Förresten. Har lekt runt lite i Moelvens program för att hitta vilken dimensionpåå balk vi ska ha. Alternativet 1-planshus verkade dock inte finnas så har räknat på en balk till ett 1½ plans hus. Det borde väl funka?

Som det är tänkt från början så är det 6m vägg som ska bort. Enligt Moelven är det då en 495mm balk som behövs vilket blir lite väl med tanke på att vi har 2,40 i tak... Ett annat aleternativ som jag ser det är att sätta en stolpe i vardera hörnan på köksön också. dvs. längsta mellanrummet blir 2m. Då ska vi klara oss med en 115*180 balk (eg 90*180 men vi tar hellre den lite bredare). Men hur snyggt blir det med 2 stolpar mitt i alltihop? Någon som har någon annan idé?
 
Stål?
 
Noseone skrev:
Stål?
mm har funderat på det men är lite osäker på vilken dimension det borde vara isf
 
Någon som vet hur man fäster limträbalken och om limträpelare i ek klarar samma kn som vanliga i samma dimension?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Ingen? :(
 
Har inget svar på om ek är hållbarare än furu, men troligen är det väl det.

Ang balk, så hade vi samma problem som du, dock inte lika långt spann. Vi löste det med två stolpar (90x90 limträ) intill köksön och två balkar (45x240) bredvid varandra uppepå som håller övervåningen, på vardera sida står ytterligare en limträbalk (45x240) som är urjackad i mitten där de övre balkarna vilar i. Alla stående balkar står direkt på hjärtväggen (i betong), som går igenom källaren. (Kan mäta exakta dimensioner om du vill, tagna just nu ur minnet, ByggMax verkar ha ändrat sitt sortiment.) På den ena sidan är "väggstödet" inbyggt bakom väggskivan så den syns inte längre, allt annat kommer målas vitt..

Har inte så mycket bilder på just detta, men kolla detta inlägg så ser du några i alla fall. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/188660-vart-nya-lidhults-kok.html#post1598369
 
Redigerat:
jackt skrev:
Har inget svar på om ek är hållbarare än furu, men troligen är det väl det.

Ang balk, så hade vi samma problem som du, dock inte lika långt spann. Vi löste det med två stolpar (90x90 limträ) intill köksön och två balkar (45x240) bredvid varandra uppepå som håller övervåningen, på vardera sida står ytterligare en limträbalk (45x240) som är urjackad i mitten där de övre balkarna vilar i. Alla stående balkar står direkt på hjärtväggen (i betong), som går igenom källaren. (Kan mäta exakta dimensioner om du vill, tagna just nu ur minnet, ByggMax verkar ha ändrat sitt sortiment.) På den ena sidan är "väggstödet" inbyggt bakom väggskivan så den syns inte längre, allt annat kommer målas vitt..

Har inte så mycket bilder på just detta, men kolla detta inlägg så ser du några i alla fall. [länk]
tack så mkt för svaret :)

våra pelare kommer stå på den bärnde väggen i källaren.

Varför har ni vlt 2st 45*240 istället för 1st 90*240?

Hur menar du med att de är urjckade i mitten?
Hur sitter de pelare som är vi köksön fast i balken?
 
teamlundver skrev:
tack så mkt för svaret :)

våra pelare kommer stå på den bärnde väggen i källaren.

Varför har ni vlt 2st 45*240 istället för 1st 90*240?

Hur menar du med att de är urjckade i mitten?
Hur sitter de pelare som är vi köksön fast i balken?
Så lite så.. :)

Det blev de balkarna för det var de som fanns på ByggMax vid den tidpunkten. :) De hade ingen som var bredare då, tror deras nästa sort var upp mot 300 hög, och det var alldeles för mycket. Så vi tänkte att två är bättre än en..

Urjackningen eller vad man skall kalla det, syns här..



Sågade ut måttet på de två övre balkarna i mitten i övre delen av den stående balken så "takbalkarna" vilar "inuti" de stående balkarna, på så sätt behövde jag inte några synliga vinkeljärn. Har spikat fast dem från sidan.
 
Om vi kallar de "stående balkarna" för pelare så tror jag att alla är med på vad du menar.(y)
 
hmm då borde man alltså ha tjockre pelare än balkar väl? Vi vill inte heller ha någr vinkeljärn nämligen :)
men urjackningen hr du bara gjort på de 2 pelare som står i utknterna av balken om jag förstått det rätt? hur har ni gjort med de pelre som står i "mitten"?
 
Jag tog bredare "pelare" för att få det mer stabilt, kändes som en extra säkerhets grej. Skall till mycket för att de skall kunna "vicka" till. Och eftersom de inte kan vicka så har jag skråspikat stolparna i balkarna så man inte skall kunna putta till dem.. I nederkant sitter de fast med hjälp av golvspånet (golvvärmen) som är lagd runt om stolpen, sedan är de också fastsatta i de gamla golvreglarna.
 
teamlundver skrev:
yey betonghåltagningen blir på onsdag :)
vvs:aren behagade dock inte dyka upp idg på bestämd tid så får let efter ngn annn i morgon :/

funderr lite på om vi sk ha högtlre i badrummet? Vi kommer så småningom instllera ett "hemnätverk" och jg hde gärn hft ngn typ v högtlare som kunde kommunicera med dett. Finns det? Och vd finns det för högtalare för betongväggar och betongtk?
Hej,

Jätte spännande tråd att läsa som man bara fastnar för. Gällande högtalare som svarar mot ett hemmanätverk så köpte en god vän till mig ett hemma system + instalationen som är riktigt bra, dyrt men han har högtalare i alla rum samt en dosa i väggen i alla rum som han kan reglera allt ljud i huset med alternativt varje enskilt rum. Detta är även kopplat mot tv, radio och cd spelare. Kommer i skrivande stund inte ihåg vad systemet heter men går man till HIFI klubben eller liknande butik så har de säkert system som de kan lämna offerter på.
 
Tack för tipset LäsLus :)

Igår var det veterinär och kiropraktor besök inbokat för hästen så jag "slapp" bygget ett slag. Sambon överraskade dock med att ha satt upp avväxlarna till trappen samt putsat betongbjälklaget. Har dock inte hunnit ta några foton än.

Idag blir det till att förbereda för elektrikern. :)

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Nu har jag fått prisuppgift för elementet på Livinghouse.uk. De skulle ha lika mycket för frakten som för själva elementet. Totalt 9000:- alltså (!) Nu vet jag åtminstone vilket element jag vill ha och i vilken färg så jakten går vidare. Har precis slängt iväg en förfrågan till theplumbstore.com så får vi se vad de säger..

Fick bilder på de 2 olika tappventilerna också men dessa är i pdf så jag vet tyvärr inte hur man lägger upp dem här :/
 
Inte mycket att visa upp men här kommer bilder på gårdagens

uploadfromtaptalk1348688800461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dagens projekt
uploadfromtaptalk1348688837797.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my LT18i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.