Jag har anlitat en elektriker som har utfört arbete enligt avtal.
Allting är perfekt MEN:
När fakturan kom så ser jag att elektrikern debiterat 12,5kr / meter FK 1,5 H07V-R kabel.

Jag vet inte riktigt men har sökt diverse priser på internet och de pendlar mellan 1,8 och 2,5kr / meter
Allt från biltema till Elgrossisten.


Det känns helt orimligt att det ska vara ett påslag mellan 500-700%.
Dom har använt 600 meter kabel så det blir en ganska betydande skillnad.

Antar givetvis att det kan vara någon kvalitetsskillnad i teorin åtminstone, men tycker att dom borde ha meddelat att kabeln dom använder kostar 500% mer än "normalt" pris.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Det är nog tyvärr ett ganska normalt "elektrikerpris". Påslaget är värre än så. Elfirmorna handlar inte till de priser du sett på nätet, de är för dyra. Så deras påslag ligger snarare på 1000% eller mer.
 
Helt sinnessjukt.
 
Sånt som gör att man kan bli lite less på hantverkare...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Hade jag varit dig så hade jag bett elektrikern dra ut kablarna.
 
Det finns säkert 100 trådar på forumet om folk som råkat ut för ockerpriser, speciellt el o VVS.
 
Man ska fråga vad saker kostar....alltid......
 
Har de rätt att ta vad de vill?
 
Jajjan skrev:
Har de rätt att ta vad de vill?
Var frågan till mej?
 
Enk Projektet skrev:
Var frågan till mej?
Till alla :) I ett fall som TS fall, skulle firman ha rätt att driva in en sådan faktura om man bara betalar ett mer normalt pris?
 
Jag kan bara svara för mig själv, men av princip så köper jag ALDRIG varken tjänster eller produkter utan att först veta vad det kostar.....
 
  • Gilla
spaceas och 1 till
  • Laddar…
Ocker, ja och dålig kundvård. Men ni borde ju avtalat priset på materialet för oftast lägger företag på vinst. Det gäller även i andra branscher. Vi brukar avtala material mot kvitto plus 10% eller liknande.
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Är det inte så att det inte så att det är grossisterna som egentligen är skurken genom att skapa dessa möjligheter?

Grossistfirman har en prislista som är riktigt dyr och som inte gäller för någon elektriker/firma som handlar där. Utan alla som har möjlighet att handla har sedan 50 - 80 % rabatt.

Detta gör sedan att elektrikern har chans/möjlighet att debitera listpriser mot kund som i detta fall inte är realistiska över huvud taget. Än värre blir det när elektrikern säger till kunden att du får 20 - 25 % rabatt på mina listpriser och kunden sedan tror att detta är bra:wow:

Handlar allt material när det kommer till el från nätbutik i Sverige el. Tyskland, lite beroende på vad det är jag ska ha...
 
PCLarsson skrev:
Är det inte så att det inte så att det är grossisterna som egentligen är skurken genom att skapa dessa möjligheter?

Grossistfirman har en prislista som är riktigt dyr och som inte gäller för någon elektriker/firma som handlar där. Utan alla som har möjlighet att handla har sedan 50 - 80 % rabatt.

Detta gör sedan att elektrikern har chans/möjlighet att debitera listpriser mot kund som i detta fall inte är realistiska över huvud taget. Än värre blir det när elektrikern säger till kunden att du får 20 - 25 % rabatt på mina listpriser och kunden sedan tror att detta är bra:wow:

Handlar allt material när det kommer till el från nätbutik i Sverige el. Tyskland, lite beroende på vad det är jag ska ha...
Detta gäller nog dom flesta branscher men det gör inte någon skillnad i mina ögon....antingen frågar man vad saker kostar innan man handlar eller så betalar med när fakturan kommer....detta gäller väl i allting....hur många köper tjänster eller produkter utan att veta vad det kommer att kosta?
 
wanegardh skrev:
Hade jag varit dig så hade jag bett elektrikern dra ut kablarna.
Fast då kommer trotligtvis en faktura på arbetet att dra ur kablarna.......och så får TS hitta en ny elkille o betala denna igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.