Avfuktare är inte några större energitjuvar om man har användning för den värme de genererar. Om inte annat så bidrar värmen till att sänka relativa fuktigheten. Något förvånande är kanske att avfuktaren producerar mer värme än man tillför i form av el. Det beror på att den energi som behövs för att förånga vatten återvinns då ångan kondenseras. Det handlar om ca 1 kWh/10 liter kondenserat vatten. Avfuktaren funkar alltså i detta avseende som en värmepump, låtvara med ganska risigt COP.
 
Pelpet: UPS är säkert bra men min vän "no tienen dinero" .. Måste hålle nere kostnaderna.
Frågat min vän vem som spolade rören och samtidigt filmade. Han minns inte... Demiväkk? :confused:

Mexitegel: Skall överväga slagruteman.

SvenD: Avfuktaren får anstå till dess mesta fukten lämnat bottenplattan dvs när pumparna är installerade.
Därefter hjälper en avfuktare att torka luften ovan plattan dvs indirekt torka bottenplattan.
 
UPS är nog inte nödvändigt utan mer en extra bra grej. Har man haft källaren i vattenbad mer eller mindre konstant under lång tid så är det nog ingen katastrof om regn + längre elavbrott skulle inträffa någon gång.
 
Efter några dagars funderingar, youtube-filmer, analyser av materiel, jämfört priser hos olika butiker så är det dax för metodval. Lågbudgetval....

Startat praktiska prov
med pentrypump, 12 Volt, 2 ampere, (pumpar 7,5 l/min), 10 m oarmerad genomskinlig plastslang med innerdiameter 10 mm. Investerat 135 Skr i testmateriel.

Testar sughävert som verkar fungera...


1. Pentrypumpen fyller slangen på 6 sekunder. (Slangens volym ca 0,7 liter) Med en tidkrets som aktiverar pumpen 10 sekunder varje gång nivåvakten slår till är slangen fylld med vatten med god marginal.

2. HÄVERTVERKAN genom pentrypump o slang o suger ca 2,2 liter vatten/minut med höjdskillnad ca 70 cm mellan vattennivå under bottenplattan till slangens andra ände .

3. Batteriladdare ger 12 volt till pumpen. Energibehovet därmed minimalt och häverten pumpar så länge slangen är fylld och vattennivån under plattan når pumpen.

4. Med lösningen ovan kommer 60 minuters hävertverkan pumpa bort 132 liter "grundvatten" per timma.
Den volymen vatten tillförs rimligen inte under plattan.

5. Med 4 stycken pump/slang igång skulle ca 4 x 130 liter vatten rinna ut automatiskt/ timma dvs närmare 500 liter "grundvatten". En halv kubikmeter/tim försvinner i exemplet från grunden....

6. Under ett normalt dygn, 24 timmar, skulle 12 kubikmeter vatten dräneras från området under bottenplattan/dygn. Troligen en enorm överkapacitet! Grannarnas brunnar sinar? :rolleyes:

Problem att lösa för minimalt effektuttag :
* Tidskrets. Va e de?
Egentligen ingen aning men jag vill ha den funktion som avses ovan för att pentrypumpen skall jobba minimalt. = Minsta möjliga slitage....

Å andra sidan har pumpen två års garanti.. OM pumpen lägger av, kvittot hittas, kan jag troligen pumpa "gratis" minst 10 år framåt (y).

Om ni/du läsare hittar något fel i mina beräkningar så är ni välkomna med alternativ.
Kan jag modifiera bilens vindrutetokarmotorsintervallkrets och använda den som tidkrets? Bör tåla 2 A.

Läsare ... Har jag tänkt fel?
Har inte gått i skolan på 46 år. Vad är haken som stjälper funktionen?Nu skall jag planera hur lösningen skall monteras. Återkommer med text om någon vecka.
 
Redigerat:
Min vän har nu, tack vare de texter/erfarenheter som läsarna bidragit med, accepterat att min lågbudgetlösning har förutsättningar att fungera. Visat funktionen för min vän genom praktiska prov mha spann. (med vatten i .... :)....)

* Nöjer oss med tre (3) hål i bottenplattan varav 2 nära yttervägg för att kunna byggas in på ett bra sätt. Inspektionsvänligt med lucka i golvskivorna (Diameter > Spirorördiameter. Se text nedan)
* Gräver ur hålen 30-40 cm diameter (närmast undersidan av bottenplattan) till ca 80 cm djup. "Spirobredd" i botten.
* Vatten + lera/humus/sandkorn sugs bort med industridammsugare efter hand och första veckan.
* Volymen vatten som rinner fram/timma mäts/registreras för att ge underlag för eventuell strypning av häverten. Vill balansera vatten in mot vatten ut genom att minska genomströmning slang.
* Gratis spirorör (ventilationsrör) från min gode granne. (Skulle kastas) Ca 95 cm längd. Vibrationer i röret talar om för öra eller hand att pumpen "lever".
* Borrar 50-talet 5 - 7 mm hål i spirorören. (Galvat men håller kanske inte för evigt...)
* Pumpen monteras ca 30 cm ovan gropens botten = spirorörets nedre kant.
* Nivåvakten 20 cm under bottenplattans underkant.
* Kablar, 2,5 mm2, dras till/från 230 Volt uttag där vännens batteriladdare ansluts. Laddaren matar ut ca 13,4 Volt obelastad. ( Ev bilbatteri placeras nära laddaren. Inte lämpligt att ha anslutet kontinuerligt, förmodligen, Skall ev sänka laddström över batteriet genom att seriekoppla effektmotstånd. Får fundera...)
* Slang från pumpen monteras i mjuka kurvor direkt ovan betongplattan. (Slangens åldersbeständighet är okänd. Innebär att golvets senare pålagda skivor måste kunna tas bort för inspektion/utbyte av slang vid behov)
* Borrar hål i en vägg för slangarna . Bilar (ev) ett spår mot en golvbrunn som fortfarande släpper ut vatten från huset.
* Kapar slangarna ca 30 cm från väggen (golvbrunnsidan) för att ha en servicepunkt. (Ger möjlighet att spola slangarna. Risk för beläggningar i slangen efter hand.)
* Skarv monteras och slangarna kopplas ihop.
* NU kommer en svårare manöver, tror jag... Nio meter (?) av den mjuka plastslangen skall SPOLAS NED I AVLOPPET!! Hävertfunktionen måste etableras.
OM vi inte lyckas med denna manöver måste vi köpa mer slang och borra genom yttervägg, gräva bort sand/jord/sten utanför väggen. Vill inte... Trött. :thumbdown:

Två veckor efter montering bör vattnet vara klart. Fritt från lerpartiklar mm. Drickbart?

* Kopplar in lågeffekt 12V portabla datorfläktar för att fukten snabbare skall lämna bottenplattan.
Kanske får slakta en före detta dator och bara spara kraftaggregatet som drivkälla?
Batteriladdaren kanske börjar ryka om den även skall driva fläktarna.

KVAR ATT LÖSA:
--- Tidkretsen. Sökt i ELFA-katalogen. Hittar inget. Kanske inte finns med den funktion jag önskar? Då faller korthuset.. Åtminstone delvis..
(((Tidrelä ? Ställa in tid mellan tillslagen samt hur länge spänningen skall “ligga på”.
Då kan man eliminera nivåvakten iom att man helt enkelt bestämmer att slå på spänningen t.ex. var 30 minut och vara tillslagen 10 - 20 sek. Finns de för 12 Volt? Spräcker bugetramarna?


--- Plastslangen. Hur spola ned? Kanske mata ned styvare slang med bakåtriktad vattenjet med fastknutet stark snöre som når ut till brunnen ? Knyta i slangarna och dra änden mot brunnen.. Snöret så långt att det dels kan dra igenom slangarna och dels kan användas vid framtida slangbyte.

Läsare! Erfarenheter av dylika problem? Tacksam för tips/idéer !
 
Redigerat:
"Tänkte inte på de" när jag skrev delar av texten ovan som handlar om tidrelä.

Ett tidrelä kan ju styra inkoppling av batteriladdaren istället för att dribbla med 12 V DC..
Kanske lättare att hitta tidrelä som är anpassat till 230 V AC? (y)
 
"Tänkte inte på de heller" när jag skrev delar av texten ovan som handlar om att få ned slangen i avloppet.

Fiskelina, > 0,40 mm, fastbunden i en mindre, delvis vattenfylld, plastpåse borde glida elegant genom rören.
Fånga upp och knyta ett kraftigare snöre i linan osv.
 
Tillslag av spänning till batteriladdaren...
Har skrivit till några företag med min fråga men inte fått något svar. (Ännu)
En krets, tidrelä, annat, kostar kanske mer än min snäva budget.

Löser problemet till dess de svarat med 2 enkla timer kopplade i serie. (Hittat 3-pack för 80 kr) (y)

* Timer nr 1 kopplas till 230V eluttag och "flärparna" ställs in för tillslag varje kvart.

* Timer nr 2 kopplas till timer 1 och "flärparna" ställs in för tillslag varje kvart.

* Justeras sedan så att timer 2 ger tillslag någon minut innan timer 1:s tillslagna kvart har avslutats.

* Således blir totala tillslagstiden till batteriladdaren någon minut dvs 5 gånger mer än behovet för att fylla hävertslangen.

* Klockorna i resp timer skall ju helst gå lika fort. Annars kommer den inkopplade minuten antingen bli längre t ex 2 minuter eller kortare t ex 0 minuter. Inte bra...


* Köper 10 timers och parallellkör dem för att hitta två som går lika?

Digitala timers kanske går mer lika? Får öppet-köp-testa....

Någon läsare som kan rekommendera fabrikat, företag, affärskedja som kan erbjuda bra eller t o m parade timers? Skulle vara alla tiders! (
Medger att den va dålig....) :D

Redigerat eftersom det inte kan fungera.
För mycket sand och lera i tankebanorna.
:confused:

BÅDA timers måsta var anslutna till egen 230V-kontakt., givetvis!
På timer 1 tar jag ut FASEN. (Ena hålet i timern) På timer 2 tar jag ut NOLLAN från "andra" hålet. Kopplas till separat kontakt där batteriladdaren ansluts.

Gammal man gör så gott han kan, tänker f-n så illa, hela hövvet rister han men...
 
Redigerat:
SvenD: Är inte säker på att ditt förslag klarar det som jag behöver .

I mina mail till företag skrev jag ungefär:
"Vill att 230 V AC skall kopplas in 10 - 20 sek per timma, dygnet runt, till ett eluttag. Tillslag möjligt att justera i tid.

Kontaktor (eller liknande..) skall tåla ca 3 A i växlingen."


ELFA svarade:
Du borde kunna använda ett kopplingsur, 1 eller 2 pol beroende på hur många ledningar som ska slutas.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf...%7C%7CDag%2C%20Vecka%2C%20%C3%85r&pageSize=25
Däremot verkar kortaste tiden som går att ställa in vara 1min på samtliga..

Elbutik Scandinavia AB svarade:
"Vi kan tänka oss att de ska gå bra med denna produkten till den funktionen, läs igenom manualen på länk nedan så att du håller med!
http://www.theben.de/var/theben/storage/ilcatalogue/files/pdf/Manuell_BA_TR641_644_top2_se.PDF
Artikeln har E-nummer 1334090 och kommer finnas på hemsidan till på måndag."

De texter som företagen använder för att beskriva funktionen i respektive krets, kopplingsur, tidur, är skrivna för läsare med en gedigen teknisk bakgrund. Jag tillhör inte den kategorin.... Samtidigt kanske tillverkarna måste beskriva funktioner på detta något invecklade sätt.
 
Redigerat:
Jo det var onekligen komplicerade grejor. Förstår beskrivningarna, men har inte tid att läsa.
Istället kan jag försöka beskriva hur jag skulle fundera. Det är ingen komplett lösning och jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig med detaljerna.

För att få det längre tidsintervallet kan du använda en vanlig timer/kopplingsur för vägguttag. Välj en elekronisk som kan ställas in för tillslag under kortast möjliga tid. Sannolikt en minut. Koppla in en 12 V DC adapter till uttaget. Anslut Kjell & CO intervalltimer enligt tidigare länk till 12 DC från adaptern. För att det hela skall fungera måste du ev. modifiera K &Co intervalltimer så att perioden blir längre. Detta gör du genom att byta en resistor (R) (motstånd) ev. även den trimpotentiometer som är kopplad i serie med detta motstånd och ev. byta till en större kondensator (C).

Det finns en R och en C som styr pulslängden och en R och en C som styr periodtiden.

Vilken R och C som skall modifieras framgår av tutorialen jag länkade till. Det som bestämmer tiden är produkten R x C, så en fördubbling av R eller C ger approximativt en fördubbling av tiden.

Kostnaden bör kunna hållas runt 300 kr + kapsling. Åtminstonne 230 VAC relät skall vara kapslat och det elektroniska kopplingsuret är vanligen bara avsett att användas i torra miljöer.

Notera: Att seriekoppla "mekaniska" tidur med flärpar som du beskrivit funkar inte som du beskrivit. De drivs med synkronmotorer, så då det första bryter stannar "klockan" i det andra. Med elekroniska tidur fortsätter dock klockan att gå. Annars är också mekaniska tidur mycket exakta. Det som påverkar onoggranheten är mekaniken i flärparna och kontakterna.


Notera:
Seriekopplade resistanser adderas R = R1 + R2
Parallelkopplade kapacitanser/kondensatorer adderas C = C1 + C2

Det relä som följer med K &Co-byggsatasen tål inte 230 VAC, men du kan dra den 12 V DC du har tillgång till från adaptern genom kontakten och låta denna styra ett relä med 12 VDC spole och med kontakter som klarar det du vill styra.
 
SvenD: Citat " Notera: Att seriekoppla "mekaniska" tidur med flärpar som du beskrivit funkar inte som du beskrivit. De drivs med synkronmotorer, så då det första bryter stannar "klockan" i det andra."

Du har rätt Sven ang ovan.
Jag redigerade därför min text i inläggets #37:s nedre del. Borde ändrat tidigare i beskrivningen. Tänkte fel.

Material som behövs för att fixa fuktproblemet. LÅGBUDGET! Överdrivet låg inköpskostnad för materiel??
1. Pentrypump(ar).

2. Slang (Genomskinlig, 9 mm innerdiameter, totalt cirka 60 meter i mitt fall)

3. Batteriladdare, batteri eller annan lösning för 12 Volt DC för att driva pumpen.

4. Timers , 2 styck,
( Min FARLIGA! lösning är INGET JAG REKOMMENDERAR! Prata med behörig elektriker!!
Devisen/mottot "Ta sig för pannan" får ett ansikte :eek: sedan :mad: och sedan har elektrikern en lösning :)thumbup:?))

5. Spiro eller plaströr

6. Mobila 12 V fläktar från slaktade datorer. Låt datorn driva fläktarna.

Vännens preliminära kostnad med tre pumpar: , 3 x 80 kr =240 kr, Slang 20 m/pump = 60 m = 6 rullar x 40 kr = 240 kr, Timers 80 -- 250 kr (Skall testa mig fram..) Diverse klammer (fästa slang i betongen), kontakter, 12V fläktar slangklammor, skarvrör, snören Totalt ca 700 - 1100 kr. Resten blir gratis.

Jag kommer att lägga ut bilder på bottenplattan FÖRE, UNDER och EFTER installation av hela lösningen. Verkar finnas intresse för "tråden".

Förklarar vad jag menar med Citat: "De texter som företagen använder för att beskriva funktionen i respektive krets, kopplingsur, tidur, är skrivna för läsare med en gedigen teknisk bakgrund."
Varje produkt borde ha en KUNDANPASSAD text VAD kretsen kan utföra.

Nästa text skall behandla HUR inställningarna skall göras.( Nuläge) Texterna är skrivna av tekniker. Borde skrivas av personer med lägre teknisk kunnande i samråd med tekniker, tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.