Jag har funderat länge på att skaffa mig en fräs och tänkte göra slag i saken.
De första uppgifterna som den skall få utföra är.

1. Göra spår igenom befintliga fönsterbrädor.

2. Göra profiler på utsidan av fönsterbrädorna.

Vad mer jag kan tänka mig behöva den till vet jag inte just nu, men det är ganska många gånger jag känner att jag saknat fräs och fått lösa det på andra sätt.

Vilken fräs skall jag köpa samt vilka tillbehör och frässtål som grunduppsättning?
 
Eftersom du inte satt någon budget så rekommenderar jag en festool med skenor, det kommer att underlätta mycket när du ska fräsa spåren i fönsterbrädorna.

Kruxet med att börja med nybörjargrejor är att man riskerar att några år senare se sig stå med dubbelt upp av allt först en uppsättning nybörjargrejer som man skaffade när man var nybörjare, och sen en uppsättning proffsgrejer som man skaffat nu när man insett hur roligt detta är och vad man faktiskt "behöver" ;)

Men man klarar sig helt säkert väldigt långt med betydligt billigare grejer. Grön bosch är en stående rekommendation från mig :)
 
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
sblixten skrev:
1. Göra spår igenom befintliga fönsterbrädor.
2. Göra profiler på utsidan av fönsterbrädorna.
En fräs är inte alltid så bra på "i befintliga". Den kan inte gå särskilt nära i sidled, eller framtill och baktill. Så om de befintliga fönsterbrädorna skall sitta på plats under arbetet blir du begränsad i hur spåren kan göras. Om fönsterbrädan inte är rejält utanför väggen, även för att göra profiler.

Ju mindre fräs du köper (mindre fräsplatta och motorhus) ju närmre kan du gå. Det innebär att om vi verkligen pratar om försnterbrädor på plats, vill du ha en liten fräs. När du däremot jobbar med saker du har gott om plats kring, vill du gärna ha en rejäl fräs. Som Thomasx skriver, helst med skenor. I själva verket helst med ett fräsbord. Sedan undrar jag om det inte är Trend som är bäst nu, även om jag har ett par Festool, men det är en annan fråga.

Kan du förtydliga hur du tänkt dig hantera de befintliga fönsterbrädorna?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
En fräs är inte alltid så bra på "i befintliga". Den kan inte gå särskilt nära i sidled, eller framtill och baktill. Så om de befintliga fönsterbrädorna skall sitta på plats under arbetet blir du begränsad i hur spåren kan göras. Om fönsterbrädan inte är rejält utanför väggen, även för att göra profiler.

Ju mindre fräs du köper (mindre fräsplatta och motorhus) ju närmre kan du gå. Det innebär att om vi verkligen pratar om försnterbrädor på plats, vill du ha en liten fräs. När du däremot jobbar med saker du har gott om plats kring, vill du gärna ha en rejäl fräs. Som Thomasx skriver, helst med skenor. I själva verket helst med ett fräsbord. Sedan undrar jag om det inte är Trend som är bäst nu, även om jag har ett par Festool, men det är en annan fråga.

Kan du förtydliga hur du tänkt dig hantera de befintliga fönsterbrädorna?

--- Mats ---
Fösnetrbrädorna hade jag tänkt fräsa ur där de sitter. Ett spår ca 5-10 cm in om 2cm.
Jag har aldrig använt en "lös" fräs tidigare och har ingen koll egentligen, men tänkte mig att man använder ett anhåll ungefär som på cirkelsågen?
 
sblixten skrev:
Fösnetrbrädorna hade jag tänkt fräsa ur där de sitter. Ett spår ca 5-10 cm in om 2cm.
Jag har aldrig använt en "lös" fräs tidigare och har ingen koll egentligen, men tänkte mig att man använder ett anhåll ungefär som på cirkelsågen?
Då är ditt behov någonstans nära att kunna fungera med Festools minsta fräs (observera att jag inte rekommenderar Festools fräs, men det är en sådan jag har att mäta på). Den kommer som närmast lite under 6 centimeter från sidan, och 6.5 centimeter från slutpunkt om du har ett 2 centimeters frässtål i. Med en större platta (större fräs) får du spår som minst är motsvarande längre från sidan och start och slutpunkt.

Du har rätt i att man kan använda ett anhåll, på samma sätt som på cirkelsågen. Det avgör hur långt från utsidan av fönsterbrädan du vill ha spåret. Men plattan på fräsen sätter en fysisk begränsing för hur nära fönstret och väggen du kan komma. En fräs är generellt större i plattan än en sticksåg, så begränsingen från fräsens storlek är ofta något man inte tänker på när man inte är van vid en fräs.

För Festool gäller som tillägg att man inte kommer lika nära väggen på sladdsidan som i framriktningen (på grund av sladden och handtaget). Om sladden tar emot i väggen (det vill säga fräsen inte är så långt ut på fönsterbrädan att spåret och därmed fräsen är långt utanför väggen) så stoppar den runt 26 centimeter från väggen. Det gör att om du väljer en sådan måste du vända fräsen om för att komma lika nära väggen på båda sidorna av fönstret. Det i sin tur kräver att du flyttar anhållet. Det komer att synas som ett hack i spåret (det blir aldrig exakt). En fil löser det, men det är ett extra moment orsakat av fräsen som sådan.

--- Mats ---
 
Om du behöver komma närmare än de mått som Mats nämner så kan jag föreslå Makita RT0700 som har en excentertillsats som gör att man kommer riktigt nära. Tror att det rör sig om ca 20mm.
 
T.o.m. 18 mm från kant till fräscentrum om jag minns rätt för Makitan.
 
Jag funderar också på en fräs och tycker att Bosch GMF 1600 CE ser ut som en vettig allround-fräs? Verkar vara smidig om man både ska köra fristående och montera i fräsbord. Kanske dock inte funkar så bra på fönsterbrädorna på plats...

/P
 
perkaby skrev:
Jag funderar också på en fräs och tycker att Bosch GMF 1600 CE ser ut som en vettig allround-fräs? Verkar vara smidig om man både ska köra fristående och montera i fräsbord. Kanske dock inte funkar så bra på fönsterbrädorna på plats...

/P
När jag tittar på bosch hemsida på denna med parallellanslag monterat, så får jag uppfattningen att man kan fräsa hur nära man vill.
Är det något jag missar och är det annorlunda på andra fräsar?
 
sblixten skrev:
När jag tittar på bosch hemsida på denna med parallellanslag monterat, så får jag uppfattningen att man kan fräsa hur nära man vill.
Är det något jag missar och är det annorlunda på andra fräsar?
Du kan fräsa i princip hur nära längdanslaget du vill. Om du har en fönsterbräda motsvarar det att fräsa så långt ut på kanten att spåret går precis längst ut på fönsterbrädan. Men om du försöker komma närmre fönstret (långt från fönsterbrädans kant in mot rummet), så ser du att fräsens fot tar emot innan du når ända bort till fönstret. Och flyttar du fräsen i sidled så tar handtagen emot i väggen innan du når fönsterbrädans kanter.

Att fräsa på plats ger en massa begränsningar jämfört med att ha materialet man arbetar med fritt tillgängligt på ett bord eller rörligt i ett fräsbord.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Du kan fräsa i princip hur nära längdanslaget du vill. Om du har en fönsterbräda motsvarar det att fräsa så långt ut på kanten att spåret går precis längst ut på fönsterbrädan. Men om du försöker komma närmre fönstret (långt från fönsterbrädans kant in mot rummet), så ser du att fräsens fot tar emot innan du når ända bort till fönstret. Och flyttar du fräsen i sidled så tar handtagen emot i väggen innan du når fönsterbrädans kanter.

Att fräsa på plats ger en massa begränsningar jämfört med att ha materialet man arbetar med fritt tillgängligt på ett bord eller rörligt i ett fräsbord.

--- Mats ---

Nu förstår jag hur illa jag skrivit mitt första inlägg.:surprised:
Jag har 12cm på närmaste stället till vägg/fönster där spåret skall gå.
 
sblixten skrev:
Nu förstår jag hur illa jag skrivit mitt första inlägg.:surprised:
Jag har 12cm på närmaste stället till vägg/fönster där spåret skall gå.
Då är det nog bara Festools "handskfräs" som tar för mycket plats i ena riktningen. Det gör att du kan välja fräsar som är bra både för detta och för framtiden.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag har ganska många blåa i garaget, men är absolut inte fast vid dem och tycker den som föreslagits är i dyraste laget. För det lär väl rulla iväg en del på frässtål också.
Jag vill inte heller köpa något som jag ångrar.
Kanske blir snålheten som får segra och sticksåg eller borrmaskin för detta jobb.
Frästanken får kanske ligga och mogna ett tag till.
 
sblixten skrev:
Kanske blir snålheten som får segra och sticksåg eller borrmaskin för detta jobb.
Frästanken får kanske ligga och mogna ett tag till.
En fräs är något väldigt bra att ha. En usel fräs fungerar så länge du bara fräser med stål med kullager (gäller som alltid att köpa bra frässtål). Men du kommer att vilja byta ut den, så det är inte värt att börja den vägen. Borrmaskin hade jag inte valt, men sticksåg fungerar. Dock ger fräsen en mycket snyggare yta och mycket mindre risk för felskär.

Tittar du på pris i Sverige blir det dyt. Tittar du på billiga märken på Axminster kan du få ganska mycket för pengarna. Jag hade om jag handlat nu övervägt en Trend från Axminster (jag är rätt säker på att jag köpt en Festool likväl, för att vara på säkra sidan, men Trend är vad jag tycker verkar ge mycket för pengarna, och tillbehör verkar finnas). OBS! Äger ingen Trend, så inget förslag baserat på erfarenhet.

--- Mats ---
 
Har en GMF1600CE på väg hem..väntat på den länge nog nu.. framflyttade närmare 1½år.. men nu så.
Blir min första egna fräs. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.