Martin_B skrev:
Hoppas detta var utförligt nog. Det känns som att det borde vara världens enklaste grej att fixa så kompressorn beter sig som beskrivet, men jag kanske tänker fel?
En vettig tryckvakt fungerar precis så som du beskriver. Skaffa dig en ny kompressor med dito eller byt tryckvakten på din nuvarande kompressor. Min inte allt för fancy 4hk-kompressor från DUAB har tryckvakt med separat inställning för start- och stopptryck.
 
Martin_B
mexitegel skrev:
Ja, du tänker rätt men det är inte alla tryckstömbrytare som man kan ställa start och stopptryck på indivduellt. En del (billigare?) varianter har ett fast intervall. Differensen mellan start och stopp är alltså konstant. Jag skulle tro att du behöver byta tryckströmbrytare alltså.
Du har förstått precis hur jag menar. Min kompressor som är en vanlig garagekompressor, dvs. en "billigare variant", har ett sådant fast intervall som du menar. Differensen mellan start och stopp är alltså konstant och därför måste jag dra upp trycket till sådär 10-11 bar om jag skall kunna göra det jag vill. Tanken klarar dock enbart 8 bar enligt spec. men jag hade ju vågat låta den gå till kanske 8,5 emellanåt. Så vad jag saknar är en tryckströmbrytare med ställbart intervall.
Så hur löser jag det bäst?
Köper jag en helt ny industrikompressor för en halv miljon? :)
 
Martin_B
prototypen skrev:
Är det tryckströmbrytaren som slår med för hög hysteres eller går det inte skruva upp högre än XX bar.

(Hysteres = skillnad mellan till och från).

Protte
Ja det kan man ju säga att den gör. Skillnaden är väl ca. 3 bar grovt räknat och problemet är att den skillnaden är konstant. Vill jag att kompressorn skall gå igång tidigare (dvs. vid högre tryck) så kommer han att fylla tanken mer också. Kompressorn skall alltså slå ifrån vid 8 bar och går nu igång vid ca. 5 bar. Vill jag att den skall gå igång redan vid 7 bar så får jag ju ställa om den men då kommer han ju fylla den till 10 bar också vilket är lite för mycket för tanken. Sedan går det ju heller inte för övertrycksventilen löser redan vid ca. 8,3 bar så det blir en ond cirkel av det hela. Den fyller tills övertrycksventilen går och tanken töms, sedan är den igång igen och fyller tills övertrycksventilen går igån, så töms den igen, osv. :D

Jobbigt värre...
 
Martin_B
andersmc skrev:
Men vad är det för verktyg du har som är så känsligt? En vanlig spikpistol har inte såna krav.

Jag förmodar att de som säljer de här specialmaskinerna också har koll på vilken kompressor du ska använda.
Lackeringsverktyg vill väl gärna ha hyfsat konstant tryck. Men just nu är det spikpistolen som behöver det. En spikpistol måste naturligtvis inte ha det och har inte sådana krav som du säger. Men skall man spika exempelvis panel med pickan och man har en garagekompressor, så får man ju inget roligt resultat. Då måste man ju hela tiden gå och rätta till spikarna med hammarn i efterhand för när trycket börjar tappas så går inte spikarna i riktigt, medan när trycket är som högst kanske de går för långt in.

Har man däremot konstant tryck, vilket borde vara väldigt enkelt att fixa på en kompressor, så är ju det problemet löst. Då spikar han alltid med samma kraft och det enda som kan göra skillnad är träet i sig, dvs. om det är hårdare, mjukare, tätare, glesare, grenar etc. men det får man ju räkna med.
 
Martin_B
phl skrev:
En vettig tryckvakt fungerar precis så som du beskriver. Skaffa dig en ny kompressor med dito eller byt tryckvakten på din nuvarande kompressor.
Men vad är det då jag skall leta efter? Vad heter själva finessen? Vad skall jag titta efter? När jag kollar på kompressorer så står det ju inget speciellt om någon tryckvakt och separat inställning för start och stopp. Eller har jag lässvårigheter? :D

Som exempel så valde jag nu en värstingkompressor från DUAB för 51.125kr !
Var i denna text står den önskade funktion jag eftersöker?
---------------------------------------------
Verkstadskompressor DA FT 20B/15 bar

Lågvarvig italiensktillverkad industrikompressor för tryck upp till 15 bar med tvåstegs fyrcylindrigt industri V-block, Balma NS89, cylindrar i gjutjärn vilket ger hög verkningsgrad och effektiv kylning. Mellan- och efterkylning. Levereras komplett med elskåp och Y/D-start. Reducering medföljer ej.En kolvkompressor av högsta prestanda. Övrigt enligt CE- normer.

Tekniska data:
Spänning 400 V
Motoreffekt 20 hk
Varvtal 1000 rpm
Fri avg. luft 1800 l/min
Max arbetstryck 15 bar
Blocktyp V, Balma NS89
Steg 2 st
Cylindrar 4 st
Luftuttag 1 st
Tank 500 l
Mått (lxbxh) 2050x680x1400 mm
Vikt 400 kg

51 125,- inkl. moms
---------------------------------

Min inte allt för fancy 4hk-kompressor från DUAB har tryckvakt med separat inställning för start- och stopptryck.
EXAKT det jag behöver! Separat inställning för start och stopptryck!!!!!!!!!! Synd bara att jag inte hittar de termerna i produktbeskrivningarna. Eller letar jag efter fel termer?
 
Martin_B, man kan lösa ditt problem på två sätt:

Om din nuvarande kompressor har kapacitet nog att hålla verktygen du använder med luft så byt ut tryckvakten mot en som har lägre differens mellan start och stopptryck. Även om det ofta inte är dokumenterat så har även vissa billiga kompressorer tryckvakter som det går att ställa om differensen på.
Är det så att trycket sjunker trots att kompressorn startar när du använder luftverktyg så är den troligtvis för liten, då behöver du köpa en större kompressor.
 
Ta av locket på tryckströmbrytaren och ta en bild eller flera, 3 bar differens är lite väl mycket. Kanske vi ser var man ställer differenstrycket.

Protte
 
Martin_B
Martin_B
NetNut skrev:
Om din nuvarande kompressor har kapacitet nog att hålla verktygen du använder med luft så byt ut tryckvakten mot en som har lägre differens mellan start och stopptryck. Även om det ofta inte är dokumenterat så har även vissa billiga kompressorer tryckvakter som det går att ställa om differensen på.
Är det så att trycket sjunker trots att kompressorn startar när du använder luftverktyg så är den troligtvis för liten, då behöver du köpa en större kompressor.
Båda alternativen är sanna och båda alternativen är intressanta beroende på kostnad för åtgärd. Vissa luftverktyg klarar kompressorn utmärkt och ibland hade jag velat ha lite grövre saker, dock ändå såpass litet så det är transporterbart. Jag är mer intresserad av relativt små kompressorer som klarar högre tryck, exempelvis 10 bar, än stora stationära diton.

Frågan är var jag hittar nya kompressorer som klarar det jag eftersöker, just att kunna ställa in minsta tryck för när kompressorn skall gå igång, och sedan då vad dessa kostar. För kanske är det jättedyrt och då är det bättre att jag modifierar min.

Men det känns som att jag hade blivit nöjd med en på runt 25 liter som tar 10 bar men där man också kan ställa in att den skall börja ladda upp så fort den sjunkit till 7, eller kanske 8 bar. Ja, allt mellan 5-8 så man har möjligheten att välja själv. Sedan skall den naturligtvis ha en tryckregulator så trycket ut i slang inte överstiger en viss nivå, men detta har ju typ alla kompressorer idag.
 
Jag har en likadan kompressor och den startar vid 5 och stoppar vid 8.
Det som ger hysteresen är en liten fjäder mitt inuti hela tryckströmbrytaren, det är slaglängden på armarna som den fjädern sitter i som är för lång. Med kortare slag hade det fungerat bättre men det går nog inte att fixa.

Men vad får man för 500 spänn? Ingen Atlas Copco direkt.

Sedan kan man ju undra över spikningen, stöter man på en kvist så behövs det mer tryck men vid sidan är det mjukt virke. Nej det är pistolen som ska stoppa innan spiken går in för långt.

Det gick bra när jag byggde ett stort garage med en sådan skrutt kompressor, spikarna lagom islagna.

Protte
 
Var du köper en ny vettig tryckvakt vet jag inte. Jag har fått en från DUAB när min gamla havererade. Om du undrar om en given kompressors tryckvakt har ställbar övre och nedre gräns kan du ju lämpligtvis läsa manualen för den eller lyfta på locket på tryckvakten.
 
Martin_B skrev:
En spikpistol måste naturligtvis inte ha det och har inte sådana krav som du säger. Men skall man spika exempelvis panel med pickan och man har en garagekompressor, så får man ju inget roligt resultat. Då måste man ju hela tiden gå och rätta till spikarna med hammarn i efterhand för när trycket börjar tappas så går inte spikarna i riktigt, medan när trycket är som högst kanske de går för långt in.

Har man däremot konstant tryck, vilket borde vara väldigt enkelt att fixa på en kompressor, så är ju det problemet löst. Då spikar han alltid med samma kraft och det enda som kan göra skillnad är träet i sig, dvs. om det är hårdare, mjukare, tätare, glesare, grenar etc. men det får man ju räkna med.
Jamen, du ställer ju inte spikdjupet genom trycket. Det hade ju ändå inte funkat, eftersom precis som du påpekat, träet i sig är helt olika. Det finns väl nån rent mekanisk djupinställning i nosen på pistolen. Du behöver bara ha en kompressor som kan hålla sig över det minsta tryck pistolen behöver. Jag tycker det brukar vara nånstans vid 6 bar.
 
Martin_B
prototypen skrev:
Jag har en likadan kompressor och den startar vid 5 och stoppar vid 8.
Samma här.

Men vad får man för 500 spänn?
Nu undrar jag visserligen om vi har likadana kompressorer :) ...min kostade mer än det dubbla, och det på rea.
Eller så hade du en grym tur med någon utförsäljning?


Nej det är pistolen som ska stoppa innan spiken går in för långt.
Jo fast det hjälper inte när trycket är för lågt och spiken inte går ända in. Det är i den "änden" jag har problem om man säger så. Det är just därför jag vill att kompressorn skall starta innan den junker under 7 bar, för då kommer det ju aldrig till det läget att spikarna inte orkar in med samma inställning på spikpistolen. Detta gäller för övrigt både svindyra Sencopickor som jag brukar köra med och andra märkespistoler.

Det gick bra när jag byggde ett stort garage med en sådan skrutt kompressor, spikarna lagom islagna.
Det blir väldigt jämnt hos mig med, men bara tills trycket sjunker över "tröskeln". Sedan är det utför tills kompressorn kör igång igen. Sedan så har jag "optimerat" så att det inte behöver blir allt för många spikningar innan trycket sjunker så lågt så kompressorn kör igång igen, men det är ju ändå irriterande att några av spiken inte skjuts in tillräckligt.
 
Martin_B
andersmc skrev:
Jamen, du ställer ju inte spikdjupet genom trycket. Det hade ju ändå inte funkat, eftersom precis som du påpekat, träet i sig är helt olika. Det finns väl nån rent mekanisk djupinställning i nosen på pistolen. Du behöver bara ha en kompressor som kan hålla sig över det minsta tryck pistolen behöver. Jag tycker det brukar vara nånstans vid 6 bar.
Ja och där har du ju svaret också :) ...min kompressor börjar ladda igen vid 5 bar. Vad tror du händer när pistolen får mindre än 6 bar? Jo, det skall jag tala om för dig. Då orkar han inte skjuta in spikarna lika långt som den gör när den får full tryck.
Därav ojämnt spikande.

Det är ju just det som är mitt problem. Naturligtvis har spikpistolerna jag kör med djupinställning, men det hjälper inte ett dugg när pistolen inte får det tryck den behöver eller hur? :)
 
Så det du är ute efter är inte en kompressor som klara att hålla ett väldigt jämnt tryck, du är ute efter en kompressor som aldrig låter trycket sjunka under 6 bar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.