Det förefaller som du ska köpa en eldriven spikpistol. En kompressor kommer alltid att arbeta med ett flukturertat arbetstryck även om intervallet kan ställas snävt-
 
Min kompressor är inställd på att leverera 6.5 bar och startar på 7 bar stänger av vid ca 9.5 bar. Funkar kanon till spikpistolen......
 
Martin_B
andersmc skrev:
Så det du är ute efter är inte en kompressor som klara att hålla ett väldigt jämnt tryck, du är ute efter en kompressor som aldrig låter trycket sjunka under 6 bar?
Alltså jag är ute efter en kompressor som kan leverera jämnt tryck. Sedan hur den gör det bryr jag mig inte om. Precis så som wadsbro beskriver i inlägg nr 32.

Jag är helt enkelt ute efter en kompressor som kan ge mig 7 bar konstant om jag vill. Eller 5 bar konstant, eller 8 bar konstant. Jag skall kunna ställa detta själv.
Det är ju mycket enkelt att få den att göra det så som det har diskuterats här i tråden. Frågan är bara om man skall byta tryckströmbrytaren eller skaffa en ny kompressor som klarar 10bar också så har man slagit två flugor i en smäll.
 
Redigerat:
Martin_B
Tigersågen skrev:
Det förefaller som du ska köpa en eldriven spikpistol. En kompressor kommer alltid att arbeta med ett flukturertat arbetstryck även om intervallet kan ställas snävt-
Klart man kan få kompressorn att lämna 100% jämnt tryck. Det diskuteras i tråden här.
Ställer du tryckregulatorn på exempelvis 7 bar, så kommer det aldrig bli högre tryck i slangen än så. Ställer du dessutom in så den börjar fylla kompressorn redan när den sjunkit till 8 bar, ja då har du även garanterat att du aldrig får lägre tryck än 7 bar ut i slangen. Lätt som en plätt. Man skall bara ha den rätta tryckströmbrytaren/kompressorn, vilket jag ju inte har :D

Läs bara hur wadsbro har sin inställd i inlägg nr 32.
 
Martin_B
wadsbro skrev:
Min kompressor är inställd på att leverera 6.5 bar och startar på 7 bar stänger av vid ca 9.5 bar. Funkar kanon till spikpistolen......
Ja, tack gode gud att någon kommer med ett riktigt exempel! Precis så menar jag ju :)

Vad för någon kompressor har du som klarar av det där? Märke/modell?
 
En gammal biltema 2.5hk med tryckströmbrytare som har separat inställbart start/stopp plus tryckregulator.
 
Martin_B
Jahapp, se där ja. Är inställningen för start/stopp utanför tryckströmbrytarens hölje, dvs. så man alltid kan ställa in som man vill, eller får man plocka bort kåpan på tryckströmbrytaren för att justera inställning?

Undrar om det finns motsvarande kompressor på biltema idag?
 
Man är aldrig inne och petar i tryckströmbrytaren den ställer man in en gång för alla, man skruvar på tryckregulatorn för att få det tryck man vill ha.

Protte
 
Det verkar som om Martins kompressor inte är tillräckligt bra.
Problemet verkar vara att tryckregulatorn har för liten hysteres, men frågan är om det hjälper att minska den.
Du har analyserat alla problemen rätt.
Spikpistolen slutar fungera när trycket sjunker, men den är inte gjord för att arbeta vid så låga tryck.
Du kan välja på några alternativ:
- Köp ny kompressor som ger tillräckligt bra tryck
- Justera eller byt tryckströmbrytaren, men det är frågan om det är värt att lägga några pengar på den kompressorn.
 
Då fattas vi bara en länk eller namn på en ställbar tryckströmbrytare. Tips mottages......
 
Martin_B
Plonker skrev:
Då fattas vi bara en länk eller namn på en ställbar tryckströmbrytare. Tips mottages......
En av de vettigare kommentarerna :) Tack! Hoppas någon förstår vad vi pratar om här och kan komma med tips :)
 
Martin_B
prototypen skrev:
Man är aldrig inne och petar i tryckströmbrytaren den ställer man in en gång för alla, man skruvar på tryckregulatorn för att få det tryck man vill ha.
Återigen, tryckregulatorn ser inte till att man har ett visst tryck hela tiden. Den ser bara till att man inte får mer än det inställda trycket. Den har exakt samma uppgift som en limiter för audio.
Den hjälper dock inte alls när trycket sjunker under det inställda trycket.

Läs vad wadsbro skrev "Min kompressor är inställd på att leverera 6.5 bar och startar på 7 bar stänger av vid ca 9.5 bar. Funkar kanon till spikpistolen......"

Precis så vill jag ha det. Går dock ej att göra på min kompressor så jag är ute efter en lösning för min (annorlunda tryckströmbrytare) eller en annan kompressor som klarar av det.
 
Köp en från en VVS butik. Tryckvakt till vattenpump.
 
Jag är också lite halvt om halvt på jakt efter en tryckströmbrytare med ställbar differens mellan start och stopp då jag upplever samma problem som ts (för stor skillnad mellan start och stopptrycket).

Men jag har ytterligare en knorr; brytaren som sitter idag verkar även evakuera trycket från själva kompressorn när den slår ifrån, jag antar att det är för att det blir lättare för motorn att starta om det är trycklöst i cylindern?

Undrar om denna typ av brytare är något som är allmänt använt, eller om denna funktion är special just för denna tillverkare/modell?
Jag kan återkomma med tillverkare/modell om någon är intresserad?

skickat från en telefon nära mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.