Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
TACK (y)

Skönt att här finns någon som förstår hur det fungerar i verkligheten och att man inte kan köra med 50-sidiga avtal när det gäller sådant här... :confused:

Som sagt, vilket tål att upprepas...
Muntlig KOMMUNIKATION är det som får allt att fungera i denna verkligheten...
INTE en massa oförståeliga avtal upprättade av värsta juristerna.


Liknande problem har vi ute i verkligheten med t.ex Arkitekter som så vacker sitter vid sitt ritbord och ritar badrum och kök m.m som i verkligheten innehåller totalt omöjliga lösningar...
Det värsta är att man många gånger inte lyckas förklara för dem att de har fel utan att man måste montera upp t.ex inredningarna för att kunna motbevisa för dem att de är ute och cyklar... :rolleyes:

Teori och praktik är två olika ord och har två olika betydelser av en viss anledning. ;)
Visst Paul, muntlig kommunikation i alla ära. Är man duktig på det så löser sig det mesta. Problemet med muntliga avtal kommer när det blir tvist om vad som avtalats. Sådant kan hända den bäste även om bra kommunikation löser de flesta situationer.

Jag ser inte riktigt problemet i att fästa muntliga överenskommelser på papper. En kort rad på ett papper med en kråka från kunden eller ett mail (de flesta kan ju skicka mail från mobilen idag) ev med en mobilbild med en begäran om ett ok från kunden räcker gott. Några 50-sidiga avtal behövs knappast.

Frågan om teori och praktik kan mötas på ett bra sätt hör väl inte riktigt hemma här, även om du förmodligen har rätt i att det ka uppstå "glapp" mellan dem.
 
Thomas Lundquist skrev:
Men det var väl fritt fram för dig att välja egen hantverkare?

Vad stod det i kontraktet angående kakling? Utförde snickaren det?

Lägg ut en kopia så folk här inte behöver tvivla.
Ok för att vara tydlig. Min erfarenhetom du går in och talar med en etablerad kökstillverkare. Tar du dåupp att du vill använda ditt vanliga snickarteam så kommer de inteatt rulla ut någon röd matta direkt utan att avråda dig från det.Även om det är ett enkelt montage. För helheten, kvaliteten,snabbheten skall man välja de aktörer som de samarbetar medbasuneras ut. Hur ärligt är det? För i Sverige rättar 95 % avbefolkningen in sig efter sådana kommentarer. Paul-Staffan harprecis förklarat hur det funkar och det tackar man för. Han får endel av de pengarna som kökstillverkaren tar av kunderna. Alltså tarde en rejäl kommission för att de fixar den som gör det”snabbast”. Du som kund upphandlar inte detta utan finner dig ivad kökstillverkaren säger till dig. Överskottet för ”snabbheten”hamnar hos köksbolaget istället för hos kund. Jag ogillar detfrämst för att det inte framgår i affärsmodellen så det är turatt min nästa kök blir helt platsbyggt. :)
Jag tror inte att TS kommer att läggaupp avtalet i tråden här så det är nog inte någon idé att tjataom det.
 
Thomas59
Jugend skrev:
Ok för att vara tydlig. Min erfarenhetom du går in och talar med en etablerad kökstillverkare. Tar du dåupp att du vill använda ditt vanliga snickarteam så kommer de inteatt rulla ut någon röd matta direkt utan att avråda dig från det.Även om det är ett enkelt montage. För helheten, kvaliteten,snabbheten skall man välja de aktörer som de samarbetar medbasuneras ut. Hur ärligt är det? För i Sverige rättar 95 % avbefolkningen in sig efter sådana kommentarer. Paul-Staffan harprecis förklarat hur det funkar och det tackar man för. Han får endel av de pengarna som kökstillverkaren tar av kunderna. Alltså tarde en rejäl kommission för att de fixar den som gör det”snabbast”. Du som kund upphandlar inte detta utan finner dig ivad kökstillverkaren säger till dig. Överskottet för ”snabbheten”hamnar hos köksbolaget istället för hos kund. Jag ogillar detfrämst för att det inte framgår i affärsmodellen så det är turatt min nästa kök blir helt platsbyggt. :)
Jag tror inte att TS kommer att läggaupp avtalet i tråden här så det är nog inte någon idé att tjataom det.
Att köksleverntören/butiken tar extra betalt (kommission?) för att fixa monteringen kan ju inte komma som någon direkt överraskning och som Paul skriver får man väl hoppas att de köksmontörer så då anlitas har hög kompetens och nåns sorts utbildning på det aktulla köket. Lägg till erfarenhet av just den tillverkaren så borde det ju gå snabbt också vilket borde kunna kompensera kommissionen. Jag skriver "borde" då jag missäker att "vinsten" med egna montörer troligen inte kommer kunden till godo precis som du skriver. Det kan man väl leva med om allt blir perfekt.

Problemet uppstår, som i TS fall, när avtalsförhållandena är oklara och köksbutiken och montörer tar för givet att kunden vet hur det "brukar fungera" och bara kör på.

En god regel är att alltid stämma av med kunden INNAN arbetet påbörjas. Då kan många missförstånd undanröjas.

Enkel fråga: "Vi avser att göra följande arbeten i ditt kök "yada, yada" och det kommer att kosta xx xxx SEK som tillkommer vid sidan av det som står i avtalet. Är det OK för dig?" - hade räckt i detta fall. Då hade TS kunnat diskutera omfattning och kostnader och sedan när alla var nöjda, skrivit ett tilläggsavtal.

Att bara gå in och göra arbeten utan att stämma av med kunden kan inte försvaras på något sätt.
 
Svårt att förklara vad jag menar i text. :)
Men vad jag försöker att beskriva är att köksbolagets rekommendationer och vad de säger känns ungefär lika seriöst som när banken rekommenderar mig att lägga allt mitt sparande i deras egna fonder bara. Den rekommendationen kommer precis som i TS fall av säljare, inte av proffs. TS har ju varit med om en klåpare till säljare kan vi ju alla vara överens om som inte läst av sin kund och gått igenom renoveringen ordentligt. De tror antagligen själva på att det är billigast, snabbast etc och att de varit tydliga. Vad jag menar är att kökstillverkarna kommer att fortsätta ha det här problemet så länge de är giriga och försöker lägga sig i och lösa kundens montering och på så vis öka sin fakturering. Bakgrunden till det är antagligen att de inte får tillräckligt betalt eller vågar ta tillräckligt bra betalt för det som de är bra på, att bygga stommar till kök. Det man kan göra som kund är att skita i den typen av tillverkare som Pustelli eller HTH. Det är bättre att de fokuserar på att bygga kök bara och överlåter det till proffs som Paul-Staffan att sköta kontakten som rör själva renoveringen. Han hade aldrig missat det här eller satt sig i en sådan här situation.
By the way. Roligt att Paul-Staffan tar upp frågan om totalentreprenad. Det lönar sig aldrig anser jag, alltid bättre att välja ditt team själv. :) Det är också alltid säljarargument emot det.
 
Att dra ihop ett eget team är inte så lätt alltid för den vanliga villaägaren det krävs ändå lite kontakter, och att dessutom tajma alltihopa så att arbetet flyter är ännu svårare. Det brukar nästan alltid uppkomma frågor från elektrikern till snickaren om hur man skall lösa vissa uppkomna problem eller var ett visst uttag skall sitta exempelvis. Då är det rätt smidigt att både snickare och elektriker är på plats samtidigt och ännu bättre om de har arbetat ihop vid tidigare montage. Det är lätt att det blir halvdagar både för montör och elektriker annars vilket ingen är direkt intresserad av.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Klart det inte är något problem att vara byggledare själv. Men det är smidigare med totalentreprenad det håller jag med om för då behöver man i princip inte engagera sig. Tror man är av olika skolor bara när man äger fastigheter. Men det är bara det att jag som konsument tycker det är konstigt att det aldrig blir billigare då när arbetet enligt alla parter skall flyta smidigt. Den här smidigheten för leverantören återfaller liksom inte i min plånbok. Det är märkligt och inte så det fungerar i övrig näringsverksamhet i samhället. Men det blir offtopic om vi diskuterar blåsningen med totalentreprenad.
Om man läser in Paul-Staffans inlägg kan man tolka det så här. Jättebra att HTH och dylika märken pekar på honom för han kan deras saker så det blir högre kvalitet och snabbare genomfört. De tar betalt för att de har honom att peka på. Vinsten på det att kan HTH och Paul-Staffan dela på genom att de uppmanar sina kunder att inte välja andra leverantörer. Tror många här i tråden är överens om att montagekostnaden som TS har fått betala är väldigt högt och att han om han konkurrensutsatt den fått ned priset rejält och därmed kanske fått delar av övriga projektet betalt. Det är det jag menar med att HTH mfl är giriga. För de tjänar på att du väljer deras lösning och de väljer inte det mest konkurrenskraftiga för kunden. För vissa kunder spelar det ingen roll men för andra som har smalare plånbok kanske de extra tusenlapparna spelar stor roll och det bör ju någon som säljer produkter eller tjänster visa hänsyn till.
 
Redigerat:
Denna tråd är helt otrolig, varför detta pajkastande.
Finns det ett kontrakt på köksmonteringen som är underskrivet av köpare så får han för h.. själv se till att han har hela kontraktet inkl bilagor. Skulle det dyka upp bilagor som tillhör kontraktet så gör dom nog det långt innan leverans och montering sker. Något överraskningsproblem lär det inte vara utan bara vanlig slöhet att man inte läser igenom de nytillkomna papperen. Det är väl ändå så att det är 4-6 veckors leveranstid på snickerierna minst. Sedan till själva problemet, El och vvs måste uppenbarligen ändå ha behövts göras så kolla upp om det är överpris för de arbetena. Om inte så vad tjatas det om, är det problem med den ekonomiska biten som spökar, för det är nog det vanligaste när sådant här uppstår.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
Jugend skrev:
Klart det inte är något problem att vara byggledare själv.
OBS ! CITATET KORTAT.

Det ska du nog inte utgå från. Den genomsnittliga kunden vet nog knappast ens vad en "byggledare" är och än mindre vilket ansvar det innebär.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Denna tråd är helt otrolig, varför detta pajkastande.
Finns det ett kontrakt på köksmonteringen som är underskrivet av köpare så får han för h.. själv se till att han har hela kontraktet inkl bilagor. Skulle det dyka upp bilagor som tillhör kontraktet så gör dom nog det långt innan leverans och montering sker. Något överraskningsproblem lär det inte vara utan bara vanlig slöhet att man inte läser igenom de nytillkomna papperen. Det är väl ändå så att det är 4-6 veckors leveranstid på snickerierna minst. Sedan till själva problemet, El och vvs måste uppenbarligen ändå ha behövts göras så kolla upp om det är överpris för de arbetena. Om inte så vad tjatas det om, är det problem med den ekonomiska biten som spökar, för det är nog det vanligaste när sådant här uppstår.
OM du läser tråden så framgår det ganska tydligt att TS har skrivit på ett kontrakt där det inte finns nämnt något om några tillägg, eller "ytterligare papper". Du begär att TS skall vara tankeläsare.

OCH även OM det hade funnits i det skriftliga avtalet att el och vvs inte ingår, ja då har Puustelli ändå misskött sig eftersom de först ingått ett muntligt avtal där de lovar att montera köket "gratis", utan att gå in på några ev. extrakostnader. Sedan har de alltså då "förtydligat det muntliga avtalet med ett skriftligt, som inte heller innehåller något om tillägg. OM det skriftliga avtalet hade innehållit något om tillägg, ja då hade TS troligen varit rökt, rent formellt, men det minskar inte Pusstellis ansvar för bedräglig marknadsföring.

Detta framgår ganska tydligt om du läser första sidan av den här tråden.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Ja, det är inte lätt att moderera så här i efterhand i denna urspårade tråd, men jag gör ett försök.

1. Jag uppfattar flera inlägg av en köksmontör från ett annat märke som reklam och därför raderat dessa.
2. Gå inte till personangrepp, visa respekt och diskutera sakfrågan.
3. Håll er till ämnet, denna specifika varning för Puustelli.

Personligen tycker jag att varningen är väldigt värdefull även rent generellt, för jag har personligen liknande erfarenheter från en annan köksleverantör där vi handlade garderober förra året. Skriver den här i ett separat inlägg.
 
Thomas59
cecar33 skrev:
Denna tråd är helt otrolig, varför detta pajkastande.
Finns det ett kontrakt på köksmonteringen som är underskrivet av köpare så får han för h.. själv se till att han har hela kontraktet inkl bilagor. Skulle det dyka upp bilagor som tillhör kontraktet så gör dom nog det långt innan leverans och montering sker. Något överraskningsproblem lär det inte vara utan bara vanlig slöhet att man inte läser igenom de nytillkomna papperen. Det är väl ändå så att det är 4-6 veckors leveranstid på snickerierna minst. Sedan till själva problemet, El och vvs måste uppenbarligen ändå ha behövts göras så kolla upp om det är överpris för de arbetena. Om inte så vad tjatas det om, är det problem med den ekonomiska biten som spökar, för det är nog det vanligaste när sådant här uppstår.
Visst, men det förutsätter ju att man vet att det finns bilagor. Står det inte om bilagorna i det avtal man skriver på och om säljaren inget säger kan det ju vara svårt att fatta att det finns bilagor. Skickas kompleterande avtalstext (tex bilagor), ej omnämnda i huvudavtalet, i efterhand måste dessa godkännas av kunden då bilagorna kan anses som ett tilläggsavtal. Man kan inte som säljare bara skicka över avtalstext/bilagor och tro att kunden per automatik är bunden av dessa.

Jag tvivlar också på att man i normalfallet kan förvänta sig att bilagor dyker upp sådär helt utan vidare och i TS fall gjorde det ju inte det.

Visst kan man utgå från att el/vvs behövde åtgärdas men det är INTE det som är problemet. Problemet är att säljaren beställt hantverkare utan uppdrag från kunden och utan att säkerställa att kunden var medveten om att kostnaden för el/vvs skulle tillkomma utöver summan i avtalet. Vidare att hantverkarna gjorde jobbet utan att stämma av omfattning och pris med kunden, eller ens att säkerställa att kunden uppfattat att arbetet skulle faktureras sparat.
 
Vi har alltså liknande erfarenheter från en annan köksleverantör.

Vi köpte garderober till en hel vägg till vårt kontor av den här köksleverantören (dock ej Puustelli) förra året. Insåg ganska snart att säljaren gick på provision, allt handlade om att "closa dealen" och fort skulle det gå. Säljaren talade sig varm för deras egen snickare, fick det att framstå som att det egentligen bara var han som skulle kunna få det att bli riktigt snyggt gjort. Säljaren sålde på oss att det skulle kosta 25 000 kr att sätta in de här garderoberna, för de behövde anpassas i bakkant till ett litet snedtak.

När snickaren väl gjorde jobbet tog det max 10 timmar på plats, hälften av dessa utfördes av en praktikant. Vi klagade då på det ohyggliga priset, varpå han argumenterade att han hade dyra maskiner i sin verkstad som motiverade timpriset på 2500 kr. Vi stod på oss så att han i alla fall gick ner med 5000 kr, så vi fick det för 20 000 till sist. Men det var ju ändå grovt i överkant.

Klart är att säljaren som hos kökstillverkaren går på ren provision när han säljer köket. Sedan får han även provision på att sälja in snickaren. Hur många procent vågar jag inte gissa. Någon som kan provisioner? 30 % kanske?

Så jag är inte ett dugg förvånad att det ligger en varning från en missnöjd kund som har handlat upp snickerijobbet via kökstillverkaren. Vår snickare som vi använder till det mesta säger också att det rent trams att det skulle löna sig med en specialsnickare för ett särskilt märke. Man förlorar mycket på att ta snickaren via kökstillverkaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
hempularen; du läser tråden så framgår det ganska tydligt att TS har skrivit på ett kontrakt där det inte finns nämnt något om några tillägg, eller "ytterligare papper". Du begär att TS skall vara tankeläsare.

Du säger att om jag läser tråden så framgår det , ja vad framgår "" Vidare var det så att det kontraktet vi skrev under på inte var fullständigt (något vi fick reda på efteråt). Alltså hade vi ingen möjlighet att veta att det fanns bilagor som informerade oss om att vvs och el inte ingick."" När då efteråt när monteringen var gjord? Det vet vi inte för det ligger tydligen inte i TS intresse att klargöra det med bild på kontraktet.

För att klargöra en sak, jag står inte på någon av parternas sida i detta ärende, men som jag tidigare skrivit om så har jag mer en tjugo års erfarenhet av att montera kök så även från denna leverantör i GBG men har som jag också tidigare sagt att det är drygt tio år sedan jag slutade som hantverkare. Min erfarenhet är den efter 400-500 monterade kök från de flesta på marknaden under den tiden, är att kunden oftast tror att han köpt betydligt mer tjänster en vad som står i kontrakten. Många missförstånd gäller bla. väggarnas skick lutning osv. men även just detta med El och vvs. Jag påstår för att vara en bra konsument så gäller det att vara påläst eller ta hjälp från någon som kan. Det kommer med största sannolikhet nu att bemötas med typ ja det är därför man går till en köksaffär. Ja just precis och man går troligtvis till flera köksaffärer för att ta in priser på kökssnickerier och även vad som ingår och vad som tillkommer, för det är nog det vanligast att både vatten och avlopp flyttas en bit likaså är det med el. Men det är inte det som syns och man sitter där med sin 3D ritning och drömmer samtidigt som man glömmer resten av arbetet och kostnaderna.
Hur många gånger jag har kommit till kund som skall ombesörja att el vatten är avstängt och hela inredningen bort plockad när arbetet skall påbörjas, och inte ens tömt skåpen på tallrikar och glas. Eller alla hjälpsamma som har ställt alla skåpstommar där dom skall vara, för att dom inte ville ha dessa i vardagsrummet eller liknande trots att det står i kontrakten att ytan skall vara fri från grejer där monteringen skall ske. Så jag säger bara bevisa att det inte är beställt så är frågan inget problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja, TS, om du är kvar i tråden. Som du kan se är det så att många svar du får kommer från hantverkare, kollegor till de som varit hos dig och jobbat, och personer som får sitt levebröd av köksföretagen. Enligt dem är allt du säger ren lögn tills det bevisats utom allt rimligt tvivel. Deras egna ord däremot, är lag och icke att ifrågasättas, gör man det anses man rent korkad och helt okunnig. Som du säkert redan förstått gäller det att gallra bland inläggen och försöka ta till sig det som kommer från personer som inte har något egenintresse och är sakliga. Ty dessa så kallade hantverkare talar i eget intresse, och som du kunde se har en del inlägg till och med blivit bortmodererade som ren reklam.

Ta bara som exempel det avtal som en hantverkare och tillika självutnämnd avtalsspecialist lade ut här i tråden, bestämt hävdade var "solklart" och spydigt avfärdade alla som sa emot som totalt okunniga, och använde i syfte att försöka övertala dig att du hade fel. Efter många om och men visar det sig till sist att den självutnämnde avtalsspecialisten inte ens har den blekaste aning om huruvida det han lagt ut överhuvudtaget är ett avtal, eller något helt annat. Man får hoppas att hantverkaren inte är lika okunnig på hantverkeriet, men risken är ju uppenbar med tanke på hur högt han själv höll sina kunskaper kring avtalsjuridik.

Som jag hoppas du har insett av tråden och de fåtal inlägg som faktiskt rör ditt fall, så bör du trots allt ha ganska torrt på fötterna. Det vi får hoppas är att detta inte får några utdragna konsekvenser för er del med tvister etc. utan att berörda parter inser sina misstag och löser problemen. Har du förresten blivit kontaktad av Puustelli för åtgärd av de punkter ni listat? De lovade ju att åtgärda dessa under denna veckan.

Jag hoppas att du återkommer och berättar hur det går.
 
cecar33 skrev:
Du säger att om jag läser tråden så framgår det , ja vad framgår "" Vidare var det så att det kontraktet vi skrev under på inte var fullständigt (något vi fick reda på efteråt). Alltså hade vi ingen möjlighet att veta att det fanns bilagor som informerade oss om att vvs och el inte ingick."" När då efteråt när monteringen var gjord? Det vet vi inte för det ligger tydligen inte i TS intresse att klargöra det med bild på kontraktet.
Jo OM du läser tråden så framgår precis det jag påstod, men du skär i citaten. Det framgår av ett inlägg lite längre fram i tråden att bilagorna inte var omnämnda i avtalet överhuvudtaget. Det framgår också tydligt redan i första inlägget att bilagorna inte kom fram förrän efter att TS hade blivit fakturerad för el, vvs osv.

Så vi vet väldigt väl vad som står i avtalet, och när TS fick se bilagorna som påstås vara en del av avtalet. Och det finns ingen anledning att misstro vad TS skriver.

Puustelli skrev ju i sitt inlägg att de rutinmässigt har informerat om vad som inte ingår, det tolkar jag som att de inte är så säkra på att de "kommit ihåg" att informera. OM de verkligen hade informerat så hade de uttryckt sig på ett annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.