Felde skrev:
Tack för utförligt svar Agaton :) Som jag misstänkte då.

Vi kommer montera dem på höjd då det är vad som fungerar på ett tillfredställande sätt i köket. Jag är inte helt obenägen att lägga de extra pengarna för att få mer "features" men då får det självklart vara vettiga saker.

Ex så vill jag inte ha en 60 cm häll, och 80 känns som att den kommer ta för stor plats på bänken. 70 cm är då att föredra, vilket enbart finns i Siemens plus sortiment. Såg dock Elektrolux helhäfriga mattsvarta med flexibla zoner som jag blev lite sugen på.... Men har inte läst några recensioner än.

Sen om ugnen har 40 eller 60 program känns totalt ointressant. Men stektermometer är något jag vill ha. Dämpad lucka låter även det lockande, men kanske kan man välja bort det.

något som är viktigt är att när vi väl väljer vitvaror får en enhetlig design som harmoniserar på ett fint sätt.
Bosch satte gumman stopp för med en gång när jag nämde det. Och övriga märken.....jag vet inte. måste gå och klämma och kika. Något som jag dock vägrar är att blanda olika märken i köket (förutom att vi har två miele kyl/frys) som vi kommer köra på tills de rasar.

en ytterst viktig aspekt är ljudnivå. vill ha ner ojud så gott det går. Ex så måste det bli en häll som inte brummar och låter en massa vilket vad jag förstår det som är ett problem med många modeller.
Okej, sitter de i samma skåp så fungerar det med alla modeller.

70-hällen förstår jag inte vad du ska ha till. Den extra bredden ligger på utsidorna av zonerna, så det är bara att den ser lite bredare ut. Har du plats så är 80 att rekommendera och annars så finns det en 60 som har dubbla flexibla zoner, EH675MV11E, vilket tillför funktion.

Dämpad lucka tror jag är svårt att välja bort då de flesta (om inte alla?) modeller i plus-sortimentet har detta.

På max-effekt låter alla induktionshällar, om än kanske olika mycket. På näst högsta effektläget så är brummandet dock väldigt mycket lägre och stör inte. Sedan spelar ju kokkärlen in också och detta tror jag det finns trådar om och även om ljudnivån på induktionshällar från olika tillverkare.
 
70 då vi upplever att det är svårt att få plats med större kärl sida vid sida. Hade det problemet i vår gamla lägenhet. Klart vi får plats med 80, men tror det stjäl för mycket av bänken.

hmm, flexibla zoner, kan man ha delar av kastrullen "utanför" zonen? Fungerar det ändå. Eller blir det bara halvt uppvärmt då? Tänkte om magnetfältet på något sätt kan omsluta mindre delar även utanför zonen?

ja alla modeller har dämpad lucka i plus sortimentet vad jag vet.
Skall kolla in ljudnivå på olika tillverkare!

tack för att du tar dig tid att svara på frågorna :)
 
Felde skrev:
70 då vi upplever att det är svårt att få plats med större kärl sida vid sida. Hade det problemet i vår gamla lägenhet. Klart vi får plats med 80, men tror det stjäl för mycket av bänken.

hmm, flexibla zoner, kan man ha delar av kastrullen "utanför" zonen? Fungerar det ändå. Eller blir det bara halvt uppvärmt då? Tänkte om magnetfältet på något sätt kan omsluta mindre delar även utanför zonen?

ja alla modeller har dämpad lucka i plus sortimentet vad jag vet.
Skall kolla in ljudnivå på olika tillverkare!

tack för att du tar dig tid att svara på frågorna :)
Du kan alltid ha delar av kastrullen utanför zonen. Magneten värmer den del av kärlet som står på zonen.
Den värmen sprider sig naturligtvis i hela kärlet. Du måste dock täcka 75% (tror jag det är) av den markerade zonen för att det ska fungera.

Den "zonlösa" hällen från Aeg/Electrolux tror jag bygger på detta då den egentligen inte är zonlös utan det är 4st stora zoner, till skillnad mot en normal häll som har 1 stor, 2 mellan och 1 liten zon.
Vill du ha det helt zonlöst ska du gå på EH875KU från Siemens, men då pratar vi lite mer pengar.
Av den anledningen är EH675MV ett bra alternativ eftersom du är mer flexibel än vanligt men utan att hällen kostar som en liten bil ;)
 
Är det så det fungerar allså, är bra att känna till! Hur kommer det sig att du har så god koll Agaton? :)

hmm, det är ju inte lika coolt, även om det SER coolt ut ;), dock överkommligt pris på elux hällen.

har kikat på den riktiga zonlösa från Siemens, men som du säger så kommer bara den kosta som hela kittet skulle gå på annars......men häftig är den ;)

Skall kolla in EH675MV då du rekomenderar den så hårt. Kanske är värt att gå ner på 60 cm ändå, för funktion menar jag. Tanken jag är ute fter med 70 hällen är ju att om man ställer då 75% av kastrullen på står den stadigt på 70 häll, men på en 60 häll kommer kanske kastrullen utanför själva hällen och kan ev tippa.
 
Ang. hällen från E-lux så är jag inte 100 på att jag har rätt, så det bör du dubbelkolla.

Ja, det är ju bara funktionen jag tänker på. Den kostar ju inte så mycket mer än 70, men du är mer flexibel med stekgrytor, kan ställa stekpannan där det passar etc.

Poängen med 70, att kastrullen inte ska hänga utanför kanten, tänkte jag inte ens på.. Jag får försvara mig med att jag har 80cm hemma och glömt hur det är att laga mat på 60 ;)
 
laidback skrev:
Det där med att Siemens och Bosch är samma under skalet kan stämma, samtliga säljare vi pratade med när vi köpte ny tvättmaskin hävdade det och det kanske är samma för köksmaskinerna?
Vi hade Bosch-maskiner i förra köket vi byggde. Dörrarna på kyl och frys hade en plastkåpa längst upp. Den sprack på kylskåpet. Det var inga problem. Det kom en servicekille med en ny dörr. När han hade monterat den nya dörren så sa han "Visst var det ett Bosch-kylskåp?". Ja, svarade jag varpå han rotade i en låda med blandade Bosch och Siemens-märken och tog upp och klistrade på ett Boschmärke. Så i det fallet var nog Bosch och Siemens identiska sånär som på emblemet på dörren.
 
Med tanke på E-lux hällens pris (13-14 tusen?) så lär det inte vara fullflex på zonerna. Om man jämör siemens fullflex för 40 lappar.
Hur många reglerbara zoner har siemens hällen? 4 st?

Jepps, vi upplevde det problemet med 60 hällen i gamla lägenheten. Därav ville vi gå upp till 70. Vi har 80 idag, vanlig glashäll men när vi bygger om köket försvinner lite bänkyta så vill gärna maximera det, och 80 kan upplevas lite för brett... får klura och fundera på det.


RB - Det är ju nästan lite skrämmande.....
 
Felde: Vad jag syftade på var just att även om man fick "bra rabatter" hos kökssäljaren (jämfört med rek.pris) så var det fortfarande dyrt.
 
Så är det säkerligen. Och väljer vi att gå på icke plus sortiment så kommer vi högst troligen inte köpa via köskleverantören :)

Problemet med dessa prylar är ju att de bara finns tilgängliga hos kökstillvärkare :(
 
Felde skrev:
...Men tvivlar på att man får Plus sortiment från Tyskland men inte från Sverige...
Jodå, det där med plus-sortiment endast via köksåterförsäljare verkar vara en svensk konstruktion. De finns att köpa hos vitvaruåterförsäljare i Tyskland.

När vi byggde kök för ett antal år sedan kikade vi först på Siemens och jag reagerade också på idiotin med plussortimentet. Hittade dock ett flertal återförsäljare i Tyskland som sålde plus-prylarna till betydligt bättre priser.

Detta var dock inte allt...
Vi hade svårt att få ihop det med ugnarnas luckor. Vi hade t.ex.behövt vänsterhängd dörr på micro/ugn vilket den modell vi var intresserade av inte erbjöd. En annan, större ugn hade enbart sidohängd dörr medan vi hade föredragit underhängd osv.
Efter ha lagt ner lite tid framför datorn fann vi att många modeller tillverkades med såväl V/H- som underhängd lucka.
Siemens Sverige hade dock valt att begränsa utbudet. Vet inte hur det ligger till på den fronten idag.

Vid ett tillfälle frågade jag Siemens över telefon om det verkligen var så att ugnen xx-xxx bara tillverkades med ett val vad gäller lucka.
Svaret var: "Ja, den tillverkas endast i den här versionen"
När jag då sa att jag, samtidigt som vi pratades vid i telefon, satt och tittade på en tysk återförsäljares webshop och där kunde köpa den aktuella ugnen i ett flertal andra varianter blev det först tyst. Därefter följde en otrevlig kommentar varvid samtalet avslutades.


Summa summarum, skulla jag köpa Siemens skulle det absolut bli från Tyskland för att komma åt plus-sortimentet till rimliga priser. Jag tycker det är helt absurt att siemens Sverige vägrar låta svenska vitvaruåterförsäljare sälja den delen av sortimentet.
 
jbr - tack för infon! gilar inte tanken på att köpa för så mycket pengar från Tyskland. Men är det kraftiga prisskillander så är det ju utan tvekan värt att kolla upp!
 
Det är ju lite av idén med EU - fri rörlighet av bl.a. varor, dvs. en enda inhemsk marknad.

Personligen anser jag att är det något land man ska handla i så är det Tyskland. En enorm marknad med rel. krävande kunder.

Jag har genom åren handlat verktyg, vitvaror, diskbänk, maskiner, duschar och blandare från Tyskland och det har alltid fungerat klanderfritt. Mindre handlare är ofta lite konservatva och ofta har förskottsbetalning krävts men det har aldrig varit några problem.


Vissa typer av produkter har väldigt bra priser här i Sverige medan det är si och så med andra...
Speciellt lite nischade grejer som säljs i mindre antal eller som man har valt att sätta en lite "exklusiv" stämpel på kan ha rent vanvettiga påslag i Sverige.

Ett litet exempel kanske...?

Vi har en så'n här:
http://www.vvsochbad.se/Koek-Diskba...NCO-Modus-M90-Silgranit-Anthrazit-176127.html

Den var dyr men vi insåg att den löste väldigt många problem och frigjorde arbetsytor i vårt kök.


Vi köpte den dock i Tyskland:
http://www.idealo.de/preisvergleich...comodus-m-90-silgranit-puradur-ii-blanco.html

Det finns nog en del generalagenter och återförsäljare som tjänar bra...
 
damn, det var stora skillnader i priser där.....

Har du några tips på bra sidor att handla från i Tyskland?
 
Hej,
Det finns ju en del svenska webbshoppar som säljer vad jag tror är importerade vitvaror, då kan de kanske fixa de saker du vill ha lite billigare än via köksfirman. T.ex. så fick vi riktigt bra pris på alla våra siemensvitvaror via gränsbygden ( www.gransbygden.se ) om de inte kunde leverera extakt de modellbetekningarna vi ville ha så föreslog de snarlika modeller.
Dock så var det ju lite strul med leveransen men det kunde vi ta i och med att vi sparade 10 000- tals kronor.

Förresten så minskar ju bara bänkytan 5cm åt varje håll från 70 till 80 cm häll, är det kritiskt? vi valde
[h=1]Siemens EH875SN11E Black[/h]och är grymt nöjda.

det vi ångrar är att vi inte valde en kombiugn i stället för micro....
 
Har mailat med gränsbygden.se och fick en offert, bra pris men osäker på prylarna, men skall kolla in det igen.

ja, allt är ju relativt när det kommer till "kritiskt". självklart är det inte omöjlighet att trycka in en 80 häll, 5 cm hit eller dit kanske inte spelar så stor roll. Men om det är något jag käner mig osäker på i köket så är det bänkutrymmet. Får ta en diskussion gällande det med fugan.

Vad skulle du vilja säga är det bästa är fördelar med den hällen?

vi har offerterat en kombiugn samt en vanlig varmluft, och jag är fast besluten om att vi skall ha en kombiungn, även om frugan börjar vackla ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.