Lazyman skrev:
Antingen så betalar man hutlöst höga priser för materialet eller så måste hantverkarna höja sina priser ordentligt för att kunna gå med vinst.

Jag gissar på att du har betalt mellan 250 - 500:- per timme för elektrikern.
Betalade du bara 250:- per timme så är det säkerligen dubbla timmar på fakturan.

Vill du betala 750 - 1000:- per timme istället för elektrikern så är det nog inga problem att du skaffar fram materialet själv. Givetvis får du ingen garanti på materialet då.


Märkesbilverkstäderna tar 1000 - 2000:- per timme för sina mekaniker och det är inte lika många som gnäller över den kostnaden som gnäller över hantverkarnas kostnader.
Vad fan bor du nånstans? MIn mekaniker tar 400:- timmen och han är grym. Klarar man sig inte på 500:- i timmen utan att ta överpris på matrial så lägg ner. Det är ju bara löjligt. Jobbar själv som cnc-operatör och vi har maskin för miljonen och verktygskostnader på 100.000:- och vi tar 600:- i timmen. Så vi går med uberförlust? Nej. Så kan vi kan elektrikerna, rörmockarna och alla andra hantverkare. Min elektriker tar inte så bra betalt och deras firma går bra. Och dom har också bil och kontor. Jag får ut 100:- i timmen efter skatt och jag har råd med bil och hus om man drar en liknelse. Och jag som privatperson får inte dra moms.
 
  • Gilla
Briljanten och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
DEt handlar inte om ocker å lureri alltid... tänk på att elektrikern lämnar garanti på matrialet.
Jag blir så nyfiken när priset på FK och fördelarna med materialgaranti diskuteras tillsammans.

Kan inte ni elektrikerproffs beskriva vilken typ av garantijobb som brukar handla om trasig FK. Vad är det vanligaste felet som gör att FK byts på garanti? Brukar den krympa så att den efter ett tag blir för kort eller är det helt enkelt kopparen som slutar leda ström? ;)
 
  • Gilla
Blindnit och 2 till
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Låt oss avsluta sagan;

En ektriker har misslyckats än en gång, han har ju en missnöjd kund. Fungerar tyvärr i vissa branscher...
Detta gör mig lite nyfiken...kan någon här på BH nämna EN bransch/yrke där det bara finns nöjda kunder?
 
Och tydligen "slutar den leda ström", så ofta att den måste bytas ut 10ggr under garantitiden också... Elektrikerna kanske borde börja köpa kvalitetskabel på Biltema istället, den brukar leda ström ganska länge.
 
  • Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
I Sverige är det olagligt med ocker. Alltså att man tar orimliga priser, och i detta fall lutar det ju nästan ditåt.

Att man alltid skall göra upp om pris i förväg tycker jag är ett osmidigt sätt att jobba. Självklart om det är större jobb så är det relevant. Men på mindre jobb bör man kunna lita på hantverkaren. Jag skall själv ha en elektriker hit nästa vecka, men inte kan jag ju be honom komma hit och mäta alla elrör i förväg för att ge ett pris, inte heller tycker jag att jag skall behöva få prisuppgift på fk, kulo, klammer mm som kommer behövas i förväg.... Kommer en röris också, men jag har inte frågat vad han tar för presskopplingarna....

Nu har jag haft båda firmorna här tidigare, och jag vet att de tar bra betalt men inte ockerpriser (då hade jag bytt firma). Så en nöjd kund är ju mycket relevant. Att något blir fel tycker jag att jag får acceptera som kund, med förutsättning att man löser problemet på ett för båda parterna bra sätt. Men om ngn försöker lura mig på pengar kan jag inte acceptera!
 
Enk Projektet skrev:
Detta gör mig lite nyfiken...kan någon här på BH nämna EN bransch/yrke där det bara finns nöjda kunder?
Ingen har väl påstått att ALLA elektriker skaffar sig missnöjda kunder? Men alla gör inte 1000% påslag på material heller.
 
Man avtalar naturligtvis om att betala deras nettopris plus ett vettigt påslag 15 - 20 %. Priserna dom betalar ser man på deras fakturor från grossisten där är deras rabatter tydligt redovisade och avdragna.
Och för övrigt hyllar man ju i det här landet den fria företagsamheten, det innebär bla fri prisättning. Och tror man att konkurresutsättning automatiskt innebär lägre priser är man lika korkad som många av våra politiker är.
 
hempularen skrev:
Ingen har väl påstått att ALLA elektriker skaffar sig missnöjda kunder? Men alla gör inte 1000% påslag på material heller.
Jag tänker inte på elektriker eller rörmokare som annars är ett kärt samtalsämne här...utan överhuvudtaget.....jag blir mer nyfiken på vilken bransch som är undantagen missnöjda kunder oavsett om det beror på tim deb eller matrl påslag....
 
Finns knappast en bransch, men däremot så finns det gott om yrkesmänniskor, hantverkare, läkare, advokater osv som i huvudsak har nöjda kunder. Med i huvudsak menar jag då att även den bästa har troligen någon enstaka kund under sin karriär där det inte går att nå ända fram.
 
Det har sagts många gånger förr; Folk hade inte klagat i samma utsträckning om man hade meddelat vilka priser man kommer ta, ett enkelt sätt är att lämna en prislista på material så blir kunden inte chockad.
Anledningen till att hantverkaren ska lämna listan istället för att kunden behöver fråga om alla kostnader? Kunden gör ett sådant inköp några få gånger under sin livstid och har inte koll på vad allt som behövs är och hur dyrt det är, hantverkaren jobbar med detta varje dag och kan återanvända listan till andra kunder... (Dessutom borde det vara i hantverkarens intresse att kunden är nöjd och inte känner sig lurad)

Svaret är alltså som vanlig: Kommunikation!
 
  • Gilla
Briljanten och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att en tjänsteutövare inte får ta ut vilket timpris som helst om detta inte avtalats i förväg. Är det för högt kan det räknas som oskäligt. Vet inte om detta kan tillämpas även på materialpåslag men konsumentverket eller lokal konsumentrådgivare borde kunna hjälpa till.

Garantidiskussionen är ju löjlig. Ofta avtalar ju hantverkaren i sin tur om garanti mot sin leverantör så det handlar ju i sådana fall om kostnaden att åka ut och byta det som har fallerat. Att en kabel pajjar långt efter att systemet satts i drift torde höra till ovanligheterna.
 
mariatherese skrev:
Jag tror att en tjänsteutövare inte får ta ut vilket timpris som helst om detta inte avtalats i förväg. Är det för högt kan det räknas som oskäligt. .
Vad är oskäligt för tex en med unik kunskap?
 
Borde upphandling av tjänster generellt ingå i grundskolan i Sverige? Lär alla vad man bör fråga, pris och tid. Ge kurser i generella avtal med exempel. Man skall få saker på papper, inte muntligen. Och börja uppfostra de nya generationerna med detta samt att de inte skall betala felaktiga fakturor!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Min elektriker kostar 330:- per timme dock så hade dom 20 kilometer hem till mig (egentligen 2½ kilometer) så det blev lite dyrare ändå.

Alltid blir man lurad på något sätt.
 
Enk Projektet skrev:
Vad är oskäligt för tex en med unik kunskap?
Krävdes den unika kunskapen i den specifika situationen? Har ju föga behov av en elektriker som kan rabbla KBE utantill när jag skall flytta ett uttag i köket. I övrigt så tror jag att bedömningen huruvida det är oskäligt eller ej avgörs genom jämförelse med andra tjänsteutövare i området. Jag vet att jag har läst detta någonstans men jag kan tyvärr inte hitta det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.