cecar33 skrev:
Själv är jag övertygad om att alla syrsor (gräshoppor) slutat spela eller flytt till varmare breddgrader.
Nejdå, jag har dem här hos mig. Dygnet runt, året runt.

:(
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag har jobbat som projektledare och montör av hifi/hemmabio i många år och jag kan dessvärre bara säga att infällda burkar i stort sett aldrig kan mäta sig med ett par "vanliga" burkar. Självklart finns det undantag. Och nu pratar jag om 2-kanal Stereo! Till hemmabio däremot är det en annan femma. Där kan du komma undan med runt 25-30.000:- för ett bra paket (om det är dyrt eller inte lämnar jag öppet för var och en att avgöra) Speciellt bra är det när man bygger dedikerade rum till just bio! Skönt å få undan alla burkar så att säga!

Blir man mer störd av en inbyggd låda? Svårt att svara på! Många faktorer som spelar in där... Isolering, vägg/takmaterial, inbyggd kabinett och så självklart volymen ;)
Att förhindra att ljudet även tar sig åt fel håll i väggen/taket är klurigt... Många säger att det blir bättre med en låda, men jag är inte helt övertygad om detta! Ju mindre "fasta" grejer man har i närheten av högtalaren som kan gunga med, desto bättre! Fast samtidigt så försvinner ju en del ljud ut bakåt då... Haha! Jag har testat en massa olika sätt... Fortfarande inte helt överens med mig själv om vad som e bäst

En sak är däremot 100% säkert! WAF:en blir inte högre än så här!

Min åsikt är att infällda burkar är perfekt som bakkanaler i en hemmabio, eller i en custom installation (flera zoner med styrpanelar i väggarna)
 
Känns spontant när man läser era inlägg att det är svårt att nå upp till en bra ljudkvalité utan att det springer iväg i pris.
Kanske ska fundera i andra banor och köra vanliga högtlare trots allt (kanske ett par mindre Kef) och kanske någon soundbar i det mindre allrummet.
 
Mikael_L
dhanjel skrev:
Känns spontant när man läser era inlägg att det är svårt att nå upp till en bra ljudkvalité utan att det springer iväg i pris.
Jag tycker inte att du ska nedslås av vad vi andra skriver.
Det är dina öron, din plånbok och ditt hus.

Du måste ge det hela en chans.

Fastän jag länkade till några herrejösses 100-tusenkronors högtalare så skulle jag själv aaaldrig köpa sådana.
Min hörsel, min plånbok och mitt musikintresse motiverar inte dessa.
Jag är övertygad om att jag kan hitta in-wall-högtalare som låter helt tillräckligt bra för mig. Om prislappen är tillräckligt överkomlig har jag däremot ingen aning om.

Så ta de tips du fått och hoppas på en hel del till tips. Ta med dig lite provmusik från din egen musiksamling som du gillar och har ett hum om hur du vill att det ska låta. Och så får du ge dig ut på en provlyssningstur.
Nackdelen med in-wall är väl att det finns rätt begränsad möjlighet till provlyssning på de flesta orter.
 
dhanjel skrev:
Känns spontant när man läser era inlägg att det är svårt att nå upp till en bra ljudkvalité utan att det springer iväg i pris.
Kanske ska fundera i andra banor och köra vanliga högtlare trots allt (kanske ett par mindre Kef) och kanske någon soundbar i det mindre allrummet.
Beror på vad man tycker är bra ljudkvalité och vad man anser vara ett högt pris. Jag hade hifi-anläggning förr men tycker inte det är värt platsen det tar. Jag är jättenöjd med min multi-room-setup, köpte allt från USA (monoprice + parts-express) och totalkostnad för totalt tolv högtalare (varav tio är infällda och två är utomhus), HDMI-extender, multikanalsförstärkare, subbas-förstärkare, kablage etc blev ungefär 15tkr. Jag är mer än nöjd.

Givetvis låter det inte lika bra som en HIFI-anläggning. Men är, för mig, på det stora hela mycket bättre ändå.

edit: att köpa motsvarande saker i Sverige hade kostat ungefär 40-50tkr.
 
Nackdelen är att det finns inte så mycket att lyssna på i Sverige, så jag har med funderat på import.
Framförallt vill man ju kunna få lite känsla när man ser på film eller kunna lyssna på musik utan att det låter illa.

Ska ta och kika lite på monoprice. Installationen blev inte så dyr så är man missnöjd så behöver man ju inte använda det :)

Några tips när man ska köpa på monoprice? Skickar de direkt eller måste man nyttja borderlinx eller liknande?
 
De skickar direkt. Parts-express likaså (köpte utomhushögtalarna, in-wall sub och förstärkarna där).
 
Det viktigaste är högtalarplaceringen!
Detta är den absolut viktigaste parametern för surroundljud. Det spelar ingen roll hur mycket pengar (5k, 50k eller 500k kr) du lägger på din anläggning, om du ändå inte kan (får?) placera högtalarna korrekt, så är det bortkastade pengar... Först placerar man högtalarna optimalt, sedan får resten av möblemanget stå där det finns plats.

Har man krav på ljudkvalité, vilket de flesta inte har med tanke på hur många 5k kr allt-i-ett sk "hemmabio"-system som säljs, så bör man enligt mig för en budget under 20k (för högtalare och förstärkare, exkl sub!) begränsa sig till två-kanal. En väl placerad stereo-anläggning ger betydligt mer "surround-känsla" än de flesta hemmabio-anläggningarna i svenska hem. Detta eftersom folk inte bryr sig om högtalarplaceringen. Det är mycket lättare att få till placeringen med bara två högtalare i ett vardagsrum, istället för sju eller fler.

På en husvisning såg jag nåt som nästan fick mig att gråta... Inte nog med att dem hade köpt små datorhögtalare och kopplat till tv:n. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44556 Utan höger och vänster högtalare stod alldeles bredvid varandra, på den högra sidan av tv:n.:eek:




*(Ett par ok stativhögtalare kostar från ca 4k paret. Det går hjälpligt med 2 par, men egentligen behövs det 3 par eller mer, plus center.)
 
Redigerat:
Ta allt som vi alla säger med en nypa salt, allt är subjektiva åsikter och inga faktiska absoluta sanningar (utom möjligtvis t.ex. att in-wall är sjukt mycket billigare att importera från USA än att köpa här... :))
 
Självklart :)

Kör idag Dynavoice Challenger M-65 EX (Stereo) i vardagsrummet och Dynavoice Definition (Surround) i biorummet och är riktigt nöjd, trots att de inte är dyra :)

På planlösningen nedan ser ni vardagsrummet, känns hyffsat ok för inbyggda frontar/center och bakre surorund. Eller kanske 7.1 med 4 bakre högtalarna i taket?

2d.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7.1 vid bilen säger jag!

Blir lite lurigt med placeringen av surroundhögtalarna, väl? I vardagsrummet alltså, inte garaget :)

Man vill ju inte ha en "känslig" sweet-spot i soffan, och det får man om man har högtalarna i bakre väggen och sitter alldeles vid väggen eftersom vissa soffplatser hamnar toknära en bakhögtalare.

Om du skulle ha en mindre öppen planlösning vid vardagsrummet vore det ju enklare... :)
 
Garaget kommer jag aldrig få igenom :)

Så det är antingen 5.1 med högtalare i bakre väggen mot sovrummet, eller 5.1/7.1 med högtalare i taket.
 
Takhöjd? I taket är ju alltid en kompromiss så att säga... men det kan vara rätt väg att gå i ditt fall. Men aldrig frontar i taket :)
 
2.4

Då kan man ju köpa lite mer prisvärda takhögtalare och lägga mer på frontarna och centern.

Tex Canton Inwall 845 som Center/Left/Right
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=156730

Och kanske Inceiling 865 om man ska matcha lite. (Dock dyra)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=156750

Alternativt Dynavoice takhögtalare som jag hade tänkt att ha i de andra rummen med (mkt billigare)
http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-inceiling-ic-6-inbyggnads-hogtalare-for-tak/4966/

Eller då nåt importalternativ
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
Takhöjd? I taket är ju alltid en kompromiss så att säga... men det kan vara rätt väg att gå i ditt fall. Men aldrig frontar i taket :)

Åjo, det går alldeles utmärkt att montera L, R & C i taket. Givetvis måste de vara avsedda för just det användningsområdet.
http://www.speakercraft.com/product...e=flypage_sc.tpl&product_id=36&category_id=40

Monteras med låda i tak med lite avstånd till vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.