KnockOnWood skrev:
OT
Inper, du har två gånger föreslagit att moderatorn skall låsa tråden.
Det finns kanske folk som tycker att detta är ett oförargligt nöje.

Vad är det som stör dig så att du vill stoppa diskussionen?
Du är ju inte tvingad att delta.
Nej, det har du givetvis alldeles rätt i ;).
Det är väl mer att det inte skall "löna sig" att starta en tråd med ett påhittat (?) problem bara för att trigga igång en diskussion som sedan är kul att följa. Och en liten frustration över att inte få mer fakta i historien, trots att mycket tyder på att den inte är sann.Trollvarning, alltså.

Men jag kan hålla med och är egentligen lite kluven. Jag själv är ju ärligt talat också ganska road av att följa många diskussioner i trådar som gått lite OT.

Lovar att inte föreslå någon låsning mer....:surprised:.
 
elektriker utför svartjobb för 100000...
- är han behörig installatör?
- om något "går snett", hur styrker du att arbetet är utfört under överinseende av en behörig installatör?
 
Hur styrker man det annars? Har massor av el i mitt hus men inga papper på vem som gjort vad har du det ?
 
smurfen72 skrev:
Hur styrker man det annars? Har massor av el i mitt hus men inga papper på vem som gjort vad har du det ?
Oftast får man en faktura på de jobb som görs om det är "vitt" och då finns det någon form av dokumentation på att en elfirma gjort arbete i fastigheten;)
Sedan är det upp till dig om du sparar dem. Du ser inte i detalj vad som gjorts, men om det t.ex. på materialspecen finns en central+säkringar, mm, kan man anta att ett byte eller komplettering inkl. arbete som gjorts vid det tillfället har med centralen att göra.
Jag sparar alla fakturor på gjort arbete, man vet aldrig när man ska sälja eller om det blir något försäkringsärende.
 
smurfen72 skrev:
Hur styrker man det annars? Har massor av el i mitt hus men inga papper på vem som gjort vad har du det ?
Som AndersS säger så är det naturligtvis smart att spara fakturor och liknande. Dock tycker jag det bör poängteras att du inte är skyldig att "styrka" något alls. Skulle det dyka upp en situation där du exempelvis misstänks för brottsligt "hemmapuleri" så är det ju skönt att kunna plocka fram dokument som styrker att du troligen är oskyldig.

Du har dock ingen skyldighet att spara sådana dokument utan skulle du komma att misstänkas för brott är det upp till åklagaren att bevisa att du är skyldig. Du behöver inte kunna "styrka" hur exempelvis en elinstallation är gjord. Ofta om man köper en lägenhet eller villa finns det väldigt knapphändig dokumentation om elinstallationens historia och vem som gjort vad så det är rätt normalt att det inte existerar dokument som "styrker" något kring elinstallationen.
 
På en normal faktura står oftast bara tex Elinstallation i kök sen vad som hänt efter det med flera uttag byta av spis tex. Jag har endast en faktura att vissa upp trots att det mesta av jobben gjorts av behörig elektriker via arbetsbyte och en massa elen är dragit innan jag köpte huset och det finns det inga papper på
 
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men är det inte så att en behörig elektriker aldrig är behörig på fritiden. Dvs det är endast när han gör installationer vitt, som anställd (eller egen) som denne är behörig?
 
En behörig installatör är givetvis behörig så länge den är giltig och inte indragen, kan således utföra installationer svart eller vitt som är i behörighetsavseende ok. Vad du menar är vad som kallas yrkesmän arbetande under den behöriges överinseende dvs vad man vanligtvis i dagligt tal kallar elektriker. Här måste dessa vara anställda i samma företag och då inskränks deras rättighet till de arbeten som tillhör firmans verksamhet
 
GK100 skrev:
Vad du menar är vad som kallas yrkesmän arbetande under den behöriges överinseende dvs vad man vanligtvis i dagligt tal kallar elektriker.
Nej, jag menar exakt det jag skriver. Inkluse biten om djupt vatten.
 
Nyfniken skrev:
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men är det inte så att en behörig elektriker aldrig är behörig på fritiden. Dvs det är endast när han gör installationer vitt, som anställd (eller egen) som denne är behörig?
Så den behöriga egna elektrikerföretagaren måste alltså renovera sin egen el på arbetstid och fakturera sig själv? Jag tror inte att behörigheten är kopplad till betalning av tjänst, väl?
 
Nyfniken skrev:
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men är det inte så att en behörig elektriker aldrig är behörig på fritiden. Dvs det är endast när han gör installationer vitt, som anställd (eller egen) som denne är behörig?
Nej, behörigheten är personlig, och en behörig elektriker kan arbeta när, hur, och var h*n vill. Det du tänker på är anställda obehöriga elektriker (yrkesmän).
 
mycke_nu skrev:
Nej, behörigheten är personlig, och en behörig elektriker kan arbeta när, hur, och var h*n vill. Det du tänker på är anställda obehöriga elektriker (yrkesmän).
Du läste inte #84 va?

Det jag hakar upp mig på är att två bekanta med allmän behörighet, oberoende av varandra, hävdar att de egentligen inte får utföra behörighetskrävande jobb utanför tjänsten, samt följande:

Elinstallatörs-förordningen (1990:806):

"6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen."

ELSÄK-FS 2007:2, "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet för elinstallatörer":

"Elinstallationsarbetets utförande

13 § Bestämmelser om anställningsförhållande finns i 6 § elinstallatörs-förordningen (1990:806). Undantag från anställningsförhållandet föreligger i följande fall.

1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.
2. När ett elinstallationsföretag tillfälligt eller för ett visst projekt anlitar en yrkesman från ett annat elinstallationsföretag,
3. När en nätägare tillfälligt eller för jourtjänst anlitar en yrkesman från en annan nätägare.
"

Ludwig skrev:
Så den behöriga egna elektrikerföretagaren måste alltså renovera sin egen el på arbetstid och fakturera sig själv? Jag tror inte att behörigheten är kopplad till betalning av tjänst, väl?
Det är inte förbjudet att jobba gratis.
 
Nyfiken, vad enveten du är ;)

Du citerar ju själv

"6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen."
Det räcker ju att läsa de sex första orden i citatet. Resten handlar ju om "yrkesmän", dvs personer utan behörighet.
 
peternicklas
Är det inte lite som att en anställd chaufför med lastbilskort inte skulle få köra en lastbil på fritiden. Körkort precis som en personlig behörighet gäller alltid oavsett om det är på arbetstid eller inte.
 
Hmm nu är jag lite OT här, men 6§ skulle väl kunna innebära att jag, som ickelektriker, får göra elinstallationsjobb om jag övervakas av den som är elansvarig (uppbär behörigheten på företaget) på fabriken jag jobbar på? Vi är ju bägge anställda i samma företag? Hmm, kanske skulle fundera på det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.