Den behöver de 35 centimetrarna, kanske minus ett par, men när man kör kantklippning så tar den hela bredden, iallafall efter vad jag kan se.
 
Team Karlsson skrev:
Indego låter vettigt med effektivare klippning och där man inte behöver sätta laddstationen i början eller slutet av gräsmattan utan kan ha den vid huset. Eftersom jag är mitt uppe i att anägga min nya gräsmatta innan vintern kommer till skåne har jag några funderingar som jag inte riktigt hittar svar på och hoppas att någon här kan dela med sig av sin kunskap.
1. Jag har ca 400 m2 gräsmatta som är långsmal där det finns ett par "smala" passager, mellan 2-3 meter, har någon erfarenhet av detta om det kan ställa till med problem?
2. Hittade ett Bosch dokument på nätet där det står att laddstationen bör ha 3 meter fri gräsmatta bakom och framför sig. Om man råkar ha mindre vad skuller det bli för resultat... den borde väl hitta in till laddaren ändå, eller har jag missat något i denna info?
3. Som sagt har vi en väldigt långsmal gräsmatta där laddstationen kommer att rent optiskt vara skymd från flera platser på gräsmattan. Finns det någon form av kommunikation mellan Indego robotklipparen och laddstationen eller har detta ingen betydelse?
Jag har testat Indegon i en vecka på ett begränsat område eftersom det var jobbigt att sätta ut slingan runt hela :). Jag har fått svar på ovanstående frågor på den korta tiden.

1. Jag har en brant slänt som jag inte trodde att Indegon skulle klara. Därför gjorde jag en väldigt smal passage mellan två delar av gräsmattan där det endast var 1m mellan avgränsningsslingan. Detta var absolut inga problem. Senare tyckte min sambo att jag i alla fall skulle testa med slänten, som jag uppskattar till 40%, och konstigt nog fungerar det!!

2. Jag har sett att den endast kör på GPS när den ska tillbaka till laddstationen. Den går nämligen närmaste vägen fågelvägen. Sen gör den en lov runt laddstationen och försöker träffa slingan ca 2 meter bakom den och följer sedan slingan in mot stationen.

3. Se punkt 2, den har ingen optisk kontakt såvitt jag kan se, och kan inte förstå varför den skulle ha det när den går på gps.

Sen vill jag kommentera att första gången den klippte körde den diagonalt på ett för mig konstigt sätt. Eftersom jag hade en väldigt begränsad yta som dessutom var långsmal behövde den vända många gånger. Det fick sin förklaring andra gången då den körde diagonalt men förskjutet 90°. Nästa gång körde den rätvinkligt och sista gången rätvinkligt men förskjutet 90°. Detta gör att jag tycker det är konstigt om den missar något som det nämnts tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Formel1 och 2 till
  • Laddar…
Alla klippare vad jag vet ska ha sin begränsningstråd på drygt 30cm från kanten. man får räkna med att gå efter med kanttrimmern emallanåt, för min del blir det varannan vecka/var 3:e
Tar mac 30min om man har bensindriven som mig.
 
raderarn skrev:
Jag har testat Indegon i en vecka på ett begränsat område eftersom det var jobbigt att sätta ut slingan runt hela :). Jag har fått svar på ovanstående frågor på den korta tiden.

1. Jag har en brant slänt som jag inte trodde att Indegon skulle klara. Därför gjorde jag en väldigt smal passage mellan två delar av gräsmattan där det endast var 1m mellan avgränsningsslingan. Detta var absolut inga problem. Senare tyckte min sambo att jag i alla fall skulle testa med slänten, som jag uppskattar till 40%, och konstigt nog fungerar det!!

2. Jag har sett att den endast kör på GPS när den ska tillbaka till laddstationen. Den går nämligen närmaste vägen fågelvägen. Sen gör den en lov runt laddstationen och försöker träffa slingan ca 2 meter bakom den och följer sedan slingan in mot stationen.

3. Se punkt 2, den har ingen optisk kontakt såvitt jag kan se, och kan inte förstå varför den skulle ha det när den går på gps.

Sen vill jag kommentera att första gången den klippte körde den diagonalt på ett för mig konstigt sätt. Eftersom jag hade en väldigt begränsad yta som dessutom var långsmal behövde den vända många gånger. Det fick sin förklaring andra gången då den körde diagonalt men förskjutet 90°. Nästa gång körde den rätvinkligt och sista gången rätvinkligt men förskjutet 90°. Detta gör att jag tycker det är konstigt om den missar något som det nämnts tidigare i tråden.
Verkar ju grymt om den tar 40%:D och att den klara smala passager, kan du inte lägga upp en film på hur din går i slänten eller ta lite foton på hur det ser ut.
 
Formel1 skrev:
Verkar ju grymt om den tar 40%:D och att den klara smala passager, kan du inte lägga upp en film på hur din går i slänten eller ta lite foton på hur det ser ut.
Tyvärr stötte jag på patrull idag.... jag har hållt på med att lägga ut kabel runt hela gräsmattan. Det följde med 150 m kabel som inte räckte riktigt, så jag tänkte att 30 m vanlig gulgrön FK borde väl fungera bra...men icke. Det verkar som om signalen blir alltför svag, så den känner inte av var kabeln är någonstans. Så det blir väl till att försöka få tagå på lite orginalkabel.
 
Eriksgatan
raderarn skrev:
Tyvärr stötte jag på patrull idag.... jag har hållt på med att lägga ut kabel runt hela gräsmattan. Det följde med 150 m kabel som inte räckte riktigt, så jag tänkte att 30 m vanlig gulgrön FK borde väl fungera bra...men icke. Det verkar som om signalen blir alltför svag, så den känner inte av var kabeln är någonstans. Så det blir väl till att försöka få tagå på lite orginalkabel.
Gör om skarven istället. Har själv fått lägga till 3 st 25m längder FKK 1,5mm till de medskickade 150 m och det fungerar utmärkt. Spretade kardelerna, tvinnade ihop, lödde och 2 lager krympslang.
 
Vi köpte 150 meter kabel till, minns inte var, men på kartongen stog det Robomow. Kollade inte så noga och blev lite paff när den visade sig vara EK. Men jag lödde ihop den med original-kabeln, på med krympslang och avslutade med vulk-tape. Inga som helst problem med signalen. (Fyra skarvar.)
 
Eriksgatan skrev:
Gör om skarven istället. Har själv fått lägga till 3 st 25m längder FKK 1,5mm till de medskickade 150 m och det fungerar utmärkt. Spretade kardelerna, tvinnade ihop, lödde och 2 lager krympslang.
OK, jag provade att bara använda skarvrör med presstång....men man kanske måste löda. Jag provar det.
 
raderarn skrev:
OK, jag provade att bara använda skarvrör med presstång....men man kanske måste löda. Jag provar det.
Köp HQ/Gardena skarvar på t.ex. Bauhaus, de är silikonfyllda och trycks bara ihop, lätt som en plätt och dessutom kan man öppna och återanvända dem.
 
Begränsningskabel: Är en förtent flertrådig kabel med ett hölje som är uv-beständigt. Klarar soljus ovan mark och vid en ev. skada på höljet på kabeln så klarar sig den förtenta ledaren mycket bra i marken.
FK-Kabel: Klarar av signalen men har ej en uv beständig isolering, eller förtent ledare. I direkt soljus så spricker höljet med tiden, ledaren är blank flertrådig koppar och vitrar snabbt sönder vid ev. skada.
Sen har kostnaden mellan dessa kablar jämnats ut så man vinner i längden att använda rätt kabel.
 
Nu har jag varit och köpt HQ begränsningskabel och skarv(3M). Jag skrev till Bosch och fick till svar att det skulle gå att köpa i butik om två veckor.......och det kände jag inte för.

Så hem och byta ut FK...och göra klart, och sen bara att kartera, men icke.....

Den började kartera bra, kom ca 100 m, sen hade det ramlat ner ett stort äpple som den körde på och tyckte att någon lyft upp den....så då var det bara att bära tillbaka till basstationen. Sen starta ny kartering. Och det är nu det tråkiga börjar. Den går liksom för fort, och följer inte avgränsningskabeln. Den följer till en början kabeln, men kör för fort så att den tappar kontakten och fortsätter bara att köra. Dock stannar den om den kommer fram till kabeln på nytt och följer den ett tag, men kör sen ifrån den på nytt.

Så nu lär jag kontakta Bosch och höra vad man ska göra. Jag provade att återställa till fabriksinställningarna, men det hjälpte inte.

Jag är fortfarande väldigt positivt till den, trist bara att det verkar vara barnsjukdomar i början, men det är väl däför dom testar på oss som orkar slita :)
 
Granfot skrev:
Vi köpte 150 meter kabel till, minns inte var, men på kartongen stog det Robomow. Kollade inte så noga och blev lite paff när den visade sig vara EK. Men jag lödde ihop den med original-kabeln, på med krympslang och avslutade med vulk-tape. Inga som helst problem med signalen. (Fyra skarvar.)
Här beställde vi: http://www.lazybob.se/index.php?main_page=product_info&cPath=72_71&products_id=209
Finns i 100 m också. Gratis frakt, snabbt och smidigt!
 
Så nu lär jag kontakta Bosch och höra vad man ska göra. Jag provade att återställa till fabriksinställningarna, men det hjälpte inte.

Jag är fortfarande väldigt positivt till den, trist bara att det verkar vara barnsjukdomar i början, men det är väl däför dom testar på oss som orkar slita :)[/QUOTE]

Hur går det för dig, har du fått någon bra "feedback" från Bosch på hur du skall lösa problemet?
 
Formel1 skrev:
Hur går det för dig, har du fått någon bra "feedback" från Bosch på hur du skall lösa problemet?
Jag skulle få återkoppling i eftermiddag eller i morgon bitti. Detta var ett nytt problem som han aldrig hört talas om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.