Nimajneb skrev:
Visst är fiber ett bättre alternativ om det finns tillgängligt men kommer man från telefonmodemvärlden så är ADSL helt fantastiskt även om man som jag tex bara kan få 4/0,9 i bandbredd.
He, He... Ja även jag har minnen från modemtiden. Då pratade man initialt om hastigheter på 300/300 eller möjligen 1200/75 (split speed). Här fanns inga K/M/G-prefix inblandade utan det var bps som avsågs... Modemen "anslöts" genom att man la telefonluren i därtill avsedd hållare. :eek: Så, ja tekniken har utvecklats en del... (y)
 
1200/75 var coolt. :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det gick allt med bara ett par. Dock delade man upp det paret i två trafikkanaler om 64kbps och en kontrollkanal om 16kbps (vill jag minnas). Och det fanns inga bra sätt att enkelt utnyttja båda kanalerna "bundlade" för nätverkstrafik (de var tänkt för att ge två telefonabonemang på en tråd).

Annars så hade det inte fungerat på kontinenten, det var bara i Sverige och några andra ställen som man mer eller mindre regelmässigt drog två par till varje abonnent.
Jodå du kunde nyttja båda fast eller dynamiskt men du fick inga bättre svarstider utan enbart kapacitetsmässigt, jag körde med det innan ADSL blev etablerat och Ciscoroutrar, men självklart var det inget för privatpersoner som ville surfa på Internet.
Det fanns även tester med BredbandsISDN på Ericsson/Ellemtel, men av det blev det inget.
 
AndersS skrev:
Jodå du kunde nyttja båda fast eller dynamiskt men du fick inga bättre svarstider utan enbart kapacitetsmässigt, jag körde med det innan ADSL blev etablerat och Ciscoroutrar, men självklart var det inget för privatpersoner som ville surfa på Internet.
Det fanns även tester med BredbandsISDN på Ericsson/Ellemtel, men av det blev det inget.
Ja, jag kom ihåg att det gick, men jag ville minnas att det inte fanns något "bra" sätt. Dvs jag skulle behövt ett annat abonnemang och i varje fall så blev kostnaden helt plötsligt dubblerad.

Men jag kan minnas fel. Det var några år sedan... :)
 
AndersS skrev:
Det fanns även tester med BredbandsISDN på Ericsson/Ellemtel, men av det blev det inget.
Jag hade glömt det så jag slog upp, och det var ju startskottet till hela ATM-debaklet. Fick en flashback och var tvungen att sätta mig ner... :) Vete f-n om jag inte måste ta mig en liten en för att lugna nerverna. :)

För den som vill läsa mer om detta hiskeliga härke till sagoslott så hittade jag: http://escholarship.org/uc/item/68w38300#page-1 när jag googlade. (Jag kommer ihåg åtminstone en frustrerad Ericsson kund så sent som på 2000-talet "Måste ni hålla på och trycka på oss den här ATM-skiten, vi vill ju ha ETHERNET?!" :))
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade glömt det så jag slog upp, och det var ju startskottet till hela ATM-debaklet. Fick en flashback och var tvungen att sätta mig ner... :) Vete f-n om jag inte måste ta mig en liten en för att lugna nerverna. :)
Ber om ursäkt för totalt off-topic, men om du gräver ännu djupare hittar du även Damaxe och nu får du ta två stycken stora för nerverna. Är du fortfarande skakig så kolla in RFC 2684 med bl.a. Jukka Heinonens skötebarn och fyll bägaren på nytt. Många har besöken varit på Networkers, ATM-forum, etc.
Ber åter om ursäkt för utvikningen.

Men som svar på tråden så ska man alltid välja utifrån behov och plånbok. Fiber är framtidssäkert och xDSL kommer även den att finnas under längre tid, dvs minst 10år.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det fanns inga bra sätt att enkelt utnyttja båda kanalerna "bundlade" för nätverkstrafik (de var tänkt för att ge två telefonabonemang på en tråd).
Jodå, min ISDN-router kunde utan problem växla upp till 128 kbit/s (och växla ner till 64 när det kom ett telefonsamtal, informationen om samtalet kom på kontrollkanalen). Det var underbart att sitta med 128 kbit/s när de flesta andra satt med 56k-modem.
 
Detta är kulturhistoria :)

Något för våra bortskämda fibergenerationsungdomar att ta lärdom ifrån.
 
Nerre skrev:
Jodå, min ISDN-router kunde utan problem växla upp till 128 kbit/s (och växla ner till 64 när det kom ett telefonsamtal, informationen om samtalet kom på kontrollkanalen). Det var underbart att sitta med 128 kbit/s när de flesta andra satt med 56k-modem.
Där ser man. Jag fick det aldrig att fungera. Jag böjer mig för din överlägsna ISDN-fu. ;)

En annan kuriosa är den goa smäll jag fick när jag skulle koppla in det. Telefonledningen är ju ingen fara att pilla med, om det inte skulle ringa någon just då vill säga. FEL, när det handlar om ISDN. Även om det inte är farliga strömmar så ligger spänningen runt 100V hela tiden, och det räcker för att få sig en sketen om man har svettiga fingrar.:)
 
Nimajneb skrev:
Detta är kulturhistoria :)

Något för våra bortskämda fibergenerationsungdomar att ta lärdom ifrån.
Säg inte så, känns som man skulle vara placerad i en glasmonter för beskådning av någon ungdom som samtidigt chattar med någon kompis på mobilen och tar en bild med densamma för att bevisa att det är sant att sådana här verkligen finns.
Har i ett anställningsintyg gällande 82-83 beskrivning som Systemansvarig för större mobilt datakommunikationsystem".
 
AndersS skrev:
Bara som kuriosa. Under 90-talet var det uppringda förbindelser via vanlig analog telefoniledning eller digital ISDN, som gällde fram till 97-98 och hastigheter från 9,6-128kbit/s som gällde för de som visste vad begreppet Internet var för något. :D
Utrullning av ADSL och även tester med fiber var aktuellt först -98 och då med 256k-2Mbit/s, i någon mera utvecklad produkt. Men vissa tester pågick med fiber och LAN, se artikel från -99;
[länk]

Ber om ursäkt för en utvikning i tråden då men vill påvisa att Internet fortfarande kan ses som "nytt" ur ett historiskt perspektiv och att det varit en otrolig utveckling under en 10-årsperiod. Detta talar för att vi under de närmaste 5-10 åren kommer att få se en fortsatt utbyggnad av fibernäten även om mobila lösningar med högre hastigheter etableras.

Hehe, jo jag vet, jag var med då... :) Skaffade ISDN 128 så snart tjänsten kom till för privatpersoner DET var en dröm att köra ISDN. Mitt första modem lödde jag ihop från en byggbeskrivning i Elektor i slutet på 70-talet, man fick ringa på sin vanliga telefon och sedan switcha över till modemet när man hörde pipet i andra ändan. Hadde på något sätt fått en gammal tty terminal som inte funkade av någon bekant till familjen (jag var typ 13 år), som jag reparerade, och ringde till olika BBS:er. Spännande tider... Terminalens moderkort var stort som ett A3 med fyllt med 74xx-logikkretsar och väldans massa minneskretsar. Såg ut som dom där som finns på Kraftwerks 'Computerworld'. Synd att man inte har kvar den...

Fick fiber till lägenheten jag bodde i, slutet av 90-talet. Tror att jag kört 100mbit nästan hela 2000-talet.

Därmed inte sagt att man måste ha det, eller att alla ens märker skillnad!
 
Fick just en flash-back till 1992 när jag satt på USA-kontoret och lyckades patcha mej ut på på Internet via Compuserve's annars slutna system.

Det blev en väldig uppståndelse på hemmakontoret i Danderyd när det kom ett email från USA.

Först bland teknikerna som tyckte att det var coolt, och SEDAN ett jäkla rabalder i ledningen när dom började inse vidden av att det fanns kommunikation som inte gick via DIREKTIONSFAXEN.

Det var innan folk postade på Facebook från skrivbordet, det.
 
Jag minns att när jag jobbade med AXE på Ericsson på 80-talet så brukade vi säga att ISDN stod för "Integrated Services you Don't Need". Bodde i Växjö i många år och i slutet av 1998 fick blev vårt område utvalt att bli "försökskaniner" för bredband. Vi fick 10Mb indraget i lägenheterna. Kostade 100:- i månaden, ingen volymgräns.
Detta försöksnät övertogs senare av Bredbandsbolaget.
 
Det var ett ständigt strul på 1990-talet med VPN-trafik mellan Sverige och USA via ISDN.
Sverige (och övriga Europa) var standardiserade på 64 kbit/s, USA körde med 56 kbit/s.
Så varje gång det kom en ny IT-snubbe och mekade på östkusten rasade förbindelsen.
Hände cirka en gång i halvåret.
Det är bättre nu!

Annars var det väl inga större fel på ISDN.
För första gången kunde man köra telefon och datatrafik på ett abonnemang med hyfsad prestanda.
Ungarna kunde ringa och farsan kunde jobba.
Alla var glada.
Men det var innan WoW och Farmville :rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.