Jag har just fått energiberäkningen på vårt planerade bygge och killen som gjorde den sa att den klarar kraven med råge.

Mitt problem är att jag aldrig har sett en Energiberäkning tidigare och inte förstår ett dugg.
Den är på 6 sidor men det måste ju vara några värden som är viktigare än andra att kolla så jag vore tacksam om någon kan tipsa om vad jag ska leta efter / titta på.

Om det är någon som orkar kolla igenom beräkningen så bifogar jag den.
 
Vad vill du veta? Det är en massa indata och delsummeringar. Men det som är/kan vara intressant står ju under summeringen eller i jämförelsen mot BBR (som konstigt nog var mot BBR16 och 18, vi har BBR19 nu). Vill du försöka kontrollräkna hela karusellen själv för att se om det är rätt, varken kan eller orkar jag försöka hjälpa dig.

Intressant är väl ditt totala U-värde och din förbrukning (energianvändning/m2). Tycker överslagsmässigt att det ser bra ut.
 
Tack för det svaret :)
Tanken var inte att du eller någon skulle kontrollräkna utan jag skickade med allt eftersom jag inte vet vilka siffror som är viktiga och vad som ska jämföras med vad.

Vad innebär det att jemförelsen är gjrod mot BBR16 och 18 istället för BBR19? Jag misstänker att kraven har skärpts och innebär detta i så fall att detta inte är "good enough"?

Låter ju trotts det bra att du tycker det ser ok ut :)
 
De viktiga siffrorna står på s. 5.
U-värde och energianvändning är godkända båda två.
 
står att värmepumpen är på 7400w
men instalerad effekt 4,3kw ????
 
För vem skull är energiberäkningen egentligen?
Jag har byggt ett väldigt välisolerat hus och slarvade ihop en energiberäkning på en gratissida på Internet. Han på kommunen tyckte några siffror såg lite konstiga ut men den gick igenom.

Vet vissa som betalat 10-20 tusen för detta papper.
 
Tack för alla svar!!!

Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare men känner mig tryggare med att ni i vart fall är några som tycker det ser bra ut.

Jag ska försöka kolla upp det där med att pumpen är på 7400w men installerat bara 4,3kw.

Sen undrar jag över skillnaden mellan BBR19 so tydligen ska vara det gällande och BBR16 som beräkningen verkar vara gjord efter. Vad innebär det??
 
Kraven i BBR16 & 19 är samma.
 
daugaard skrev:
står att värmepumpen är på 7400w
men instalerad effekt 4,3kw ????
Det står avgiven effekt 7,4 kW och värmefaktor 3,8 vilket bör innebära att den drar 1,947 kW. Klarar sig på en 10 A säkring. Faktor 3,8 är ganska bra om det stämmer.
 
Suhagg skrev:
För vem skull är energiberäkningen egentligen?
Jag har byggt ett väldigt välisolerat hus och slarvade ihop en energiberäkning på en gratissida på Internet. Han på kommunen tyckte några siffror såg lite konstiga ut men den gick igenom.

Vet vissa som betalat 10-20 tusen för detta papper.
Vilken sida?

(Jag har nu bott två år i mitt nybyggda hus. Har ännu inte gjort någon "energiberäkning", varken före eller efter huset byggdes. Vad skall med den till? Det är väl bara att titta på elräkningen.)
 
  • Gilla
Kåtan
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vilken sida?

(Jag har nu bott två år i mitt nybyggda hus. Har ännu inte gjort någon "energiberäkning", varken före eller efter huset byggdes. Vad skall med den till? Det är väl bara att titta på elräkningen.)
Du får väl inte slutbesked på ett hus utan denna? Hos min kommun var det ett krav innan bygget får starta.

Denna använde jag. http://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_2/Index.aspx
 
Suhagg skrev:
Du får väl inte slutbesked på ett hus utan denna? Hos min kommun var det ett krav innan bygget får starta.

Denna använde jag. [länk]
Tack!

Bygget är som sagt klart.

Vad skall jag med ett "slutbesked" till?
 
Utan slutbesked kan du inte bo i huset, men du byggde nog på gamla lagen och då är det slutbevis du inte får. Det klarar du dig utan om inte banken eller den som ska köpa ditt hus kräver det.


Energibalansberäkningen ska visa att huset klarar energikraven. När/om myndigheterna kommer igång med att granska energiförbrukningen kan de hus som inte klarar sig få nyttjandeförbud. Beräkningen är för att husägaren ska veta att han kommer uppfylla kraven.
 
haavard skrev:
Utan slutbesked kan du inte bo i huset, men du byggde nog på gamla lagen och då är det slutbevis du inte får. Det klarar du dig utan om inte banken eller den som ska köpa ditt hus kräver det.


Energibalansberäkningen ska visa att huset klarar energikraven. När/om myndigheterna kommer igång med att granska energiförbrukningen kan de hus som inte klarar sig få nyttjandeförbud. Beräkningen är för att husägaren ska veta att han kommer uppfylla kraven.
Jag bygger på gamla lagen och jag var tvungen att visa beräkningen. Så det finns inget krav på slutbevis för mig? Är väl ifs lika bra att ha ett trots att jag aldrig tänkt sälja.
 
haavard skrev:
Utan slutbesked kan du inte bo i huset, men du byggde nog på gamla lagen och då är det slutbevis du inte får. Det klarar du dig utan om inte banken eller den som ska köpa ditt hus kräver det.


Energibalansberäkningen ska visa att huset klarar energikraven. När/om myndigheterna kommer igång med att granska energiförbrukningen kan de hus som inte klarar sig få nyttjandeförbud. Beräkningen är för att husägaren ska veta att han kommer uppfylla kraven.
Jag har också ett hus byggt enligt de gamla reglerna, fick bygglovet och hade byggsamråd i december 2009.

Så jag kan bo här "papperslöst" :p

Men det du skriver att man kan få nyttjandeförbud om energiförbrukningen är för hög är intressant!

Har det hänt att nyttjandeförbud har utfärdats (och genomdrivits) på den grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.