Är det någon som har lite koll på det här med buller?

Vi har vänt oss till miljöförvaltningen i kommunen med förhoppningen att få bidrag till bullerplank. Fick idag lite dokument på mail men jag har ingen aning om vad de innebär eller om jag ska göra ngt nu..

Någon som vet?

uploadfromtaptalk1348812671094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348812689424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348812702903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Är det någon som har lite koll på det här med buller?

Vi har vänt oss till miljöförvaltningen i kommunen med förhoppningen att få bidrag till bullerplank. Fick idag lite dokument på mail men jag har ingen aning om vad de innebär eller om jag ska göra ngt nu..

Någon som vet?

[bild][bild][bild]

Sent from my LT18i using Byggahus
Jag kan tillägga att i det dokumentet som visas på första bilden så står det kopia till: Mitt namn
 
Balken kom äntligen på plats igår :0) 4 pers och 4 timmar tog det och då står den ändå på avväxlarna som vi hyrt.. Men den är där den ska vara iaf och den är i lod. Nu är det "bara" att byta ut dessa avväxlare mot stolpar.

uploadfromtaptalk1348822488746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348822507066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348822527576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348822554742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348822581916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite halvdåliga bilder tagna i morse. Och nej jag orkade inte tända lyset, jag sov.. ;0)

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Ingen som vet hur jag ska tolka dokumenten från Miljöförvaltningen?
 
Du kan inte ringa å fråga vad dom menar med det? Tyvärr så vet jag inte riktigt hur jag ska tolka det, ser tyvärr inte de två sista dokumenten så bra heller :/
 
Prova att korsposta det i Juridikdelen på forumet.
 
Så har vi en trappa.

Eller kanske inte riktigt men sambon provade att gå upp på den och det funkade ;)

uploadfromtaptalk1349258403855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my LT18i using Byggahus
 
Skall ni bygga en egen trappa som har själva steget vilandes på de klossar som ni har fäst i väggen?
Om så är fallet så får ni tänka på att de steg som blir "kilformade" pga av att trappan svänger behöver vara mycket djupare än de "raka" stegen inne vid väggen. Är lite svårt att se på bilden om ni har tänkt på det, men det ser ut som om ni har haft lite funderingar i den riktningen. Dock är det frågan om de stegen som hamnar närmast hörnet är tillräckligt djupa ute vid väggen. Eftersom de är mest kilformade så är de också djupast ute vid väggen. En trappa brukar konstrueras så att alla stegen har lika stort djup där man "normalt" går, dvs i centrum på trappan. Sedan får stegens djup ute vid vägg resp. inne vid innerhörn anpassas utifrån detta.

Men det kanske är som så att ni redan har tänkt på detta och det är bilden som spelar ett litet spratt......
 
roli skrev:
Skall ni bygga en egen trappa som har själva steget vilandes på de klossar som ni har fäst i väggen?
Om så är fallet så får ni tänka på att de steg som blir "kilformade" pga av att trappan svänger behöver vara mycket djupare än de "raka" stegen inne vid väggen. Är lite svårt att se på bilden om ni har tänkt på det, men det ser ut som om ni har haft lite funderingar i den riktningen. Dock är det frågan om de stegen som hamnar närmast hörnet är tillräckligt djupa ute vid väggen. Eftersom de är mest kilformade så är de också djupast ute vid väggen. En trappa brukar konstrueras så att alla stegen har lika stort djup där man "normalt" går, dvs i centrum på trappan. Sedan får stegens djup ute vid vägg resp. inne vid innerhörn anpassas utifrån detta.

Men det kanske är som så att ni redan har tänkt på detta och det är bilden som spelar ett litet spratt......
Tack för tipset men som du själv spekulerar i så har vi tänkt på detta. Tror rekommendationen är ett visst minimummått en tredjedel in på steget. Har faktiskt glömt exakt hur det var nu - har bara designat trappen. Det är sambon som bygger den :D
 
Hej,

Förvaltningslagen kan du bara googla fram. tog ett stycke av 17 §

"Ett ärende får inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än honom eller henne själv och han eller hon har fått tillfälle att yttra sig över den"

Gissar på att ni har fått avslag på er ansökan om bullerplank då ljudnivån inte är tillräckligt hög, sedan kanske mycket har förändrats sedan 2011 så kanske dags för dem att göra en ny mätning.
 
LäsLus skrev:
Hej,

Förvaltningslagen kan du bara googla fram. tog ett stycke av 17 §

"Ett ärende får inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än honom eller henne själv och han eller hon har fått tillfälle att yttra sig över den"

Gissar på att ni har fått avslag på er ansökan om bullerplank då ljudnivån inte är tillräckligt hög, sedan kanske mycket har förändrats sedan 2011 så kanske dags för dem att göra en ny mätning.
Men borde det inte stå avslag någonstans då? Och ljudnivån är betydligt högre än det maxvärdet :(

Vi har provmätt lite själva och kommer då upp i 70db när det är hyfsat tyst. Lastbilarna, motorcyklarna och alla som drar förbi i 80 drar upp ljudet betydligt.. (rak och fin väg inbjuder till mer än 40km/h

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Fråga instansen vad beslutet betyder om du är osäker och om det är ett avslag så överklaga,
 
Hittade även detta på trafikverkets hemsida.

[h=2]Steg 2. Bedömning[/h]För att vi ska göra några åtgärder krävs att huset uppfyller åtminstone något av följande kriterier:

  • ekvivalent ljudnivå är över 40 dBA inomhus (statlig väg)
  • maximala ljudnivåer är högre än 55 dBA inomhus fler än fem gånger per natt (statlig väg och järnväg)
  • ekvivalent ljudnivå är över 70 dBA vid uteplats (järnväg.)
 
Liten uppdatering från oss.

Trappan..

uploadfromtaptalk1349596688269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1349596708026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1349596731587.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1349596753909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förrådet har fått golv

uploadfromtaptalk1349596810923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badkar och duschvägg beställda. Elektrikern har varit sjuk men kommer nästa vecka.


Sent from my LT18i using Byggahus
 
Kan väl säga att det går sådär med förrådet just nu..

Golvet är klart, belysningen fixad, garderoberna står och väntar i tvättstugan. Problemet är det där förbenade inenrtaket som ska upp för att dölja både det ena och det andra. Det borde inte vara så svårt. reglar, gips, spackel, färg så DONE!

I verkligheten är det dock: Mäta ut vart reglarna ska sitta, börja borra i betongbjälklaget - stöta på ett armeringsjärn. Nya beräkningar, borra igen - nytt armeringsjärn..

Gårdagskvällen gick åt till att få upp 2 av 3 reglar i detta "gigantiska" utrymme...

Suck suck och dubbelsuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.