Skapar en ny tråd eftersom ingen kommenterat mitt lyft av en tidigare tråd.

Skall köpa ett hus från 1974. 2 plan sutterräng. Bastu i källaren (betonggolv) med dusch och toalett utanför. Besiktningskillen (som är med i SBR och har fått goda rekommendationer bl a här på ByggaHus) rekommenderade mig att riva plastmattan på golv och tapeten på vägg och sätta kakel/klinkers med fuktskydd bara i duschhörnan. Eventuellt fuktskydd på hela den uppreglade väggen mot källarkorridoren.

Han menade att det verkliga problemet var markfukt som stiger genom betongplattan och att ett "halvdåligt" fukskydd med klinkers som ventilerar ut fukten genom skarvarna (utom just då i duschhörnan) var den bästa kompromissen i stället för matta på golv och vägg som jag hade trott. Håller forumet med (senaste inlägget i tråden jag lyfte var före de nya reglerna)?

/Anders
 
Ja, om inte betongplattan är isolerad så håller jag med besiktningsmannen.
 
  • Gilla
Klassson och 1 till
  • Laddar…
Enligt origialritningarna så är det 5 cm grus under plattan. Ansågs väl OK 1974. Blir alltså kakel + klinker och rollad spärr i duschzonen.

/Anders
 
men inte fuktspärr på golvet alls, inte ens i duschen.
 
Jo... Fuktspärr och brunnsmanschett i duschhörnan, en rollerbredd utanför duschzonen brukar rekommenderas :)
 
Jag läste mig trött på detta i våras när jag skulle fixa iordning min tvättstuga i källaren med duschhörna. Det finns en del trådar om detta om du letar. Jag kom iaf fram till fuktspärr i duschhörna+upp till en meter runt om. Fundera kring rummets utformning, hur mycket/länge vattnet kommer att stå på golvet också penslar du på smeten efter det. I slutet av dagen spelar det dock ingen större roll om du inte har något som kan ta skada av fukten...

Lycka till //D
 
Ok, inte vad jag fick höra från min besiktningskvinna och även från hantverkaren som gör mitt badrum på entréplan. Mitt hus är dock äldre, ett 50-talshus.
 
ok, så de ansåg att du inte skulle ha någon fuktspärr på golvet? Intressant efter som liknande yrkesarbetare brukar vara åt andra hållet...men det låter väl sunt om branschfolket drar åt det hållet. Vad jag läste/resonerade mig fram till var också hellre för lite än för mycket...
 
Grejen är ju att man ska skydda den delen som utsätts för de stora mängderna vatten för att det inte ska sprida sig fukt i onödan.

Därför har vi i källare alltid kört med de rekommendationer vi fått genom åren på att lägga brunnsmanschett och tätskikta golv och väggar i själva duschhörnan och en rollerbredd utanför hörnan.
detta är fullt tillräckligt i en källare för då skyddar tätskiktet så vattnet hinner försvinna ner i brunnen istället för att sugas upp i vägg och golv.

Men var och en gör som den vill ;)
 
Krilleman
Jag har en egen tvättstuga/dusch i källarplan som är på G att renoveras och jag har följt alla dessa trådar om fuktspärrens vara eller icke vara. Dom flesta med resultatet som Staffanstorparn skriver!

Fuktspärra i duschhörnan!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Instämmer helt, rör mig mycket på byggen och pratat med 3 helt oberoende killar som jobbat med fuktspärr/plattsättning - Med en av dem senast i förrgår.
Svaret var lika från alla - Duschhörna, väggar och golv, gärna en halvmeter större än duschen. Dessutom om det finns ytterligare golvbrunnar så en halvmeter kring även dem.
Jag har passat på att fråga då även jag är i samma sits och måste göra om badrummet i källarplan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men vad säger BKR om detta? Finns det branschregler för hur man ska göra i just källare? Innan jag hörde rekommendationerna jag skrev om ovan tyckte jag som er andra här, det låter "sunt förnuft". Men jag är inte insatt i BKR så jag litar mer på min hantverkare som uppdaterar sig i kurser årligen än mitt eget sunda förnuft.
Bra för mig att jag inte ska renovera källarbadrummet förrän om ett år, jag har tid på mig att sätta mig in i ärendet.
 
Bkr säger efter utredning via ett par försäkringsbolag just så som Paul mfl ger rekommendation

Badrum som har tillskjutande fukt underifrån (alltså oisolerad platta) skall ej tätskiktas i sin helhet för att tillåta en naturlig fuktvandring. Det skall tätskiktas vid dusch/badkar på både golv och vägg.

Är badrummet däremot med isolerad platta görs bedömningen att det ej finns tillskjutande fukt från plattan och fuktvandring behöver ej tas hänsyn till - vanliga regler skall iakttas och hela badrummet skall tätskiktas.

Undantag där inget tätskiktas går endast att göra vid enskild våtrumsprojektering men det är inget en vanlig entreprenör brukar göra. Jag har gjort några sådana undantagsprojekteringar på väldigt gamla fastigheter men det hör till ovanligheterna
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
fn76 skrev:
Men vad säger BKR om detta? Finns det branschregler för hur man ska göra i just källare? Innan jag hörde rekommendationerna jag skrev om ovan tyckte jag som er andra här, det låter "sunt förnuft". Men jag är inte insatt i BKR så jag litar mer på min hantverkare som uppdaterar sig i kurser årligen än mitt eget sunda förnuft.
Bra för mig att jag inte ska renovera källarbadrummet förrän om ett år, jag har tid på mig att sätta mig in i ärendet.
Så... utan att vara oförskämd får du nog be "din" hantverkare uppdatera sig på de där kurserna ;)
 
Vår dusch i källaren som är från 1972 har gjorts om en gång tidigare. Nu har klinkern rest sig runt brunnen och fogen spruckit. Så nu blir det tätskikt på golv och väggar i det hörnet. Funderar på att fräsa ner lite golvvärmeslang i plattan också så det torkar fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.