Hej.

Jag skall bygga ett kaminskydd så att lillan inte får för sig att krypa mot och bränna sig. Kaminen står framför en panelvägg av vitmålade stående råspont. Jag tänker mig ett enklare formspråk med spjälor av 22x58 ( klyver panelbrädor som blivit över) som sitter likt ett staket mot två eller tre horisontella ribbor.

Formen blir av ett U. Hakas i väggen bakom kaminen på något sätt.

Hur tycker ni man skall göra de nittiogradiga vinklarna? Ett krav är att man med handkraft/handverktyg skall kunna ta isär skyddet för att lägga undan det när det är i vägen. Finns det t.ex lyftgångjärn man kan ställa i önskat gradtal?

Andra förslag? De nittio grader à behöver inte vara superstumma.

Har massa sågar, handöverfräs och en del sådana saker.
Tänkte sammanfoga bräderna med vitlim under tryck och 18g-dyckert.

EDIT: ber om ursäkt för avsaknad av rubrik. Skrev i telefonen och såg inte riktigt rubrikrutan. Får gärna ändras till kaminskydd, eller beslag för kaminskydd eller liknande,
 
Redigerat:
Hur gammal är lillan?

Barn lär sig mycket snabbt att undvika den heta kaminen.

Har själv haft småbarn och en plåtkamin i köket och det har inte varit något problem.

Grejen är att kaminhettan är så påtaglig så barnen förstår snabbt.
Det är värre med ett kastrullhandtag som sticker ut över spiskanten eller enflaska rengöringsmedel som ser ut som saft. Där finns inget som indikerar fara.

Men uppsikt är A och O.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi har samma "problem". Har 2 barn, 4 år och drygt 1år. Med den stora tjejen var det aldrig något problem, hon var dock nästan 2 år när vi flyttade in. Hon fattade direkt att man skulle vara försiktig. Vår yngsta är just nu ett litet problem, han känner ju att det är varmt, men när han kryper fram kommer han så att säga under den värsta värmestrålningen och känner inte av det på samma sätt som om han skulle gått. Längst ner mot golvet är kaminen inte ens ljummen. Försöker han sedan ställa sig upp med kaminen som stöd så blir det inget bra. Rutan är nog flera hundra grader. Att elda när han är vaken går endast under strikt vakt. Jag tror dock att han snart lär sig.

Problemet är nog snarast om det stojas och leks och någon råkar springa/ramla in i kaminen, där hjälper ju inte om dom vet att det är farligt.
 
Vi kommer givetvis att försöka att inte tumma på uppsikten men ett skydd känns ändå vettigt. Lilla A är dryga halvåret. Kryper inte än. Jag är väl egentligen mest rädd för att hon kommer använda kaminen som uppresningsstöd om några månader. Kaminen är i gjutjärn. Finns en del partier som kan vara rejälvt varma även en stund efter eldning.
 
TryBran skrev:
Vi kommer givetvis att försöka att inte tumma på uppsikten men ett skydd känns ändå vettigt. Lilla A är dryga halvåret. Kryper inte än. Jag är väl egentligen mest rädd för att hon kommer använda kaminen som uppresningsstöd om några månader. Kaminen är i gjutjärn. Finns en del partier som kan vara rejälvt varma även en stund efter eldning.
Nej det kommer inte att hända.....jag har själv två barn och hade när dom var små både braskamin och vedspis...
 
En sådan har jag sett men jag gillar tanken på att ha ett skydd som går i samma stil som väggen bakom för att minimera att det visuellt sticker ut.

Om det är okej så lämnar jag gärna skyddets varande eller icke varande till en annan diskussion. Vi har kommit fram till att vi vill ha ett skydd framför kaminen, men respekterar att folk tycker annorlunda.

Inga förslag på tillvägagångssätt för att uppnå det jag frågade efter?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ang gångjärn och beslag så finns det en del på Bauhaus......
 
Japp. Här kollat där (som snabbast bara, var där för andra grjer) och på lite andra av de stora drakarna. Hittade lyftgångjärn, hittade också byggvinklar. Båda dessa grejerna skulle väl kunna göra delar av det jag önskar men når inte riktigt hela vägen fram. Med byggvinklar blir processen med att skruva isär skyddet lite för lång, med gångjärn finns risken att man "paralellförskjuter*" skyddet till att inte längre vara rätvinkligt.

* hittar inget bättre ord, förstår ni hur jag menar?

Jag tänkte att man kunde ha något genomgående med maskingänga och vingmutter men de horisontella ribborna känns lite för veka för tex halvt i havt.
 
Kan man inte bara köra med gångjärn, för att sedan låsa hörnen med kasthake?
 
Jag gjorde en väldigt enkel och billig lösning, köpte kompostgaller, sedan på med en träbit på de delar som står mot väggen sedan hakade jag fast den i väggen.

Fördelen med kompostgallret är att det tar liten plats ihopfällt, man ser brasan från soffan och lösningen är billig :)

Vad det heter det jag använde för att haka fast den kommer jag inte på nu, men i väggen skruvade jag in skruv med en cirkel längst ut och sedan hakade jag bara fast den med en böjd skruv. Hoppas ni förstår vad jag menar
 
Enk Projektet skrev:
Nej det kommer inte att hända.....jag har själv två barn och hade när dom var små både braskamin och vedspis...
Säg inte det!!!
En dagiskompis till mina barn (då runt 1år) hade bägge armarna i bandage några månader efter att ha "kramat" den varma goa kaminen. Beroende på modell så kan kaminen vara ett utmärkt stöd för att resa sig upp och den riktiga värmen känns inte förrän det är för sent.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;1608676 skrev:
Kan man inte bara köra med gångjärn, för att sedan låsa hörnen med kasthake?
Jag har tänkt den tanken. Vore väldigt enkelt såklart. Jag hade en förhoppning om något lite stummare, men kan tänka mig denna lösning.
 
Jag tror att ett par fällbensbeslag hade löst ditt problem. Det är i princip gångjärn som kan låsas i 90 grader (och ofta även i infällt läge). Här är ett exempel: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60650850. Finns förmodligen att hitta på diverse byggvaruhus med.

60650850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.