elpaco skrev:
Fråga till er som vet: Om jag själv köper in allt material - hittar jag då en elektriker som tar jobbet till samma timpenning som annars?
Jag hade inte tagit det jobbet med min vanliga timpeng. De gånger (väldigt sällan) det händer lägger jag på 100 kr per timma. Fast det kommer vi givetvis överrens om innan jag tar jobbet. Plus att jag är inte överdrivet hjälpsam när kunden undrar vilken sorts brytare m.m. som ska användas... Kort sagt, såna jobb vill jag inte ha.
 
Müsli, jag antog det. Det är ju förståeligt att om man kan tjäna mer pengar så tar man det alternativet. Det skulle kännas mer schysst att istället höja timpengen istället kan jag tycka. Nu lämnar ni ju en besk eftersmak i munnen hos kunden. Men om snickaren går runt på 450:-/t, varför skulle inte elektrikern?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Müsli, jag antog det. Det är ju förståeligt att om man kan tjäna mer pengar så tar man det alternativet. Det skulle kännas mer schysst att istället höja timpengen istället kan jag tycka. Nu lämnar ni ju en besk eftersmak i munnen hos kunden. Men om snickaren går runt på 450:-/t, varför skulle inte elektrikern?
Jo, det bästa hade ju varit att lägga på kanske 10% på inköp och höja timpengen. Vem börjar? Man lär inte få många jobb om man ligger på 100 kr mer i timmen än de andra i kommunen. Det enda kunderna frågar efter är timpriset, åtminstone privatpersoner.
Snickarna har ju bra mycket mer i inköp än vad vi elektriker har, därför behöver de inte ha lika högt påslag.
Kan tillägga att det priset som TS fick på FK är sjukt högt dock. Nån måtta får det allt vara...
 
elpaco skrev:
Fråga till er som vet: Om jag själv köper in allt material - hittar jag då en elektriker som tar jobbet till samma timpenning som annars?
Elektrikern jag hade hemma för ett tag sen för att byta element, strömbrytare och sätta upp några nya uttag hade gjort det (vi förde diskussionen), men han gav såklart ingen garanti.
Efter att ha dealat på priset på det jag ville ha, så var resultatet att jo, jag hade själv kunnat köpa mina brytare 20kr billigare styck på hornbach, men med risken att jag hade köpt fel, tiden det tagit mig och alla andra spontana inköp jag hade gjort, då blev min bedömning att det för 20kr styck var en mycket rimlig kostnad för att slippa köpa dem själv ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Här kommer en dum nybörjarfråga då: Ligger elbutik.se-priserna lägre än vad en elektriker betalar på t.ex. ahlsell?

Jag har t.ex. fått betala 301 kr för ett 4-v utanpåliggande vägguttag (228:- på elbutik.se). (Om nu artikelnumret stämmer vill säga.)

/frimson
 
frimson skrev:
Här kommer en dum nybörjarfråga då: Ligger elbutik.se-priserna lägre än vad en elektriker betalar på t.ex. ahlsell?
Nej, hade elbutik.se legat lägre än Ahlsell hade jag inte handlat på Ahlsell. ;)
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jo, det bästa hade ju varit att lägga på kanske 10% på inköp och höja timpengen. Vem börjar? Man lär inte få många jobb om man ligger på 100 kr mer i timmen än de andra i kommunen. Det enda kunderna frågar efter är timpriset, åtminstone privatpersoner.
Snickarna har ju bra mycket mer i inköp än vad vi elektriker har, därför behöver de inte ha lika högt påslag.
Kan tillägga att det priset som TS fick på FK är sjukt högt dock. Nån måtta får det allt vara...
Så länge det inte blir så att någon del i priset mörkas för att sedan ge kunden en chock när räkningen kommer.
Men visst, om strategin är att INTE tala om att dom kommer ta ut skyhöga materialpriser för att tjäna pengar så kommer det möjligen kortsiktigt ge fler kunder. Däremot kommer troligen varenda kund vara missnöjd, trots ett väldigt väl utfört arbete.

Jag har för övrigt givetvis anmärkt till elektrikern om de priser jag har blivit debiterad. Fick löfte om att han skulle kolla upp det hela och återkomma, dessvärre återkom han aldrig. Ska kontakta honom igen under morgondagen.
Har betalat räkningen då jag dessutom fick en påminnelse.

Räkningen var för övrigt på 23 000 kr varav arbetskostnad 9000kr.
 
Hade du specen på materialet?

Gör så här, köp lika mycket material som på specen.

Betala in arbetskostnaden - lämna tillbaka materialet - Klart!
 
  • Gilla
PKL och 1 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Nej, hade elbutik.se legat lägre än Ahlsell hade jag inte handlat på Ahlsell. ;)
Fast när kollade mot min elfirma (stort företag) på lite brytare var det i princip samma pris mellan elbutik och deras grossist. Däremot dealar dom oftast till sig stora objektsrabatter.

Samma gäller VVS, där internet-försäljarna ligger med extremt bra priser.
 
TS kan fortfarande ringa sin elektriker och påtala att han tycker att påslaget är för högt och jämföra med de priser han hittat, har han tur så sänker han priset på fakturan utan tjafs men kommer aldrig komma i närheten av de priser han hittat.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Fast när kollade mot min elfirma (stort företag) på lite brytare var det i princip samma pris mellan elbutik och deras grossist. Däremot dealar dom oftast till sig stora objektsrabatter.

Samma gäller VVS, där internet-försäljarna ligger med extremt bra priser.
Vid en snabb överslagsräkning har jag betalt ca 25-30% högre pris än vad jag hade fått på elpris. Jag ska ringa elektrikern idag och kolla vad han har fått betala.
 
Müssli skrev:
Nej, hade elbutik.se legat lägre än Ahlsell hade jag inte handlat på Ahlsell. ;)
Det här problematiserar en annan aspekt av det hantverkarens procentuella pålägg på materialet. Då har ju hantverkaren ingen som helst anledning att försöka skaffa materialet till en låg kostnad. Tvärt om. Hantverkaren tjänar på att köpa materialet där det är dyrt. Inte heller grossisten har någon anledning att pressa sina priser. Om en hantverkare kan köpa samma strömbrytare till ett 50% högre pris, då tjänar han också 50% mer. (Jo, jag förstår att i andra situationer är även grossisterna konkurrensutsatta.)

Inte heller kan man lita på att hantverkaren väljer det bästa materialet. Om han säger "vi ska använda material av märket X, det där från Y är bara skit" så kanske han egentligen menar "köper jag material av märket X kommer det att kosta 10000. Med 100% påslag så tjänar jag 10000. Köper jag materialet från Y, vilket är hälften så dyrt men precis lika bra, tjänar jag bara 5000."
 
AXS
Om ni undrar varför http://www.fredells.com/ går så bra fast de är dyra är det bara att läsa inlägget innan.

Hantverkare vill köpa dyrt, de tjänar de på.
 
zeus_axel skrev:
Hantverkare vill köpa dyrt, de tjänar de på.
Jag håller inte med, visst finns det några som gör så. För det stora flertalet, tror jag att de är bekväma.
1. De vill ha bra saker
2. Det ska gå lätt att handla
3. Priset är inte det primära

Då hamnar man på Beijer, XL-bygg m.fl.
 
magnu skrev:
Jag håller inte med, visst finns det några som gör så. För det stora flertalet, tror jag att de är bekväma.
1. De vill ha bra saker
2. Det ska gå lätt att handla
3. Priset är inte det primära

Då hamnar man på Beijer, XL-bygg m.fl.
Problemet är att det egentligen inte spelar nån roll att alla inte gör så. Som kund blir du aldrig fri från misstanken att hantverkaren inte valt produkter med kundens bästa för ögonen, utan i stället valt att vinstmaximera.

Det är ju samma sak med de hantverkare som inte bara lägger på avans på produkterna, utan också debiterar timlön och bilersättning för inköpen. Då kommer kunden att tänka: "Var det verkligen nödvändigt att köra ända dit för att skaffa det? Var det verkligen nödvändigt att köra iväg och handla idag OCKSÅ? Varför tog de inte allt igår?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.