Hemmakatten: jösses, är det det värsta du drabbats av? Ta ett bad och var nöjd med livet! :cool:
Själv har jag en rad av tingsrättsprocesser över 100,000 tals kronor bakom mig och är inte 40 fyllda än. Har vunnit allt -eftersom jag haft rätt och dessutom papper på det :)

Sorry, du har självfallet rätt att vara arg. Men du som är på forumet ofta, fick du priset skriftligen? ;-)
 
Enk Projektet skrev:
Vad är oskäligt för tex en med unik kunskap?
unik? En elektriker är bara en i mängden :)
 
Jag tror Enk menar timtaxa. Det är ju otroligt svårt att avgöra vad som är oskäligt i form av timtaxa. Jag har tio års universitetsstudier i ryggen och är den enda i Sverige som har min bakgrund ( det vet jag) dock varierar mitt arvode som konsult mellan 550 till 2500 kr/h beroende av vad jag skall göra. Om en elektriker tar mellan 450 - 800 kr normalt så kan de säkert ta mer om de har många kunder att välja på......den som betalarbäst får tjänsten. Det är ju lite av grundbulten i kapitalism. Om jag har ett akut problem så kanske jag är villig att betala 3000 kr/ h för en snickare en söndagskväll ( en i mängden) medans jag som PhD expert sen på måndag går till jobbet för 600 kr/ h eftersom uppdraget är två år långt........aspekterna är många.

Sen finns det dock en nivå där jag tror till och med tingsrätten skulle hålla med om att det är oskäligt, säg om en kund inte avtalat pris för målare och hans faktura är på 15000 kr/ h det tror jag inte håller......om den är på 1000 kr/h så borde det inte hålla men jag är inte 100.
 
jkarlberg skrev:
unik? En elektriker är bara en i mängden :)
Jag menar unik kunskap....programmering eller bygga rymdraketer eller lära obildbara personer.....eller kanske arkitekter, konstruktörer och/eller kvalitetsansvariga....;)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Byggis1976 skrev:
Hemmakatten: jösses, är det det värsta du drabbats av? Ta ett bad och var nöjd med livet! :cool: Sorry, du har självfallet rätt att vara arg. Men du som är på forumet ofta, fick du priset skriftligen? ;-)
Haha, nej jag fick inte priset skriftligt och ja, jag är nöjd med livet i stort. Men sådana här småsaker irriterar mig, framförallt att jag inte, trots all erfarenhet med hantverkare, inte lyckades få kundtjänsten att klämma ur sig priset.

Har inte alls på långa vägar så tråkiga erfarenheter som du har haft. Men fönster för 289' som var lite fel på fick vi ner till 189' med hjälp av entreprenadrättsjurist och en underleverantör som försökte fakturera oss och som stämde oss på 25' fick inte en krona.

Nä, nu ska jag ta mig ett bad och vara glad och nöjd, en utmärkt idé, (y)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Detta gör mig lite nyfiken...kan någon här på BH nämna EN bransch/yrke där det bara finns nöjda kunder?
Inte i någon bransch finns det sannolikt bara nöjda kunder;

Men uppenbart är det ju så att bara 61 % av hantverkarna följer ARNs beslut. Medan det finns andra branscher som följer besluten till nästan 100 %.

https://www.byggahus.se/ekonomi/hantverkarna-slarvar

Sen huruvida ÅRN är bra eller dåligt lägger jag inga värderingar i, bara att vissa branscher uppenbarligen skiter mer i sina kunder än andra!
 
spik99 skrev:
Man avtalar naturligtvis om att betala deras nettopris plus ett vettigt påslag 15 - 20 %. Priserna dom betalar ser man på deras fakturor från grossisten där är deras rabatter tydligt redovisade och avdragna.
Och för övrigt hyllar man ju i det här landet den fria företagsamheten, det innebär bla fri prisättning. Och tror man att konkurresutsättning automatiskt innebär lägre priser är man lika korkad som många av våra politiker är.
Sist jag jobbade i grossistledet (visserligen många år sedan) så skickade vi ofta ut separata kreditfakturor på rabatterna. Jag förstod aldrig varför på den tiden, men nu... Det är säkert inte ovanligt nu heller.
 
Redigerat:
Nu tänker jag gå igenom lite blandade materiallistor och fakturor. Kollade snabbt på gas- och gasol-fakturan men inga konstigheter där, tvärtom. Lägre priser än vad jag kan hitta vid en snabb sökning. Exempelvis ett gasolskåp för två p11-flaskor för 3.500:-. Galvat och gediget såvitt jag kan bedöma.

Återkommer om jag hittar något mystiskt på el- och rör-fakturorna.
 
Man känner ju igen sig. Min rabatt på 25% var värdelös, och förhandlades i efterhand upp till 75% (!!), men fortfarande kom jag knappt ikapp nätpriset ..

Fråga till er som vet: Om jag själv köper in allt material - hittar jag då en elektriker som tar jobbet till samma timpenning som annars?
 
Enk Projektet skrev:
Man ska fråga vad saker kostar....alltid......
Jag håller helt med, men när det gäller att anlita exempelvis en elektriker vet jag inte uppriktigt hur man ska gå tillväga för att inte riskera att bli "blåst". Håller på att bygga ett gårdshus som jag ska dra el till och sen installation i huset och jag bävar verkligen för just den biten.

Frågar jag om pris så får jag förmodligen en prislista +- en viss procent men det säger mig inget. Skulle jag få prislistan så finns det förmodligen tusentals artiklar där jag inte har någon aning om vilka elektrikern kommer att använda så det säger mig inte heller något. Gissar att det finns dyrare och billigare alternativ och även småpack och storpack av samma produkt. Ska jag då be elektrikern speca exakt vilka produkter han/hon kommer att använda? Gissar att en hel del elektriker vid det här laget bara skulle skaka på huvudet och dra om man ställde såna krav eller har jag fel?

Kanske lite OT, men hur f'*n ser man till att få kontroll på kostnaderna för materialet i en större installation där man har svårt att speca upp allt material som ska ingå innan och undvika att riskera att hamna i TS situation och känna sig blåst/lurad?
 
mr_bygg skrev:
Kanske lite OT, men hur f'*n ser man till att få kontroll på kostnaderna för materialet i en större installation där man har svårt att speca upp allt material som ska ingå innan och undvika att riskera att hamna i TS situation och känna sig blåst/lurad?
Som bl.a. jag lyft fram åtskilliga gånger, gör en pareto analys för att få kontroll på kostnaderna.
 
Intressant vinkling, men hur konkret tillämpar jag det när jag ska hitta en elektriker som jag vet kommer att göra mig nöjd när den verkliga fakturan kommer?
 
mr_bygg skrev:
Intressant vinkling, men hur konkret tillämpar jag det när jag ska hitta en elektriker som jag vet kommer att göra mig nöjd när den verkliga fakturan kommer?
Genom att vara påläst om prisläget på dom få artiklar som du vill komma överens om ett pris på. Sedan gör du ju dealen innan han börjar.
 
Visst, i teorin är det enkelt, men det kräver att jag vet exakt vad jag vill gjort och att jag kan bedöma vilka produkter som kommer att krävas så att jag kan göra en bedömning av den prislista jag fått med elektrikerns rabatt och också veta vilka artiklar elektrikern kommer att använda. Hur det i praktiken ska gå till är lite av en gåta för jag antar att elektrikern oftast inte lämnar den informationen innan han/hon sätter igång.

Men jag håller helt med om att det absolut bästa är att göra upp innan. En nära vän är fastighetsförvaltare på ett stort företag och dom har totalt tröttnat på alla fantasipriser så deras deal med entreprenörena är deras kvitton + x%, take it or leave it och det funkar efter en hel del gnäll i början. Frågan är om man som privatkund kan komma till en liknande deal för då känns det som om man har någorlunda koll på att det inte drar iväg till några fantasipriser.
 
Be om en offert med fast pris från minst 3 elektriker.....kolla igenom vilket matrl du vill att dom skall använda tex armaturer, strömbrytare, central, radiatorer och liknade så att dom har samma förutsättningar att räkna på.....annars är risken att den ena räknar med tex ELJO/ELKO matrl och den tredje med polska grejer.....

Det är du som ska lägga nivån på matrl.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.