Hej.

Vi har precis fått vårat Älvsbyhus och skall själva sätta mosaik ovanför köksbänken.
Det är en spånskiva där idag och vår fråga är om man kan sätta mosaiken direkt på spånskivan, eller måste det på typ en gipsskiva först?
Vi frågade i en färgaffär idag, och han TRODDE att det var bäst att förstärka med gips först, och sen sätta mosaiken.
Hur har ni andra gjort? Det är väl samma om man sätter kakel kan jag tänka.

/ Dick och Christina
 
Smäll upp en renoveringsgips (~6mm) först, så blir det bra. ;)
 
Instämmer med föregående talare...
Om det är ni själva som skall sätta upp mosaiken så använd inte kammar som e större än 4mm. ;)
 
Tack för råden. Får väl se hur vi gör....

Hur är det med fuktspärr då? Bör man ha det? Det tyckte han i färgaffären inte var nödvändigt. Det blir ju en del vattenstänk, runt diskbänken iallafall.

/ Dick och Christina
 
Fuktspärr är ej nödvändig. ;)
 
Kan inte spånplattan röra sig tillräckligt för att skapa problem? Eller är det så små ytor att det inte spelar nån roll?
 
Jovisst, därför rekommenderar jag gips som underlag. ;)
 

Om gips inte bygger för mycket i er konstruktion så hade jag smällt upp sådan.

Annars kan ni använda kakellim och sätta direkt på spånplattan.
 
Tack för alla tips.

Så jag behöver ingen fuktspärr.
Sen kan jag välja mellan att INTE sätta gips, utan istället använda
antigen kakellim eller sättlim, eller först sätta en gipsskiva och i sånna fall använda vanligt fix. Har jag fattat det rätt då?

 
Jag ersatte vår vägg med spånplatta för att få upp stabiliteten på väggen, dock reglade jag om väggen innan.
Den spånplattan är stum som betong.
För att fixet skulle fästa ordentligt på spånet använde jag en speciell primer från PCI (finns säkert i alla märken). Det var bara att dra på den låta torka sen kakla som vanligt. :)
 
Konstiga svar :-?. Använd gips bakom. Det är ju inget kul att göra om det.......
 
Badger skrev:
Konstiga svar :-?. Använd gips bakom. Det är ju inget kul att göra om det.......
Konstigt svar ?

Jag frågade på Kakelcentralen i Helsingborg vad jag skulle använda och dom rekommenderade denna produkten. Mitt kakel sitter som berget så det känns inte direkt som om jag skulle behöva göra om något.........
Det rekommenderas renoveringsgips till höger och vänster här på forumet så fort det frågas hur man skall göra, jag försöker bara visa att det minsann går utan att behöva dra upp en massa gipsplattor överallt........känns som att det är ren lathet som styr många gånger.
 
Spånplatta sväller vid ökad fuktighet. Primern du använde undviker till viss gräns detta. ;)

Jag kan dra några historier ifall du vill angående detta med att lägga direkt mot spån och spånplattors egenskaper
 
Badger skrev:
Spånplatta sväller vid ökad fuktighet. Primern du använde undviker till viss gräns detta.  ;)

Jag kan dra några historier ifall du vill angående detta med att lägga direkt mot spån och spånplattors egenskaper
Då kan man väl lägga fuktspärr osse så är det löst?
 
Benny_o_Lina skrev:
Då kan man väl lägga fuktspärr osse så är det löst?
Nja, men det blir ju till att krångla till det med tid, material o pengar. (spånplattans egenskaper, tjocklek, regelverk bakom för ökad styvhet mm). För att ge en "bild" över funktionen, blir det "samma" egenskaper som med ett laminatgolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.