I förra veckan fick jag fullt med ytliga gångar i våran gräsmatta, tror att det är sork (inte mullvad) något litet hål dessutom men inga jordhögar ovanför gräsmattan.
Vill få bort dom kvickt !

Det är en yta på ca 80kvm.
Saker jag redan provat.
Trämusfälla agnat med morot = funkade ej
Grävt ner flaskor till hälften som då ska ge oljud = funkade ej
Köpte en stav man stack ner i marken och som ger ifrån sig en högfrekvent signal = funkar hyfsat men ser att de inte är borta (har grävt en del provhål och lagt en bräda över ser att de varit där och grävt igen).

Hjälp !
 
Kalciumkarbid och en vibrerande stav funkar bra för oss. Har också haft problem med sork.
 
Har du testat sorkfällor?
 
MB77 skrev:
Kalciumkarbid och en vibrerande stav funkar bra för oss. Har också haft problem med sork.
Kalciumkarbid köper du på Lantmännen eller ? Hur doserar du ut det ? Och vad händer ?
 
AskeHolst skrev:
Har du testat sorkfällor?
Nej, vad ska man ha för bete ? Hur monteras dom i marken ?
 
Draven skrev:
Kalciumkarbid köper du på Lantmännen eller ? Hur doserar du ut det ? Och vad händer ?
Japp, har köpt på Granngården doserat ungefär två matskedar per sorkhål. Skrapa undan det som sork skrället har tryckt upp så att gången är fri, häl i karbiden, fyll över med jord, sedan häl på några liter vatten. Då bildas acetylengas och sorken drar. Det kan hända att det börjar att ryka från ett annat hål, se då till att täppa igen det så fort som möjligt.

VIKTIGT! Tänk på att acetylengas är extremt brandaligt. Burken med karbiden måste vara väl tillsluten när man inte använder den.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MB77 skrev:
Japp, har köpt på Granngården doserat ungefär två matskedar per sorkhål. Skrapa undan det som sork skrället har tryckt upp så att gången är fri, häl i karbiden, fyll över med jord, sedan häl på några liter vatten. Då bildas acetylengas och sorken drar. Det kan hända att det börjar att ryka från ett annat hål, se då till att täppa igen det så fort som möjligt.
VIKTIGT! Tänk på att acetylengas är extremt brandaligt. Burken med karbiden måste vara väl tillsluten när man inte använder den.
Ok tackar så mycket
 
Sorkfällan kräver inget bete, man gräver ner till en gång och sätter ner den i gången. Sen sitter den där tills sorken springer igenom och fällan löser ut. Det kräver klart att man hittar en aktiv gång. Har inte testat själv men har en granne som har haft goda resultat.
 
Katt?
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
När vi hade sorkar eller mullvad så tog vi och satte en slang på mopeden (en puch dakota) och ner i ett av hålen och gasade. Det kanske inte är så djurvänligt men det fungerade. Det är nog preskriberat nu


Sent from my MB526 using Byggahus
 
cjnilsson skrev:
När vi hade sorkar eller mullvad så tog vi och satte en slang på mopeden (en puch dakota) och ner i ett av hålen och gasade. Det kanske inte är så djurvänligt men det fungerade. Det är nog preskriberat nu


Sent from my MB526 using Byggahus
Hehe det känns igen! Fast vi körde med motorsågen... :)
 
Gunitor skrev:
[länk] pröva denna. Min far har denna på 3 ställen i trädgården ca 2000kvm och dom har inga, och inte närmaste grannen. Den ger ifrån sig lite surr ljud som en människa kan höra
Ja det är den som jag har och den har hjälpt delvis, men jag har sett att de varit och grävt bara 1 meter ifrån, så jätterädda är de nog inte för surrandet. Men i helgen hittade jag inga nya gångar i alla fall, så jag ska ge det lite tid.
 
ZNK skrev:
Katt?
Ja kanske nästa år ,katt+robottgräsklippare det gör nog susen.
 
Min erfarenhet är definitivt att de börjar dyka upp när man drar sig inomhus, dvs det gäller att hålla igång trädgårdsaktiviteterna så mycket som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.