Vad anser ni om in-wall högtalare? Jag vet att det är stort i USA medans intresset här är lågt.

För mig är fördelarna klara, hög WAF (wife acceptance factor), man kan få till surround ljud som inte tar plats, det är estestiskt tilltalande och smidigt när man har små barn.

Ljudkvaliten var ett bekymmer förr, men nu verkar det riktigt bra.

Finns det några klara nackdelar? Påverkar det väggkonstruktionen negativt?

Har ni några tips på bra paket med 5.0 högtalare? Har kikat lite mot Polk Audio som ska vara bra, men tror inte de finns i Sverige.
 
När vi byggde 2000 gick jag all in på in-wall och in-ceiling. Har aldrig ångrat mig.

Tror nog heller inte produkterna och ljudet blivit bättre, då i princip de är byggda på samma sätt fortfarande. Nog bara fler som sett ljuset och släppt sargen.

Har själv både i sovrum, matsal, kök och badrum. I media rummet har vi en 9.1 anläggning, men bara surround L/R och bak (dual coil - stereo in one). Fram och center är vanliga, främst egentligen för jag har ett komplicerat takbygge som gjorde det omöjligt att få till det symmetriskt i taket.
 
Mikael_L
dhanjel skrev:
Ljudkvaliten var ett bekymmer förr, men nu verkar det riktigt bra..
Det beror väl på var du sätter ribban?

Men iom att du skriver som du gör så sluter jag mig till att du inte är någon renodlad audiofil, så ja, ett hyfsat ljud kan man säkert få. Lika bra som ur många 2000:- produkter inköpta på någon av elektronikladorna.
 
Annars så är ljudkvalle ett krav så har Ino audio en serie väldigt trevliga inbyggnadsprodukter, men dem kan man nog placera under kategorin "all in", men det blir väldigt bra!
 
Jag tycker det låter riktigt bra hemma (köpte grejerna på monoprice.com, löjligt låga priser), men i vardagsrummet har jag 5.1 i väggarna, utan sub låter det rätt så trist :)
 
När man väljer högtalare för montering in-wall/in-ceiling får man nog vara beredd att betala lite mer, jämfört med konventionella högtalare, om man vill ha bra ljudkvalitet.

Tittar man på ett märke som t.ex. SpeakerCraft (vilket är det enda märke jag har hyfsad koll på) så har de ett oerhört stort sortiment där högtalarna har helt olika egenskaper och användningsområden.

En del modeller ger en "sweet-spot", precis som en konventionell högtalare, vilket är lämpligt då man har en fast lyssningsplats. Det är ju så man ställer upp vanliga högtalare - ljudet har begränsad spridning och man riktar dem mot därför mot soffan där man sitter...

Andra modeller är byggda för att sprida ljudet - passar utmärkt i t.ex. ett lite större kök där man rör sig mycket och vill ha en jämn ljudbild överallt.
Det finns även högtalare med dubbla element som spelar upp båda kanalerna separat. osv. osv.


Nästa pilsner är ju givetvis ljudkvaliteten och där ser man nog ganska tydligt kopplingen mellan pris och välljud. Högtalare för att avnjuta musik lite mer aktivt kostar en rejäl slant mer än en takhögtalare i köket avsedd för att spela radio i bakgrunden...

De flesta seriösa tillverkare rekommenderar vidare att man fäller in en sluten låda (med korrekt volym) som ligger infälld i väggen/taket. Förbättrar ljudet avsevärt.


Det är alltså en djungel och man måste först reda ut vad man primärt ska använda högtalaren till.(musik / filmljud, sprida ljud inom ett visst utrymme etc.)
Sedan får nog budgeten avgöra vilken kvalitet på ljudet man får.

Hela registret finns. Såväl tak- som vägghögtalare med fantastiskt hifi-ljud till högtalare som...låter...
 
Mikael_L
Den som är beredd att hosta upp slantarna för ett par Avantgarde Acoustics eller B&W 802'or eller någon annan högpresterande högtalare kanske inte riktigt kan finna någon tillräckligt bra inwall-högtalare.
Men antagligen kan man komma rätt långt i välljud även med inwall, bara man inte snålar allt för mycket.
 
  • avantgardelineup.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11128411_B_W_Nautilus_802_Home_Theatre_Speakers.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sorry för att jag drar iväg fokus mot något annat.
Det var väl inte riktigt meningen. Men jag skulle dock vilja påstå att man inte kan säga att man säkert kommer lika långt i hifi-reproduktion med in-wall som med fristående högtalare.
Och det beror inte egentligen på att principen in-wall hindrar det utan nog mest på att de som gör de bästa högtalarna i världen inte ser in-wall som något intressant produktsegment.
En del generella problem finns dock knutna till in-wall. Det är lättare att konstruera en högtalare som låter rätt vettigt i många olika rum om man konstruerar den för att stå en bit ut från bakvägg och föreskriver detta. Då får man som ägare av högtalaren prova sig fram till den för rummet bästa placeringen.
Med en in-wall-högtalare blir detta lite knepigare, och alltså skulle helst varje in-wall-system vara konstruerat och utprovat för just det rum det sitter i.

Jag är ledsen att jag inte heller kan ge några tips på produkter och tillverkare.
Själv tänker jag som vanligt bygga min egna högtalare, och siktar denna gång på att åtminstone i vardagsrummet och köket ha högtalare som "inte syns", dock inte rena in-wall, utan små lådor uppe nära taket. Och sen ett tappat horn för basen som ska rymmas i sockeln till köksön.

Jag kommer givetvis hamna långt ifrån den ljudkvalitet som man kan få från de högtalare jag länkade till, men jag siktar inte så högt i vilket fall. ;)
 
Mikael_L skrev:
Jag är ledsen att jag inte heller kan ge några tips på produkter och tillverkare.
Själv tänker jag som vanligt bygga min egna högtalare, och siktar denna gång på att åtminstone i vardagsrummet och köket ha högtalare som "inte syns", dock inte rena in-wall, utan små lådor uppe nära taket. Och sen ett tappat horn för basen som ska rymmas i sockeln till köksön.
Intressant Mikael_L, funderar själv på någon liknande lösning den dag köket får sig en renovering. Finns rätt gott om plats till låda i det uppreglade bjälklaget ovanpå betongbjälklaget i mitt hus. Står du i nära begrepp att dra igång bygge så är jag nyfiken på tankar och idéer. Mest för att jag är nyfiken :)
 
Mikael_L
Jag kanske startar en tråd i teknikforumet, jag ska komma ihåg att PM'a dig i så fall. :)

Men det blir antagligen små 3" bredbandselement från tangband i typ 1-2 liters slutna lådor och sen ett TH som väl ska få spela mellan ca 40Hz upp till 100-120Hz där delningen blir mot topparna.
Sen tänkte jag även bygga chipampförstärkare baserade på¨någon LM3886-krets eller annan pinkompatibel. Och givetvis elektroniska delningsfilter och ev baffelstegskompensation osv.
Det tappade hornet kommer troligen baseras på ett par 5" eller 6,5" och lådor på max 50 liter styck, det är det jag har plats för.

Systemet kommer knappast störa grannarna i huset bredvid, jag tror max njutbar SPL kommer hamna på ca 95-100dB. :)
Men det kommer inte ske i närtid, i allra bästa fall är jag på gång ungefär samtidigt som vårsolen börjar glädja folk uppe i lappland. ;)
 
Problemet med dito konstruktioner är att de har en tendens att äta en hel del tid, hur roliga de än är :)
 
Enda nackdelen är att du får mindre ljud för pengarna.
Jag har Dali Ikon Phantom i vardagsrummet och dessa låter kanon i kombination med en subbas.
I köket har jag DLS IW 426 som låter skräp, misstänker att jag inte fick till någon bra låda.

Så mitt tips är att satsa på något dyrare högtalare och en modell med "färdig" låda så du slipper bygga en i väggen. Dali Ikon Phantom kan du lyssna på på Hifiklubben.
 
Kanske bör kolla hörseln innan man öser ut pengar på dyr utrustning.Inget blir som bekant bättre en den svagaste länken. Själv är jag övertygad om att alla syrsor (gräshoppor) slutat spela eller flytt till varmare breddgrader.
 
  • Gilla
brma
  • Laddar…
Ni med i-väggen högtalare, hur är det med ljudmiljön i angränsande rum?

Det borde ju låta ganska mycket även på andra sidan väggen,
och vad säger han/hon som sitter där och jobbar, gör läxor eller försöker sova?
Samtidigt som KISS går i 100 dB inne i väggen mot vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.