Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist
Jag har monterat ett flertal puustellikök och det har aldrig varit något problem om vad som ska ingå eller inte. Det kryssas väl i kontraktet om man ska lösa el och vvs själv eller låta montörens "team" ordna det mot tillägg. Men om säljaren inte klargör det vid kontraktsskrivande så är det bedrövligt.

Priserna är så pressade att det knappt är lönsamt att montera puustellikök längre, men sätter man ett sånt kök på mindre än tre dagar så blir det lönsamt. Men någon tid att få den riktiga slutfinishen finns det absolut inte, vilket innebär klagomål och missnöjda kunder.

I övrigt så har problemet med kladdiga kantlister funnits länge och det är en gåta att man inte löser det med alla klagomål som görs.
Gliporna mellan luckorna som är lite väl breda brukar också vara med på topplistan av klagomål.
Puustelli levererar "baljor" som ska monteras och tätas under diskbänksskåpet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jugend skrev:
Alltså åter till det här med kundvårdsfrågan. TS är ju missnöjd. Ni, Palle och östving, menar att det alltid är så här och det borde han alltså känna till. Har jag förstått er rätt? Sedan hänvisning till avtal. Svensk avtalsrätt är fantastiskt bra för det bygger på att alla parter är öppna för diskussioner. Det här med hänvisning till bilagor i avtalen gör att vi på sikt kommer att få avtalsrätt som ser ut som den anglosaxiska. Man får läsa igenom 15 sidor avtal för ett bastubygge annars riskerar man att ingen gör rätt för sig. Och gör ingen rätt för sig får man skylla sig själv för att man inte läst hela avtalet. Fruktansvärt fördummande.TS säger ju att han inte fått se bilagorna. Det räcker väl?[/QUOTE
Vad jag menade är att kakel m.m inte ingår.i ett köksmontage.
Att montera häll m.m. Kan snickaren givetvis göra men isf så skall det stå i kontraktet lr att man kommer överrens på plats.
Om han e missnöjd över hur det blitt uppsatt så skall man sjklart gå vidare med detta till.montören.

Jag kan sj tycka.att priset han har fått betala för att få.ett.kök uppsatt e sjukt löjligt pris. Hur fan kan man mä attbta så mycket pengar för.en montering.
Visst man får rot men satan i gatan va det saltas nu för tiden.
Sen.att det kommit.rörläggare samt.elektriker på plats utana ts vetskap kan jag tycka e väldigt konstigt.
Om man ej kommit.överrens att nån skall komma.m.m så skall det väl ej komma nån heller utan då har man sj fixat vvs å el sj...
Sen e detta tragiskt då alla företag varesig det är mc d, VOLVO, stadium lr nåt annat så bakar dom alltid in massa saker i finstilta texten.
Speciellt.försäkringsbolag.....bovar!!!!!

Mvh
Estwing
 
Puustelli vill svara följande:

---

Hej Anders,

Från Puustellis sida tycker vi att det är jättetråkigt att er familj har denna upplevelse.

Såsom vi redan vid tidigare tillfälle redogjort.

Puustelli hävdar bestämt att man rutinmässigt informerat om att el och rörarbeten ej ingår i avtalet utan att det tillkommer och direktfaktureras av installationsföretaget.
I avtalsbilagan (arbetsspecifikationen) framgår det tydligt att el och rörinstallation inte ingår, för detta har man inte heller tagit betalt.
Samordningsansvaret ligger dock enligt avtalet på montören (se arbetsspecifikationen), någon måste ta detta ansvar för att montagearbetet skall fortlöpa och att köket blir färdigställt.

Vi har för avsikt att åtgärda brister som är upptagna i avsyningsprotokollet under nästkommande vecka.
Protokollet är underskrivet av både Puustelli och Er.


Med vänliga hälsningar/MD
Pekka Ojanne
PUUSTELLI
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
Ni hantverkare som skrivit i tråden har alldeles säkert rätt när ni räknar upp vad som brukar ingå och vad som normalt är tilläggsarbeten.

Att därifrån utgå från att även kunden (alla kunder) känner till denna (förmodade) praxis kan man dock inte göra. En duktig säljare får förmodas gå igenom, i detalj, vad som ingår och vad som inte igår och säkerställa att kunden är införstådd med detta. Här har uppenbarligen säljaren i TS fall brustit grovt.

Det handlar om kommunikation, som någon skrev tidigare. Det är säkert lätt, som hantverkare, att tro att alla vet vad som gäller men verkligheten är nog snarare den motsatta. De flesta kunder har inte en susning avseende hur det brukar funka.
I tillägg verkar säljaren i TS fall ha hanterat avtalsskrivandet lite slarvigt eller tom felaktigt. TS är inte bunden av avtalstext, i tex bilagor, som inte presenterades vid avtalstillfället eller ens fanns omnämnda, och än mindre är underskrivna, i det avtal som TS skrev på.

TS har ingen avtalsrelation med de underentreprenörer (UE) som utfört tilläggsarbeten på, får man förmoda, säljarens uppdrag. TS har heller ingen avtalsrelation med säljaren avseende dessa tilläggsarbeten. TS bör därför hänvisa dessa UE till säljaren för att reda upp frågan om betalning.

Man kan väl kanske med fog invända att TS borde ha insett att "allt" inte ingick enligt det avtal som TS hade med säljaren MEN konsumentskyddet är synnerligen starkt så TS borde ha en bra sits i frågan.
 
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Marlen Eskilsson skrev:
Puustelli vill svara följande:

---

Hej Anders,

Från Puustellis sida tycker vi att det är jättetråkigt att familjen Hope har denna upplevelse.

Såsom vi redan vid tidigare tillfälle redogjort.

Puustelli hävdar bestämt att man rutinmässigt informerat om att el och rörarbeten ej ingår i avtalet utan att det tillkommer och direktfaktureras av installationsföretaget.
I avtalsbilagan (arbetsspecifikationen) framgår det tydligt att el och rörinstallation inte ingår, för detta har man inte heller tagit betalt.
Samordningsansvaret ligger dock enligt avtalet på montören (se arbetsspecifikationen), någon måste ta detta ansvar för att montagearbetet skall fortlöpa och att köket blir färdigställt.

Vi har för avsikt att åtgärda brister som är upptagna i avsyningsprotokollet under nästkommande vecka.
Protokollet är underskrivet av både Puustelli och Er.


Med vänliga hälsningar/MD
Pekka Ojanne
PUUSTELLI
TS hävdar, vad jag förstått, att Puustelli inte informerat om att vissa arbeten inte ingått OCH att bilagan inte fanns med vid avtalsskrivandet samt att det avtal som skrevs under INTE innehöll några hänvisningar till bilagor/arbetsordrar. Puustelli lär ha bevisbördan för den version som presenteras ovan.

Kan inte Puustelli bevisa riktigheten i vad man påstår är nog sannolikheten stor att Puustelli får ta kostnaden för tilläggsarbetena. Särskilt som dessa arbeten verkar ha varit beställda av Puustelli utan samråd med kunden (TS).
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Ni hantverkare som skrivit i tråden har alldeles säkert rätt när ni räknar upp vad som brukar ingå och vad som normalt är tilläggsarbeten.

Att därifrån utgå från att även kunden (alla kunder) känner till denna (förmodade) praxis kan man dock inte göra. En duktig säljare får förmodas gå igenom, i detalj, vad som ingår och vad som inte igår och säkerställa att kunden är införstådd med detta. Här har uppenbarligen säljaren i TS fall brustit grovt.

Det handlar om kommunikation, som någon skrev tidigare. Det är säkert lätt, som hantverkare, att tro att alla vet vad som gäller men verkligheten är nog snarare den motsatta. De flesta kunder har inte en susning avseende hur det brukar funka.
Självklart ska det informeras väldigt noga om detta och självklart måste säljarna och montörerna handla utifrån att kunden är totalt nollställd och inte förstår ett enda dugg av dessa momenten...

Det är ju bara beklagligt om de inte gjort det i dessa fallet...

Själv har jag monterat köksinredningar i över 8 år och jag har ALDRIG råkat ut för ett enda sådant här problem överhuvudtaget... men jag kommunicerar också enormt mycket och bra med mina kunder och köksförsäljarna jag samarbetar med och då är risken för problem minimal... ;)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Men vart går gränsen för hur mycket som ska kommuniceras.
Måste en bilförsäljare påpeka att vare sig garage eller tjejen på reklam affischen ingår när man köper den nya bilen?

Däremot så tycker jag att man i kundvårdande syfte ska tala om vad som ingår eller inte i offerten bara för att undvika eftersnacket. Jag har iaf upplevt att dom senaste hantverkarna jag har haft i huset har varit väldigt tydliga med vad som ingår eller snarare vad som inte ingår..

Sedan tycker jag personligen att dom 32000 i montering låter vääääldigt mycket.
Skulle snarare kalla det falsk marknadsföring samt på gränsen till skatteROTbedrägeri.
Kanske läge för Skatteverket att syna firman i sömmarna.......
 
Nimajneb skrev:
Men vart går gränsen för hur mycket som ska kommuniceras.
Måste en bilförsäljare påpeka att vare sig garage eller tjejen på reklam affischen ingår när man köper den nya bilen?

Däremot så tycker jag att man i kundvårdande syfte ska tala om vad som ingår eller inte i offerten bara för att undvika eftersnacket. Jag har iaf upplevt att dom senaste hantverkarna jag har haft i huset har varit väldigt tydliga med vad som ingår eller snarare vad som inte ingår..

Sedan tycker jag personligen att dom 32000 i montering låter vääääldigt mycket.
Skulle snarare kalla det falsk marknadsföring samt på gränsen till skatteROTbedrägeri.
Kanske läge för Skatteverket att syna firman i sömmarna.......
Skatteverket kan inte göra ett smack....har dykt på offerter där konkurrenter har tagit 64.000 :- mer i arbetskostnad för att montera fönster. Det tar i stort sett bara betalt för sin produkt till inköpspris sen tar de hutlöst betalt i arbetskostnad och får därmed större Rot avdrag. Skatteverket säger i stort sett att det finns ingen lag vad en hantverkare tar per timme då prissättningen är fri. Så om jag tar 450 eller 5000 i timmen är inget Skatteverket bryr sig om.
 
Nimajneb skrev:
Men vart går gränsen för hur mycket som ska kommuniceras.
Måste en bilförsäljare påpeka att vare sig garage eller tjejen på reklam affischen ingår när man köper den nya bilen?

Däremot så tycker jag att man i kundvårdande syfte ska tala om vad som ingår eller inte i offerten bara för att undvika eftersnacket. Jag har iaf upplevt att dom senaste hantverkarna jag har haft i huset har varit väldigt tydliga med vad som ingår eller snarare vad som inte ingår..

Sedan tycker jag personligen att dom 32000 i montering låter vääääldigt mycket.
Skulle snarare kalla det falsk marknadsföring samt på gränsen till skatteROTbedrägeri.
Kanske läge för Skatteverket att syna firman i sömmarna.......
jsut det jag beskrev i tråden över att det med rot är att man blir lurad!!! det saltas så förbannat mycket.

bojkotta rotavdraget helt så går priserna ner till samma pris säkert som med rot.

mvh
estwing
 
Vad gäller marknadsföring finns ett regelverk, på förekommen anledning.

Konsumentverket har en hyfsat god uppfattning om vad som kan krävas av en konsument resp. säljare vid en affär när det kommer till avtal osv. Skulle det visa sig att det blir många problem i stil med TS så kanske konsumentverket gör med köksbranschen som dom gjort i andra branscher, går in och förhandlar och ställer krav å konsumenternas vägnar som branschen blir mer eller mindre tvingad att följa.

Som jag är övertygad om att alla inser, är det inte rimligt att det ska behöva förhandlas om saker som att skarvar ska fogas eller skruvar dras åt. Å andra sidan är det saker som det kan bli tvist om ifall det inte specificerats. Klarar inte branschen att sköta detta på ett tillfredställande sätt kommer konsumentverket för eller senare att ge sig in i leken. Men denna typ av inlägg verkar inte allt för vanlig här på forumet, så vi är nog (förhoppningsvis) rätt långt ifrån den punkten.

Så länge man har en seriös bransch med seriösa aktörer fungerar det hyfsat. Men får man aktörer som ska börja spara i varje hörn på kundens bekostnad och lägga om "normalt ingående" uppgifter till "mot extra kostnad", som t.ex. att foga skarvar, och dessutom inte i förväg informera kunden om vad som anses vara extra arbete. Ja då spårar det snart ur och fullspecad avtal riskerar bli lösningen.

Puustelli säger själva att dom "hävdar bestämt att man rutinmässigt informerat".
För mig bekräftar den allmänt hållna skrivningen från Puustelli allt det TS säger om informationen han fått muntligt och i avtal.
 
Vad gäller ROT kanske man ska säga till hantverkarna redan från början att man redan maxat sitt ROT. Sen ordnar man det själv med skatteverket. ;)
 
estwing skrev:
jsut det jag beskrev i tråden över att det med rot är att man blir lurad!!! det saltas så förbannat mycket.

bojkotta rotavdraget helt så går priserna ner till samma pris säkert som med rot.

mvh
estwing
Fast totalpriset blir ju detsamma, kunderna ser ju bara slutpriset. De skiter i om det arbetskostnad eller materialkostnad. Sen att rotavdraget per individ tar slut fortare gör ofta inget då ett ett hushåll med ett gift par har 100.000 i rotbidrag.

Håller med om att skrota rotavdraget då det alltid kommer företag som missbrukar det. Det är så de tackar staten för att det ger jobb.

Åter till tråden :)
 
Redigerat:
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart ska det informeras väldigt noga om detta och självklart måste säljarna och montörerna handla utifrån att kunden är totalt nollställd och inte förstår ett enda dugg av dessa momenten...

Det är ju bara beklagligt om de inte gjort det i dessa fallet...

Själv har jag monterat köksinredningar i över 8 år och jag har ALDRIG råkat ut för ett enda sådant här problem överhuvudtaget... men jag kommunicerar också enormt mycket och bra med mina kunder och köksförsäljarna jag samarbetar med och då är risken för problem minimal... ;)
Att du inte haft några problem bekräftar väl bara hypotesen att kommunikation är en avgörande faktor.
 
Thomas59
Nimajneb skrev:
Men vart går gränsen för hur mycket som ska kommuniceras.
Måste en bilförsäljare påpeka att vare sig garage eller tjejen på reklam affischen ingår när man köper den nya bilen?

Däremot så tycker jag att man i kundvårdande syfte ska tala om vad som ingår eller inte i offerten bara för att undvika eftersnacket. Jag har iaf upplevt att dom senaste hantverkarna jag har haft i huset har varit väldigt tydliga med vad som ingår eller snarare vad som inte ingår..

Sedan tycker jag personligen att dom 32000 i montering låter vääääldigt mycket.
Skulle snarare kalla det falsk marknadsföring samt på gränsen till skatteROTbedrägeri.
Kanske läge för Skatteverket att syna firman i sömmarna.......
Nej det behövs normalt inte. Sunt förnuft måste råda. Förekomsten av vinterdäck, att bilen måste försäkras av kunden och att rattmuff inte ingår är däremot sådant som troligen måste kommuniceras. Normalt så får ju också kunden en leveransbekräftelse där det specificeras vad som ingår.

Om sen bilnasaren får för sig att boka in sällskapsdamen från reklamaffichen och ett garagebygge utan att informera eller ta med detta i avtalet får nog säljaren stå sitt kast och betala det kalaset.

Problemet i Puustellicaset är ju att säljaren på Puustelli sannolikt underlåtit att presentera de delar av avtalet (bilagorna/arbetsordern) där det framgår vad som INTE ingår i priset och sedan PÅ EGET BEVÅG beställt dessa arbeten åt kunden. Stämmer den beskrivning av händelseförloppet som TS redogjort för lär Puustelli sannolikt åka på att betala extrajobben, förutsatt att TS anlitar en kunnig advokat som kan bevisa TS version.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Vill bara med detta poängera att vi inte inte blivit informerade om att VVS i el inte ingick. Detta är något Pekka börjat säga sedan vi försökt i drygt en och en halv vecka diskutera dessa extra räkningar med säljaren och när det inte gick att få respons från säljaren så tog vi kontakt med Pekka (marknadschef) på puustelli för att få hjälp med att reda ut situationen. För att förtydliga igen så har de sidor av det kontrakt vi sett och signerat inte stått något om att VVS och el inte ingått och att dessa extra kostnader kommer att direktfaktureras av underleverantörer. Detta om direktfakturering blev vi nu upplysta om från Pekka via detta forumet. Inga bilagor har vi signerat eller sett eller diskuterat med säljaren. Hade vi blivit informerade hade vi ju naturligtvis inte lagt ned tid o energi på att hävda att vi inte blivit informerade om att VVS o el inte ingick.Med andra ord, hade vi blivit informerade hade detta aldrig diskuterats på något forum/annan stans.
Det viktigaste för oss är inte om montören kaklat eller fogat på rätt ställe eller ens om han försökt lägga någon tak list. Vårt syfte är och var att lyfta fram vår situation och hur kostsamt det blivit. Vi känner oss mycket besvikna på puustelli gällande deras ansvar (brist på) i detta och bemötande. Köket blev mkt dyra än vi anat. Därtill kommer ju även felen i monteringen etc. Vi är enormt tacksamma för alla inlägg här på forumet. bla detta med att man enligt lag inte kan ha diskavstängsingsstopp under diskbänken. Detta är något vi förväntar oss att en säljare ska veta/upplysa om och se till att det finns. Även här har det brustit frÅn säljaren. VVS killen har gjort en egen variant på diskavstängning-under bänken. Heller inte här har det varit någon form av kommunikation som infornerat oss om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.