A
AndersS skrev:
Allt är en bedömning om risktagande, låg risk ger i regel lägre avkastning och hög risk högre avkastning.
Jag skulle vilja korrigera det uttalandet en smula. Det brukar hävdas att för att få högre avkastning krävs att man tar högre risk, men det omvända är inte nödvändigtvis sant, bara för att man tar högre risk får man inte automatiskt högre avkastning.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag skulle vilja korrigera det uttalandet en smula. Det brukar hävdas att för att få högre avkastning krävs att man tar högre risk, men det omvända är inte nödvändigtvis sant, bara för att man tar högre risk får man inte automatiskt högre avkastning.
Skulle gjort tillägget "möjlighet" till högre avkastning.
Vilket de ofta gör, men har samtidigt större variationer över tiden så de kräver mera bevakning eller en placering på längre sikt.
 
A
På lång sikt har börsen historiskt gett ca 7-8% per år i snitt och kanske kommer den göra det även fortsättningsvis. Man kan rent logiskt fundera på ens möjligheter att tjäna mer pengar än så. Man ska i så fall göra bättre ifrån sig än t.ex. proffsen som i vissa fall har lång utbildning i området, arbetar med det hela dagarna, som har tillgång till mer information och har allmänt mycket större resurser till sitt förfogande än småspararen. Och av proffsen är det endast ett fåtal som uthålligt lyckas bättre än genomsnittet så man kan ju fundera över sina egna möjligheter att göra bättre ifrån sig än "alla andra". Har man lyckats ett eller ett par år kan man fundera på om det var skicklighet eller ren tur som egentligen var anledningen?

Nej, jag tror man ska nöja sig med att prestera som genomsnittet och därför satsa på en bred portfölj innehållande de största svenska bolagen som t.ex. investmentbolag som Lundbergs, Industrivärden m.fl. och då få en portfölj att lägga i byrålådan som följer index ganska väl.
 
Jag har lite samma tankar runt de här mäklarna som de som säljer "tipssystem med garanterad vinst". Om man nu vet hur man ska tippa för att säkert vinna, varför tippar man då bara inte? Varför ska man sälja systemet?

Om man nu vet vilka aktier som kommer att gå upp, varför köper man då bara inte de aktierna? Varför ska man då behöva ta anställning nånstans?

Eller är det precis tvärt om. Mäklarna kanske verkligen vet vilken aktie som kommer att gå upp. Men då köper de den till sig själva, inte åt sina kunder.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag har lite samma tankar runt de här mäklarna som de som säljer "tipssystem med garanterad vinst". Om man nu vet hur man ska tippa för att säkert vinna, varför tippar man då bara inte? Varför ska man sälja systemet?

Om man nu vet vilka aktier som kommer att gå upp, varför köper man då bara inte de aktierna? Varför ska man då behöva ta anställning nånstans?

Eller är det precis tvärt om. Mäklarna kanske verkligen vet vilken aktie som kommer att gå upp. Men då köper de den till sig själva, inte åt sina kunder.
De köper åt sig själva, får sedan andra att köpa så att de driver upp kursen och säljer sedan sitt eget innehav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.