Behöver man bygglov för enleksstuga där högstavtakhöjd blir max 180 cm? Vi harcredan en 15 kvm frigga så lekstugan kan intebgå inom frigga-reglerna.
 
Man ska inte fråga SBK om sådant, bara bygga.....
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tjaa. Det är nog så de flesta gör, och det är troligen praktiskt.

Men med sanktionsnivåerna i nya PBL så kan det bli dyrt att chansa. Skulle tro att OM man borde söka bygglov så kan det kosta uppemot 100 000 för en svartbyggd lekstuga idag. Och om jag fattat det rätt så tas beloppet ut även om man genast river bygget.

Jag hr uppfattat att de tar först ut en "grundvagift" för att man byggts svart. Sedna tar de några tusenlappar per kvm, och 22 000 för att man startat bygget utan starttillstånd, och sedan ytterligare 22 000 för att man tagit det i bruk utan slutbevis. Och jag tror att även för start och slutavgifeterna lägger de på något per kvm.
 
Ofta anses inte en lekstuga vara en byggnad utan ett lekredskap. Som sådant är det befriat från bygglovsplikt. Bygger man den dessutom så att den går att flytta på så är det ju inte ens en fast installerat lekredskap.

Undersökte detta för några månader sedan. Vet att min kommun ser det som ett lekredskap och som sådant befriat från bygglovsplikt.
 
Eftersom Boverket inte säger något definitivt i frågan så har varje kommun tolkningsföreträde av PBL. Det betyder att en lekstuga kan behandlas hur som helst. Sanktionsavgifterna i nya PBL tillfaller dessutom kommunen direkt vilket gör att de har visat sig väldigt pigga på att driva in dem i alla tänkbara sammanhang. :(

Jag skulle ringt tror jag ändå om jag var i dina kläder.
 
hempularen skrev:
Tjaa. Det är nog så de flesta gör, och det är troligen praktiskt.

Men med sanktionsnivåerna i nya PBL så kan det bli dyrt att chansa. Skulle tro att OM man borde söka bygglov så kan det kosta uppemot 100 000 för en svartbyggd lekstuga idag. Och om jag fattat det rätt så tas beloppet ut även om man genast river bygget.

Jag hr uppfattat att de tar först ut en "grundvagift" för att man byggts svart. Sedna tar de några tusenlappar per kvm, och 22 000 för att man startat bygget utan starttillstånd, och sedan ytterligare 22 000 för att man tagit det i bruk utan slutbevis. Och jag tror att även för start och slutavgifeterna lägger de på något per kvm.
Känns skönt att inte behöva bygga en lekstuga om det är samma krav som att bygga något annat....isf måste ju det även krävas KA, konstruktions ritningar och liknade.....kanske inte så konstigt att det är omsättning på personal på stadsbyggnadskontoren......
 
Sätt ett hjul i varje hörn av "stugan", t.ex. skottkärrehjul.
Samt helst också en LGF-skylt på bakgaveln. LGF = Långsamgående fordon, behöver inte registreras, får ej ha bromsar.

Så blir lekstugan plötsligt ett långsamgående fordon, som inte behöver byggnadslov.

Flytta sedan lekstugan fram och tillbaka någon meter då och då, så den inte blir stationär.


OBS: Jag är inte jurist, men är ganska säker på att detta skall fungera.
 
Fungerar garanterad inte. (Om någon mot förmodan får för sig att börja bråka om det.) Om den flyttas bara för flyttandets skull kommer det inte godkännas.
 
Enk Projektet skrev:
Känns skönt att inte behöva bygga en lekstuga om det är samma krav som att bygga något annat....isf måste ju det även krävas KA, konstruktions ritningar och liknade.....kanske inte så konstigt att det är omsättning på personal på stadsbyggnadskontoren......
Jag ska inte säga att det inte finns några kommuner som kräver allt det där, men det normala är nog att man kan bygga typ ett enkelgarage utan annat än A-ritningar + en kontrollplan.
 
hempularen skrev:
Tjaa. Det är nog så de flesta gör, och det är troligen praktiskt.

Men med sanktionsnivåerna i nya PBL så kan det bli dyrt att chansa. Skulle tro att OM man borde söka bygglov så kan det kosta uppemot 100 000 för en svartbyggd lekstuga idag. Och om jag fattat det rätt så tas beloppet ut även om man genast river bygget.

Jag hr uppfattat att de tar först ut en "grundvagift" för att man byggts svart. Sedna tar de några tusenlappar per kvm, och 22 000 för att man startat bygget utan starttillstånd, och sedan ytterligare 22 000 för att man tagit det i bruk utan slutbevis. Och jag tror att även för start och slutavgifeterna lägger de på något per kvm.
Först: Om byggnaden rivs innan ärendet kommer upp blir det ingen straffavgift.
I motsatt fall blir det (för byggnad upp till 15 kvm) 11+22+22 = 55 tusen i avgift.
Sist: Reviderade lagar är ute på remiss. Jag har bara tittat snabbt genom dem, men om förslaget går genom blir det ganska kraftiga sänkningar.
 
haavard skrev:
Fungerar garanterad inte. (Om någon mot förmodan får för sig att börja bråka om det.) Om den flyttas bara för flyttandets skull kommer det inte godkännas.
Har du någon grund för ditt påstående?
Prejudikat?
Eller bara "tyckande"?

Naturligtvis är hjulen där för att den skall kunna flyttas till sommarstugan t.ex.
 
Korvgubbe
Ja det hade varit intressant med lite fakta.
Inte för att lekstuga är aktuellt för mig, men jag marinerar lite tankar på att bygga en bastuvagn vid sommarstugan just för att kunna ställa den precis vid sjön. Bygglov kommer man väl aldrig få för det men eftersom den är på hjul så tänkte jag att man skulle komma runt det problemet...
 
Det är inte bara vad som faktisk står i lagen som gäller, man tolkar också in laggivarens mening. Det är därför Pbl är på typ 100 sidor medan "Didon" (boken med kommentarer och tolkningar som finns på alla (?) kommuner) är på typ flera tusen sidor.

Om det är laggivarens mening att man inte får sätta upp en byggnad utan bygglov kommer nåt så enkelt som att den flyttas några meter nån gång i månaden inte räcka för att det ska godkännas.

Det finns nåt rättsfall om husvagn. Där kom de fram till att den kunde få stå på samma plats i en normal semesterperiod (5 veckor), men sen var den tvungen att flyttas. I sammanhangen tror jag att "flyttas" betyder att flytta den till en annan fastighet.
 
Vad gäller husvagn på tomt så har jag förstått det som såhär (Ulricehamns kommun): Ingen kan hindra dig att parkera din husvagn på tomten. Däremot får den ej bebos mer än en normal semesterperiod, dvs 5 veckor. Har själv sökt och fått tillfälligt bygglov för uppställning av husvagn just av den anledningen att vi bor i den mer än 5 veckor (boende under renovering av sommarstuga).

Nu kanske detta är off topic så det skriker om det, eller så är det i högsta grad relevant om det räcker att sätta hjul på lekstugan (eller bastuvagnen) för att den ska betraktas som vagn och inte som byggnad.
 
ToRy skrev:
Vad gäller husvagn på tomt så har jag förstått det som såhär (Ulricehamns kommun): Ingen kan hindra dig att parkera din husvagn på tomten. Däremot får den ej bebos mer än en normal semesterperiod, dvs 5 veckor. Har själv sökt och fått tillfälligt bygglov för uppställning av husvagn just av den anledningen att vi bor i den mer än 5 veckor (boende under renovering av sommarstuga).

Nu kanske detta är off topic så det skriker om det, eller så är det i högsta grad relevant om det räcker att sätta hjul på lekstugan (eller bastuvagnen) för att den ska betraktas som vagn och inte som byggnad.
Visst är det relevant (y)

Och den lilla lekstugan skall ju överhuvud taget inte bebos, inte 5 veckor, inte ens en dag!

Ni bygglovsfundamentalister: Söker ni bygglov för en hundkoja också?

Det här gällde ju en liten lekstuga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.