Tre frågor i ett paket..

Först, går jag till en mäklare är det för att få "hela paketet". Dvs energideklaration, husdeklaration och försäljningen ombesörjd. Om jag fattat rätt så handlar det om ca 60 tusen in alles för ett hus i 600'-klassen. Är det idé att ens fundera på "Hemverket" eller vad det heter där man själv sköter allt och bara pyntar dryga 10:an? 50' mer i vinst på ett 600' hus är förhållandevis mycket..

Andra frågan, vilken av de stora är billigast och bäst? Svensk Fastighetsförmedling eller Swedbanks fastighetsbyår? Det är de vi har i byn så att säga.

Å sen, ger det verkligen så pass mycket mer att man ska lägga ut nästan 20 tusen på en besiktning och få ett protokoll på alla fel och brister? Blir köparna mer köpglada? Eller blir de bara lite mindre misstänksamma (vilket iofs kan vara skäl nog..)

Hyvää!

Kenta
 
När det gäller val av den ena eller andra stora byrån, så tror jag att du i första hand skall gå på lokalkännedom, alltså en mäklare som har sålt mycket i närområdet. Men även skaffa referenser. Gå på någon av deras visningar och kolla själv hur det sköts.

Och om du väljer så säkerställ att det verkligen blir just den personen som har lokalkännedom, referenser osv. En del mäklarfirmor kör fram "presentabla" personer som säljer tjänsten, sedan blir det någon helt annan som kör visningar och kontakter med köpare, själv har jag vid flera tillfällen stött på mäklare som jag inte skulle lita på att köpa ens en begagnad cykel av, och just funderat över hur någon kan komma på tanken att låta dem sälja ens hus.
 
Vi funderar på att låta den byrån och den mäklaren vi köpte av för nästan exakt 10 år sedan sköta det.

vill bara få lite input hur en köpare ser på alla alternativ som finns.

mvh

Kent
 
Beror väl lite på husets intresse bland köparna. Ligger det i ett aktraktivt område, så det nästan säljer sig själv,. Då behöver du knappast någon mäklare, utan Hemverkets erbjudande räcker gott. Du får förstås ställa upp lite själv med visningar och skriva ut säljblad, fotografera mm, men det är bra timpeng för det jobbet. :)
 
O
Mäklare gillar pengar, så dessa lär ta betalt för de tjänster som ingår. Så ett tips kan vara att kolla upp vad olika företag tar betalt för att göra en energideklaration. Besiktning är jag lite negativ till... Även om det är kul att läsa som spekulant... Men den har inget värde som besiktning.
 
Tack för alla svar!

Frågan är om köparna blir mer "köpbenägna" om man skottat ut nästan 20tkr på en besiktning/deklaration av kåken?

Sen tjänar den ett syfte till, om det finns nått dolt fel så blir jag som säljare mindre ekonomiskt ansvarig i den händelse att det smäller till med nått knas efter ett par år i och med att de allt som oftast har med sig en försäkring för sådant.

Omvänt, besiktningen visar på nått "småfel" som man kan leva med och som ingen hade brytt sig om annars. Då kanske köparen blir rätthågsen och ska pruta järnet för att få headroom att fixa det själv senare..

Jag känner mig sjukt kluven!

Ska ta in offerter från de mäklare som finns i byn känner jag.

Mvh

Kenta
 
Fördelen med en säljarbesiktning är väl framförallt att köparna känner till husets brister från början och anpassar sina bud efter det, vilket minskar risken att de kommer och vill pruta efteråt. Varudeklarerat skyddar framförallt dig från risken att råka ut för dolda fel i efterhand. Jag är tveksam till att det är lönt att ha en sån försäkring på ett hus i 600000-klassen.
 
Kom ihåg att det är väldigt svårt för en köpare att hävda dolt fel. Ett dolt fel ska inte ha gått att upptäcka vid en normal besiktning, och man ska inte kunnat ha förvänta sig felet. Ersättningen beräknas på skillnaden i pris på huset med och utan felet.

T.ex. är en vattenskada i ett gammalt badrum, mögel i en krypgrund, ruttna takstolar i ett äldre hus eller liknande inte dolda fel.
 
pelpet skrev:
Fördelen med en säljarbesiktning är väl framförallt att köparna känner till husets brister från början och anpassar sina bud efter det, vilket minskar risken att de kommer och vill pruta efteråt. Varudeklarerat skyddar framförallt dig från risken att råka ut för dolda fel i efterhand. Jag är tveksam till att det är lönt att ha en sån försäkring på ett hus i 600000-klassen.
Så egentligen är den största fördelen att hela processen kan gå snabbare.. Köparen slipper besväret (och kostnaden) att dra dit någon som går igenom huset. Den biten har jag som säljare redan tagit då..

Man vill ju inte servera dem prutningsargumenten..
 
Njaa, Köparen bör besiktiga iallafall. Många väljer att låta bli, och lita på säljarens besiktning. Men som köpare bör man ge den samma värde som annan reklam man hittar i sin brevlåda.
 
O
Gällande ersättningen för dolda fel har jag förstått efter att ha läst här på forumet att man idag inte kollar på skillnaden i hur mycket huset hade kostat med felet känt utan man ser till kostnaden att åtgärda felet, då det är nästintill omöjligt att veta vad huset skulle kostat med felet känt.... (detta skrivet av den på detta forumet enligt mig mest bevandrad inom juridiken, kinglolle)
Jag skulle nog skippat att få huset "varudeklarerat"
 
60000 för ett hus som är värt 600000, det blir ju 10%!!!

Själva förmedlingskostnaden borde du väl kunna få för en 5%, dvs 30000.
Energideklaration bör du kunna få under 5000 kr.
Varudeklarerat verkar vara tveksamt om det är värt det.

Det finns ju inte så mycket prutmån på ett så billigt hus, antar att det inte är pinfärskt.
Jag har inte kollat hur Hemverket kostar, t ex kostar det något om huset inte blir sålt? Hade nog testat på det på ett så billigt hus.
 
kindvall skrev:
60000 för ett hus som är värt 600000, det blir ju 10%!!!

Själva förmedlingskostnaden borde du väl kunna få för en 5%, dvs 30000.
Energideklaration bör du kunna få under 5000 kr.
Varudeklarerat verkar vara tveksamt om det är värt det.

Det finns ju inte så mycket prutmån på ett så billigt hus, antar att det inte är pinfärskt.
Jag har inte kollat hur Hemverket kostar, t ex kostar det något om huset inte blir sålt? Hade nog testat på det på ett så billigt hus.
Mäklarens std arvode är 30.000 upp till 550.000 sen lägger de på en %
17200 kostar "Varudeklarationen"
5000 kostar "Energideklarationen"

Do the math.. 30+17+5 = minst 52'

Surt sa räven!

Husen här i trakten går för allt mellan 500 och 1.1, det är väldigt slumpmässigt.. 600 är väldigt lågt uppskattat, vi hoppas på mer men.. Har man låga förväntningar kan man inte bli alltför missnöjd tänker jag. :screwy:

Mvh

Kent
 
För många oerfarna köpare så känns mäklare tryggt vilket betyder att man oftast får fler intressenter... Vilket leder till högre pris.
Varudeklarerat är bra då man slipper en massa tjafs om priset.
21% av arvodet betalas av skattemyndigheten (om man säljer med vinst)
 
Pratat både med Svensk Fastighetsförmedling och Swedbank nu. Båda använder Anticimex till besiktningarna, men SVF vart nästa 5000.- dyrare, de hävdar "en bättre produkt". Men jag har inte fått skillnaderna förklarade ännu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.