Jag tror faktiskt det är svårt att få en summa på 12,50 SEK löpmetern att drömmas som oskälig, även om rå priset är 0,25 SEK löpmetern. Det skall troligtvis då handla om kilometer av tråd så totalsumman blir flera hundratusen för " dyr". Eller vad tror ni mer juridiskt kunniga på forumet. Oskäligt är vad jag förstår ganska svårt att driva, om det som sagt inte rör sig om att elektrikern tar 50,000sek per timme. Det skulle nog passera som oskäligt.
 
Förmodligen skulle jag gissa att det är så (utan att vara juridiskt skolad). Jag kan bara konstatera att moral och juridik är två helt skilda ting. Moraliskt sett så anser jag att förfarandet är förkastligt. Hur förväntar man sig att få förtroende när man passar på att skinna sina kunder så fort man kommer åt? Om man hade baserat sin verksamhet på långa relationer så hade detta aldrig betalt sig. Då är det inte konstigt att Svensson lika gärna tar en polsk elektriker. Förtroendet för den svenska dito finns ändå inte...
 
Lazyman skrev:
Där håller jag verkligen med dig, men av någon anledning så får inte hantverkare ta riktigt betalt för sitt arbete eftersom vi jämförs med vad t.ex polska "elektriker" tar betalt eller vad enmansföretaget som saknar dyra mätinstrument och knappt sysslar med felsökning tar betalt.

Så när hantverkaren utsätts för konkurrens så svarar denne med lura sina kunder, genom att dölja det verkliga priset för kunden, tills denne får fakturan, och ser att man har visserligen fått ett ok timpris, man att materialet kostar minst tio gånger mer än vad det borde göra!!!!

Sedan så blir ni förvånade när kunderna, med all rätt, känner sig lurade!? :thumbdown:

Ett sådant oärligt förfarande kunde man kanske komma undan med för 20 år sedan, innan internet. Idag tar det inte mer än 5-10min att kolla upp ett pris, oavsett vad du vill köpa.

När man som lekman, som inte vet bättre, beställer en hantverkartjänst, så förväntar man sig man att det är arbetet man betalar för, samt ett rimligt* påslag på materialet för täcka hanteringen. (*Ett rimligt materialpåslag är 10%, på hantverkarens inköpspris.) Hantverkarens förtjänst skall komma ifrån timpriset, inte materialet. Men det är klart, om man fick ett ärligt timpris, så hade det varit lättare att jämföra offerter,,,
 
  • Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Krävdes den unika kunskapen i den specifika situationen? Har ju föga behov av en elektriker som kan rabbla KBE utantill när jag skall flytta ett uttag i köket. I övrigt så tror jag att bedömningen huruvida det är oskäligt eller ej avgörs genom jämförelse med andra tjänsteutövare i området. Jag vet att jag har läst detta någonstans men jag kan tyvärr inte hitta det nu.
Jag har redan i början på denna tråd sagt vad jag tycker i detta speciella fall men undrar bara i allmänhet vad som är oskäligt för en tjänst....oavsett yrke...
 
Odjuret skrev:
DEt handlar inte om ocker å lureri alltid... tänk på att elektrikern lämnar garanti på matrialet.

Sen är det verkligen inte äpplen å päron å jämföra med bilverkstäder.... Där är det nog ännu mer ocker... först hög timdebitering sedan dyra reservdelar....
Men oavsett, både hantverkare och bilverkstäder har omkostnader och dyra verktyg.
och verkstaden brukar kunna ta bra betalt de också... åk till märkesverkstaden och be dessa kolla felkoderna på bilen, troligtvis kommer dom att ta 500:- för jobbet, som inte tar många minuter...
Borde vi då inte klaga på dessa?
eller veterinären? som tar 1120:- för ett bokat besök under kontorstid, en undersökning som tog 15min. Då var det ingen provtagning eller sådant...

nä folk måste få ta betalt. Jag betalar veterinären pengarna de vill ha, för dom måste också få leva och tjäna pengar de vill vi alla göra. bara det att i Sverige är det fult att tjäna pengar
Så bara för att andra tar för mycket betalt, så är det helt ok att blåsa sina kunder. Som tidigare nämnts i tråden: Använd en öppen och transparent prissättning, så slipper ni allt tjafs med folk som känner sig lurade.

Visst klagas det friskt på märkesverkstäder, både vad det gäller kostnader och kvaliteten på utfört arbete. Tyvärr så är det inte lika lätt att byta verkstad som att byta hantverkare.

Vad gäller veterinären så har denne läst minimum 5,5 på universitet, 8,5 år om han har någon specialistkompetens. Dvs inte nog med att han har 5-8 års studielån att betala tillbaks, utan han behöver även ta höjd för 5-8 års förlorad arbetsinkomst när han sätter sin timdebitering.
 
Enk Projektet skrev:
Man ska fråga vad saker kostar....alltid......
Det är ju synd om man ska behöva sitta och gå igenom pris på rör, kabel, uttag, klamrar, dosor och varenda liten grej som kommer att gå åt.

Snickarna som vi hade hemma senast var ganska rakt på sak. "Påslag på 10% har vi -- det kommer du inte undan." Däremot hur mycket påslag elektrikern gjorde har jag inte koll på än ...
 
Ja, det är därför det är bättre att avtala skriftligen och helst med en part som sedan tar in underentreprenörer.

man behöver inte gå igenom allt; antingen begär man fast pris inkl material eller material mot kvitto med fast % påslag......
 
Byggis1976 skrev:
man behöver inte gå igenom allt; antingen begär man fast pris inkl material eller material mot kvitto med fast % påslag......
Låter vettigt.
 
En bekant till mig lejde in en elektriker för sitt nybyggda hus för några månader sedan, 400 kr timmen exkl moms, och han skulle få köpa erforderligt materiel till elektrikerns inköpspris. Fine, när fakturan kom var priset för det första 480 kr timmen, och efter en snabb granskning av materialkostaderna var chocken total.
Exempel, nätverkskabel, helt vanlig Cat5e, 60 kr metern! Samma kabel på Kjell o Co, knappt 3 kr metern.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationskablar/utp-kabel-cat5e-solid-vit-p39677

Elektrikern stod på sig och hävdade att det var hans inköpspris, men hade som policy att inte visa sina fakturor för sina kunder...
Han sänkte fakturabeloppet 30 000 kr utan större diskussion.
 
O
Kanske dags att låsa?
Denna tråd leder ingenvart.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Är det NÅGON av de trådar där vi diskuterat oskäliga materialpåslag som lett någonvart?
 
Detta med att avtala om 10% påslag är naivt bullshit. Det mesta som en elektriker använder i privathushåll är bulkvaror som han har på lager och jag har svårt att hitta en rättighet att avkräva hans inköpspriser på FK etc.
Ska man däremot installera en större specialpryl så kan man mycket väl komma överens om ett pris på just denna.

Det enda som händer om man kommer överens om ett generellt prispåslag är att man blir lurad av fejkade prislistor.
Enda sättet att komma undan är nog att köpa bulken själv, men då bra grejer och inte biltemaslang. Räcker det inte så får elektrikern ta av sitt material och blir det över...så blir det över. Att ha en laddning FK, EKK, klammers, slang hemma är väl standard samt att man köper och väljer sina strömbrytare själv.
Ovanstående har funkat bra för mig iaf.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det är väldigt synd att det skall behöva vara på detta sättet. Själv arbetar jag själv i B2B och där kan man på kundens begäran köra "open book" som alternativ till fastpris. Det fungerar där iallafall och då får kunden del av våra rabatter (som ibland är rejäla). Borde fungera mot privatperson också, jag kan inte se någon vettig anledning till motsatsen. Tyvärr är det väl viljan det brister i.
 
Nimajneb skrev:
Att ha en laddning FK, EKK, klammers, slang hemma är väl standard
För oss halvnördar, ja. För den normale bostadsrätts-/villaägaren som behöver några extra uttag, troligen inte...
 
Hemmakatten
Jag som för det mesta varit nöjd med hantverkare är idag riktigt sur. På den 6 år gamla kombiugnen från Siemens la mikrofunktionen av förra veckan. Maken (som är el/teleingenjör) hade absolut inte tid att titta på den. Eftersom vi ska ha gäster i 4 dagar vill jag gärna ha ugnen fixad. Sur ringde jag efter en servicetekniker. Kundtjänsten fick jag fråga flera gånger vad det skulle kosta. 699:- inklusive allt förutom eventuella reservdelar.

Killen kom idag, lyfte ur kombiugnen, och konstaterade raskt att en liten säkring gått sönder. I med en ny säkring, prova alla funktioner, allt fungerar. Sen när han ville ha betalt visade det sig att det tillkom en timpenning på 775:- som räknas från det han stiger ur bilen. Den lilla säkringen kostade 92;50!! En sån säkring kostar nog 20:- på Jula för ett 10-pack.

Jag protesterade naturligtvis. Vi kom till slut överens om att jag betalar för en havltimme men fult pris för säkringen. Egentligen är det inte servicekillens fel utan kundstjänstens. Skitdåligt av BSH kundtjänst!:mad: 1.179:- för byte av en säkring.

Ännu mer sur för att om maken tagit sig tiden att kolla på mikron hade han ju sett den trasiga säkringen med en gång.

Om jag orkar ska jag skriva ett argt brev till BSH, men det gör jag förmodligen inte och det är väl det de lever på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.