich710 skrev:
Jag förvånas heller inte av kommunen, jag fick nyligen återremiss på bygglovet här i Höganäs kommun, ett av kraven var att de tyckte att jag skulle ha ett fönster mot söder annars blev mitt vardagsrum för mörkt. söderväggen är den enda hela väggen i vardagsrummet som jag kan möblera... har skickat in nytt yttrande och allt avgörs på tisdag...
Dags att utnämna Höganäs till ÅRETS KOMMUN för sin underbara värme och omtanke om sina kommun innevånare.. >:( :p

Bara att hoppas att du får igenom din fönsterlösa vägg..men ofta är det ju tyvärr dock så att inför dumheten är vi maktlösa :-/

 
Inför kommunen i alla fall ;)
En motsatt fråga: Vi funderar på att sätta in ett fönster till. Måste man komplettera bygglovet för det eller är det bara att ändra medans man bygger?

mvh
David
 
Mer löjligt info från Vellinge kommun:

Vi hade fått anmäkningar på vår bygglovsansökan och när jag tog ledigt från jobbet för att åka dit och höra vad det var säger den insnöade kommungubben att "enligt hans syn vore det snyggare med ett par cm större fönster"???

Fönstren har väl för 17 vissa standardmått om de kommer från en hustillverkare?
Jag frågade om de hade regler för vilka mått fönstren skulle ha men nej då. Han malde på om "det gyllene snittet" precis som om han var Gud Fader själv.

De där småkommunerna är tydligen fulla av små, små,oviktiga män som försöker verka viktiga >:(
 
Ja, man slutar aldrig att förvånas...... På Ekerö kommun lyckades de glömma... :surprised: att tillfråga en av våra blivande grannar, vid förfrågan till förhandsbeskedet. Detta ledde till att vi efter att ha fått och betalat vårt förhandsbesked i december, blev av med det i augusti...... Eftersom grannen ifråga överklagade att hon ej blivit tillfrågad. Suck! Vi hade då brottats med kommunen i ett halvår för att få bygglovshandlingarna klara. Det var bara att börja om från början.... ::)

Vid det laget hade vi dessutom lagt ner ca 150 000 på infiltration och dyligt. Då blev man ju lite orolig att allt skulle stoppas!!

Allt som allt tog det 13 månader att få vårt bygglov och ändå är det ett enplanshus utan krussiduller och inget att anmärka på.

På vissa kontor tar det tid att vända på papper!! >:(
 
Som motpol till allt detta kan jag ju nämna att jag började göra ett (i mitt tycke) gigantiskt garage på 13,1 * 6,4 meter med övervåning, ca 6,5 meter högt hösten -00,
jag visste att man inte behövde bygglov för garage !
När jag var halvvägs ringde kommun och hade fått:
"anmälan från en privatperson om att stora byggnationer pågick utan bygglov"
Han frågade om jag byggde ut huset, -nej jag bygger garage, svarade jag !
-Jasså garage, det är kompletteringsbyggnad då behöver man inget bygglov utanför stadsplanlagt område......sa han !
-Nä jag vet det, sa jag !

Farsan byggde ungefär lika stort några år tidigare dock utan övervåning, han frågade bygg inspektör på kommun och fick till svar att han fick bygga hur stort garage han ville, så länge det inte bedrevs "rörelse" i fastigheten !

Så nu har jag byggt ett garage som är större än bostadshuset på alla ledder ;D

Ju större garage destu mer bråte.......funderar nu på att bygga ett till, undrar hur långt det håller, kommer han att ringa igen ::)
 
Har själv svårt att se hur man skulle kunna vilja vara utan ett söderfönster i vardagsrummet om man hade chansen att få ett. Vet ett nybyggt hus som inte har ett enda västerfönster och dessutom plank på altanens västersida (och det är inget fel på utsikten mot väster).
Fönster går att få med i stort sett vilka mått som helst, finns inget som heter standardmått på fönster. Hus är inte bara förvaringsboxar för möbler och sovande människor. De utgör våra städer, och spelar stor roll för om staden blir ful eller vacker. Det är detaljerna som gör helheten. Husen skall stå där i medeltal 70 år. De skall gå att sälja. Om ägaren blir rörelsehindrad (genom olycka, sjukdom eller hög ålder) skall man ändå kunna bo kvar.
 
Hmmmm....håller inte med lilla vargen...
Kanske vill man inte ha ett söderfönster just för att det är åt söder. I vardagsrummet kanske man vill ha det lite svalt och mörkare på sommaren. Det är ju trots allt där man tittar på TV och nyser. Dessutom är det alltid lättare att sätta in ett fönster än att plockabort ett - så om någon om 50 år vill ha ett fönster går det ju att sätta in.
Tycker att hus till största delen är en samlingsplats för människor, vissa djur och möbler. Och visst finns det standardmått på fönster som husleverantörerna har. Det är också dessa som 80 % köper idag. Övriga modeller hör till svunna tidsepoker och vissa tas upp igen för att man vill ha funkis, sekelskiftsstil eller något annat.

Tror inte att det finns så månda nybyggare som inte vill göra ett vackert hus, men det får inte förlora sin funktionalitet. Låter jobbigt att bara ha fönster i vardagsrummet. Millface - jag hoppas ni får ta bort erat fönster! Lycka till!

Vänligen,

anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.