När elen går här hemma är det ingen som klagar, alla sitter och myser vid sina laptops (bredbandsskåpet går på UPS). Laddar däremot inte Youtube eller Facebook inom 15 sekunder så blir det däremot ett djäkla hojtande.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nätet har på bara en generation gått från att vara science fiction till "klarar sig inte utan".
Ja inte ens en generation skulle jag säga. Snarare 10-15 år, möjligen 20 för "nördarna". Rätt fascinerande utveckling minst sagt!
 
mycke_nu skrev:
Laddar däremot inte Youtube eller Facebook inom 15 sekunder så blir det däremot ett djäkla hojtande.
Precis. Dagens ungdom skulle inte klarat sig en kvart på sjuttiotalet. Annat var det på vår tid. Osv. osv. :) Men faktum kvarstår. Vi är "digital explorers", några är "digital immigrants," men dagens ungdom är "digital natives". De kommer att jämställa hus utan bra nätanslutning med hus med utedass... :)
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
De flesta kanske är vana vid att trycka på en knapp och de funkar när de kopplar upp sig via wlan eller trycker in sladden, sen om de levereras via fiber eller adsl har nog inte månag så stor aning om utan det viktigaste är att det finns bredband.
 
Alfredo skrev:
Ja inte ens en generation skulle jag säga. Snarare 10-15 år, möjligen 20 för "nördarna". Rätt fascinerande utveckling minst sagt!
Ja, det var ungefär den tidshorisonten jag räknade med som "generation" (jmf GenX, GenY osv.) Men visst. Det är bara att räkna. Sverige anslöts till Internet i november 1988. (Eller var det oktober?) Jag var med! :)

Webben kommer inte förrän 1991, och det tar ett par år innan det lyfter.
 
Andy78 skrev:
De flesta kanske är vana vid att trycka på en knapp och de funkar när de kopplar upp sig via wlan eller trycker in sladden, sen om de levereras via fiber eller adsl har nog inte månag så stor aning om utan det viktigaste är att det finns bredband.
Många ja. Därmed inte sagt att de är de som bestämmer. Se hela teorin om early adopters osv. (Varför marknadsför man inte vissa produkter till pensionärer. Jo, de frågar sina barn/barnbarn innan de köper radio osv.) Samma med mycket annat vad gäller husköp.

Sedan så är det en generationsfråga. Dagens ungdom *märker skillnad* när det går bra eller dåligt, fort eller långsamt, kort latens eller lång (vi har ju exv. fått det nya ordet "laggar" i Svenska språket). Så att bara för att vi gamla stofiler inte alltid kan eller fattar, så betyder inte det att inte dagens ungdom gör det. (Jag kan bara se på min svägerska. Hon flyttade tidigt till lägenhet med ethernet och har ADSL idag, och nog förstår hon skillnaden alltid).
 
När vi kollade efter nytt hus/tomt så låg fiber (snabb internetkoppling) extremt högt upp på listan.Tyvärr fick vi efter ett års letande sänka prioriteten på det för att hitta en tomt med det läget vi ville ha.
Hade jag dock fått välja mellan två likvärdiga hus med fiber eller kommunalt avlopp så hade jag solklart valt fiber. Kanske även om det varit kommunalt avlopp/vatten mot fiber.
Alla har vi olika krav och behov.

Pratade föresten med telia idag.
De säger att för 995 SEK så kopplar de in en extra tele-lina (plus kostnad till skanova för att gräva ner den, men måste ju redan gräva ner en lina så lär ju inte bli så mycket dyrare med två).
Därefter ska jag kunna ha dubbel ADSL. Men de var ärliga och sa att det inte är säkert att man får dubbel hastighet och att det kan strula, om så är fallet så får jag tillbaka inkpplingsavgiften.

Känns som det är klart värt att testa i alla fall.
Återkommer om någon månad med resultatet.
 
markusla skrev:
När vi kollade efter nytt hus/tomt så låg fiber (snabb internetkoppling) extremt högt upp på listan.Tyvärr fick vi efter ett års letande sänka prioriteten på det för att hitta en tomt med det läget vi ville ha.
Hade jag dock fått välja mellan två likvärdiga hus med fiber eller kommunalt avlopp så hade jag solklart valt fiber. Kanske även om det varit kommunalt avlopp/vatten mot fiber.
Alla har vi olika krav och behov.

Pratade föresten med telia idag.
De säger att för 995 SEK så kopplar de in en extra tele-lina (plus kostnad till skanova för att gräva ner den, men måste ju redan gräva ner en lina så lär ju inte bli så mycket dyrare med två).
Därefter ska jag kunna ha dubbel ADSL. Men de var ärliga och sa att det inte är säkert att man får dubbel hastighet och att det kan strula, om så är fallet så får jag tillbaka inkpplingsavgiften.

Känns som det är klart värt att testa i alla fall.
Återkommer om någon månad med resultatet.

Fick du någon prisuppgift för grävningen. Jag fick betala 7000 kr för att man kopplade in redan nergrävd slang som dom endast körde in kabel i ca 40m. en kabel.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Sverige anslöts till Internet i november 1988. (Eller var det oktober?) Jag var med! :)
Du menar kanske Göteborg? ;) På LiTH hade vi i alla fall anslutning till Internet 1980. :) Vi skickade email ända till FOA3 på andra sidan gräsmattan, det fanns inte så många andra..
 
cecar33 skrev:
Fick du någon prisuppgift för grävningen. Jag fick betala 7000 kr för att man kopplade in redan nergrävd slang som dom endast körde in kabel i ca 40m. en kabel.

Låt mig gissa det var Telia?
Engranne gjorde samma sak då det skulle kosta 19 000kr.
Fast han grävde ända fram till Telias skåp såspelade det ingen roll det skulle ändå kosta 19 000kr.
 
Ni tror inte att det kostade Telia något att dra fram fiber till skåpet i ett tidigare skede?
 
Korvgubbe
mycke_nu skrev:
Ni tror inte att det kostade Telia något att dra fram fiber till skåpet i ett tidigare skede?
Orimliga materialpåslag för att täcka upp andra kostnader i företaget...
Varför känns det här bekant? :D
 
Jag vet inte..

Det kostade vår fiberförening 28 000 plus moms per ansluten fastighet. Då ställde varje medlem upp med gratis arbete, markägarna med gratis mark, och operatören (Telia) med gratis utrustning.

(Medlemmarna betalade i slutänden ca 13 000 tack vare bidrag från EU)

Detta ger en bild av vad det kan kosta i glesbygd. Samhällen är lite billigare men 19 000 är knappast ockerpris.
 
mycke_nu skrev:
Samhällen är lite billigare men 19 000 är knappast ockerpris.
Precis, Göteborg Energi tog 15000:- i samband med fjärrvärmeinstallation. Senaste prisuppgift finns dock inte, det är snack om att sälja Gothnet, så nu blir det väl kraftiga försämringar och höjda priser. (Som alltid när man säljer ut infrastruktur med naturliga monopol till privata intressen. :()
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, jag är ganska säker på att Sverige som sådant inte hade anslutning till internet innan dess. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis var omöjligt att skicka "email" t ex via UUCP innan dess.
Nu när du säger det.. det är möjligt att min tidiga minnen var någon uppringd förbindelse mot ARPA-net i USA eller något i den stilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.