Mikael_L
mycke_nu, du kan inte riktigt tänka som du gör.
Att golvet alltid belastas med en kraft nedåt.

Vad händer om jag sätter två st 1m3 akvarium i samma rum, en bit från varandra?
Ja precis under vardera akvarium sker precis det du tänker på, men mitt mellan dessa så blir det en böjning uppåt, och där behövs det mao armering i överkant.
Så ska det armeras för böjmoment map punktlaster på en isolerad platta på mark så måste det dubbelarmeras, dvs både i över som underkant.

Valv och betongbjälklag är en annan femma.
 
Jag skall varken ha väggar eller punktlaster på min platta så er diskussion (även om den är intressant) påverkar nog inte min sak.
Men tack för input, jag vet att jag är på rätt väg.
 
Armeringsdistanser är onödigt i detta fall. Du får bra täckskikt mha golvvärmerören/skenor. Blir ingen skillnad på hållfastheten, bara bökigt med distanser.
 
Mikael_L
Tycker du inte att distanserna hjälper till att skydda golvvärmeslangen mot skador då?
 
  • Gilla
Tobban91
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tycker du inte att distanserna hjälper till att skydda golvvärmeslangen mot skador då?
Slangen håller. Har gjutit plattor på detta sätt och sprungit runt med stövlar och än så länge har ingen slang sprungit läck (peppar, peppar). Nä men skämt å sido, så visst kan det skyyda lite, men då ska distanserna stå tillräckligt tätt för att inte tillåta armeringen att böja ned när man går på den vilket kräver många(!) distanser = ett elände att lägga ut.
Distanserna är (i första hand) till för att få ett tillräckligt täckskikt, vilket man redan får mha slangen.
 
Mikael_L skrev:
Tycker du inte att distanserna hjälper till att skydda golvvärmeslangen mot skador då?
Men lägger man inte slangen ovanpå armeringsnätet då?
 
Mikael_L
Inte jag i alla fall.
 
nombz skrev:
Men lägger man inte slangen ovanpå armeringsnätet då?
Jo, så har jag gjort på de två plattor jag gjutit.
 
Jag gjorde något liknande detta.....ifs med distanser på mattan pga att få mattan i mitten av betongen.....
DSC02619.JPG
 
Jag funderade på rörhållare på cellplasten, men det blir ju så långt ner med rören då. Jag skall ju ha 8-10cm platta och med hållarna hamnar de ju längst ner. Iofs inser jag ju att det är en bra grej om/när man behöver skruva i plattan...
 
ville bara skriva min åsikt :)

Har gjutit ca 30 plattor och lagt ca 70-100 golvvärmesystem för X antal olika husleverantörer och har ALLTID lagt golvvärmen på cellplasten och 90 % av gångerna lägger vi armeringen direkt på golvvärmen, och som tidigare sagt i tråden så tål rören att man går på dom! 10 % har varit golvvärme på cellplasten men också skenor imellan slingorna för att skydda dom lite extra och sedan armeringsnätet därpå!

Angående fixturerna för golvvärmen så är det att på Te x Uponors system så spelar det ingen roll att du lägger golvvärmen på cellplasten för ca 5 cm av fixturen kommer ovanför plattan ändå, men detta är egentligen inget att tänka på i mitt fall då vi alltid har fördelaren i en vägg med tät botten så man ser ej rören från golvet ändå :) Men rent installationsmässigt så är det att föredra "tycker jag" att lägga golvvärmen på cellplasten, det värsta är när fördelaren är inritad i en vot/förstärkning :confused:

så tänker jag :p
 
Mikael_L skrev:
mycke_nu, du kan inte riktigt tänka som du gör.
Att golvet alltid belastas med en kraft nedåt.

Vad händer om jag sätter två st 1m3 akvarium i samma rum, en bit från varandra?
Ja precis under vardera akvarium sker precis det du tänker på, men mitt mellan dessa så blir det en böjning uppåt, och där behövs det mao armering i överkant.
Så ska det armeras för böjmoment map punktlaster på en isolerad platta på mark så måste det dubbelarmeras, dvs både i över som underkant.

Valv och betongbjälklag är en annan femma.
Här finns en lite skrift om hur plattor på mark armeras och hur placeringen av armeringen påverkar bärigheten. :)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Här finns en lite skrift om hur plattor på mark armeras och hur placeringen av armeringen påverkar bärigheten. :)
Mmmm, tack för den:
Enkelarmerad platta kan användas vid måttliga laster.
Vid små laster kan armeringen läggas i överkant. Där är
den mest effektivmed hänsyntill krympstickor. Enbart
överkantsarmering är dock mindre lämplig om
punktlaster dimensionerar armeringen i plattan.
 
Jag funderar nu på vad jag skall lägga mellan för att göra plattan flytande, dvs det röda och blå på bilden. Jag tänkte röd som en tunn cellplast (kanske 1cm?) men vet inte vad blå skall vara. Såg att någon gjort det med liggunderlag, men det blir en del liggerunderlag som går åt (och måste klippas). Någon annan ide?

platta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.